• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-02 13:09
Na 5,5 jaar de eerste Apple Watch SE naar volle tevredenheid te hebben gebruikt, ben ik sinds een half jaar fanatiek aan het hardlopen. Mijn doel is om uiteindelijk een marathon te gaan rennen. Ik train vier keer per week, netjes volgens een schema met lange duurlopen, intervals, etc. Nou heb ik sinds een week mijn apple watch ingeruild voor een garmin forerunner 165. Ik gebruik niet veel functies, dus wat dat betreft voldoet hij prima. Maar... de hartslagzones komen niet in de buurt van mijn apple watch. en dat terwijl de rust hartslag en de maximale hartslag wel ongeveer hetzelfde zijn (62 - 198). Op mijn Apple watch waren de automatisch berekende hartslagzones:

Zone 1: <133 BPM
Zone 2: 134-146 BPM
Zone 3: 147-159 BPM
Zone 4: 160-173 BPM
Zone 5: >174 BPM

Op mijn Garmin heeft hij echter met ongeveer dezelfde rust en maximale hartslag dit ervan gemaakt:

Zone 1: >118 BPM
Zone 2: 119-138 BPM
Zone 3: 139-157 BPM
Zone 4: 158-177 BPM
Zone 5: >177 BPM

Hierdoor is mijn zone 2 dus erg verlaagd. In de praktijk betekend dat (nog) langzamer lopen in zone 2, en ik heb eigenlijk het idee dat dit niet klopt. Ik wandel zo'n beetje. Als ik bovenin zone 2 zit dan scheelt het ook een dikke minuut op mijn pace (met bij de Garmin een pace van 8 minuten voor zone 2).

Ik heb de afgelopen dagen veel gelezen over hartslagzones (jeetje, wat een wereld), maar ik vraag me eigenlijk nog steeds af welke nou betrouwbaarder is: de hartslagzoneverdeling van mijn apple watch of die van mijn garmin?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:23

m-vw

Dus?

Die zones kan/moet je zelf instellen, het liefst na een goede test.
("220 - leeftijd" is op dit forum verboden. :9 )

Maar instellen kan bijvoorbeeld via de site.

https://connect.garmin.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9FgcX4dlCndbnwai7n0amnLEl0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/85R0MR2YNlVqeSTpOuDWF3YD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KySCxeUXOu_OFftyashS7h0WC4M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A40dgZZwAWZ8x0i7ZvL6IKE0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raJDkjTI16arHuy4lGRM3MX3H5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUiAEiHIPCaYMmSypHv5akvS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_hYpZiB9lqiKyns8zRV_mVSEAc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DtWJtOiyMS5ydPJ7pMmfI9q0.jpg?f=user_large

In de app kan het ook.
Rechtsboven in beeld op het horloge icoontje drukken.
Je horloge selecteren.
Naar Gebruikersinstellingen
Vanonder staat hartslagzones

[ Voor 9% gewijzigd door m-vw op 04-02-2026 16:16 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:30
Via AI over de Garmin Forerunner binnengehaald:
-Automatische Maximale Hartslag Detectie: Tijdens intensieve activiteiten kan je Garmin-apparaat, als je dit toestaat in de instellingen, automatisch een nieuwe, hogere maximale hartslag detecteren en deze bijwerken in je profiel (zowel op het horloge als in de Garmin Connect app).
=Aanpassing Hartslagzones: Als je maximale hartslag wordt bijgewerkt, worden je persoonlijke hartslagzones (Zone 1 t/m 5) automatisch herberekend op basis van dit nieuwe maximum. Dit zorgt ervoor dat trainingsstatistieken zoals Training Effect en Hersteltijd nauwkeuriger worden afgestemd op jouw actuele conditie.
-De nauwkeurigheid van de meting zelf verbetert niet door 'leren' van het horloge, maar door een correcte pasvorm en het gebruik van een geschikt activiteitsprofiel. Voor de hoogst mogelijke nauwkeurigheid, vooral tijdens snelle intervaltrainingen, wordt nog steeds vaak een Garmin HRM-Pro borstband aanbevolen, omdat deze direct de elektrische activiteit van het hart meet (ECG-gebaseerd) in plaats van optisch via de pols.

Jouw Forerunner heeft dus nog even de tijd nodig om de Zones aan te passen. Stevige intervaltraining en (korte) tempoloopjes helpen om jouw max. hartslag te bepalen.
Na een paar weken zal de Forerunner betrouwbaarder zijn dan de Apple.
Elk jaar dat je ouder wordt zal de max hartslag gemiddeld met 1 slag teruglopen. Met regelmatige training kun je dit proces wel vertragen.

• vogelmans
Er zijn ook verschillende berekeningen om je zones in te delen o.a.
Zoladszones (Z1,2,3,4,5) en Karvonen zoneverdeling. De laatste houdt ook rekening met jouw rust hartslag en is wat nauwkeuriger. Waarschijnlijk neemt de Garmin (sportwatch) de rusthartslag ook mee en de Apple (smartwatch) niet.
Rusthartslag = de laagste hartslag en daarom zou je het horloge ook tijdens de nacht moeten omhouden voor een nauwkeurige berekening.

[ Voor 20% gewijzigd door vogelmans op 07-02-2026 11:53 ]

• vogelmans
Zone 2 voor een hardloper voelt aan als heel langzaam lopen en wordt als sloom tempo ervaren.
De lange duurloop (Zone2) wordt LSD (long slow distance run) gemoemd. en door veel lopers niet voor niks de
Lange Slome Duurloop.
De kunst is om "netjes" te blijven lopen: pasfrequentie van minstens 170 stappen per minuut en rechtop (niet ingezakt). De Garmin laat de pasfrequentie ook zien (ideaal tussen 170 en 180 en dames nog ietsje hoger).
De LSD legt de basis voor uithoudingsvermogen en intervaltraining voor snelheid. Eigenlijk zou 80% van de wekelijkse training rustig moeten zijn.