Hoi allemaal,
Ik ben bezig met een grote renovatie/verduurzaming van een monumentale woning en twijfel over het juiste vermogen voor een hybride warmtepomp.
Situatie woning:
• Monumentaal pand uit ca. 1908
• ±200 m² woonoppervlak
• ±1000 m³ inhoud
• 2 verdiepingen
• Ligging kustgebied (Noord-Holland)
Gasverbruik was in december 550m3. Deze maand 775m3 Nu overal nog conventionele radiatoren. Veel ruimtes verwarming uit. Leefruimtes overdag 19.5, ‘s avonds op 16.5 graad.
Geplande isolatiemaatregelen:
• Nieuw dak met 14 cm PIR (Rd ~6,3)
• Alle ramen vervangen door vacuumglas
• Op sommige plekken voorzetwanden of gevelsiolatie van buitenaf.
• Plafondisolatie begane grond
• Vloeren met Fermacellplaten
• Op beide verdiepingen vloerverwarming (droogbouw) of eventueel op 1e verdieping convector-radiatoren of verwarming/koeling middels airco-systemen.
Installatieconcept:
• Hybride warmtepomp + cv-ketel
• Ketel verzorgt tapwater (3 personen, 2 regendouches, 2 baden)
• Volledig gasloos in deze woning lijkt mij niet realistisch.
• Wel overwegen we in de toekomst zonnepanelen en eventueel een groot boilervat voor warm tapwater om meer elektrisch te doen.
De bestaande cv-ketel (Nefit Ecoline CW5 uit 2003) wordt vervangen door een Remeha Calenta CW5.
Ik heb offertes gekregen voor een Remeha Mercuria Ace en twijfel tussen:
👉 6 kW
👉 8 kW
De leverancier geeft aan dat de 8 kW mogelijk kan gaan pendelen en dat daarom de 6 kW verstandiger zou zijn.
Aan de andere kant wil ik juist zoveel mogelijk warmte via de warmtepomp doen en niet onnodig vaak op de ketel draaien, zeker gezien de grootte van het huis en de lage-temperatuurafgifte.
Verder is er momenteel een actie waarbij een Elga Ace warmtepomp wordt gecombineerd met een Tzerra cv-ketel, maar mijn gevoel zegt dat de Tzerra voor mijn comfortwensen (2 baden, regendouches) aan de lichte kant is. Remeha all-in-one inc Elga 8KW WP zou ook nog kunnen, maar zit ook weer een Tzerra CV-binnenwerk in.
De installateur heeft bovendien een voorkeur voor de Mercuria boven de Elga-warmtepomp, met name vanwege toekomstige uitbreidingsmogelijkheden zoals aansluiting op een tapwaterboiler/buffervat en verdere elektrificatie.
Ik heb zelf ook gekeken naar een Intergas Xtreme hybride-setup, die op Tweakers vaak positief genoemd wordt, maar mijn installateur werkt voornamelijk met Remeha-systemen.
Ik voeg de offerte toe ter context.
Mijn vragen:
• Welke vermogensklasse zouden jullie hier logisch vinden: 6 of 8 kW? Ik neig naar 8kW, toekomstbestendig, en de meerprijs is te overzien. Of moduleert de 8 kW veel minder goed?
• Hoe reëel is het risico op pendelen met vloerverwarming op beide etages?
• Is Mercuria technisch toekomstbestendiger dan Elga voor boiler-/buffervat-integratie?
• Hoe verhoudt dit zich tot populaire Intergas-hybrides?
• Waar moet ik in de offerte/installatie vooral op letten (buffer, regeling, minimale modulatie, hydraulisch schema)?
• Ziet de offerte er verder goed uit? Ook qua prijs?
• Zijn er Tweakers met vergelijkbare grote/oudere woningen die hybride draaien?
Alle tips, ervaringen en aandachtspunten zijn zeer welkom!
Dank alvast 👍
Ik ben bezig met een grote renovatie/verduurzaming van een monumentale woning en twijfel over het juiste vermogen voor een hybride warmtepomp.
Situatie woning:
• Monumentaal pand uit ca. 1908
• ±200 m² woonoppervlak
• ±1000 m³ inhoud
• 2 verdiepingen
• Ligging kustgebied (Noord-Holland)
Gasverbruik was in december 550m3. Deze maand 775m3 Nu overal nog conventionele radiatoren. Veel ruimtes verwarming uit. Leefruimtes overdag 19.5, ‘s avonds op 16.5 graad.
Geplande isolatiemaatregelen:
• Nieuw dak met 14 cm PIR (Rd ~6,3)
• Alle ramen vervangen door vacuumglas
• Op sommige plekken voorzetwanden of gevelsiolatie van buitenaf.
• Plafondisolatie begane grond
• Vloeren met Fermacellplaten
• Op beide verdiepingen vloerverwarming (droogbouw) of eventueel op 1e verdieping convector-radiatoren of verwarming/koeling middels airco-systemen.
Installatieconcept:
• Hybride warmtepomp + cv-ketel
• Ketel verzorgt tapwater (3 personen, 2 regendouches, 2 baden)
• Volledig gasloos in deze woning lijkt mij niet realistisch.
• Wel overwegen we in de toekomst zonnepanelen en eventueel een groot boilervat voor warm tapwater om meer elektrisch te doen.
De bestaande cv-ketel (Nefit Ecoline CW5 uit 2003) wordt vervangen door een Remeha Calenta CW5.
Ik heb offertes gekregen voor een Remeha Mercuria Ace en twijfel tussen:
👉 6 kW
👉 8 kW
De leverancier geeft aan dat de 8 kW mogelijk kan gaan pendelen en dat daarom de 6 kW verstandiger zou zijn.
Aan de andere kant wil ik juist zoveel mogelijk warmte via de warmtepomp doen en niet onnodig vaak op de ketel draaien, zeker gezien de grootte van het huis en de lage-temperatuurafgifte.
Verder is er momenteel een actie waarbij een Elga Ace warmtepomp wordt gecombineerd met een Tzerra cv-ketel, maar mijn gevoel zegt dat de Tzerra voor mijn comfortwensen (2 baden, regendouches) aan de lichte kant is. Remeha all-in-one inc Elga 8KW WP zou ook nog kunnen, maar zit ook weer een Tzerra CV-binnenwerk in.
De installateur heeft bovendien een voorkeur voor de Mercuria boven de Elga-warmtepomp, met name vanwege toekomstige uitbreidingsmogelijkheden zoals aansluiting op een tapwaterboiler/buffervat en verdere elektrificatie.
Ik heb zelf ook gekeken naar een Intergas Xtreme hybride-setup, die op Tweakers vaak positief genoemd wordt, maar mijn installateur werkt voornamelijk met Remeha-systemen.
Ik voeg de offerte toe ter context.
Mijn vragen:
• Welke vermogensklasse zouden jullie hier logisch vinden: 6 of 8 kW? Ik neig naar 8kW, toekomstbestendig, en de meerprijs is te overzien. Of moduleert de 8 kW veel minder goed?
• Hoe reëel is het risico op pendelen met vloerverwarming op beide etages?
• Is Mercuria technisch toekomstbestendiger dan Elga voor boiler-/buffervat-integratie?
• Hoe verhoudt dit zich tot populaire Intergas-hybrides?
• Waar moet ik in de offerte/installatie vooral op letten (buffer, regeling, minimale modulatie, hydraulisch schema)?
• Ziet de offerte er verder goed uit? Ook qua prijs?
• Zijn er Tweakers met vergelijkbare grote/oudere woningen die hybride draaien?
Alle tips, ervaringen en aandachtspunten zijn zeer welkom!
Dank alvast 👍