Na 5,5 jaar de eerste Apple Watch SE naar volle tevredenheid te hebben gebruikt, ben ik sinds een half jaar fanatiek aan het hardlopen. Mijn doel is om uiteindelijk een marathon te gaan rennen. Ik train vier keer per week, netjes volgens een schema met lange duurlopen, intervals, etc. Nou heb ik sinds een week mijn apple watch ingeruild voor een garmin forerunner 165. Ik gebruik niet veel functies, dus wat dat betreft voldoet hij prima. Maar... de hartslagzones komen niet in de buurt van mijn apple watch. en dat terwijl de rust hartslag en de maximale hartslag wel ongeveer hetzelfde zijn (62 - 198). Op mijn Apple watch waren de automatisch berekende hartslagzones:
Zone 1: <133 BPM
Zone 2: 134-146 BPM
Zone 3: 147-159 BPM
Zone 4: 160-173 BPM
Zone 5: >174 BPM
Op mijn Garmin heeft hij echter met ongeveer dezelfde rust en maximale hartslag dit ervan gemaakt:
Zone 1: >118 BPM
Zone 2: 119-138 BPM
Zone 3: 139-157 BPM
Zone 4: 158-177 BPM
Zone 5: >177 BPM
Hierdoor is mijn zone 2 dus erg verlaagd. In de praktijk betekend dat (nog) langzamer lopen in zone 2, en ik heb eigenlijk het idee dat dit niet klopt. Ik wandel zo'n beetje. Als ik bovenin zone 2 zit dan scheelt het ook een dikke minuut op mijn pace (met bij de Garmin een pace van 8 minuten voor zone 2).
Ik heb de afgelopen dagen veel gelezen over hartslagzones (jeetje, wat een wereld), maar ik vraag me eigenlijk nog steeds af welke nou betrouwbaarder is: de hartslagzoneverdeling van mijn apple watch of die van mijn garmin?
Zone 1: <133 BPM
Zone 2: 134-146 BPM
Zone 3: 147-159 BPM
Zone 4: 160-173 BPM
Zone 5: >174 BPM
Op mijn Garmin heeft hij echter met ongeveer dezelfde rust en maximale hartslag dit ervan gemaakt:
Zone 1: >118 BPM
Zone 2: 119-138 BPM
Zone 3: 139-157 BPM
Zone 4: 158-177 BPM
Zone 5: >177 BPM
Hierdoor is mijn zone 2 dus erg verlaagd. In de praktijk betekend dat (nog) langzamer lopen in zone 2, en ik heb eigenlijk het idee dat dit niet klopt. Ik wandel zo'n beetje. Als ik bovenin zone 2 zit dan scheelt het ook een dikke minuut op mijn pace (met bij de Garmin een pace van 8 minuten voor zone 2).
Ik heb de afgelopen dagen veel gelezen over hartslagzones (jeetje, wat een wereld), maar ik vraag me eigenlijk nog steeds af welke nou betrouwbaarder is: de hartslagzoneverdeling van mijn apple watch of die van mijn garmin?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/85R0MR2YNlVqeSTpOuDWF3YD.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A40dgZZwAWZ8x0i7ZvL6IKE0.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/JUiAEiHIPCaYMmSypHv5akvS.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DtWJtOiyMS5ydPJ7pMmfI9q0.jpg?f=user_large)