Ik ga als ZZP-er voor een bepaalde opdrachtgever werken.
Los van een contract willen ze ook ineens vanalles van me weten. Ze zeggen dat ze het formulier nodig hebben om aan te kunnen tonen dat ik geen schijnzelfstandige ben.
Ik vind het nogal impertinente vragen, en vraag me af ok ze hier wel recht op hebben.
In hoeverre gedraagt u zich als ondernemer? Beantwoordt u daartoe de onderstaande vragen.
A. Geef aan welke risico’s u loopt
Risico’s met betrekking tot negatieve voordelen (meer kosten dan omzet)
Debiteuren- en betalingsrisico
Risico’s met betrekking tot het verkrijgen van opdrachten
Wettelijke aansprakelijkheidsrisico’s;
Beroepsaansprakelijkheidsrisico’s
Ziekte- en invaliditeitsrisico’s
B. Reputatie als ondernemer
Waaruit blijkt dat u een reputatie als ondernemer/opdrachtnemer heeft opgebouwd? Denk hierbij bijvoorbeeld aan referenties van eerdere opdrachtgevers, social media en een website.
C. Acquisitie
Welke activiteiten ontplooit u om nieuwe opdrachten te verwerven?
D. Fiscale behandeling
Hoe geeft u uw inkomsten uit uw onderneming in uw drie laatste aangiftes voor de inkomstenbelasting aan en heeft de Belastingdienst u hierin gevolgd?
E. Eerdere Opdrachtgevers
Geef in onderstaand overzicht aan voor welke opdrachtgever(s) u de laatste 36 maanden hebt gewerkt en hoelang.
Naam Opdrachtgever
Aard van de werkzaamheden
Aantal uren per week
Lengte van de opdracht in maanden
F. Bekendheid naar buiten
Hoe geeft u naar buiten toe bekendheid aan uw activiteiten (reclame, website, sponsoring etc.)?
G. Investeringen
Welke investeringen heeft u de afgelopen twee jaar gedaan en voor welk bedrag (investeringen kleiner dan € 1.000 hoeven niet genoemd te worden)
H. Omzet
Was uw omzet over de twee meest recente boekjaren meer of minder dan € 25.000?
Jaar Omzet
Het laatst afgesloten boekjaar Meer dan € 25.000 Minder dan € 25.000
Het één na laatste afgesloten boekjaar Meer dan € 25.000 Minder dan € 25.000
I. Beschikbare tijd
Is uw omzet voor meer of minder dan 70% afkomstig van Producent?
Jaar Omzet
Het laatst afgesloten boekjaar Meer dan 70% Minder dan 70%
Het één na laatste afgesloten boekjaar Meer dan 70% Minder dan 70%
Ik vind dit allemaal informatie waar ze volgens mij niks mee te maken hebben.
Ik hoef het ook niet te ondertekenen, dus ik kan invullen wat ik wil. Is denk ik nog steeds Valsheid In Geschrifte, maar ik weet niet of dat echt zo is.
Als de Belastingdienst deze vragen zou stellen, zou ik ze direct antwoorden. Ook omdat ik weet dat daar de gegevens veilig zijn. Bij zo'n opdrachtgever weet je dat nooit. Sterker nog, ik ken deze opdrachtgever en weet bijna zeker dat de informatie niet binnenshuis blijft.
Los van een contract willen ze ook ineens vanalles van me weten. Ze zeggen dat ze het formulier nodig hebben om aan te kunnen tonen dat ik geen schijnzelfstandige ben.
Ik vind het nogal impertinente vragen, en vraag me af ok ze hier wel recht op hebben.
In hoeverre gedraagt u zich als ondernemer? Beantwoordt u daartoe de onderstaande vragen.
A. Geef aan welke risico’s u loopt
Risico’s met betrekking tot negatieve voordelen (meer kosten dan omzet)
Debiteuren- en betalingsrisico
Risico’s met betrekking tot het verkrijgen van opdrachten
Wettelijke aansprakelijkheidsrisico’s;
Beroepsaansprakelijkheidsrisico’s
Ziekte- en invaliditeitsrisico’s
B. Reputatie als ondernemer
Waaruit blijkt dat u een reputatie als ondernemer/opdrachtnemer heeft opgebouwd? Denk hierbij bijvoorbeeld aan referenties van eerdere opdrachtgevers, social media en een website.
C. Acquisitie
Welke activiteiten ontplooit u om nieuwe opdrachten te verwerven?
D. Fiscale behandeling
Hoe geeft u uw inkomsten uit uw onderneming in uw drie laatste aangiftes voor de inkomstenbelasting aan en heeft de Belastingdienst u hierin gevolgd?
E. Eerdere Opdrachtgevers
Geef in onderstaand overzicht aan voor welke opdrachtgever(s) u de laatste 36 maanden hebt gewerkt en hoelang.
Naam Opdrachtgever
Aard van de werkzaamheden
Aantal uren per week
Lengte van de opdracht in maanden
F. Bekendheid naar buiten
Hoe geeft u naar buiten toe bekendheid aan uw activiteiten (reclame, website, sponsoring etc.)?
G. Investeringen
Welke investeringen heeft u de afgelopen twee jaar gedaan en voor welk bedrag (investeringen kleiner dan € 1.000 hoeven niet genoemd te worden)
H. Omzet
Was uw omzet over de twee meest recente boekjaren meer of minder dan € 25.000?
Jaar Omzet
Het laatst afgesloten boekjaar Meer dan € 25.000 Minder dan € 25.000
Het één na laatste afgesloten boekjaar Meer dan € 25.000 Minder dan € 25.000
I. Beschikbare tijd
Is uw omzet voor meer of minder dan 70% afkomstig van Producent?
Jaar Omzet
Het laatst afgesloten boekjaar Meer dan 70% Minder dan 70%
Het één na laatste afgesloten boekjaar Meer dan 70% Minder dan 70%
Ik vind dit allemaal informatie waar ze volgens mij niks mee te maken hebben.
Ik hoef het ook niet te ondertekenen, dus ik kan invullen wat ik wil. Is denk ik nog steeds Valsheid In Geschrifte, maar ik weet niet of dat echt zo is.
Als de Belastingdienst deze vragen zou stellen, zou ik ze direct antwoorden. Ook omdat ik weet dat daar de gegevens veilig zijn. Bij zo'n opdrachtgever weet je dat nooit. Sterker nog, ik ken deze opdrachtgever en weet bijna zeker dat de informatie niet binnenshuis blijft.