Problemen met aansluiten printer op WiFi

Pagina: 1
Acties:

• MariekeVerm
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:34
PROBLEEM IS OPGELOST. DANK VOOR JULLIE HULP. VR GROET, MARIEKE

Beste Tweakers, Ik ben gisteren overgestapt van Ziggo naar KPN voor internet en tv. Ik kan nu niet printen. De printer wil geen verbinding maken met de router van KPN.

Ik heb de LAN settings gecontroleerd op de printer en de router al een paar keer uitgezet en weer opgestart maar de printer kan nog steeds geen verbinding maken met de KPN router. Printer ook een paar keer afgesloten en weer opgestart na herstarten van de router: helpt niet.

Ik krijg devolgende mededeling op het printerscherm te zien:

Failed to connect to the wireless router
Follow the steps below:
1. Check that the selected wireless router is correct: dat gaat goed
2. Check that the entered passphrase is correct: weet niet wat ze Hiermee bedoelen: is dat de SSID netwerknaam? KPN en dan 5 cijfers erachter?
3. Restart the wireless router( heb ik meermaals gedaan) if the same error occurs , see the wireless router manual and check the settings: ik heb de settings van de router bekeken en alles is ok. Mijn internetverbinding met de router is helemaal ok.

• Ik heb deze info ook al opgezocht op Google en uitgeprobeerd maar dat lukt me ook niet:

Om de draadloze printerverbinding na de overstap naar KPN te herstellen, moet de printer worden verbonden met het nieuwe wifinetwerk en wachtwoord. Dit doet u via het menu van de printer (instellingen -> netwerk/wifi) of via
WPS op de KPN-router. Verwijder indien nodig de oude printerinstellingen op uw laptop.
Stappenplan voor herstel:
• Printer verbinden met nieuw netwerk:
o Ga naar het instellingenmenu op uw printer en zoek naar 'Netwerkinstellingen' of 'Wi-Fi Setup Wizard'.
o Selecteer uw nieuwe KPN-netwerknaam (SSID) en voer het nieuwe wachtwoord in (vaak te vinden op een sticker onderop de KPN Experia Box).
o WPS-methode: Druk op de WPS-knop op de KPN-router en binnen twee minuten op de WPS-knop op de printer (indien aanwezig).
• Laptop instellingen bijwerken:
o Ga op uw laptop naar Instellingen > Bluetooth en apparaten > Printers en scanners.
o Selecteer de oude printer en kies 'Apparaat verwijderen'.
o Klik op 'Apparaat toevoegen' om de printer opnieuw te installeren via het nieuwe netwerk.
Indien de printer niet wordt gevonden, kan het helpen de printer tijdelijk via USB met de laptop te verbinden om de nieuwe netwerkinstellingen te configureren

Ik heb een Canon MG5750 printer (inkjet) en kan nu geen verbinding krijgen met mijn KPN router. Kan iemand mij aub helpen (graag een stap voor stap uitleg omdat ik niet erg technisch ben) hoe ik mijn printer weer moet verbinden met mijn laptop zodat ik documenten weer draadloos kan printen op mijn Canon printer vanaf mijn laptop?
alvast veel dank voor jullie hulp.
fijne avond allemaal en vr groet
Marieke

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:36

franssie

Save the albatross

@MariekeVerm Beter open je een eigen topic, want andere printer en ander netwerk.
Maar eerst, probeer die printer eens terug te zetten naar fabrieksinstellingen zodat ie alle oude instellingen vergeet, want daar blijven ze vaak ergens toch in hangen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MariekeVerm
Ok. Dank. Ga het morgen proberen. Ik zal een eigen topic gaan openen. Weet niet precies hoe dit werkt en hoe dit moet op dit forum.
dank voor jouw hulp, Franssie, en fijne avond.
vr groet
Marieke

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:44
MariekeVerm schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:59:
Ok. Dank. Ga het morgen proberen. Ik zal een eigen topic gaan openen. Weet niet precies hoe dit werkt en hoe dit moet op dit forum.
dank voor jouw hulp, Franssie, en fijne avond.
vr groet
Marieke
1 tip als je een @ ervoor zet, krijgt diegene een melding :)
Of niet @franssie ?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:54

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb je reactie afgesplitst dus een eigen topic aanmaken is niet meer nodig :)

• MariekeVerm
Ok. Dank voor jouw hulp, br00ky en Arjantje72 ook dankjewel.
fijne dag en vr groet
Marieke

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk is het al te laat omdat je een en ander al hebt omgezet naar de nieuwe wifi. Maar een tip voor de volgende keer: In plaats van alles aan te passen aan je nieuwe router, kun je het ook omgekeerd doen en je nieuwe router aanpassen aan de rest van je netwerk.

In bijna alle routers kun je de wifi-instellingen aanpassen. Als je daar het SSID (netwerknaam), wachtwoord en beveiligingsniveau overneemt van de oude router dan zal alles vrolijk verbinden met je nieuwe router.En ja, dan heb je een KPN router die zich Ziggo noemt, maar dat maakt voor de werking niet uit.

Maar om op je vraag terug te komen, het kan zijn dat je router ingesteld is om enkel WPA3-beveiliging te ondersteunen en jouw printer kan niet verder dan WPA2. Dus kijk even in je router instellingen of je netwerkbeveiliging wel goed staat.
Pagina: 1