Dilemma omtrent keuze nieuwe leaseauto (qua lengte)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:58
Goedenavond,

Wij zitten een beetje met een dilemma voor wat betreft het kiezen van een nieuwe leaseauto.
Onze oprit is vanaf de voorgevel tot aan de openbare stoep ongeveer 4.20m lang. Er zit echter nog een regenpijp aan de gevel, waardoor ik ongeveer weer 12 cm kwijt ben en er nog maar 4.08m over is.

De oprit loopt door langs het huis, maar tussen de zijgevel en de schutting zit te weinig ruimte om de auto te parkeren en uit te kunnen stappen, dus we kunnen hem alleen vooraan zetten.

Nu hebben we een Peugeot 208 GT uit 2022 en die past er eigenlijk nét op. Qua grootte is de auto voor nu prima voor ons 2'en en onze kleine hond, maar uiteindelijk willen we ook gezinsuitbreiding en dus ook een grotere auto.

Het dilemma: als we een grotere auto willen (compacte SUV), zal deze dus uitsteken over de openbare stoep, wat wettelijk dus niet mag, ondanks dat de stoep wel breed is. Daarentegen zie ik in allerlei straten in de omgeving wel een auto die uitsteekt, aangezien de auto's van tegenwoordig steeds langer worden en de opritten van oudere huizen zijn gemaakt op de auto's van "vroeger".

In eerste instantie dachten we aan de Hyundai Kona N-Line, maar die is dan meteen weer 4.385mm. Eventueel zouden we wel de regenpijp kunnen laten verleggen en 12 cm winnen, maar dan zal hij alsnog een stuk uitsteken.
We hebben ook een grote openbare parkeerplaats een straat verder, maar uiteraard hebben we de auto liever op onze eigen oprit staan.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Gewoon doen en hopen dat er niemand klaagt? Of in het huidige segment blijven zitten?

Alle reacties

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Met de stelling van Pythagoras in je hand, een geodriehoek en een schep in de andere, je oprit zodanig aanpassen dat ie schuin naar beneden afloopt en lang genoeg is voor je nieuwe auto.

Of gewoon verhuizen

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:48
Waarom neit achteruit inparkeren, dan kan je gewoon de auto tot de achterdeur naast het huis zetten.
Of moet de benzinedop net zo ver ruimte hebben als een deur?
Dan dus zo dicht mogelijk opzij parkeren tegen je huis aan, dan moet de bijrijder wel om de auto heen - maar je mag gewoon over stoep lopen. De bestuurder kan uitstappen. Desnoods kan je zelfs de achterbank vanuit bestuurderskant benaderen, en de auto nog verder naar achter zetten. Pak dan een auto met achterbak die omhoog open gaat (zoals meeste auto's hebben)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
in een parkeer vak op straat als die groter zijn?
maar die 30cm gelooft ik wel op de oprit.
beetje minder als je een f-250 wou hebben, of een r1s

Ik zou het@Yorro idee omdraaien. anders creëer je een zwembad..
Dus schuin omhoog, kan het water gewoon goed weg stromen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KVGAYfO8lpP2pYKEmz4xNrrL3E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KceQbzzcRHR6F3TbUsE7pVEH.png?f=user_large
c 438cm. exact lang genoeg voor een auto van 438cm

[ Voor 43% gewijzigd door jack zomer op 04-02-2026 23:18 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:41
Uhmazing schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:04:
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Gewoon doen en hopen dat er niemand klaagt? Of in het huidige segment blijven zitten?
Ik heb hetzelfde probleem. Stoep is bij ons op die plek ruim 4 meter breed dus ik maak me er niet te druk om.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5_JrUojjcj6wpPb0Vlmk1G--QM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUYXfQZ1VqxR7QGEdYBnzIpP.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Uhmazing
Vergeten te vermelden: de oprit loopt al schuin naar beneden af. Die 4.20 is gemeten vanaf de voorgevel tot aan de stoep (schuin naar beneden).

• Uhmazing
assje schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:19:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Stoep is bij ons op die plek ruim 4 meter breed dus ik maak me er niet te druk om.
[Afbeelding]
Dat lijkt me inderdaad geen probleem! Onze stoep zal ongeveer 2 meter breed zijn, dus m.i. zou dat ook geen probleem moeten zijn, maar goed: wettelijk mag het niet, dus mocht iemand klagen dan houdt het op

• 99ruud99
Als je dat idee wilt moet je al een helling pakken van 25* steiler dan nu - dat is best wel heftig als het nu al schuin is , en dan begint de hoogte van de auto mee te spelen (en als je ook je achterbak in wilt kunnen zou je in theorie zelfs nog schuiner moeten)

• 99ruud99
Heb je misschien een foto of schets van je situatie - want anders zou mijn voorstel misschien beter zijn / lukken?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:56

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

[Afbeelding]
Ben ik een moraalridder als ik dit eigenlijk niet normaal vind?

Nu moet ik je wel nageven dat de stoep idd breed genoeg is. Maar bij een stoep van 2m zou ik dit niet vinden kunnen. Bovendien lijk jij ook gewoon naast het huis te kunnen parkeren? Of schuin?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

[Afbeelding]
Dit is toch geen porem? Wel allemaal graag in een karakteristieke jaren '30 wijk willen wonen, maar dan klagen over parkeerruimte is ook zo'n één.
Ik zou er niet aan durven. Het is wachten tot iemand boos is en er krassen op zet of de handhaving vraagt te handhaven.

Als je het hebt over een paar centimeter terwijl je maximaal je oprit benut hoor je mij er niet over, maar in dit geval met 30x30 tegels sta je hier 120cm op het trottoir. Ik zou je er als buur op aanspreken, verpaupering van de wijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• Uhmazing
99ruud99 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:25:
Heb je misschien een foto of schets van je situatie - want anders zou mijn voorstel misschien beter zijn / lukken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXZ_5eygsLVtpXWAzrlld294nfc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JYPvYzTmMSqezMUgomJuSY4B.png?f=fotoalbum_large

De schutting loopt schuin naar binnen, vandaar dat de ruimte vooraan smaller is dan achteraan de oprit.
Daarnaast zit er naast de schutting nog een rollaag van bestrating van een dikformaat klinker (rechtop).

Onze stoep heeft overigens ongeveer 7 30x30 tegels, dus de stoep is 2.10 breed.
Als ik de regenpijp zou laten verleggen, heb ik dus 4,20 vanaf gevel tot stoep. In het geval van de Kona N-Line die afgerond 4,39 is, zou ik dus een dikke 20 cm uitsteken..

[ Voor 14% gewijzigd door Uhmazing op 04-02-2026 23:56 ]

• FreakNL
  • Laatst online: 20:56

FreakNL

Well do ya punk?

True schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:35:
[...]

Dit is toch geen porem? Wel allemaal graag in een karakteristieke jaren '30 wijk willen wonen, maar dan klagen over parkeerruimte is ook zo'n een.
Ik zou er niet aan durven. Het is wachten tot iemand boos is en er krassen op zet of de handhaving vraagt te handhaven.

Als je het hebt over een paar centimeter terwijl je maximaal je oprit benut hoor je mij er niet over, maar in dit geval met 30x30 tegels sta je hier 120cm op het trottoir. Ik zou je er als buur op aanspreken, verpaupering van de wijk.
Dit kan toch niet 120cm zijn? Dan is die auto 5 of 6 meter?

Blijft wel rond de 80cm steken denk ik? Alsnog veel te veel uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 04-02-2026 23:56 ]

• ChrisL1971
  • Laatst online: 19:28
Copilot : welke electrische auto's zijn max 4,20 lang en hebben 60kwh or meer
antwoord Renault Mégane E‑Tech EV60

Klaar.

• Yorro
  • Nu online
Uhmazing schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:46:
[...]

[Afbeelding]

De schutting loopt schuin naar binnen, vandaar dat de ruimte vooraan smaller is dan achteraan de oprit.
Daarnaast zit er naast de schutting nog een rollaag van bestrating van een dikformaat klinker (rechtop).

Als ik de regenpijp zou laten verleggen, heb ik dus 4,20 vanaf gevel tot stoep. In het geval van de Kona N-Line die afgerond 4,39 is, zou ik dus een dikke 20 cm uitsteken..
Andere kant van de schutting buren met hetzelfde probleem? Dan misschien de schutting deels weghalen en afspreken hoe te parkeren (strak tegen/op erfgrens)

Foto van situatie zegt wel veel meer.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:02

Jorissie87

No diggity

[...]

[Afbeelding]

Allereerst kudo's dat je hier zoveel effort in stopt. Ik denk dat de meerderheid van de mensen (misschien Tweakers uitgezondert) hier een non-issue zien en over de openbare weg doorsteken.

Kijkend naar je foto zie ik dat je ook een stuk voortuin hebt. Doen jullie daar iets mee? Alternatief kan ook zijn dat je de oprit vergroot door (een deel van) de tuin op te offeren en je auto overdwars voor het huis te zetten.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Uhmazing
Yorro schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:02:
[...]

Andere kant van de schutting buren met hetzelfde probleem? Dan misschien de schutting deels weghalen en afspreken hoe te parkeren (strak tegen/op erfgrens)

Foto van situatie zegt wel veel meer.
Nee, die hebben daar hun achtertuin. De schutting staat op onze grond.

• Uhmazing
Jorissie87 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:03:
[...]

Allereerst kudo's dat je hier zoveel effort in stopt. Ik denk dat de meerderheid van de mensen (misschien Tweakers uitgezondert) hier een non-issue zien en over de openbare weg doorsteken.

Kijkend naar je foto zie ik dat je ook een stuk voortuin hebt. Doen jullie daar iets mee? Alternatief kan ook zijn dat je de oprit vergroot door (een deel van) de tuin op te offeren en je auto overdwars voor het huis te zetten.
Thanks!

De voortuin is vrij recent gemaakt. Toen hebben we (helaas) nog niet echt over dit issue nagedacht, maar de voortuin blijft dus gehandhaafd.

Een andere optie die nog bestaat is de auto helemaal doorrijden tot achter de achtergevel. Dan staat hij in principe aan het uiterste einde van de oprit, vrijwel bijna in de achtertuin.
"Nadeel" hiervan vind ik dat het raar uit ziet cq. de oprit vooraan helemaal niet gebruikt wordt :X

Als ik alles zo lees/beredeneer, denk ik dat ik 3 opties heb:

- Auto helemaal doorrijden zoals zojuist genoemd
- Voor altijd een auto rijden van max. 4.20 lang
- Auto op openbare parkeerplaats zetten

[ Voor 10% gewijzigd door Uhmazing op 05-02-2026 00:11 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FreakNL schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:54:
[...]

Dit kan toch niet 120cm zijn? Dan is die auto 5 of 6 meter?

Blijft wel rond de 80cm steken denk ik? Alsnog veel te veel uiteraard.
offtopic:
Enyaq is het volgens mij, dat is 86cm tot aan de het midden van het voorste wiel: link en dan nog een straatsteen dus zo'n 116, kwam ik met mijn 120 wel in de buurt ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

[Afbeelding]

Middels combinatie van al je berichten maak ik nu even snel op dat het als 'Voortuin' aangemerkte deel uit je eigen tekening óók 4.08 Mtr. diep is? Als je persé 100% op eigen grond zou wil gaan parkeren dan zou je er ook voor kunnen kiezen om die voortuin (gedeeltelijk?) op te offeren en daar je auto 'dwars', en dus over de gehele breedte van je eigen terrein, neer te gaan zetten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Yorro
  • Nu online
Uhmazing schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:03:
[...]

Nee, die hebben daar hun achtertuin. De schutting staat op onze grond.
Aangezien je oprit (ook al is ie smal) doorloopt: achter je huis parkeren?

Strook tuin van buren overkopen (50-100cm over lengte oprit)

Overdwars op je oprit voor je huis parkeren? Misschien stukje voortuin opofferen

Zo’n parkeergarage voor onder de grond installeren

Kia PV5 EV; want veel minder breed dan andere auto’s, dus kun je die een stuk naast je huis op de oprit rijden en er nog steeds langs lopen (fietsen?)

[ Voor 12% gewijzigd door Yorro op 05-02-2026 00:17 ]

• Jorissie87

Jorissie87

No diggity

Uhmazing schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:08:
[...]

Thanks!

De voortuin is vrij recent gemaakt. Toen hebben we (helaas) nog niet echt over dit issue nagedacht, maar de voortuin blijft dus gehandhaafd.

Een andere optie die nog bestaat is de auto helemaal doorrijden tot achter de achtergevel. Dan staat hij in principe aan het uiterste einde van de oprit, vrijwel bijna in de achtertuin.
"Nadeel" hiervan vind ik dat het raar uit ziet cq. de oprit vooraan helemaal niet gebruikt wordt :X

Ik zou dan voor optie 1 gaan mits dat een beetje gaat. Mijn auto (Enyaq) is al 215 breed, als jij een vergelijkbare auto kiest dan heb je nog maar 5,5 cm aan beide kanten over. Vooruit de oprit inrijden is dat nog goed te doen maar achteruit er weer af is een stuurfoutje snel gemaakt.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Uhmazing
Stel dat ik voor nu voor optie 2 ga (auto maximaal 4.20), wat zouden jullie kunnen aanraden?

We hebben geen laadpaal thuis, wel voldoende laadpalen in de buurt.
Benzine of hybride is ook prima.
Vooral kofferbak met genoeg ruimte.

Aantal km 10k-12k per jaar en maximaal 5 jaar.
Prijs maximaal 600 p/m

[ Voor 4% gewijzigd door Uhmazing op 05-02-2026 00:20 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Uhmazing je kunt 'm ook nog wel scheef zetten.
Ik heb je plattegrond even op schaal gemaakt (oprit breedte aangepast naar schaal tov de ruimte tussen muur en trottoir).
Wat ik niet weet is hoe breed je oprit is voor je woning (op schaal).
Auto is ook op schaal dan krijg je dit (met die Kona):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVhF9YtP-qEBwROBmgKV5XoH01c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zg6Reh0QX72ntsd3PKcREkBT.png?f=user_large

Voor de liefhebber is die hier zonder auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qe9182U739cIkPZa4JRuw0L2234=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/N7ct3ZLYXkjGvo0ejIy51HfP.png?f=user_large

• Uhmazing
True schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:59:
@Uhmazing je kunt 'm ook nog wel scheef zetten.
Ik heb je plattegrond even op schaal gemaakt (oprit breedte aangepast naar schaal tov de ruimte tussen muur en trottoir).
Wat ik niet weet is hoe breed je oprit is voor je woning (op schaal).
Auto is ook op schaal dan krijg je dit (met die Kona):

[Afbeelding]

Voor de liefhebber is die hier zonder auto:
[Afbeelding]
Thanks!
Zou ik eens moeten uitproberen met mijn huidige auto. De vraag is of er dan nog genoeg ruimte is om links langs de auto te lopen zonder je ertussen te hoeven duwen.

De breedte van de oprit is ook ongeveer 4 meter (vanaf voortuin tot opzetbandje rechterkant).

• 99ruud99
Dan zou je desnoods nog met je neus over het gras uit kunnen steken (of juist achterkant). Vaak is wielbasis +- 2.60, dus dan heb je nog 0.75-1 meter aan zowel voor als achterzijde. Maar dan kan je er niet meer langs af lopen...

Eigenlijk wil je een looppad vrij houden van 90 cm, daardoor ontkom je er niet aan om of de auto voor ij woning of deels op stoep...

Of nog optie die niet genoemd is... Je hebt stoeptegel and + schutting op eigen grond... Als je hem weg haalt heb je weer 30-40 cm extra ruimte? Hierdoor kan je makkelijker naar achter rijden...

• Uhmazing
99ruud99 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 01:16:
Dan zou je desnoods nog met je neus over het gras uit kunnen steken (of juist achterkant). Vaak is wielbasis +- 2.60, dus dan heb je nog 0.75-1 meter aan zowel voor als achterzijde. Maar dan kan je er niet meer langs af lopen...

Eigenlijk wil je een looppad vrij houden van 90 cm, daardoor ontkom je er niet aan om of de auto voor ij woning of deels op stoep...

Of nog optie die niet genoemd is... Je hebt stoeptegel and + schutting op eigen grond... Als je hem weg haalt heb je weer 30-40 cm extra ruimte? Hierdoor kan je makkelijker naar achter rijden...
Hoe bedoel je dat laatste precies?
De schutting weghalen?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Uhmazing schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:20:
Stel dat ik voor nu voor optie 2 ga (auto maximaal 4.20), wat zouden jullie kunnen aanraden?

We hebben geen laadpaal thuis, wel voldoende laadpalen in de buurt.
Benzine of hybride is ook prima.
Vooral kofferbak met genoeg ruimte.

Aantal km 10k-12k per jaar en maximaal 5 jaar.
Prijs maximaal 600 p/m
De oude Kona is 4.20 lang.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:25
Je moet er nog even op wachten, maar de Kia EV2? Is 4.06 meter en er lijkt ook nog redelijk wat ruimte achterin, al is de reviewer niet heel groot:

https://www.autoweek.nl/a...oedkope-broer-van-de-ev3/

[ Voor 0% gewijzigd door balfnl op 05-02-2026 08:16 . Reden: Typo ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Je kan hem achteruit half naast je huis zetten. Dan kan je gewoon nog eruit aan de bestuurderskant. Het betekend wel dat je niet zomaar meer met de fiets vanaf de schuur die vast ergens in de tuin staat naar de voorkant kan, wat natuurlijk een issue is.
True schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:35:
[...]

Dit is toch geen porem? Wel allemaal graag in een karakteristieke jaren '30 wijk willen wonen, maar dan klagen over parkeerruimte is ook zo'n één.

Tja heel netjes is het niet. Een ieder die dan eigendom van een ander gaat beschadigen is alsnog natuurlijk een absolute tokkie die aangepakt moet worden. Maar als buur? Ik zou niemand erop aanspreken, want het alternatief is dat diegene de auto netjes op een parkeerplaats op straat neerzet. En dan heb je nog minder parkeerruimte.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13
Dé oplossing ligt natuurlijk voor de hand: extra deur in de zijgevel. Zoals deze meneer:

YouTube: Man bijt hond - Het dorp

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:06

Daniel36

Het oude liedje

Wauw, als dit je problemen zijn dan teken ik ervoor ;)
Dat de voortuin netjes aangelegd is en ook kortgeleden, oke.
Maar ik parkeerde of op een parkeerplaats of ik paste een stukje van de voortuin aan.
Jammer van dat stukje misschien, maar geen gedoe meer met een keuze maken (tussen op de oprit of elders en tussen welke auto's je kunt kiezen qua lengte) en geen evt gedonder met een auto die iets van 50 cm over de stoep geparkeerd staat.
Dan kunnen mensen het wel prima vinden, persoonlijk vind ik het geen gezicht en eerlijk gezegd ook vrij asociaal.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Ik zou als lease auto kijken naar een Peugeot 208 GT uit 2022, die past er denk ik net op.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:33
Inderdaad hoe @True het beschrijft. Zet de auto gewoon schuin neer en het liefst natuurlijk met de kofferbak een stukje de tuin aan de zijkant van het huis in. Dan kan je de auto prima ver genoeg naar achter zetten. Met die 2,26m past je achterkant van de kona er prima in als je schuin gaat staan.

Als de bijrijder er eerst uitstapt dan kan je ook met de neus naar voren langs het huis parkeren zodat de auto op de oprit kan. Nadeel is dat je de auto er eerst uit moet rijden voor de bijrijder om in te stappen. Maar dat moet niet echt een issue zijn (vind ik)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• 99ruud99
Let op dat je dan niet meer erfatsoenlijk langs kan lopen. Want nu wordt gemeten met auto past binnen grenzen, maar er wordt vergeten dat je ook nog een looppad wilt...
Teken die even in op je rekening @Uhmazing , dan is het voor iedereen duidelijk.

Enneh, weghalen van schutting: men neme een schep en graaf de eerste 4 palen uit, daardoor is er ineens ruimte vrij gekomen. Zorgt er ook voor dat je meer zicht op straat hebt bij uitrijden :)

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Als het 30cm oversteek is denk ik dat weinig mensen piepen. Als je een hummer neer gaat zetten, mja denk dan even 2x na.

Je zou een piepsysteem kunnen proberen. Nieuwe auto neerzetten en ls iemand klaagt voorstaan op de openbare plek. Hou daarbij wel rekening met een eventuele electrische auto en het laden.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:48
Motoren mag je ook op de stoep parkeren, maar een scootmobiel moet er langs kunnen. Genoeg mensen die motoren het hele jaar op de stoep hebben staan.

Als dat zo is dan is dit een non issue voor mij en ik zou hem gewoon lekker met het kontje op de stoep laten. Als iemand zeurt ben je vriendelijk en zet je hem 3x schuin en vervolgens zet je hem weer zoals je eerst deed. Als taxi chauffeur tijdens mijn studie heb ik de gekste dingen gezien waardoor ik het niet meer zou nauw neem met mensen of dit soort regeltjes. Probeer het gewoon 5 jaar en als het *$#@ is dan koop je weer een kleinere

Enige moment wanneer ik zou twijfelen is als de situatie gewoon echt niet kan, zoals hele nauwe straatjes in de stad en dan de stoep te ver blokkeren voor rolstoelers.

Echt genoeg dingen die je kunt verzinnen die niet 'volgens de regels zijn'. Tuin hangt over de stoep, auto's half op de stoep, parkeren in de bocht. Als je je hier allemaal druk over gaat maken met 'dat mag niet' dan heb je een zwaar leven en kun je zo bij de milieustraat aan de slag :D

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 05-02-2026 10:50 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59
Ik volg niet helemaal waarom je niet de neus van de auto in die 2.26m breed kan parkeren?
Je linkerdeur kan open. Je passagier kan dan inderdaad pas in/uitstappen als je op straat staat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N41DIsGUIUSjQz5GQuCyHQKaGLE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wjj8UB7tU2PhkpWAqrxQniOA.png?f=user_large

De tekening is niet echt op schaal dus dit ook niet. Maar je kan makkelijk een meter motorkap winnen

[ Voor 12% gewijzigd door OnTracK op 05-02-2026 11:03 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

Uhmazing schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:08:
[...]

Dan is het toch gemakkelijk onderhandeld met de buren? Ofwel ga je een openbare parkeerplaats claimen en de rest van de straat benadelen. Ofwel steekt een kleine auto van tegenwoordig (4,4 meter) beetje eruit, wees blij dat het geen 4,6 of 4,8 meter is.
[...]

[Afbeelding]

Als de stoep 2,10 meter breed is en het minimum is 1,5 meter, wensbreedte is 1,8 meter. Dan is 30cm uitsteken acceptabel.

• Uhmazing
Even ter illustratie: dit is de Volvo EX-30 (4.233 lang) van een vriend op onze oprit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNFuGS9pKcPgeriNJ_2U7vEVYp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k62tDcDRPxZf85kdeHRg5mB4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkP8zXiZmSsB0xNWuvGziIA7yuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCCnwkAxo3dF4XazWUEor4sO.jpg?f=fotoalbum_large

• Yorro
  • Nu online
Uhmazing schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:45:
Even ter illustratie: dit is de Volvo EX-30 (4.233 lang) van een vriend op onze oprit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou me hier niet zo snel aan storen, die heg van de buren steekt verder over de stoep.

Klein verschil in lengte tussen die auto’s maar de EX30 is nou niet heel klein van binnen meen ikAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1tdSHmuTL6NS6UV5vYheAtwfNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWTcllgg94WIt96XrZU8jkmN.jpg?f=fotoalbum_large

Zie:
https://www.carsized.com/...k-vs-volvo-ex30-2023-suv/

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zou nog wel gaan opzich.
Eerdere voorbeeld van Aasje zou ik echt asociaal vinden.

• Valorian

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik dit zie dan denk ik dat je je onnodig veel zorgen maakt. Je kan nog minimaal 1 stoeptegel toevoegen aan deze auto (dus naar 4.53m) zonder dat de 'looplijn' smaller wordt, want die heg verderop zorgt er al voor dat de stoep daar smal is. Er vanuitgaande dat jouw vriend nu ook nog 10+ cm aan de voorkant over heeft (of staat 'ie letterlijk tegen de regenpijp aan) heb je zelfs nog wat meer marge.

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:24
wat een first world problem is dit dan....
OT: is schuiner parkeren een mogelijkheid ?

[ Voor 34% gewijzigd door Jeroenzer op 05-02-2026 14:09 ]

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• Jorissie87

Jorissie87

No diggity

OnTracK schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:01:
Ik volg niet helemaal waarom je niet de neus van de auto in die 2.26m breed kan parkeren?
Je linkerdeur kan open. Je passagier kan dan inderdaad pas in/uitstappen als je op straat staat.[Afbeelding]

De tekening is niet echt op schaal dus dit ook niet. Maar je kan makkelijk een meter motorkap winnen
Niet ideaal, OP geeft aan op termijn gezinsuitbreiding te willen. Als je dan een maxicosi op de achterbank hebt dan heb je die het liefst achter de bijrijdersstoel zodat je de baby in de gaten kan houden. Als je dan eerst de auto moet uitsteken voordat je pas het kind in de auto kan zetten (of via de linkerzijde in de auto moet vastmaken) is dat verre van praktisch. Bij ons voor de deur zijn de parkeervakken ook vrij smal dus moest regelmatig mijn dochtertje in de buggy/kinderwagen buiten laten "wachten" tot ik de auto uitgestoken had omdat ik weer te strak ingeparkeerd stond, zeker als het regent.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:52
Schering en inslag tegenwoordig in stedelijke wijken.
Ik begrijp niet dat gemeenten projectontwikkelaars weg laten komen met dit soort ontwerpen.
Maar goed, dat is het probleem weer van de andere kant bekijkend.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htKsXJwh3enQhYXgXpQfT_dt_wY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0skhaNjUTS0O1Vtvg2uzhOHi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door ASW1 op 05-02-2026 15:00 ]

• Furion2000
Echt serieus? Je bos steekt nog verder op de stoep dan die wagen. Een stoeptegel erbij zou nog geen eens hinderlijk zijn.

• Uhmazing
Furion2000 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:20:
[...]

Echt serieus? Je bos steekt nog verder op de stoep dan die wagen. Een stoeptegel erbij zou nog geen eens hinderlijk zijn.
Dat is die van de buren, die staat al jaren zo. Blijkbaar heeft daar dus ook nog nooit iemand over geklaagd.
Voor ons is het qua uitrijden best hinderlijk, maar als ik er wat van ga zeggen dan wordt de bal natuurlijk teruggekaatst

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:27
Iets van ga zeggen?
Het komt toch juist goed uit dat die beplanting uitsteekt?

• Furion2000
Uhmazing schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Dat is die van de buren, die staat al jaren zo. Blijkbaar heeft daar dus ook nog nooit iemand over geklaagd.
Voor ons is het qua uitrijden best hinderlijk, maar als ik er wat van ga zeggen dan wordt de bal natuurlijk teruggekaatst
Ja omdat de meesten niet zo moeilijk doen, onze buren gooien alle broodresten op het dak voor de vogeltjes en dat landt wel eens bij ons in de tuin. Mijn vrouw zeurt wel eens, maar ik zeg telkens 'als dat nou het ergste is'. Iedereen heeft kleine ergenissen, geen buur is perfect. Zolang je het voor elkaar niet zo moeilijk maakt dan komt alles goed. Ik begin alleen wel te denken dat ik jouw buur zou willen worden :+

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik dit niet zo'n drama vinden als je de voorkant dan inderdaad strak tegen de regenpijp aan hebt staan.
Weet wel, als er ooit handhaving gevraagd wordt, krijgen de buren voor het groen een waarschuwing en een termijn voor het bijwerken en jij mogelijk direct een boete voor de auto.

• Valorian
Uhmazing schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Dat is hinderlijk als je vooruit inparkeert, dan heb je inderdaad weinig zicht bij het uitparkeren (wegrrijden). Maar veel handiger is om gewoon sowieso achteruit in te parkeren, dan heb je veel meer overzicht als je weg rijdt.

• logix147
  • Laatst online: 20:34

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die struiken steken net zover uit… daar is je oplossing, stukje groen ;-) en dat camoufleert de boel.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:32
Bij mijn vorige woning hadden we een buur die zijn auto altijd half op de rijbaan én deels op de stoep parkeerde zodat hij z'n PHEV kon laden via de WCD naast de deur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKkNSBxcMkkq1PMZWMvbBX1BtZk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qxggL8VS8CMxknfsm7UiuWWC.png?f=user_large

Handhaving heeft er nooit iets mee gedaan. Wijkagent vond het ook niet nodig om een gesprek aan te knopen. Zelf ooit gepoogd, maar hij vond dat hij er wel mocht staan want hij had immers een WCD gemonteerd en moest z'n auto kunnen laden :? Overigens staat hij volgende de kadastrale kaart 100% op gemeentegrond, zijn erf begint pas bij de voordeur.

Lang verhaal kort: als niemand hier op wil handhaven, en ik de foto van die EX30 zo zie, is er bij jou niets aan de hand.
Pagina: 1