Parc1val schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:05:
Onze huidige IT partner, die ik niet wens te vernoemen, stelt als vervanging volgende switch voor:
Aruba 6100 48G CL4 4sfp+Swch
hierbij hebben we weldegelijk 48 poorten nodig voorzien van POE
Dit zijn echter erg dure toestellen, Toen ik dit opmerkte aan hen en vroeg waarom dit specifieke type beter was dan andere goedkopere modellen kwam hier geen duidelijk antwoord op.
kunnen jullie hier advies over geven?
Alvast Bedankt
Parc1val
De reden dat er geen antwoord komt is wellicht omdat de leverancier gewend is om met een bepaald merk te werken en daar misschien ook de tooling voor heeft. Natuurlijk kunnen ze andere merken gaan ondersteunen, maar dat betekent veel rompslomp voor welgeteld één 'klein familiebedrijf'. Was je nu een klant in de orde van enkele duizenden werkplekken, die meerdere FTE's aan werk heeft voor de leverancier dan zullen ze een overstap naar een ander platform misschien nog willen overwegen. Misschien... want ik heb ook wel gezien dat een IT-bedrijf een grote klant liet vertrekken. Niet alleen omdat de klant een andere oplossing wilde dan werd geboden, maar er speelden ook andere factoren mee. Dergelijke onderhandelingen blijft nou eenmaal mensenwerk en zodoende onderhevig aan emoties.
Persoonlijk denk ik dat je twee keuzes hebt; je accepteert het aanbod van je IT leverancier (desnoods probeer je nog wat te onderhandelen) of je moet overwegen om van leverancier te wissellen.
Mijn eerste gevoel zegt: wissel van leverancier en wel hierom:
Ons server rack is aan vervanging toe opdat deze een kluwen van kabels en verouderde switches (waar meerdere poorten niet meer van werken) is geworden.
Dat komt bij mij niet erg professioneel over. Maar tegelijk besef ik ook dat ik geen idee heb van de oorzaak. Want de leverancier kan alleen iets doen als de klant ook bereid is om te investeren. En in dat geval gaat het veranderen van leverancier je wellicht alleen maar meer gedoe opleveren.
Kijk, het aanschaffen en plaatsen en inrichten van een 48-poorts switch kan ik (of eender welke andere tweaker met een beetje netwerkkennis) voor je doen. Maar je krijgt waarvoor je betaalt. Dubbeltje op de eerste rang? Dan wordt de bestaande bedrading aan de kant geduwd, switch op zijn plek geforceerd en vastgeschroefd en wordt alles een-om-een uit de oude switch(es) omgestoken naar de nieuwe. Snel de poortjes configureren en weg. De kluwen met kabels blijven dus zoveel mogelijk intact en als er iets mis is? Succes met kabels volgen. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om alles van de grond af opnieuw op te bouwen. Kabels van minimale lengtes netjes via geleiders laten lopen met een mooi strak eindresultaat tot gevolg. Maar dat kost tijd en geld. En wellicht is de arbeid duurder dan de switch zelf.
Mijn advies is daarom om zelf een idee te vormen wat je wilt veranderen. En daar een realistisch budget voor vrij te maken. Is het financieel wat lastiger, overleg dan met de leverancier wat je zelf kunt doen om de kosten te drukken. De aanschaf en configuratie van de switch laat je dan bijvoorbeeld aan de leverancier over. Maar de installatie doe je (in samenspraak met de leverancier) zelf. Het inschroeven van een switch is geen rocket-science als je maar genoeg beweegruimte hebt. Netwerkkabels die je moet omprikken kun je ook alvast uit de oude switch loshalen en netjes buiten het rack geleiden zodat je beweegruimte creert. Kabels die nergens mee verbonden zijn haal je weg. Vervolgens prik je de kabels in de nieuwe switch op de posities die door de leverancier zijn aangegeven. Tip, label de kabels aan weerszijde meteen (opnieuw), zodat je (in de toekomst) snel kunt zien welke kabel waarheen gaat.