Vraag

• Kapt.Mobylette
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-02 23:07
Hoi,

Ik ben mijn huis aan het renoveren en wil graag vloerverwarming op de begane grond (60m2, op verse beton-EPS-broodjes-vloer) zelf aanleggen. Ik hoop uiteindelijk een all electric lucht-water warmtepomp te kunnen gebruiken en ben dan ook nu overal aan het isoleren.

Mijn vraag is welke diameter buis voor de vloerverwarming ik het beste kan gebruiken. De keuze lijkt 16, 18 of 20mm met voor en en nadelen. 20mm is het beste las ik hier op Tweakers, waar ik veel kennis op doe maar wat ik ook soms moeilijk te volgen vindt. Ik ben ook geholpen als iemand me naar een draadje hier verwijst, ik vond zelf niet veel.

Een site stuurt mij naar 16mm en claimt dat 20mm en 15cm hart-op-hart gelegd alleen voor bedrijfshallen is. 20mm lijkt mij ook moeilijker te leggen als amateur. Mogelijk is 16mm met korte lussen (<80m) een goed alternatief? Ik kan dan ook noppenplaten gebruiken wat me makkelijk lijkt. Ik heb nog niet naar kosten gekeken.

Dank + groet!

Alle reacties

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

lang verhaal kort door de bocht is dat hoe groter de warmteafgifte per meter is hoe lager je watertemperatuur kan zijn.

Ik zou zo groot mogelijk gaan wat nog praktisch is, ik zou voor 18mm gaan, en dan neem ik aan dat het 60m2 verdeeld over een open woonkamer/keuken is, en dan nog hal/bijkeuken/toilet.

Dat is efficienter door minder weerstand en meer warmteafgifte, en nog fatsoenlijk te verwerken

[ Voor 13% gewijzigd door Rmg op 04-02-2026 11:42 ]

• Kapt.Mobylette
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-02 23:07
Thx! Is ergens te vinden hoeveel verschil het maakt? Ik hoor zoveel adviezen...

Edit: het betreft een woonkeuken, slaapkamer met badkamer en voorkamer. Verder toilet en hal.

[ Voor 38% gewijzigd door Kapt.Mobylette op 04-02-2026 11:45 ]