• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-02 16:49
Ik gebruik onder meer een telefoon die draait op Android 13. De telefoon is voorzien van de laatst beschikbare update en ook alle apps worden regelmatig via de Play Store bijgewerkt. Op het toestel gebruik ik een andere browser dan de vooraf geïnstalleerde (en helaas niet verwijderbare) Chrome browser. In de app instellingen was Chrome uitgezet. Groot was dan ook mijn verbazing dat bij een recente update via de Play Store ineens zichtbaar werd dat Chrome browser een update kreeg en dat er ineens een Chrome icoon zichtbaar werd op het scherm. De update werd bij de (ongewenste en ongekozen) update ook nog eens voorzien van een tekst als 'bedankt dat u voor Chrome heeft gekozen'. Na deze vreemde gang van zaken uiteindelijk Chrome weer in de app instellingen uitgezet. Is er een manier om definitief van Chrome browser of van dergelijke praktijken definitef af te komen? Misschien op termijn toch maar een alternatief OS installeren?

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-02 17:07
Waarschijnlijk is dit voortgekomen uit een systeem app die door een update / bug iets deed richting de Chrome app.

Je kunt richting een custom rom gaan, maar zult daar tegen uitdagingen aan kunnen lopen dat bepaalde apps niet goed werken door gebrek aan Google diensten.

Mijn mening, om eens een keer dit te moeten corrigeren, versus al het werk in het onderhoud van een custom rom ligt niet bij elkaar in balans om over te stappen. Uiteraard is het prima, en kan het ook heel leuk zijn dat wel te doen, maar dat is een ander verhaal.

Wil je toch van Chrome wegblijven, is er ook nog een optie om te wisselen naar Apple. Daar heb je dan wel weer hetzelfde probleem met Apple als op Android met Google (en op Windows met Microsoft), ze blijven hun eigen producten pushen.

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:27

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Dit had ik ook een paar dagen geleden. In eens een Play Store popup met dat Chrome moet worden bijgewerkt terwijl deze al jaren uitgeschakeld stond. Bij mij kreeg ik het nadat ik Firefox gedwongen heb moeten stoppen, misschien dat Android slim denkt te zijn en Chrome gaat aanraden als je wat issues hebt met je alternatieve browser.

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:19
Uninstall via adb wellicht een optie.