Blind tappen M2.5 in 3mm aluminium

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• crz06
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:05
Voor een project moeten er 150 geanodiseerde aluminium strips (80mm breed, 2,5m lang) verticaal worden gemonteerd op 2mm dikke aluminium profielen (20mm breed, 2,5m lang) . De verbinding moet onzichtbaar zijn, dus ik wil blind boren in de 3mm profielen en hier M2.5 draad intappen.

De 3mm strip draagt hoofdzakelijk zijn eigen gewicht.

Mijn vragen:
  • Wat raden jullie aan als hart-op-hart (h.o.h.) afstand voor de bevestigingspunten bij verticale montage van deze strips? 500mm? Deze h.o.h. afstand is vooral bedoeld om de 3mm striip vlak tegen het profiel te houden en klapperen door wind te voorkomen. Ik ben beetje huiverig voor verlijming, geen idee wat dat in de tijd doet met thermische uitzetting (nog even los van eventuele toekomstige vervanging). Van wat ik lees is een mechanische dieptestop en tappenkop op de kolomboormachine wel noodzakelijk
  • Gezien het volume (150 strips x aantal gaten), is denk ik roltap in een (tafel)boormachine de beste optie, en dan voorboren met 2.3mm? Ik overweeg rvs M2.5x4 boutjes, is een tapgat van ca. 2,2mm diep (restereert 0.8mm dan ok, of kan ik dieper voor meer 'vlees'?. En zal ik de gaten in de 2mm plaat iets groter boren (bijv. 3mm) om de thermische werking op te vangen, en dus de de kop van het boutje de strip op zijn plek houdt.
  • Moet ik bij een roltap ook smeren (bij zo'n kleine diamater) om wrijving te verminderen. Ik neem aan dat spiritus meest geschikt is?
  • Is 2mm effectieve draad bij dit aantal punten betrouwbaar voor enkel het eigen gewicht bij buitentoepassing?
  • Behalve M2.5x4 rvs, zijn er andere aspecten die van belang zijn voor de schroef zelf.
Dank. Heb geen ervaring hiermee, dus deze vragen blijven over na rondje googlen

[ Voor 3% gewijzigd door crz06 op 04-02-2026 15:46 ]

Alle reacties

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

M2,5 en 2mm aan schroefdraad lijkt mij niet echt een duurzame oplossing. Want ik begrijp dat het buiten komt. Dan moet je denk ik niet alleen aan het eigen gewicht denken, maar ook aan corrosie, windbelasting, spanningen in het metaal, objecten die er tegenaan kunnen vallen etc.

En een blind gat met 2,2mm schroefdraad, het zal vast mogelijk zijn, maar klinkt erg lastig als je dat 150*x aantal gaten moet doen.

Is het geen optie om de profielen te lassen vanaf de achterzijde? Als je eerst gaten boort kun je die daarna vrij makkelijk dichtvloeien. Alleen oppassen met de anodisatie, die kan door de warmteinbreng wel beschadigen of verkleuren.

[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 04-02-2026 20:17 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:58
Is verlijmen niet een optie? Wat is het plan eigenlijk? Moet het nog aan andere eisen voldoen?

|>

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het is me niet helemaal duidelijk hoe je nu precies de constructie wilt maken, maar een M2.5 RVS boutje in aluminium tappen is leuk voor speelgoed & electronica.

In de buitenlucht kun je corrosie krijgen en als er ook maar een beetje een moment gemaakt kan worden, dan trek je het boutje met schroefdraad en al eruit.
Ook de diepte in het aluminium is erg beperkt, wat niet meehelpt.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou dan puntlassen kiezen denk ik.
Tig lassen kan ook maar dan heb je vaak al meer vervorming.
Maar met boutjes en schroefdraad lijkt me een redelijk kansloze missie als het ook nog enigszins stabiel en sterk moet zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:06
Doe 's een tekening, want wanneer die strips nergens anders als aan de uiteindes vastzitten dan gaan deze met een beetje wind zowieso klapperen. Dan is een door en door verbinding wel aan te raden. Dat kan ook met blindklinknagels, wanneer je dat netjes doet hoeft het niet ontsierend te zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gebruik je 7075 aluminium is het nog wel prima te doen, heb je een 60xx soort is het een vrij zachte aluminium en is er een kans dat bij het stevig aandraaien je de schroefdraad kapot trekt. Als je het gat stanst steekt er onderop nog een rand uit wat je een extra diep schroefdraad kan geven. Als het mag uitsteken zou ik voor boutje-moertje gaan als dat kan.

RVS gaat prima in de buitenlucht maar is niet zo sterk als de zwarte stalen schroeven welke bij M2.5 in de meeste winkels niet sterker te vinden is dan 10.5

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als het lang mooi moet blijven is staal (of RVS) + aluminium ook geen goed idee wegens galvanische corrosie.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 22:20
crz06 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:44:
Voor een project moeten er 150 geanodiseerde aluminium strips (80mm breed, 2,5m lang) verticaal worden gemonteerd op 2mm dikke aluminium profielen (20mm breed, 2,5m lang) . De verbinding moet onzichtbaar zijn, dus ik wil blind boren in de 3mm profielen en hier M2.5 draad intappen.
Onzichtbaar, dus je kunt max. 2 mm diep boren, inclusief boorpunt. Dan heb je ongeveer 1,6 mm om schroefdraad aan te brengen. Frees je het gat, dan kun je 2 mm diep. Dieper dan 2 mm boren of frezen zie je in het geanodiseerde oppervlak terug.

Als ik bij onze leverancier naar de specs kijk van een blinde tap m2,5 dan heeft die 2,5 gang aansnijding. Dat betekent dat je bij een 2 mm gat maar anderhalve goede winding kunt snijden, terwijl je minimaal 3 windingen nodig hebt om een beetje kracht te hebben in de schroefverbinding.
memphis schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:54:
Gebruik je 7075 aluminium is het nog wel prima te doen
7075 is slecht te anodiseren, dus de kans dat de strips daarvan zijn gemaakt is klein. Gezien de afmetingen en wat er bij onze leveranciers dan leverbaar is verwacht ik dat het AW6060 is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:41
blind boren in de 3mm profielen en hier M2.5 draad intappen
Nope, zonder überhaupt naar de rest te kijken. Dat is veel te ondiep om iets mee te kunnen.

Repareren doe je zo.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:09

franssie

Save the albatross

pompnagels is het eerste waar ik aan denk, maar aangezien het plat moet, lijmen zoals eerder benoemd.
RVS en ALU "lieben einander" en dat blijft wel vast zitten - zolang het duurt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:05

ThunderNet

Flits!

Ik zou voor tape gaan, een geschikte 3M VHB tape. Bij boren/tappen loop je ook het risico op doordrukken wat je op de zichtzijde als puntjes zou kunnen zien.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:48
Lijmen lijkt mij het beste in dit geval.

• crz06
Wow, dank voor al jullie input, mss moet ik even terug naar de 'tekentafel', en dat idee van volledige onzichtbare afwerking loslaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA-rwcqYAgR5MekHZWpKY8ZPWyA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q1fRI4uSnVbSPCfkLN9Kzllm.png?f=user_large
dat rode profiel (3x80mm) moet mooi vlak en recht, en in het midden aan dat orange profiel geplaatst worden. Dat samengestelde geheel kan ik dan makkelijk plaatsen en weer verwijderen in een bestaand aluminium profiel. Mijn eerste optie wasmaatwerk extrusieprofiel, maar dat valt buiten het budget

Even korte vraag tussendoor, stel dat ik wil verlijmen. De verbinding moet minstens 10 jaar buiten standhouden (UV, vocht en temperatuurwisselingen).

Er zijn dann paar specifieke uitdagingen:

- De profielen moeten zo dicht mogelijk op elkaar zitten (minimale lijmnaad). Een dikke ril kit/MS-polymeer is dus geen optie.
- Met 350+ strekkende meter is handmatig 2K-lijm mengen geen doen. Ik zoek iets dat efficiënt verwerkt kan worden (liefst iets met kwast en vloeibaar, maar met nog wel iets van tijd dat ik ze mooi onderling kan stellen na verlijming)
- Aluminium werkt natuurlijk flink op 2,5 meter lengte. De lijm moet dus taai genoeg zijn om dit op te vangen zonder na een paar seizoenen los te knappen (epoxy vallen dus af).

Wat is voor deze schaal en duurzaamheid de beste keuze? Ik neig zelf naar een 2K Structurele Acrylaat/ Methylmethacrylaat (MMA)?

Zijn er specifieke types/merken die goed hechten op de anodisatielaag zonder dat ik 150 profielen in de primer moet zetten, of moet eerst moet onvetten>opschuren>ontvetten?

Heeft iemand tips om bij zo'n dunne lijmnaad de hechting over de volledige 2,5 meter te garanderen?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

[ Voor 40% gewijzigd door crz06 op 05-02-2026 08:59 ]

• crz06
Juup schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:11:
Als het lang mooi moet blijven is staal (of RVS) + aluminium ook geen goed idee wegens galvanische corrosie.
verzint staal snap ik dat dat geen goede keuze is, maar rvs A4 boutje zou met alu toch goed moeten gaan, of niet en moet ik kiezen voor Alumium, Titanium (wel prijzig) en dan bij aandraaien beetje montagepasta of een druppel olie op de schroefdraad, of denk je dat UV-bestendigheid Nylon hier optie kan zijn? Probeer even alle mogelijkheden in kaart te brengen. Liever nu even wat mer research/tijd erin dan dat ik over paar jaar alles kan fixen

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Qua lijm/epoxy zou ik denk ik bij zoiets uitkomen;
https://www.nonpaints.com/nl/teroson-ep-5055-2k-epoxy-lijm
Als het voor een autocarrosserie geschikt is en volgens de specs een alternatief voor lassen is, zou ik denken dat het deze toepassing ook wel kan hebben.

En er zijn natuurlijk meer merken/varianten, waarbij je wellicht nog wilt selecteren op basis van dikte/viscositeit, wel zo lekker als het dun uitvloeit tussen de 2 delen in.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:04
Bij een boordiepte van 2.5mm ga je nooit effectief 2mm aan schroefdraad overhouden.

Je hebt al diepte verlies door de tophoek van de boor.
Als je boorpunt 2.5mm diep is, is de rechte kant waarschijnlijk ergens tussen de 2 en 2.5 diep.
De punt dieper boren wil je ook niet want dan ga je een puntje zien aan de achterzijde.

Daarnaast, de eerste 2/3 gangen van een tap zijn meestal voor de inloop, bij ern spoed van 0.45mm zou je dus ongeveer 1 /1.5 mm goede schroefdraad overhouden

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:01
crz06 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:39:

Even korte vraag tussendoor, stel dat ik wil verlijmen. De verbinding moet minstens 10 jaar buiten standhouden (UV, vocht en temperatuurwisselingen).

Wat is voor deze schaal en duurzaamheid de beste keuze? Ik neig zelf naar een 2K Structurele Acrylaat/ Methylmethacrylaat (MMA)?

Heeft iemand tips om bij zo'n dunne lijmnaad de hechting over de volledige 2,5 meter te garanderen?

Ik hoor graag jullie ervaringen!
Ik heb een jaar of 10 in de autoschade gezeten, daar wordt plaatwerk steeds meer verlijmd dan dat er wordt gelast. Dat spul doet alles wat je wilt, maar het is niet goedkoop. UV-resistentie weet ik niet zo, het wordt in principe wel alleen op ingesloten punten gebruikt waar geen daglicht bij kan komen.

Edit: @_ferry_ was mij voor ;)
verzint staal snap ik dat dat geen goede keuze is, maar rvs A4 boutje zou met alu toch goed moeten gaan, of niet en moet ik kiezen voor Alumium, Titanium (wel prijzig) en dan bij aandraaien beetje montagepasta of een druppel olie op de schroefdraad, of denk je dat UV-bestendigheid Nylon hier optie kan zijn? Probeer even alle mogelijkheden in kaart te brengen. Liever nu even wat mer research/tijd erin dan dat ik over paar jaar alles kan fixen
Ongeacht hoe edel het metaal is, verschillende metalen of legeringen die met elkaar in contact staan gaan op den duur voor galvanische corrosie zorgen. RVS en aluminium gaan in droge omstandigheden best redelijk samen, maar zodra er vocht bij komt gaat het toch corroderen.

[ Voor 31% gewijzigd door naarden 4ever op 05-02-2026 09:07 ]

• crz06
naarden 4ever schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:04:
[...]

Ik heb een jaar of 10 in de autoschade gezeten, daar wordt plaatwerk steeds meer verlijmd dan dat er wordt gelast. Dat spul doet alles wat je wilt, maar het is niet goedkoop.
heb je een productnaam/merk waar ik op kan zoeken, klinkt interessant

• crz06
Ronald.42 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:04:
Ik zou dan puntlassen kiezen denk ik.
net even op youtube gekeken, YouTube: Aluminium puntlassen met de Tecna 6123 maar dat gaat als de brandweer als je e.e.a. goed prepareerd, i.e. 2 profielen met lijmklemmen even goed uitlijmen en dan bv met draagbare puntlasser aan elkaar lassen.

Het alu zijn standaard legering, 6-serie. En ik zit wel vast aan die 3mm en 2mm dikte van beide profielen. Is dat te dik denk je voor jouw oplossingsrichting?
Voor ±350 euro heb je een Draagbare puntlasmachine - Ingangsvermogen 1,5 kVA - Max. 3,2 mm Plaatdikte, of een andere met ingangsvermogen van 8,1 kVA 4200 A voor 2 x 2.0mm.

[ Voor 7% gewijzigd door crz06 op 05-02-2026 09:20 ]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:01
crz06 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:06:
[...]

heb je een productnaam/merk waar ik op kan zoeken, klinkt interessant
Phoe, ik ben zelf geen plaatwerker en heb veel verschillende patronen de revue zien passeren. Ik meen mij te herinneren dat het SikaFlex 552 AT was, maar ik ga het even bij mijn oud-collega's navragen voor de zekerheid!

Lijkt er wel op: https://www.kitcentrum.nl...flex-552-at-300ml-p:1881/

[ Voor 11% gewijzigd door naarden 4ever op 05-02-2026 09:22 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:05

ThunderNet

Flits!

ik zou nog steeds voor een tape gaan, als ik het niet vergeet kan ik vanavond thuis wel even kijken welk type ik precies nog heb liggen, maar is geschikt om buiten-panelen aan gebouwen op te hangen.

Voordeel van een tape in deze toepassing is dat het op 2 plekken kan werken en op die manier geschikt is om uitzetting op te vangen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Is er een rede dat het perse aluminium moet zijn btw? ga je het ook niet redden met 1mm rvs?

Die vraag stel ik: wellicht kun je op je zicht profiel een schroefdraad stifje (punt)lassen en gaten boren in je montage profiel. je hoeft dan alleen maar 1 moer aan te draaien. kwestie van 1x mal maken met patroon (die kun je gebruiken voor zowel boren als stifjes lassen.

Vandaar ook de vraag voor ander materiaal, ik weet dat bij rvs dit wel lukt, alu weet ik niet zeker.

Niet je vraag maar geeft wellicht een andere kijk ;)

p.s. qua uitzetting hoef je minder rekening te houden: bij -10 tot +30 graden C is de uitzetting op 2,5m +-2,3mm dus dat valt reuze mee. (je moet wel zorgen dat deze ergens naar toe kan)

[ Voor 15% gewijzigd door epicfailguy23 op 05-02-2026 10:01 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Al aan solderen gedacht?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:27
Ik weet niet in welk gebied je dit wilt plaatsen maar als het in het kustgebied is zou ik kijken naar “marine grade” aluminium, dat is silicium houdend ipv koper. Doe je dat niet gaat het binnen de kortste keren wit uitslaan. Mijn Philips buiten lamp ging 2 jaar mee ondanks dat deze gepoedercoat was.
RVS schroeven aluminium zou ik niet doen. In zoute omgeving, westen van het land, wordt dat een batterij en gaat het oxideren.
Lijmen gaat uitstekend met een kit, dat blijft flexibel en kan dus uitzetten.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

Pagina: 1