Maar jullie citeren helemaal niet in de titel, Tweakers stelt:
Amerikanen kunnen niet bij data DigiD. Zonder quotes. Dat is juist het probleem wat ik probeer aan te kaarten. Deze stelling wordt gedaan, terwijl verschillende experts (waarvan me nog steeds niet duidelijk is of jullie die wel over de stelling in de titel geraadpleegd hebben) onder andere in een FtM-artikel zeggen dat het niet klopt.
Bijvoorbeeld Hubert zegt in FtM "Technisch gezien betekent dit dat Solvinity-medewerkers toegang hebben tot DigiD-data (...) meer dan een belofte [om die data niet in te zien] is het niet". Los hiervan wordt in het artikel opgemerkt dat "In principe niet, maar [toegang tot data door Solvinity] kan kennelijk simpelweg niet uitgesloten worden", waarvan ik geen idee heb hoe dat te rijmen valt "Amerikanen kunnen niet bij data".
Het is allemaal gewoon keihard in tegenspraak wat Tweakers in de titel stelt. En als je nu beweert dat het een Logius-quote is (wat me niet helemaal duidelijk is), moeten die quotes gewoon in de titel gerectificeerd worden.
Dat een kop maar beperkte ruimte voor een genuanceerde stelling heeft wil niet zeggen dat er iets in hoeft te staan dat (nogmaals, namens experts) onjuist is. Overigens valt er een hoop voor te zeggen valt dat een ongenuanceerde versie dit verhaal is "Amerikanen mogen formeel niet, maar kunnen wel degelijk bij data DigiD".
YannickSpinner schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:23:
Ook de bredere samenwerking met Solvinity wordt meermaals in het artikel genoemd, maar valt buiten de scope. DigiD is wat leeft onder mensen, vandaar deze afweging. Ik snap je take van wassen neus. Maar ook de andere casussen zijn ongetwijfeld genuanceerder dan dat.
Het is dan handig als de lezer wordt meegenomen in die scope-beperking (MijnOverheid wordt niet eens ge-namedropped). Die beperking heeft namelijk nogal wat invloed op de conclusie van het artikel, zeker als er heel uitgebreid op de categorieën persoonsgegevens wordt ingegaan, maar er eigenlijk nog een volledig product naast staat dat je hele doopceel licht.
Het heeft vooral betrekking op de quote "Alle gegevens die door de dienstverlener getoond worden, zijn dus hoe dan ook niet inzichtelijk voor Solvinity", want bij MijnOverheid is dit precies wél het geval. Solvinity ziet daar simpelweg alles wat je op de pagina ziet bij MijnOverheid (want dat wordt door Solvinity over een TLS-verbinding die bij hen eindigt naar je toegestuurd).
YannickSpinner schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:23:En voor de duidelijkheid: ik neem niks kwakkeloos over en ik vind die insinuatie eerlijk gezegd beledigend. Logius is een overheidsinstantie en wat zij zeggen heeft gewicht. Dus dat citeren we. Dat mag on the record staan. Vervolgens mag een expert daar zijn kijk op geven. Dat is een gewoon journalistiek principe
Ik snap wel dat je dit als een belediging ziet. Ik begrijp ook na je reactie niet hoe de titel (namelijk niet een citaat maar een stelling) op die journalistieke principes tot stands is gekomen, anders dan dat die redelijk kritiekloos is overgenomen van Logius beweert over "encryptie" en "in principe kan Solvinity (...) niet bij persoonsgegevens". Een rectificatie zou nog steeds op z'n plaats zijn.