vertalen van oude tekstbest. ('document') naar .doc bestand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Ignaceschretlen
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:34
Goedendag,

Vandaag kreeg ik oude back-ups terug. Deze dateren uit 2006 en zijn als 'document' opgeslagen. Alle bestanden zijn met een Mac gemaakt. Hierop staan dagboeken. Ik was heel blij om deze terug te vinden maar de blijdschap was slechts van kort duur.

Ik heb op proef een bestand naar de map van Microsoft Word gesleept. Dan is de tekst wel leesbaar maar deze staat tussen een kaderwerk van strepen. Wanneer ik de tekst wil openen verschijnt de mededeling dat ik hiervoor een app moet kiezen maar deze is 'in uw land' niet verkrijgbaar.

Op welke wijze kan ik deze bestanden op een eenvoudige manier openen dat ik gewoon de tekst zonder meer zie.

Wat mij ook opvalt is dat de bestanden erg klein zijn: van 3 - 44 kb. Ik begrijp daar niets van.

Hopelijk kan iemand ons helpen. Ik ben als 73-jarige super onhandig met dit soort klussen.

Heel erg bedankt.
Hartelijke groet,

Ignace Schretlen

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:27
Welke extensie hebben ze gekregen? Want "document" zegt niet zoveel...

gezien je apple hebt.... denk ik .pages?

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 03-02-2026 22:48 ]

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:53

g0tanks

Moderator CSA
99ruud99 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:47:
Welke extensie hebben ze gekregen? Want "document" zegt niet zoveel...

gezien je apple hebt.... denk ik .pages?
Pages was nog relatief nieuw in 2006. Kan ook gaan om een cwk-bestand van AppleWorks.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:25

Klippy

Still Game

LibreOffice heeft als het goed is nog steeds ondersteuning voor zowel Apple Pages als AppleWorks bestanden.
LibreOffice is een gratis (open source) Office pakket, vergelijkbaar met Microsoft Office.
Het is te downloaden via https://www.libreoffice.org/download/download-libreoffice/

Je kan proberen de bestanden te openen in LibreOffice Writer op dezelfde manier als in Word. Slepen, of rechtermuisknop op het dagboek en dan "Openen met...>"

Ik denk dat dit de makkelijkste manier is, want LibreOffice kan ook opslaan als Word document, daarna zijn ze als het goed is "gewoon" in Word te openen. Maar is kans dat er wat opmaak verloren gaat bij de conversie.

Over de bestandsgrootte, 44KB is best veel data, dat zijn meer dan 44.000 karakters, dat is een redelijk lang dagboek. Oudere bestandsformaten hadden veel minder toegevoegde metadata, want de mogelijkheden voor opmaak waren veel beperkter en de opslagruimte was schaars. Dus grote kans dat de bestanden wel compleet zijn en dat een bestand van 3KB ook nog makkelijk 2500 karakters of meer aan "echte inhoud" bevat.

Succes.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO