Voor een project moeten er 150 geanodiseerde aluminium strips (80mm breed, 2,5m lang) verticaal worden gemonteerd op 2mm dikke aluminium profielen (20mm breed, 2,5m lang) . De verbinding moet onzichtbaar zijn, dus ik wil blind boren in de 3mm profielen en hier M2.5 draad intappen.
De 3mm strip draagt hoofdzakelijk zijn eigen gewicht.
Mijn vragen:
De 3mm strip draagt hoofdzakelijk zijn eigen gewicht.
Mijn vragen:
- Wat raden jullie aan als hart-op-hart (h.o.h.) afstand voor de bevestigingspunten bij verticale montage van deze strips? 500mm? Deze h.o.h. afstand is vooral bedoeld om de 3mm striip vlak tegen het profiel te houden en klapperen door wind te voorkomen. Ik ben beetje huiverig voor verlijming, geen idee wat dat in de tijd doet met thermische uitzetting (nog even los van eventuele toekomstige vervanging). Van wat ik lees is een mechanische dieptestop en tappenkop op de kolomboormachine wel noodzakelijk
- Gezien het volume (150 strips x aantal gaten), is denk ik roltap in een (tafel)boormachine de beste optie, en dan voorboren met 2.3mm? Ik overweeg rvs M2.5x4 boutjes, is een tapgat van ca. 2,2mm diep (restereert 0.8mm dan ok, of kan ik dieper voor meer 'vlees'?. En zal ik de gaten in de 2mm plaat iets groter boren (bijv. 3mm) om de thermische werking op te vangen, en dus de de kop van het boutje de strip op zijn plek houdt.
- Moet ik bij een roltap ook smeren (bij zo'n kleine diamater) om wrijving te verminderen. Ik neem aan dat spiritus meest geschikt is?
- Is 2mm effectieve draad bij dit aantal punten betrouwbaar voor enkel het eigen gewicht bij buitentoepassing?
- Behalve M2.5x4 rvs, zijn er andere aspecten die van belang zijn voor de schroef zelf.
[ Voor 3% gewijzigd door crz06 op 04-02-2026 15:46 ]
:strip_exif()/f/image/Q1fRI4uSnVbSPCfkLN9Kzllm.png?f=user_large)