• Parc1val
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17:05
Beste Tweakers comunity,

Ik heb jullie hulp nodig,
I ben Technisch verantwoordelijk voor een klein familiebedrijf .Helaas heb ik van IT niet veel kaas gegeten.
Ons server rack is aan vervanging toe opdat deze een kluwen van kabels en verouderde switches (waar meerdere poorten niet meer van werken) is geworden.
Onze huidige IT partner, die ik niet wens te vernoemen, stelt als vervanging volgende switch voor:
Aruba 6100 48G CL4 4sfp+Swch
hierbij hebben we weldegelijk 48 poorten nodig voorzien van POE

Dit zijn echter erg dure toestellen, Toen ik dit opmerkte aan hen en vroeg waarom dit specifieke type beter was dan andere goedkopere modellen kwam hier geen duidelijk antwoord op.

kunnen jullie hier advies over geven?
Alvast Bedankt
Parc1val

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Vergelijk 'm eens met soortgelijk spul van andere merken, bijv.: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1655666;2276360/

d:)b :henk d:)b

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wie gaat het beheren en wie gaat het uitvoeren? Aangezien jij zelf al aangeeft dat je er weinig kaas van hebt gegeten verwacht ik niet dat jij dit zelf gaat doen?

Zeker bij dit soort managed switches zijn ook updates en andere configuratiezaken van belang dat het goed opgeleverd wordt en gaat werken. Als je toch als een IT-partner hebt die bekend is met dit merk en materiaal. Als zij hem moeten gaan plaatsen en inrichten voor jullie? Grote kans dat wanneer je met zelf wat aankomt en zij het moeten beheren je het prijsverschil in uren die ze ermee bezig zijn gaan compenseren en je uiteindelijk mogelijk niet goedkoper uit gaat zijn maar zelfs duurder.

Gezien wij niet weten hoe jullie kantoor is ingericht of hoeveel werkplekken eraan gekoppeld gaan worden. Kunnen we ook weinig zeggen of dit genoeg is of te duur is of wat dan ook.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat is er precies gepland? Waarom heb je zoveel PoE nodig? Wat zit er allemaal aan vast?

Als ik zo hoor, lekker naar integraal Unifi setup gaan, laten installeren door een goeie ITer en tijdens installatie uitleg en meeleren.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Wat hangt er nu eigenlijk (merk / model) ? Ook 48 poorts poe? Toekomst uitbreiding verwacht?

Geen idee wat er speciaal aan die switch is. Die IT leverancier voorstelt. Enige wat ik zo zie is dat het om een CX versie gaat. Alleen aangezien jullie klein fam bedrijf zijn vraag ik mij af als dat zal worden gebruikt.
ArubaOS-CX is een modern en volledig programmeerbaar besturingssysteem, gebouwd met een databasegericht ontwerp. Dit zorgt voor een hogere beschikbaarheid en dynamische softwareproceswijzigingen, waardoor de downtime wordt beperkt.
Als het gewoon om een 48 PoE+ managed switch gaat van HP dan is er genoeg andere keus in elk geval.

Een echte Aruba. J9772A is ook een 48 PoE+ switch. 2de hands voor weinig te koop (klik een van de vele hits). Zit 100 jaar garantie op. Hier zelf een 24 poorts van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9cpH3fAA6bgAC_AttSJ-uCmsCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v8OcYnkBlcxIlrraILP9YCTW.png?f=fotoalbum_large

Verleden HP switch kapot gehad Office model. Of ja kapot Lan poort ledje werkte niet. Contact met HP support. Instant on model ter vervanging gekregen aangezien de Office versie niet meer was. Let wel daar is de garantie iets korter en weer vers nieuwe garantie :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zi2OwvJjBma4QsZmaTc7Z-fWBcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mx2HJX1G3xFAVJUoqMQOAL43.png?f=fotoalbum_large

Als 48 poorten 24 poe en 24 non poe genoeg is en toch een btw bon nodig is. Misschien dit iets? JL815A
uitvoering: Aruba Instant On 1830 48G 24p Class4 PoE 4SFP 370W

Echt allemaal 48 PoE nodig. Dan JL686A
uitvoering: Aruba Instant On 1930 48G Class4 PoE 4SFP/SFP+ 370W
Technisch verantwoordelijk voor een klein familiebedrijf .Helaas heb ik van IT niet veel kaas gegeten.
Oke dus wie doe die configuratie van de switches?

[ Voor 76% gewijzigd door RobbyTown op 04-02-2026 18:05 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:06

lier

MikroTik nerd

Voor kwaliteit betaal je. Als je deze investering over 5 jaar afschrijft is het toch peanuts!?
Tuurlijk is er goedkopere hardware beschikbaar. Vergeet niet dat ondersteuning vanuit je leverancier belangrijk is...misschien nog wel een stuk belangrijker dan de investering voor de hardware. Komt op mij over dat er iets aan het vertrouwen (met je leverancier) gedaan moet worden. Zou je daar aan kunnen werken, of duidelijk maken aan hun? Bespaart je ook eventuele hobby-bob adviezen (niets ten nadele aan de intentie).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:32

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Ik zou lekker voor de HPE Aruba switches gaan, goedkoop is vaak duurkoop als je geen verstand van zaken hebt.

Land van het eeuwige vuur

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die van Ubiquiti is €250 goedkoper én heeft bijna het dubbele aan PoE budget.

48 poorten met PoE is per definitie een duurdere range. 48 poorten met een deel PoE wordt al een stuk voordeliger.

[ Voor 19% gewijzigd door sypie op 04-02-2026 18:32 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:07

franssie

Save the albatross

PoE nodig voor telefonie wellicht?

Maar inderdaad geef eens wat meer informatie en/of luister naar je IT partner als je er geen verstand van hebt.
Dagje uitval kost meer dan die switch denk ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Parc1val schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:05:
Dit zijn echter erg dure toestellen, Toen ik dit opmerkte aan hen en vroeg waarom dit specifieke type beter was dan andere goedkopere modellen kwam hier geen duidelijk antwoord op.
Dan zou ik gewoon een ander bedrijf zoeken. Zijn er genoeg die wel een passend advies kunnen geven, in plaats van alleen de allerduurste verkopen omdat ze 'm zelf ook hebben.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Touchdomex schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:21:
Wie gaat het beheren en wie gaat het uitvoeren? Aangezien jij zelf al aangeeft dat je er weinig kaas van hebt gegeten verwacht ik niet dat jij dit zelf gaat doen?

Zeker bij dit soort managed switches zijn ook updates en andere configuratiezaken van belang dat het goed opgeleverd wordt en gaat werken. Als je toch als een IT-partner hebt die bekend is met dit merk en materiaal. Als zij hem moeten gaan plaatsen en inrichten voor jullie? Grote kans dat wanneer je met zelf wat aankomt en zij het moeten beheren je het prijsverschil in uren die ze ermee bezig zijn gaan compenseren en je uiteindelijk mogelijk niet goedkoper uit gaat zijn maar zelfs duurder.
Exact.

En hieraan toevoegend: een partij die support voor jullie doet zal gebruiken waar ze zelf het best mee werken, omdat gedonder geld en klanten kost. Als je toch een andere oplossing wilt of afvraagt of je hier niet teveel voor betaalt kun je beter op zoek naar offertes van andere aanbieders van andere totaaloplossingen.

Hobbyen met $hardware is leuk als het daadwerkelijk je hobby is je wilt niet weten wat voor een zooi ik hier allemaal aangesloten heb maar als je er a) zelf geen interesse in en b) kennis van hebt en je dus van anderen afhankelijk bent moet je gewoon nemen wat zij voor jou voorstellen, of wat de concurrentie voorstelt.

Oslik blyat! Oslik!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:05
wat kost het als je goedkopere apparatuur aanschaft en de boel gaat down. Heb je dezelfde support en wat kost een dag downtime ?

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:07

franssie

Save the albatross

Bedenk me net ook, dat als je een nieuwe IT partner zoekt alleen om de prijs van de switch, deze de migratie ook helemaal opnieuw moet uitvogelen, wat ook de nodige uren gaat kosten (meer dan de aanschafprijs van de switch).
Dus als je offertes gaat opvragen (wat natuurlijk een prima idee is) kijk dan wel naar het totaal bedrag en wat er wel en niet inzit. Als je huidige IT partner eenvoudig kan migreren met een script, zou daar wel eens een groot kostenverschil in kunnen zitten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:10
Ik neem aan dat ook bij kleine uitbesteding wordt nagedacht over een exit clausule: wat gaat de leverancier nog leveren na stopzetten contract?
Pagina: 1