Nieuwe Desktop PC Dualboot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• macdoggie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 10:39
Ik zag dat mijn SSD schijven op sterven na dood zijn (1 heeft nog maar 2% spare) en gezien de rest van mijn hardware ook nog uit 2017 stamt leek dit mij een mooi moment om een nieuwe configuratie te gaan bouwen.
Ik heb copilot al eens gevraagd om advies, en die kwam met de volgende hardware:

Onderdeel Prijs Winkel
Ryzen 5 7600 €165,99 NBB.com
MSI B650 Gaming Plus WiFi €159 Megekko
32GB DDR5‑6000 €90 Megekko
RTX 4060 Ti 16GB €459 Megekko/Azerty
Pure Base 500DX €105 Amazon
Pure Power 12 M 650W €95 Megekko
Pure Rock 2 €35 Megekko
Crucial P5 Plus 1TB €90 Megekko
Kingston NV2 1TB €55 Megekko
Crucial MX500 2TB €120 Megekko
aangezien ik ook niet blindelings op copilot wil vertrouwen, en ik zelf niet echt meer goed op de hoogte ben van alle hardware ontwikkelingen leek het me een goed plan hier ook even wat informatie te winnen.

Wat mijn wensen zijn: Ik wil een dualboot opzetten met Windows en Linux. Ik heb dat nu ook, maar mijn huidige videokaart wordt niet ondersteund door windows 11, en ik ben dus nog niet over gegaan. Nu gebruik ik windows eigenlijk alleen om op te gamen, dus heb ik het tot nu toe maar even vooruit geschoven, tot ik erachter kwam dat mijn SSD schijven ook aan vervanging toe zijn, een crash lijkt nabij.

Ik ben programmeur, en werk op linux veel met docker containers en jetbrains IDE als phpStorm.

Ik wil ook graag dat mijn nieuwe PC wel weer een jaartje of tien mee kan, eventueel een keer een nieuwe videokaart na een jaar of zes. Ik houd van gamen, maar koop veelal wat oudere spellen waarvoor niet de hoogste eissen worden gesteld aan de GPU. (Al wil ik straks wel HL3 kunnen spelen als die uit komt :-P)

Ik heb Copilot ook een buget gegeven van ca. 1500 euro. Daar moet de kast en voeding ook bij in zitten, maar monitor, toetsenbord en muis heb ik nog wel, die hoeven niet vervangen te worden.

Ik ben geen overklokker, en houd wel van stille PC's, maar een beetje geluid bij hoge belasting kan ik wel mee leven.

Wat mijn verwachtingen vooral zijn is of iemand kan vaststellen of de door copilot gegeven configuratie reeel is, en of er compatibiliteitsproblemen zijn als je naar dat lijstje kijkt. Heb je suggesties voor betere/voordeligere items? Wordt op alle hardware ook linux ondersteund? dat soort vragen zou ik graag beantwoord krijgen alvorens ik 1500 euro ga uitgeven aan onderdelen.

Ik ging zelf uit van 2 SSD een voor linux, een voor Windows, en een extra SATA schijf die wat groter (bv 2TB) kan zijn voor extra opslag van mijn foto's en andere data/spelletjes

alvast bedankt voor je reactie.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:46
De makke van AI is dat het getraind wordt op oude data, dus al je componenten zijn een generatie oud. Dat geldt ook voor de prijzen, €90 voor 32 GB DDR5 RAM hebben we al een tijdje niet meer gezien....
Kijk eens in de BBG, bv https://tweakers.net/best...ktops/beste-1080p-game-pc

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 04-02-2026 16:58 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
Het is hier zo'n beetje een eis dat je bij dit soort vragen het format gebruikt, incl. prijslijst/wensenlijstje, zoals vermeld op de startpagina van Desktop Koopadvies.
En AI vragen om een lijstje samen te stellen, tsja.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:18

SpamLame

niks

Knappe Copilot die daadwerkelijk 32GB DDR5‑6000 voor €90 bij Megekko vinden kan.
Ik snap de Copilot insteek en dan hier in het forum posten niet als er een Best Buy Guide: De beste 1080p-game-pc is of Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc .
Beide zijn prima startpunten.

Als je alleen windows gebruikt voor gaming, waarom niet een distro die wat meer op gaming gericht is en windows laten vallen? Meen dat pop os of bazzite populair zijn, geen idee of dat correct is en of het past in jouw linux use-case

[ Voor 22% gewijzigd door SpamLame op 05-02-2026 08:08 ]

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:33
Kort antwoord, de configuratie van co-pikot is verre van reëel. Maar dat was volgens mij wel duidelijk.

Maar ik heb een hele goede ervaring met Bazzite, ik had niet verwacht dat het zo makkelijk zou gaan. Ik heb mijn windows installatie sindsdien ook niet meer opgestart.
Als je over gaat naar bazzite adviseer ik je wel om geen dualboot te maken op dezeldfde ssd/hd.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:07

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@macdoggie ik denk echt dat je het best even de best buy guides die hier al genoemd worden kan doorlezen, puur omdat copilot zulke verouderde bedragen noemt, dat je helemaal niet uit komt. Als je uitgaat van jouw budget kom je tegenwoordig denk ik uit op de 1080P best buy guide met 1 of 2 upgrades.

Met een klein beetje over budget kun je de GPU en CPU denk ik richting een 1440P futureproof systeem trekken, maar de vraag is natuurlijk even of dat er is. Als je op basis hiervan eens een opzetje uitwerkt kunnen we graag meekijken/denken!

youtube.com/@hisrep

• macdoggie
Thanks allemaal. Ik ga die best Buy guides ook eens bekijken.

• macdoggie
Ik heb die build bekeken en ziet er wel goed uit. Thanks. Ik vroeg me wel af, de goedkoopste optie van de processor is aliexpress, nu heb ik daar een beetje een dubbel gevoel over. Krijg je dan wel een 'echte' ? Het prijs verschil is best groot met de overige aanbevolen winkels, dus om een andere winkel te kiezen alleen om mijn beeld van aliexpress is misschien ook zonde...?
Pagina: 1