Vraag

• Koersfanaat
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17-02 07:45
Mijn vraag
Een aantal weken geleden heb ik mijn Bios geüpdatet (voor het eerst sinds 2019). Sindsdien - maar ook ervoor sporadisch - krijg ik BSOD's op allerlei momenten, zelfs als ik niet eens bezig ben op de pc of gewoon YouTube kijk. Hoe krijg ik dit opgelost?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: MSI B450 Tomahawk Max (Bios-versie 7C02v3L sinds kort, de laatst uitgebrachte niet-beta op site van MSI).
CPU: AMD Ryzen 5 3600 (Chipset drivers geüpdatet naar (7.11.26.2142) volgens website van AMD)
Grafische kaart: Radeon RX 5700 (Adrenalin 26.1.1, meest recente update)
Geheugen: 2x8GB G. Skill Ripjaws DDR4-3200Mhz
Geen overclocking ooit gedaan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Bios nogmaals proberen updaten (zelfde versie), maakte geen verschil en geen foutcodes.
- Chipsetdrivers & grafische drivers naar recentste versie geüpdatet.
- In de opdrachtpromp sfc /scannow & chkdsk /f /r & dism /cleanup-image /restorehealth uitgevoerd, geen problemen gevonden.
- In de Bios mijn RAM terug op 3200Mhz gezet (was gereset naar 2133 blijkbaar)
- Windows Memory Diagnostic uitgevoerd (geen problemen gevonden)
- OCCT scan was normaal.
- TM5 scan van anderhalf uur uitgevoerd, geen problemen.
- Nieuwe SSD gestoken want ASSSD test wees uit dat hij 10x trager schreef dan hij zou moeten. Probleem van crashen blijft echter.

Extra informatie: hier zijn de 6 meest recente minidumps. https://www.mediafire.com...zwhvcpi/Minidump.zip/file
https://www.mediafire.com.../020326-23984-01.dmp/file

[ Voor 5% gewijzigd door Koersfanaat op 07-02-2026 10:20 ]

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:16
Heb je al eens gekeken in de Eventlogs ten tijde van de BSODs?

Over het algemeen zijn BSOD, zeker op vreemde momenten, een software conflict of een hardware conflict.

Gezien je post heb je maar een gedeelte lijst van je hardware gepost. Zou je een complete lijst met complete specificaties kunnen tonen? Dus exacte specs van je geheugen, voeding, koeler, etc.

En zou je relevantie informatie van uit je event logs kunnen posten? Vooral de kritieke meldingen?

Zelf ben ik nogal haperig om vanaf externe sites zomaar files te downloaden waarvan men zegt dat het minidumps zijn.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Koersfanaat
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17-02 07:45
Oh, geen probleem. Ik heb gewoon mijn links van Reddit gekopieerd, er zitten geen virussen aan :)
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 69,99€ 69,99
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 5700€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 134,91€ 134,91
1VoedingenCorsair RM650 (2023)€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 159,-€ 159,-
Totaal€ 363,90
Dat is de build die ik nu heb. Hoe moet ik die foutmeldingen dan hier posten?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hebt last van geheugencorruptie. Op 3200 MT/s (1600 MHz) zal het geheugen eerder problemen veroorzaken dan op een standaard JEDEC 2133 MT/s (1066 MHz).

Kijk eerst eens uit of je geheugen op de QVL lijst van de fabrikant staat voor dit moederbord.

Draai memtest86 vanaf een USB stick, boot vanaf de stick. Je kan Rufus gebruiken om de iso op de stick te zetten.

Volgende stap is uitzoeken welke profielen er beschikbaar zijn voor dit geheugen. Dat kan met HWiNFO64. Kijk onder "memory" in de "System Summary" window, en maak een of meer screenshots van de lijst geheugensettings (scrollen is misschien nodig).

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je een andere BIOS flasht, doe dat dan via de Flash BIOS button en neem eerst het geheugen uit. Dat voorkomt corruptie van de BIOS.

https://www.msi.com/suppo...ails/MB_Flash_BIOS_Button
https://www.msi.com/Mothe...TOMAHAWK-MAX/support#bios

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:16
mrmrmr schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:53:
Je hebt last van geheugencorruptie. Op 3200 MT/s (1600 MHz) zal het geheugen eerder problemen veroorzaken dan op een standaard JEDEC 2133 MT/s (1066 MHz).

Kijk eerst eens uit of je geheugen op de QVL lijst van de fabrikant staat voor dit moederbord.

Draai memtest86 vanaf een USB stick, boot vanaf de stick. Je kan Rufus gebruiken om de iso op de stick te zetten.

Volgende stap is uitzoeken welke profielen er beschikbaar zijn voor dit geheugen. Dat kan met HWiNFO64. Kijk onder "memory" in de "System Summary" window, en maak een of meer screenshots van de lijst geheugensettings (scrollen is misschien nodig).
Voor het gemak heb ik voor TS het geheugen nagekeken en deze staat op de QVL.

https://www.msi.com/Mothe...-TOMAHAWK-MAX/support#mem

Dus daar ligt het gelukkig niet aan. Geheugen zou op 3200Mhz ondersteund ook worden, Lijkt er dus op dat mogelijk 1 van zijn geheugen modules of controllers defect is.

Beste wat de TS nu kan doen is de modules 1 voor 1 testen in alle sloten.
Beginnend met 1 module en dan beginnend in meest linker slot en dan stap voor stap testen. Zodra deze crashed, dan door naar volgende slot.
Daarna andere module testen en kijken of deze problemen geeft.

Als dit allebei goed gaat, dan kijken of het goed gaat met allebei de sticks weer in de juiste sloten (A2 en B2)

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Historisch gezien geven 3600 CPU's weleens de geest. Dat zo ontzettend uitgebreid testen van RAM zou ik achterwege laten. Verspilling van tijd en moeite, dat doe je alleen door intermittend RAM faults te vinden en dan nog geloof ik niet dat je er 1,2,3 een BSOD krijgt als je een fout krijgt.

Een andere processor zou mijn eerste gedachtegang zijn.

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-02 21:24
Minidumps geven verschillende problemen aan, maar werkgeheugen lijkt de meest voordehand liggende. Probeer eens een Memtest USB te maken en hiermee te booten en een test te draaien (RAM is enkel goed bij minimaal 4 PASSES, niet 1) (https://www.memtest86.com/download.htm)

Mochten er fouten aanwezig zijn, 1 RAM module weghalen en de test opnieuw doen. Nog steeds fouten, dan de RAM module switchen. Nóg steeds fouten, dan andere RAM module uitproberen. Wederom fouten, dan heb je 70% kans op een defecte CPU.

Je kan je PC wegbrengen evt bij een reparatiebedrijf, die hebben goedwerkende RAM modules en AM4 CPU's/Moederborden om alles te testen op werking.

[ Voor 5% gewijzigd door Jaïr.exe op 14-02-2026 13:40 ]

Pagina: 1