High-end laptop voor AI + Grafisch Werk - 2000/3000EUR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TWJ1337
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-02 13:57
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben grafisch vormgever en ga de laptop intensief gebruiken voor designwerk én zware AI-workloads. Denk aan Adobe (Photoshop, Illustrator, After Effects), maar vooral ook lokale AI zoals Stable Diffusion / ComfyUI, lokale LLM’s, video-AI en andere GPU-intensieve AI-tools. Multitasking (AI + Adobe tegelijk) is dagelijkse praktijk. Gamen is geen prioriteit. Videokaart moet supergoed zijn dus, zowel als veel RAM.

Wat is je budget?
Budget grofweg €1.500 – €2.500. Voor de juiste prestaties en configuratie is enige flexibiliteit mogelijk.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja elke dag maar nooit voor onderweg gebruik. Ik sluit hem altijd aan op netstroom. Gewicht en accuduur zijn dus minder belangrijk dan performance, koeling en stabiliteit onder langdurige zware load. Formaat 16” of groter is prima.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben Windows-gebruiker en zoek een laptop met (denk ik?) NVIDIA GPU i.v.m. AI-compatibiliteit (CUDA).

Minimale eisen:
  • GPU met liefst 16GB VRAM (bij voorkeur RTX 4090 laptop of vergelijkbaar denk ik?)
  • Minimaal 32GB óf 64GB RAM (liefst uitbreidbaar)
  • Minimaal 2TB SSD
  • Goede koeling (geen throttling bij langdurige AI-runs)
  • Schermgrootte: Minstens 16 inch
Ik sta open voor zowel high-end “performance” laptops (bijv. Legion/ROG-achtig) als professionele workstations (Lenovo/Dell Precision / HP ZBook / ThinkPad P-serie), zolang AI-performance en betrouwbaarheid maar voorop staan. Schermkwaliteit voor grafisch werk is belangrijk, maar GPU-power en stabiliteit hebben prioriteit.

Ik zie zelf door de bomen en het aanbod het bos niet meer. Alle hulp is welkom! Een gulden middenweg of goedkopere laptop met lager eisen volstaat ook. Kortom: Ik zoek opties voor grafisch zwaar werk met en max van 2.500 EUR, neem bovenstaande eisen met een korreltje zout.

Zelf gezochte opties (maar ik ben geen kenner, dus weet niet of dit iets is) :-(
Lenovo Legion Pro 5
HP ZBook Power G11
ASUS ROG Zephyrus G16
Lenovo ThinkPad P16s (Gen 3 / Gen 4)
ASUS ROG Strix G16

[ Voor 11% gewijzigd door TWJ1337 op 05-02-2026 11:19 ]

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-02 16:24

Croga

The Unreasonable Man

Je hebt behoorlijk strakke eisen. Ik gok dat als je die in de Pricewatch gooit er maar heel weinig opties terug komen. Heb je daar al eens naar gekeken?
Overigens valt geen enkele van die opties binnen je pricerange. Met 64GB is de 4090 al niet beschikbaar en met de 5090 begin je bij €4000. Zelfs met een 5080 begin je bij €3400.

categorie: Laptops

[ Voor 78% gewijzigd door Croga op 05-02-2026 10:43 ]

• TWJ1337
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-02 13:57
Thanks voor je reactie Croga! IK heb er de ballen verstand van dus goed dat je dit zegt. Ik heb gene flauw benul van de prijzen, een gulden middenweg is ook goed.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Apple MacBook Pro ?