Nieuwe router, keuze voor juiste software

Pagina: 1
Acties:

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-02 18:08
Ik wil een router aanschaffen waar ik zelf de sofware op installeer. Deze zal op basis van de N150 cpu van Intel zijn. Alhoewel ik twijfel over een model met sfp+ aansluitingen voor 10 Gbps ethernet/fiber, denk ik (voorlopig) genoeg te hebben aan een device met 4 x 2,5 Gbps. Het soort router waar ik aan denk vind je op de volgende site https://cwwkpc.com/collections/mini-pc

Momenteel heb ik een Fritzbox, maar wil wat geavanceerdere feature hebben, waaronder vlan support. Dit om m'n interne netwerk te kunnen scheiden. Zelf denk ik aan het draaien van Opnsense, maar omdat het device krachtig genoeg is om meerdere taken uit te voeren, kan je natuurlijk ook e.e.a. virtualiseren.

Iets zegt mij het gewoon bij Opnsense te houden, maar Ik ben er benieuwd naar gebruikers van dergelijke oplossingen en wat jullie erop hebben draaien.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit is meer iets voor netwerken, zeker geen opslag of backup.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hoeveel ervaring heb je? Ik draai zelf Unifi, doet ook al veel. OPNsense kan een optie zijn, RouterOS ook (nog wat moeilijker). Mikrotik is redelijk onverslaanbaar in mogelijkheden per EUR.

Maar zoek voor jezelf uit welke dingen je echt nodig hebt (voor VLAN is Omada wellicht ook een goede betaalbare optie) en deel dat, pas dan kunnen we beter meedenken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-02 18:08
Goed punt. Ik heb redelijk wat ervaring in netwerk technologie en maak me geen zorgen over het inrichten/configureren van een specifieke oplossing. Echter kant en klare oplossingen zijn welkom, zolang deze voldoende mogelijkheden bied.

Ik wil zeker vlan support, daarnaast ids/ips functionaliteit en logging/monitoring mogelijkheden. qua netwerk poorten, 2,5Gb lan + 1x10Gb.

Overigens zie ik dat Unify ook een mooie oplossing heeft die volgens mij alles heeft wat ik zoek. Dat is de Dream Router 7. Neig er nu heel erg naar om deze aan te schaffen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:29
Prima spul om eco systeem op te bouwen met unifi.

Wil je echt level in routers gaan voor vriendelijke prijs kan ik ook mikrotik adviseren bv https://www.routershop.nl...-gigabit-router-sfp-75133

https://mikrotik.com/products/group/ethernet-routers

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 04-02-2026 21:40 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07:09
MikroTik is dan weer niet zo van de IPS oplossingen. Eerder routing en switching met firewalling functionaliteit dan nextgen firewalling.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:29
Dat is helemaal waar maar anno 2026 heb ik sowieso niet echt het idee dat IDS/IPS iets thuis significants toevoegt op het gebied van security.
Zoveel encryptie en wisselende ip adressen die criminelen gebruiken, tis lastig

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 04-02-2026 23:16 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07:09
Ach, encryptie is vaak weer te decrypten, het is maar net wat je wil en wat je er voor over hebt zowel in (configuratie) tijd als in geld. Als geld geen issue is dan zou PaloAlto wel wat leuks kunnen hebben maar waarschijnlijk is dat toch weer een beetje boven budget.

Mogelijk kan je een MicroTik combineren met je N150 systeem zodat deze de DeepPacketInspection kan doen, ik weet dat daar wel eens wat over gezegd is op het forum van MicroTik.

[ Voor 25% gewijzigd door Erebos op 05-02-2026 11:10 ]

Pagina: 1