• maart1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 01:05
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met een grote renovatie/verduurzaming van een monumentale woning en twijfel over het juiste vermogen voor een hybride warmtepomp.

Situatie woning:
• Monumentaal pand uit ca. 1908
• ±200 m² woonoppervlak
• ±1000 m³ inhoud
• 2 verdiepingen
• Ligging kustgebied (Noord-Holland)

Gasverbruik was in december 550m3. Deze maand 775m3 Nu overal nog conventionele radiatoren. Veel ruimtes verwarming uit. Leefruimtes overdag 19.5, ‘s avonds op 16.5 graad.

Geplande isolatiemaatregelen:
• Nieuw dak met 14 cm PIR (Rd ~6,3)
• Alle ramen vervangen door vacuumglas
• Op sommige plekken voorzetwanden of gevelsiolatie van buitenaf.
• Plafondisolatie begane grond
• Vloeren met Fermacellplaten
• Op beide verdiepingen vloerverwarming (droogbouw) of eventueel op 1e verdieping convector-radiatoren of verwarming/koeling middels airco-systemen.

Installatieconcept:
• Hybride warmtepomp + cv-ketel
• Ketel verzorgt tapwater (3 personen, 2 regendouches, 2 baden)
• Volledig gasloos in deze woning lijkt mij niet realistisch.
• Wel overwegen we in de toekomst zonnepanelen en eventueel een groot boilervat voor warm tapwater om meer elektrisch te doen.

De bestaande cv-ketel (Nefit Ecoline CW5 uit 2003) wordt vervangen door een Remeha Calenta CW5.

Ik heb offertes gekregen voor een Remeha Mercuria Ace en twijfel tussen:

👉 6 kW
👉 8 kW

De leverancier geeft aan dat de 8 kW mogelijk kan gaan pendelen en dat daarom de 6 kW verstandiger zou zijn.
Aan de andere kant wil ik juist zoveel mogelijk warmte via de warmtepomp doen en niet onnodig vaak op de ketel draaien, zeker gezien de grootte van het huis en de lage-temperatuurafgifte.

Verder is er momenteel een actie waarbij een Elga Ace warmtepomp wordt gecombineerd met een Tzerra cv-ketel, maar mijn gevoel zegt dat de Tzerra voor mijn comfortwensen (2 baden, regendouches) aan de lichte kant is. Remeha all-in-one inc Elga 8KW WP zou ook nog kunnen, maar zit ook weer een Tzerra CV-binnenwerk in.
De installateur heeft bovendien een voorkeur voor de Mercuria boven de Elga-warmtepomp, met name vanwege toekomstige uitbreidingsmogelijkheden zoals aansluiting op een tapwaterboiler/buffervat en verdere elektrificatie.

Ik heb zelf ook gekeken naar een Intergas Xtreme hybride-setup, die op Tweakers vaak positief genoemd wordt, maar mijn installateur werkt voornamelijk met Remeha-systemen.

Ik voeg de offerte toe ter context.

Mijn vragen:
• Welke vermogensklasse zouden jullie hier logisch vinden: 6 of 8 kW? Ik neig naar 8kW, toekomstbestendig, en de meerprijs is te overzien. Of moduleert de 8 kW veel minder goed?
• Hoe reëel is het risico op pendelen met vloerverwarming op beide etages?
• Is Mercuria technisch toekomstbestendiger dan Elga voor boiler-/buffervat-integratie?
• Hoe verhoudt dit zich tot populaire Intergas-hybrides?
• Waar moet ik in de offerte/installatie vooral op letten (buffer, regeling, minimale modulatie, hydraulisch schema)?
• Ziet de offerte er verder goed uit? Ook qua prijs?
• Zijn er Tweakers met vergelijkbare grote/oudere woningen die hybride draaien?

Alle tips, ervaringen en aandachtspunten zijn zeer welkom!

Dank alvast 👍Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSgM0VticB6aqtg8QuQQNK4WP_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ivo8oYPgzUjua3ka7N5ZImyW.jpg?f=fotoalbum_large

• maart1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 01:05
Afgelopen december circa 550m3 gas verbruikt, januari was dit 775m3 gas, dus er is ruimte voor verbetering! 😂

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-02 06:57

Wuursj

want worst is al bezet

Punt 1: de Mercuria's zijn op zich geen slechte dingen maar ze zijn wat lastig te sturen. Er zitten (te) veel parameters in waarvan soms de gevolgen onduidelijk zijn. Zie ook dit topic
maart1985 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:06:
• Volledig gasloos in deze woning lijkt mij niet realistisch.
Waarom niet? Met geneog afgifte (en dat heb je met 2 verdiepingen aan vloerverwarming) gaat WP-only ook prima werken met een uist gedimensioneerde WP. Hier een ongeveer even oud huis en had in den beginneneen hoop minder aanpassingen dan jij nu hebt. Nu met vloerverwarming en naisolatie gaat het uitstekend. Minder systemen, minder onderhoud, minder vaste lasten en ook goedkopere warmte.
Mijn vragen:
• Welke vermogensklasse zouden jullie hier logisch vinden: 6 of 8 kW? Ik neig naar 8kW, toekomstbestendig, en de meerprijs is te overzien. Of moduleert de 8 kW veel minder goed?
• Hoe reëel is het risico op pendelen met vloerverwarming op beide etages?
Hoe goed ie moduleert is vast op te zoeken maar met een 6kw (eigenlijk 5,5) op een stuk kleiner huis, zou ik niet zo bang zijn voor pendelen. Ja hier gaat ie af en toe een poos uit maar pendelen is er niet bij. De lengte van de pauzes en minimale run-rengtes zijn in te stellen.
• Waar moet ik in de offerte/installatie vooral op letten (buffer, regeling, minimale modulatie, hydraulisch schema)?
Dikke buizen! 32mm. Buffer zal niet snel nodig zijn in deze opstelling.
• Zijn er Tweakers met vergelijkbare grote/oudere woningen die hybride draaien?
Nee maar zoals gezegd wel met WP-only in een oud huis en met genoeg afgifte gaat dat nu al 5 winters voortreffelijk.
Alle tips, ervaringen en aandachtspunten zijn zeer welkom!
Als je toch met een grote renovatie project bezig bent: bekijk toch eens de optie om full-electric te gaan. Met een iets grotere WP (pak hem beet 12kw) en een boilervat kan je die hele ketel achterwege laten. Panasonic monoblock bijvoorbeeld. Als je graag bij remeha wilt blijven vanwege installateur: ook zij hebben een 11kw (en 16kw) model.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
December 2025 was bij de Kooy 382,91 graaddagen.

Dat is 550/382,91 = 1.44m³/graaddag.

Bij 5 graden buitentemperatuur is er ongeveer 19m³ per dag nodig... Omgerekend in energieopbrengst circa 150kWh.

Dat is 6,25kW.

Die 6 of de 8kW machine hebben geen risico op pendelen... Ze zijn veel te krap om een goede hybride installatie te maken... Ga alsjeblieft niet in zee met installateurs die de basis van warmtehuishouding niet snappen.

Als je boven en beneden gewoon comfortabel wil hebben, dan heeft de plafondisolatie 0,0 nut. Als boven op
temperatuur is is er geen gradiënt, dus geen warmtetransport, dus doet isolatie niets. Hou dat geld in je zak.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Januari was 530,31 graaddagen. 1,46m³/graaddag. Model gaat goed.

Dat geeft voor 2025 2508,45 graaddagen * 1.45 = 3637 m³ in 2025.

Bij gemiddeld -10 buiten hebben we bij 18C gemiddelde binnentemperatuur 28*1.45 = 40,6m³ nodig.

Dat is 325kWh of 13,5kW.

Dus @Wuursj 12kW is nu te krap, want een systeem wat niet ontworpen is voor -10 blijkt bij 2 graden en OudHollandsKlefWeer zodanig veel capaciteit te verliezen dat hij het niet red.

Met 200m² vloer is er riant genoeg afgifte om de 5-6kW minimum vermogen van een ~14kW machine kwijt te kunnen... Pendelen is een non-risico als al die vloer gewoon rustig mee mag doen.

En met 14kW dan ga je richting DN32 buis als hoofdleiding (40mm meerlagenbuis)

@maart1985 leesvoer waarom je zoveel kunt afleidden uit het gasverbruik: https://www.mindergas.nl/degree_days/explanation

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 04-02-2026 19:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-02 06:57

Wuursj

want worst is al bezet

@Ronald Je sommetjes gaan uit van verbruik in de huidige situatie maar TS gaat in zijn renovatie ook aardig wat isolatie doen ;)

Als je aardige indicatie van je vermogen wilt hebben na de renovatie: maak je een avondje kwaad in Ubakus met de situatie na de renovatie en je hebt een getal bij -12. Hier lijkt dat sommetje best aardig te kloppen.

[ Voor 45% gewijzigd door Wuursj op 04-02-2026 22:46 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1