• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:28

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik ga als ZZP-er voor een bepaalde opdrachtgever werken.
Los van een contract willen ze ook ineens vanalles van me weten. Ze zeggen dat ze het formulier nodig hebben om aan te kunnen tonen dat ik geen schijnzelfstandige ben.

Ik vind het nogal impertinente vragen, en vraag me af ok ze hier wel recht op hebben.

In hoeverre gedraagt u zich als ondernemer? Beantwoordt u daartoe de onderstaande vragen.

A. Geef aan welke risico’s u loopt
Risico’s met betrekking tot negatieve voordelen (meer kosten dan omzet)
Debiteuren- en betalingsrisico
Risico’s met betrekking tot het verkrijgen van opdrachten
Wettelijke aansprakelijkheidsrisico’s;
Beroepsaansprakelijkheidsrisico’s
Ziekte- en invaliditeitsrisico’s

B. Reputatie als ondernemer
Waaruit blijkt dat u een reputatie als ondernemer/opdrachtnemer heeft opgebouwd? Denk hierbij bijvoorbeeld aan referenties van eerdere opdrachtgevers, social media en een website.

C. Acquisitie
Welke activiteiten ontplooit u om nieuwe opdrachten te verwerven?

D. Fiscale behandeling
Hoe geeft u uw inkomsten uit uw onderneming in uw drie laatste aangiftes voor de inkomstenbelasting aan en heeft de Belastingdienst u hierin gevolgd?

E. Eerdere Opdrachtgevers
Geef in onderstaand overzicht aan voor welke opdrachtgever(s) u de laatste 36 maanden hebt gewerkt en hoelang.

Naam Opdrachtgever
Aard van de werkzaamheden
Aantal uren per week
Lengte van de opdracht in maanden

F. Bekendheid naar buiten
Hoe geeft u naar buiten toe bekendheid aan uw activiteiten (reclame, website, sponsoring etc.)?

G. Investeringen
Welke investeringen heeft u de afgelopen twee jaar gedaan en voor welk bedrag (investeringen kleiner dan € 1.000 hoeven niet genoemd te worden)

H. Omzet
Was uw omzet over de twee meest recente boekjaren meer of minder dan € 25.000?

Jaar Omzet
Het laatst afgesloten boekjaar Meer dan € 25.000 Minder dan € 25.000
Het één na laatste afgesloten boekjaar Meer dan € 25.000 Minder dan € 25.000

I. Beschikbare tijd
Is uw omzet voor meer of minder dan 70% afkomstig van Producent?

Jaar Omzet
Het laatst afgesloten boekjaar Meer dan 70% Minder dan 70%
Het één na laatste afgesloten boekjaar Meer dan 70% Minder dan 70%

Ik vind dit allemaal informatie waar ze volgens mij niks mee te maken hebben.
Ik hoef het ook niet te ondertekenen, dus ik kan invullen wat ik wil. Is denk ik nog steeds Valsheid In Geschrifte, maar ik weet niet of dat echt zo is.
Als de Belastingdienst deze vragen zou stellen, zou ik ze direct antwoorden. Ook omdat ik weet dat daar de gegevens veilig zijn. Bij zo'n opdrachtgever weet je dat nooit. Sterker nog, ik ken deze opdrachtgever en weet bijna zeker dat de informatie niet binnenshuis blijft.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 17:44

weebl

YARR!

Snap dat je hier je bedenkingen bij hebt. Zitten vragen tussen waar je volgens mij als ondernemer de antwoorden van liever voor jezelf houd. Welke investeringen je gedaan hebt en hoe je je acquisitie doet is m.i. informatie waar eventuele concurrenten graag achter komen...

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:38

sebasd

rijdt op espresso

Ik ben wel even nieuwsgierig: wat voor 'type' opdrachtgever is dit? Overheid? Grote commerciele instelling? Of juist een klein bedrijf?

Ik heb ook wel eens een dergelijke check in moeten vullen. Heb het toen bewust heel vaag gehouden.

"Acquisitie: netwerkevents, sociale media"

Zoiets. Meer details hoeven ze echt niet te hebben.

En sowieso geeft zo'n formulier schijnzekerheid over schijnzelfstandigheid. We zijn lekker bezig met zijn allen... Blij dat ik tegenwoordig als ZZPer bijna alleen maar trainingen verkoop. Nooit gezeik hierover.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit soort vragenlijsten zie je steeds vaker bij opdrachtgevers die het verschil tussen schijnzelfstandige opdracht, en ondernemer voor de BD niet weten.
Ook als je al deze vragen 'goed' beantwoord en ondernemer bent voor de BD kan de opdracht die je doet bij deze opdrachtgever nog steeds als schijnzelfstandig aangemerkt worden door de BD.

Gewoon invullen en niet te lang over nadenken. Simpele vragen krijgen simpele antwoorden. Sommige vragen zijn imo ook iets te precies en daar zet je bij dat je dat liever niet beantwoord, met een in jouw ogen goede reden.

Of je vult de ondernemercheck van de BD in een stuurt die terug, dat zijn ongeveer dezelfde vragen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 05-02-2026 12:16 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:54

Yucon

*broem*

Je hoeft niets. Het idee van ondernemerschap is dat je als twee bedrijven een contract aan gaat. Als het je niet bevalt laat je ze dat weten. Ofwel ze stellen hun wensen bij, ofwel jullie komen er samen niet uit en ieder gaat zijn weg. Liegen zou ik niet doen.

Persoonlijk zou ik in een globaal verhaal van een alinea of 2-3 uitleggen waarom ik vind dat ik een ondernemer ben en dit formulier aan de kant leggen. Zo'n uitleg kan prima zonder elk individueel punt aan te stippen. Maar het feit dat ze dit belangrijk vinden vind ik dan namelijk wel weer logisch.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 23:51
Dat formuliertje is een wassen neus en kan je gewoon invullen in jouw voordeel. De brokers hebben dat al die tijd voor mij gedaan. Het gaat er om dat de opdrachtgever de moeite heeft gedaan om jou te checken zodat ze bij eventuel een controle kunnen zeggen dat ze maatregelen hebben genomen.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:22
De vragenlijst is een "moderner" aftreksel van de vragenlijst over ZZP schap SVR-1973 (de GAL toets). Vul hem op een voor jou gunstige manier in - hij heeft verder geen enkele fiscale of juridische betekenis. Bij problemen zal de belastingdienst op basis van FEITEN controleren en niet op basis van een vragenlijst.

Aan de andere kant vermoed ik dat het hier inderdaad om een verkapt dienstverband gaat: 1 klant voor langere tijd waarbij je geen heel bijzondere kennis inbrengt die een "normale" medewerker niet kan hebben - dat staat los van of ze zo iemand in dienst hebben.

De huidige wetgeving is nog steeds niet uitgekristaliseerd, het kan goed of fout voor je uitpakken. Ben je voor jezelf overtuigd dat je zelfstandig bent? Voer je een duidelijk omschreven opdracht uit met je eigen middelen, op je eigen lokatie, zonder verdere aanwijzingen vanuit de opdrachtgever? En vooral: Mag jij je laten vervangen door een derde zonder dat de opdrachtgever daar invloed op heeft? Heb je een (afdoende) arbeidsongeschiktheidsvoorziening? Investeer je in spulleboel en commercie? Of doe je niet aan werving omdat dit contract toch al een jaar of langer gaat lopen?

Er zijn continue discussies over ZZP, die lopen al meer dan 50 jaar en zullen nog jaren blijven. Denk zelf goed na.... Zelfstandig zijn heeft naast (belasting)voordelen ook nadelen. Dealen met dit soort vragenlijsten is er maar 1 van ;) Ik ben uiteindelijk overgestapt naar een onmiddellijk vast dienstverband, dus zonder proeftijd want ze wilden me graag hebben, bij mijn oude opdrachtgever. Nooit spijt van gekregen - anders dan na een paar jaar van al het geneuzel dat "werknemers" over zich heen krijgen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
DjoeC schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:36:

Aan de andere kant vermoed ik dat het hier inderdaad om een verkapt dienstverband gaat: 1 klant voor langere tijd waarbij je geen heel bijzondere kennis inbrengt die een "normale" medewerker niet kan hebben - dat staat los van of ze zo iemand in dienst hebben.
Ik ga een dag of 40 voor ze werken in de periode van 3 maanden zoiets.
In dit specifieke geval breng ik kennis in die niemand anders heeft. Maar het is een diensten-industrie die mensen inhuurt voor de opdrachten die ze op dat moment hebben. Denk marketing/reclame/media/events
sebasd schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:38:
Ik ben wel even nieuwsgierig: wat voor 'type' opdrachtgever is dit? Overheid? Grote commerciele instelling? Of juist een klein bedrijf?
Denk marketing/reclame/media/events

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
DjoeC schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:36:
De huidige wetgeving is nog steeds niet uitgekristaliseerd, het kan goed of fout voor je uitpakken. Ben je voor jezelf overtuigd dat je zelfstandig bent? Voer je een duidelijk omschreven opdracht uit met je eigen middelen, op je eigen lokatie, zonder verdere aanwijzingen vanuit de opdrachtgever? En vooral: Mag jij je laten vervangen door een derde zonder dat de opdrachtgever daar invloed op heeft? Heb je een (afdoende) arbeidsongeschiktheidsvoorziening? Investeer je in spulleboel en commercie? Of doe je niet aan werving omdat dit contract toch al een jaar of langer gaat lopen?
Die hele industrie bestaat bij de gratie van freelancers. Ze huren mensen in per project en als het project voorbij is, dan gaan deze ZZP-ers weer.
Iedereen komt naar hetzelfde kantoor voor die periode en luistert naar de opdrachtgever wat de bedoeling is.
Ik kan me niet laten vervangen door een derde. Ik heb ook geen arbeidsongeschiktheidsvoorziening. Want hoeft nog niet. Ik kan zelf die kosten dragen. Ik doe nooit aan werving en mijn grootste investering is een macbook.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:22
Rzaan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:03:
[...]

Die hele industrie bestaat bij de gratie van freelancers. Ze huren mensen in per project en als het project voorbij is, dan gaan deze ZZP-ers weer.
Iedereen komt naar hetzelfde kantoor voor die periode en luistert naar de opdrachtgever wat de bedoeling is.
Ik kan me niet laten vervangen door een derde. Ik heb ook geen arbeidsongeschiktheidsvoorziening. Want hoeft nog niet. Ik kan zelf die kosten dragen. Ik doe nooit aan werving en mijn grootste investering is een macbook.
In dat geval: gewoon wat antwoorden invullen en zorgen dat je freelance/ZZP contract ook waterdicht is vwb jouw verantwoordelijkheden. Ik vergat in mijn opsomming nog even: resultaatverplichting en aansprakelijkheid ;) Maar ik vermoed dat je komend jaar nog niet veel problemen hoeft te verwachten. In de toekomst gaat het denk ik wel serieus veranderen.

Dat een industrie op een bepaalde manier werkt maakt de wetgever verder geen bal uit (de belastingdienst is slecht uitvoerder). Die willen voorkomen dat de sociale voorzieningen worden uitgehold.. En uit ervaring kan ik je vertellen dat sommige ZZP'ers ook volop misbruik maken van hun positie: Niet betalen maar als t fout gaat wel profiteren door claims dat het toch echt een dienstverband was - want ja, je huis verkopen omdat je ao raakt is ook weer zo wat.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:58
Bij A, B, C, D en F invullen: zie LinkedIn
Bij G: geen

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:52
Als je kennis inbrengt die niemand heeft heb je leverage. Je kan sowiesoe invullen wat je wil lijkt me.
Ik zou er wel een annoyance fee voor rekenen.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:57
whatyoudoing schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:25:
Als je kennis inbrengt die niemand heeft heb je leverage. Je kan sowiesoe invullen wat je wil lijkt me.
Ik zou er wel een annoyance fee voor rekenen.
Dan kan de opdrachtgever zeggen dat alle kosten om een opdracht te verwerven voor rekening van de vendor zijn.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
R_Zwart schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:15:
[...]
Dan kan de opdrachtgever zeggen dat alle kosten om een opdracht te verwerven voor rekening van de vendor zijn.
Ik ga het vooralsnog helemaal niet invullen. En als ze er een keer om vragen, dan geef ik weer niet thuis.
Ondertussen is de opdracht dan misschien al bijna ten einde.
Daarna zie ik wel weer.

Ben in ieder geval blij dat mijn vraag niet zo heel gek was, en dat er wel meer mensen zijn die dit te ver vinden gaan.
Pagina: 1