First of all, ik ben redelijk nieuw in home automation.
Ik heb een nieuwe woning gekocht. De vorige bewoner heeft een aantal modules geplaatst voor de zonwerking. Deze modules wil ik graag gaan bedienen via Home Assistent. Mijn Synology bleek hiervoor niet geschikt (want te oud), dus ben ik overgestapt naar een RPI die ik nog had liggen, versie 3, model B. Ik heb de SD kaart geflashed, via Raspberry Pi Imager Home Assistant geïnstalleerd.
So far, so good.
Nu wil ik graag een USB Z Stick 5+ gebruiken om de boel aan te sluiten. De stick wordt ook herkend.
Echter bij het installeren van de add-on, loop ik tegen een probleem aan. Althans, het installeren van de Z-wave add-on lijkt te lukken, maar bij het starten van de add on wordt het systeem onstabiel en niet goed meer te benaderen. De melding "starting add-on" blijft in beeld en dat is het.
Wat heb ik al geprobeerd:
- Eerst de add-on installeren, dan pas de stick erin.
- De USB dongle terug naar fabrieksinstellingen.
- HA een aantal keren opnieuw geïnstalleerd.
- Logging na gekeken (daarin kan ik niks vinden)
Het mag allemaal niet baten. Of het is het zo, dat een RPI 3 gewoon hardwarematig niet geschikt is voor wat ik probeer te doen? Of is er nog een andere route?
Edit, ik heb toch iets gevonden in de logging, maar kan dit niet goed interpreteren:
Ik heb een nieuwe woning gekocht. De vorige bewoner heeft een aantal modules geplaatst voor de zonwerking. Deze modules wil ik graag gaan bedienen via Home Assistent. Mijn Synology bleek hiervoor niet geschikt (want te oud), dus ben ik overgestapt naar een RPI die ik nog had liggen, versie 3, model B. Ik heb de SD kaart geflashed, via Raspberry Pi Imager Home Assistant geïnstalleerd.
So far, so good.
Nu wil ik graag een USB Z Stick 5+ gebruiken om de boel aan te sluiten. De stick wordt ook herkend.
Echter bij het installeren van de add-on, loop ik tegen een probleem aan. Althans, het installeren van de Z-wave add-on lijkt te lukken, maar bij het starten van de add on wordt het systeem onstabiel en niet goed meer te benaderen. De melding "starting add-on" blijft in beeld en dat is het.
Wat heb ik al geprobeerd:
- Eerst de add-on installeren, dan pas de stick erin.
- De USB dongle terug naar fabrieksinstellingen.
- HA een aantal keren opnieuw geïnstalleerd.
- Logging na gekeken (daarin kan ik niks vinden)
Het mag allemaal niet baten. Of het is het zo, dat een RPI 3 gewoon hardwarematig niet geschikt is voor wat ik probeer te doen? Of is er nog een andere route?
Edit, ik heb toch iets gevonden in de logging, maar kan dit niet goed interpreteren:
code:
1
2
3
4
5
| 2026-02-04 20:20:43.263 ERROR (MainThread) [supervisor.addons.addon] Add-on core_zwave_js has invalid options: Device '/dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00' does not exist in Z-Wave JS (core_zwave_js). Got {'log_level': 'info', 'log_to_file': False, 'log_max_files': 7, 'rf_region': 'Automatic', 'soft_reset': 'Automatic', 's0_legacy_key': 'XXX', 's2_access_control_key': 'XXX', 's2_authenticated_key': 'XXX', 's2_unauthenticated_key': 'XXX', 'lr_s2_access_control_key': 'XX', 'lr_s2_authenticated_key': 'XXX', 'device': '/dev/s...
2026-02-04 20:20:43.264 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.module] Create new suggestion execute_start - addon / core_zwave_js
2026-02-04 20:20:43.265 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.module] Create new suggestion disable_boot - addon / core_zwave_js
2026-02-04 20:20:43.265 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.module] Create new issue boot_fail - addon / core_zwave_js
2026-02-04 20:20:43.266 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.manager] Can't start Add-on core_zwave_js |
[ Voor 34% gewijzigd door djoelzz op 04-02-2026 20:58 ]