Vraag

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:39
Mijn vraag
Een stappenplan om mijn printer, zoals het hoort, aan de praat te krijgen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fedora 43 KDE - pc aangesloten via ethernet
HP Color LaserJet Pro MFP M479fdw op LAN

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de voorbije dagen het gevoel dat ik tegen de harde grens van “driverless printing” ben aangelopen, en ik wil even aftoetsen of ik iets fundamenteels mis, of dat dit gewoon de stand van zaken is.

Doel was eigenlijk banaal: kleur + duplex + scan, liefst driverless (IPP Everywhere), en liefst hetzelfde gedrag op Linux, Windows en macOS.

Wat ik vaststel is… frustrerend consistent.

Met driverless / IPP Everywhere lijkt alles op het eerste gezicht oké. Kleur werkt. Scannen via NAPS2 werkt (zowel in Windows, Fedora als macos). Jobs worden netjes aangenomen. Maar duplex printen kan niet als optie worden gekozen in geen van de drie OS - dus ook niet in Linux. In Fedora zelf is printen onbetrouwbaar.

Als ik - in linux - overschakel naar een klassieke setup (socket:// + PPD via distro-packaged HPLIP), draait het beeld om. Duplex werkt altijd perfect en printen wordt weer saai en voorspelbaar. Geen hangende jobs, geen mysterieuze fouten. Scannen blijft werken. Maar kleur wordt lastig: technisch kan het (via lp met expliciete opties komt kleur er correct uit), maar in de printdialogs van elke gebruikte software (Onlyoffice, Firefox,...) wordt enkel zwart-wit als optie aangeboden.

Ik heb ook IPP over TLS (ipps://) geprobeerd, in de hoop dat dat “netter” zou zijn. Dat eindigde in jobs die eindeloos bleven hangen en printers die zichzelf uitschakelden met “credentials expired”. ipp-usb uitgeschakeld, queues manueel opnieuw aangemaakt, geen mDNS-autodetectie… geen verschil.

Uit nieuwsgierigheid (en lichte wanhoop) heb ik zelfs HP’s upstream HPLIP .run installer getest. Op Fedora 43 probeert die een halve build-omgeving te installeren, faalt op dependencies, en lost inhoudelijk niets op - heb het script uiteraard niet volledig gedraaid - ik voelde nattigheid.

Waar ik nu geëindigd ben: Linux gebruikt socket:// + PPD, dat is stabiel, duplex werkt altijd, maar ik moet wel zwart-wit accepteren bij een printer die gewoon kleur kan drukken.

Dus ja, als ik echt kleur + duplex nodig heb, moet ik de Windows PC van mijn vrouw gebruiken, waarop de driver van HP zelf werd geïnstalleerd.

Mijn vragen aan jullie:
Heeft iemand deze specifieke printer (M479fdw) wél betrouwbaar kleur + duplex zien doen via driverless printing? Is dit een gekend HP-IPP-advertisingprobleem (sides-supported, PJL vs IPP)? Zie ik een evidente workaround over het hoofd?

alvast bedankt!

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-02 21:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Paar jaar geleden en daarbij ook een aantal CUPS versies terug had ik op m'n werk ook zo'n probleem met de Kyocera printer bij ons. Ik had wél de optie voor kleur in m'n print dialoog, maar puntje bij paaltje kwam het er hoe dan ook zwart/wit uit. Want in de printer definitie stond dat zo opgegeven. Wat ik heb gedaan toen, was CUPS stoppen, /etc/cups/printers.conf (of waar de printer ook maar in gedefinieerd staat) aanpassen om kleur als optie toe te voegen en dan weer CUPS starten (want als je het bestand aanpast terwijl CUPS nog draait, worden aanpassingen teruggedraaid).

Nu is dat in mijn geval niet meer nodig. Heb nog wel de Kyocera driver nodig, al heb ik niet getest of het ook zonder werkt voor alle opties. Windows mist wel wat opties als ik de class 4 universele driver gebruik ervoor, maar dat staat los van Linux.
Hoe dan ook, probeer eens bovenstaand en kleur aan te zetten bij de mogelijkheden. Wie weet werkt het.

Commandline FTW | Tweakt met mate