geruis over PC boxen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• danielverbeek
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-02 21:50
Beste Tweakerscommunity,

Ik heb een ruis over mijn boxen als de PC 'nadenkt'. Mijn set-up is als volgt:
- PC met ASUS TUF Gaming B650-PLUS moederbord
- Hiervan gaat een USB kabel naar mijn Tascam audio interface: https://tascam.jp/int/product/us-122l
- Via de line out van de Tascam heb ik twee DAP tulp kabels  (https://www.kabeldirect.n...bel-0-75-meter-blauw.html) naar mijn Mackie MR5 boxen

Ik heb trouwens ontdekt dat de ruis verdwijnt als ik een kabelhaspel ertussen zet, dus de eurokabel van de pc in de haspel en dan de stekker in hetzelfde stopcontact...

PC vervangen door laptop geeft ook GEEN ruis, dus het ligt niet aan de Mackies of audiokabels.

Het komt ook uit de Mackies als ik in Windowssettings de luidspreker van mijn scherm heb gekozen als uitvoer… Dus dan kunnen het ook niet de drivers zijn.

Ik heb alle zaken uit de kabelgoot weggehaald om te kijken of er iets interfereert maar dat doet ook niets..

Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
Daniel

[ Voor 38% gewijzigd door danielverbeek op 05-02-2026 09:38 ]

Beste antwoord (via danielverbeek op 07-02-2026 21:20)

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-02 03:22
Dit zou je wel eens in de hoek van een zgn. “Groundloop” kunnen zoeken: audiobron (de pc) en versterker (die in dit geval in de actieve speakers zit) op samen één stroompunt kunnen dit probleem veroorzaken. Zeker als je het niet bij een laptop hoort (want ik vermoed op accu, dus geen gesloten groundloop). Als je het zeker wilt weten dan zou je eens kunnen kijken om de audiobron op een andere groep aan te sluiten dan de speakers. Als het probleem dan weg is, is het zeker weten een groundloop. Daar zijn dan groundloop isolatoren voor van heel goedkoop tot heel duur. Tot op zekere hoogte betekend hier wel hoe duurder, hoe beter het effect en hoe beter de geluidskwaliteit.

Ander ding wat je kunt proberen is om de speakers aan te sluiten op een niet-geaarde stekkerdoos. De afwezigheid van aarde kan ook dit probleem oplossen.

[ Voor 9% gewijzigd door Daam op 05-02-2026 21:33 ]

Alle reacties

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:50
Ik had jaren geleden in mijn vorige appartement iets soortgelijks. Enige dat hielp was speakers en pc op verschillende stopcontacten (van verschillende wandcontactdozen) aan te sluiten. Ik dacht toen dat het probleem te maken had met een aardlus (ground loop), maar lees nu online dat je je apparaten dan juist op dezelfde stopcontact/stekkerdoos moet aansluiten... Hoe dan ook, experimenteren met je stopcontacten kan geen kwaad!

• danielverbeek
Dank voor je reactie. Het probleem is dat ik mijn kantoortje in een ruimte heb, wat vroeger een gang was en waar ik maar één stopcontactpunt heb kunnen maken vanuit het centraalpunt boven de lamp. Ik kan dus helaas niet de pc en de speakers op andere stopcontacten aansluiten. :-/

Acties:
  • Beste antwoord

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-02 03:22
Dit zou je wel eens in de hoek van een zgn. “Groundloop” kunnen zoeken: audiobron (de pc) en versterker (die in dit geval in de actieve speakers zit) op samen één stroompunt kunnen dit probleem veroorzaken. Zeker als je het niet bij een laptop hoort (want ik vermoed op accu, dus geen gesloten groundloop). Als je het zeker wilt weten dan zou je eens kunnen kijken om de audiobron op een andere groep aan te sluiten dan de speakers. Als het probleem dan weg is, is het zeker weten een groundloop. Daar zijn dan groundloop isolatoren voor van heel goedkoop tot heel duur. Tot op zekere hoogte betekend hier wel hoe duurder, hoe beter het effect en hoe beter de geluidskwaliteit.

Ander ding wat je kunt proberen is om de speakers aan te sluiten op een niet-geaarde stekkerdoos. De afwezigheid van aarde kan ook dit probleem oplossen.

[ Voor 9% gewijzigd door Daam op 05-02-2026 21:33 ]

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 28-02 13:15
Daam schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:29:

Kleine aanvulling op dit verhaal is het gebruik van een feriet ring op kabel. Deze ring dempt de ruis die door de kabel uit je speakers komt.

• danielverbeek

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 28-02 13:15
Ja dat soort dingen, op de foto met de laptop zie je dat ze bij de muis een lus hebben gemaakt.. Als het mogelijk is dan kan je ook het beste de lus er in leggen om de filtering te verbeteren. plaats de ring zo dicht mogelijk bij de boxen. Of dit je probleem oplost is niet te garranderen maar je wordt er ook niet arm van dus als je toch wat bestelt (of prime hebt) dan lijkt het mij de moeite waard om het te proberen.

• danielverbeek
Dank! Ik heb het kunnen oplossen met deze rakker: https://www.bax-shop.nl/g...audio-groundloop-isolator
Vandaag binnengekregen en het probleem is hiermee opgelost! :*) _/-\o_

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
danielverbeek schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:22:
Dank! Ik heb het kunnen oplossen met deze rakker: https://www.bax-shop.nl/g...audio-groundloop-isolator
Vandaag binnengekregen en het probleem is hiermee opgelost! :*) _/-\o_
Nu hoor je helemaal niets meer, helemaal geen geluid, maar oke, ook geen ruis :).

Even zonder flauwekul, handige tip dat dit werkt want ik heb bij mijn 'PA' installatie ook zoiets. Ik gebruik op zich vrij degelijke kabels met jackplug vanaf mijn keyboards alleen toch nog steeds ietwat ruis. Dus ik ga zeker ook eens met zo'n isolator proberen.
Pagina: 1