Ventilator 6U serverkast 19”

Pagina: 1
Acties:

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:58

Bossi13

1 x MT Venus E V3.0 + ct003

Topicstarter
Hoi,

De zoekfunctie bracht niet de gewenste info dus stel ik de vraag even zelf.

Situatie:

6U wandkastje 19” (glazen deur en gaatjes in de schuine bovenkant en onderkant aan de voorzijde).
Geplaatst in garage.

Van boven naar onder ingedeeld:

Patchpaneel
UniFi pro Max 24 poe
Schap 1U met elitedesk 800 en UCG-Fiber naast elkaar
Schap 2U met NVR
Stekkerblok 19”

Ik heb een ventilator met filtertje geplaatst op het dak en blaast naar beneden door de UTP’s op de ProMax.

Idee is om de kast te ventileren en “overdruk” te creëren.

Vraag 1: bestaan er stille ventilatoren 120x120mm? Liefst zuinig model. Nu 15W
Deze maakt herrie tot en met.

Vraag 2: de ProMax geeft aan dat ie op 50 graden zit.
Kan dit kwaad? Moet die een ventilator hebben of gaat ie vanzelf regelen als hij te intern te warm wordt? Ik vind de info niet direct.

Ik vind het redelijk warm in dat rackje als ik de deur open doe.

Thx in advance.

[ Voor 6% gewijzigd door Bossi13 op 05-02-2026 11:00 ]

1 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:32

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Waarom zou je naar beneden blazen in de tegengestelde richting van wat Archimedes ons al een tijdje geleden heeft geleerd? Overdruk is niet zo belangrijk zorg gewoon voor voldoende airflow, van "bottom to top". Er is een reden waarom er in datacenters een hot and cold aisles zijn. Het idee is om de koude lucht door de apparatuur de geleiden/duwen om de lucht op te warmen en de apparatuur af te koelen. Wat jij nu doet is warme lucht naar beneden duwen. Ik zou zeggen 1 ventilator aan de onderkant die lucht in het kastje pompt en 1 ventilator (eventueel) die de lucht er aan de bovenkant uit zuigt. Als je overdruk wil creëren om stof buiten te houden kun je de fan aan de onderkant iets over dimensioneren t.o.v. de bovenste fan. Dan kun je zelfs een filter plaatsen op de intake fan zodat er in eerste instantie weinig stof wordt aangezogen .

Betreft de Pro max, wat ik heb kunnen vinden is:
Ambient Operating Temperature
-5 to 40° C (23 to 104° F)

Dus met andere woorden zorgen dat de omgevingstemperatuur <40° C is, lijkt mij een makkie voldoende airflow.

• Bossi13

Bossi13

Topicstarter
Ik had bij het opzoeken idd dikwijls gelezen da de lucht best naar boven wordt geblazen en daar heb ik eerlijk gezegd niet bij stilgestaan. Ventilatoropening zit immers bovenaan. Kan ik niet meer wisselen wegens kabelinvoer geslepen aan de bovenkant.
Ik kan wel de onderkant aanpassen om de ventilator daar te monteren.

Dan is het enkel nog zaak een stil exemplaar te vinden. Als ik daar op google kom ik vooral pwm case fans tegen.

230 of 12V voorzien voor de ventilator is geen probleem.

De omgevingstemperatuur zal nog meevallen voor de switch. De kast hangt immers in de garage waar geen verwarming is.

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18:05
Als je een regelbare fan gebruikt kan je die langzamer laten draaien ( zal natuurlijk nog wel warm worden in je kast) zodat je er minder last van hebt.

Verder kan je kijken of je de lucht zo kan leiden dat er koude lucht de kast in komt, vervolgens door de apparatuur gaat en daarna de warme lucht naar buiten geleid wordt (door overdruk). Nu wordt de lucht in de kast vel ververst maar kan de lucht door verschillende apparaten gaan voor deze naar buiten geduwd wordt en dat is niet erg efficiënt koelen natuurlijk

• Bossi13

Bossi13

Topicstarter
Het mag idd een regelbare fan zijn maar dan liefst via hass en niet via een regelknopje.

Als ik nog eentje naar mijn zin vind draai ik de boel weer om.

Alvast bedankt voor jullie input 👌🏼

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou het om te beginnen zonder fan proberen zeker als er een gaat aan de bovenkant zit. Zo warm word moderne apparatuur niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Bossi13

Bossi13

Topicstarter
Ik vind het toch redelijk warm worden in dat kastje hoor.

Ik kocht deze namiddag een be quiet silent wings 4 case fan. Ik bezit ook een Loxone domoticasysteem met 0-10V regeling dus ik moet hiermee aan de slag kunnen.
Echter, 10 jaar na de configuratie kan ik even serieus mijn hoofd breken naar hoe ik dit weer instel. 🥳
Want analoge uitgangen heb ik ervoor nooit gebruikt.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel waar men vroeger in een serverruimte 18 graden warm vond, accepteerd men tegenwoordig 30 tot 35 graden. Kortom er is veel meer ruimte is natuurlijk ook afhankelijk van de apparatuur.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Bossi13

Bossi13

Topicstarter
Ik denk dat ik daar dan zeker goed zit.
De temperatuur sensor in het rack:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7y61CsWTdLp9MdwR4Cs275UiGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FwXaXdQYaoye7UzoGzqFgiI.jpg?f=fotoalbum_large

Wel met de zijpanelen even open tot mijn nieuwe ventilator kan gestuurd worden. ☝️

[ Voor 9% gewijzigd door Bossi13 op 06-02-2026 10:57 ]

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:13

yay

Ik heb op basis van home assistant een esp32 in mijn rack geplaatst met een temperatuur sensor die de fans (bij mij 2 stuks bovenin, afzuigend).
Dit principe:
https://esp32io.com/tutor...g-system-using-dht-sensor

Op basis van de teperatuur in het rack spinnen de fans sneller of trager.

• Bossi13

Bossi13

Topicstarter
Hey Yay,

Ik heb vorige zomer 5 sets ESP32-S3-N16R8 inclusief groen prikbordje met schroefaansluitingen laten leveren.
Echter krijg ik deze niet aan de praat terwijl me dat in Augustus 2025 wel gelukt was.
Want met mijn Loxone mag ik niet boven de 20mA op de uitgang gaan en de ventilator is 300mA.
Dat wordt weer even mijn geheugen pijnigen 😁.
To do list wordt enkel langer zo 😅

Pagina: 1