Aansluiten dubbele wissel wisselschakeling lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bobbrt
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 05-02 23:04
Ik probeer twee lampen te schakelen met twee dubbele wisselschakelaars. Eén in de hal beneden en één op de overloop op de 1e verdieping. Hiervoor heb ik twee wissel- wisselschakelaars gehaald: Gira 310800.

Het schema in de bijgevoegde afbeelding probeer ik te volgen maar ik krijg de opstelling maar niet werkend. Ik weet niet wat ik over het hoofd zie dus hoor graag of jullie hier tips in hebben. Ik ben niet ervaren in dit veld dit alvast mijn excuses wanneer ik zaken verkeerd omschrijf en hoor het graag als ik meer kan verduidelijken.

Uit iedere wanddoos komen 5 zwarte draden en één bruine fasedraad. Eén van de vijf zwarte draden is voor de lamp (deze zitten dus niet beide in één doos). Ik heb de zwarte draden 'doorgemeten' door de zwarte draden één voor één aan het fasedraad te verbinden en op de 1e verdieping ieder zwarte draad met de lampdraad aangetikt om te kijken wanneer die ging branden. De zwarte draden heb ik daarmee op de begane grond aan hetzelfde contact geplaatst als op de 1e verdieping. Op de afbeeldingen zie je in één contact twee zwarte draden zitten, daar is de binnenste zwarte draad van de lamp.

Ik heb het gevoel dat ik nu ongeveer iedere plaatsing van draden heb geprobeerd maar krijg het maar niet werkend: 'Met en zonder doorlussen van fasedraad,' 'lampdraad op ieder contact testen,' 'verschillende combinaties uitwisselen van de vier zwarte schakeldraden.'

Situatie 1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVJgxfg6HpsAx9GH9DqelNzzqrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4pqrBCZnbuI9hPd7CXIPLyS.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKKGmvNsVxVFm99JfHdo-7BsagA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rd0ZandVJUA5cgkeM5YpUG0y.jpg?f=fotoalbum_large

Gebruikt voorbeeld schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxlEeyB_TCBzRbuQbH0Wqzom-SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBrcCTeM18cZYwUUoCOUM8dp.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Bobbrt op 05-02-2026 19:32)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:14
Jij hebt 2 dubbele wisselschakelaars met bij beide schakelaars een fase en een lamp.

Je schakelaars hebben een brug voor doorverbinding van fase naar de 2e schakelaar, die moet je weghalen. Dan zet je de lampdraad bij beide schakelaars op de aansluiting van de verhoging die nu nog vrij is.

De meeste schema's gaan uit van 1 fase bij schakelaar 1 en dan 2 lampen bij schakelaar 2.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 05-02-2026 11:57 ]

Alle reacties

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zo te zien heb je op beide schakelaars een fase draad aangesloten. Dat is niet de bedoeling.
Slechts 1 van de twee moet vaste spanning hebben.

Die 5 zwarte klopt. 4 tussen de inbouwdozen en 1 voor de lamp van die verdieping.
Maar ik zie ook dat je 2 schakeldraden op dezelfde connector hebt zitten.
Als je kijkt naar de schakelaar van boven naar beneden heb je: stand 1 uitgaand, stroom in, stand 2 uitgaand.
Daar zouden je draden op moeten zitten, dus nooit bij elkaar.

Misschien helpt dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/656tz6qxSCq1t3SMzHYDuNxSAic=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/b9Lx0VDAbeM1gr8DdGC42F5m.gif?f=user_large

• _JGC_
Waarom heb je op beide schakelaars een fase aansluiting?

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-02 19:01
Dat schema dat je hebt gebruikt geeft niet alle aansluitingen weer die je op de schakelaar hebt. Ik heb er even naar gekeken en ik denk dat dit een nieuw model hebt, met extra lasklemmen achterop de schakelaar.

Een wisselschakelaar heeft altijd een P-contact en de wisselcontacten, en die zitten op de bovenste foto aan de onderkant. Aan de kant van de voeding (fase) gaat de bruine draad, aan de wisselcontacten de twee zwarte wisseldraden. Aan de kant van de lamp het P-contact van de andere schakelaar. De uitstulping met de contacten achterop de schakelaar heb je niet nodig denk ik!

Het bolletje met de twee haakjes eraan geeft de wisselkant aan.

• Bobbrt
BlueKeenan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:21:
Zo te zien heb je op beide schakelaars een fase draad aangesloten. Dat is niet de bedoeling.
Slechts 1 van de twee moet vaste spanning hebben.

Die 5 zwarte klopt. 4 tussen de inbouwdozen en 1 voor de lamp van die verdieping.
Maar ik zie ook dat je 2 schakeldraden op dezelfde connector hebt zitten.
Als je kijkt naar de schakelaar van boven naar beneden heb je: stand 1 uitgaand, stroom in, stand 2 uitgaand.
Daar zouden je draden op moeten zitten, dus nooit bij elkaar.

Misschien helpt dit:

[Afbeelding]
Hoi BlueKeenan, ontzettend bedankt voor je reactie. Die dubbele fasedraad heb ik zo geplaatst omdat dit in een vorige opstelling ook zo stond. Ik ga dit vanavond testen met fase op één schakelaar. Bedankt voor de GIF die geeft ook verduidelijking.

Ik heb twee zwarte draden in één connector omdat één daarvan het draad voor de lamp is. Omdat ik vier connectoren heb weet ik niet waar ik die überhaupt anders kan plaatsen dan waar die zit?

• Bobbrt
Justin013 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:22:
Dat schema dat je hebt gebruikt geeft niet alle aansluitingen weer die je op de schakelaar hebt. Ik heb er even naar gekeken en ik denk dat dit een nieuw model hebt, met extra lasklemmen achterop de schakelaar.

Een wisselschakelaar heeft altijd een P-contact en de wisselcontacten, en die zitten op de bovenste foto aan de onderkant. Aan de kant van de voeding (fase) gaat de bruine draad, aan de wisselcontacten de twee zwarte wisseldraden. Aan de kant van de lamp het P-contact van de andere schakelaar. De uitstulping met de contacten achterop de schakelaar heb je niet nodig denk ik!

Het bolletje met de twee haakjes eraan geeft de wisselkant aan.
Hoi Justin, bedankt voor je reactie. De uitstulpingen aan de bovenkant van de schakelaar zijn voor de fase. Deze zijn rood gemarkeerd maar niet te zien op de foto's. Ik was in de veronderstelling dat er vier schakeldraden van de beide wisselschakelaar naar elkaar toe moeten lopen

Acties:
  • Beste antwoord

• _JGC_
Jij hebt 2 dubbele wisselschakelaars met bij beide schakelaars een fase en een lamp.

Je schakelaars hebben een brug voor doorverbinding van fase naar de 2e schakelaar, die moet je weghalen. Dan zet je de lampdraad bij beide schakelaars op de aansluiting van de verhoging die nu nog vrij is.

De meeste schema's gaan uit van 1 fase bij schakelaar 1 en dan 2 lampen bij schakelaar 2.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 05-02-2026 11:57 ]

• Bobbrt
_JGC_ schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:57:

Bedankt voor je reactie! Ik ga dit vanavond testen

• Bobbrt
_JGC_ schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:57:

Dit was precies wat ik nodig had, ontzettend bedankt!!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-02 19:01
@Bobbrt heb je de installatie op deze manier aangesloten? Uit persoonlijke interesse heb ik even een afbeelding gemaakt van hoe ik denk dat dit model schakelaar werkt. Voor mij is deze nieuw namelijk, goed ontwerp door Gira. Ik heb van de vorige variant nog nachtmerries van het gepiel van de manier van aansluiten, dat was knap onhandig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIw6OGZSEk64HyM29zfIf4_z8No=/800x/filters:strip_exif()/f/image/18VOu2hjK5tge7lmwy9EAjPX.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1