• flyboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:26
Ik heb een probleem met de sensor van mijn Sony A6700. Tijdens het editten van de fotos van trip in December kwam ik er achter dat alle fotos een verstoring hadden (die leek op stof). Het is duidelijk te zijn op een foto met een lichte en egale achtergrond en ook op de sensor (zie 2 fotos hier onder).

In eerste instantie heb ik zelf geprobeerd om de sensor schoon te maken. Eerst met een blower en toen dat niet werkte met een swab. Beide loste het probleem niet op. Hierna naar de cameraNu winkel in Utrecht geweest voor een sensor reiniging. Ook hier konden ze de "verstoring" niet van de sensor af krijgen. Ze gaven aan dat het een kras op de sensor is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xbVvx4shhvDyZITL1R9T9WW9eU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oyYLkQHM616sVorJtvjw8wAq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExBPHh_Hhl4C3bgAmPhAZi0weSM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gAYIsZ17kUUV6nE13PtG7W73.png?f=fotoalbum_tile
Op basis van de vorm van de verstoring zou ik zeggen dat niet lijkt op een kras. Je kan op de foto van de sensor zien dat het een schaduw werpt, wat zou moeten betekenen dat het op (of in) het voorste (glas) element van de sensor zit.

Voordat ik de camera laat repareren vroeg ik mij af of er hier nog mensen een goed idee hebben.
  1. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
  2. Heeft er iemand een advies voor een goede sensor reiniging service?
De verstoring is te zien in de fotos van de eerste dag van de trip in December. In de trip daarvoor (September) kan ik op de fotos van de laatste dag niks zien. In de tussentijd de camera niet gebruikt en volgens mij zelfs de lens niet er af gehad.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:16
Je kan Camera Express in Utrecht nog proberen, misschien weten die iets meer.
Anders een vraag bij Sony zelf neerleggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• flyboarder
Kamera Express had ik inderdaad al op mijn lijstje staan om nog te proberen.

Het bij Sony navragen was ik ook van plan. Maar daar lijkt geen optie voor te zijn. Als je gaat zoeken op de Sony europa website kom je uit of bij een waardeloze AI chatbot of een pagina die niet over cameras gaat (maar bv TVs of de playstation). En via de reparatie pagina kom je alleen terecht bij een lijst met Sony authorized repair centers (die niet van Sony zijn).

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:29
Ik heb goede ervaring met Chipclean: klik
Ze doen niets anders dan sensors reinigen.
Uiteraard geen idee of ze op een voor jou handige / bereikbare plek zitten.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:16
flyboarder schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:21:
Het bij Sony navragen was ik ook van plan. Maar daar lijkt geen optie voor te zijn.
020 346 9524 (ma-vr 09.00 17.00) al geprobeerd?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• flyboarder
Nee, die zet ik ook op de lijst om te proberen.
manusz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:29:
Ik heb goede ervaring met Chipclean: klik
Ze doen niets anders dan sensors reinigen.
Uiteraard geen idee of ze op een voor jou handige / bereikbare plek zitten.
Ik heb ze een mail gestuurd met de foto om te kijken wat ze er van vinden, als dat zo is ga ik daar zaterdag langs. Mochten zij het ook niet kunnen oplossen ga ik verder met Sony/Reparatie.

[ Voor 84% gewijzigd door flyboarder op 04-02-2026 18:46 ]

• flyboarder
Ondertussen ook al reactie gehad van Chipclean. Zij denken ook aan een beschadiging of in ieder geval iets wat niet te reinigen is.

Morgen maar ik kijken of het Sony telefoonnummer wat brengt
Pagina: 1