Vraag

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:57
Hallo Tweakers,

1 april word mijn batterij geplaatst en ik wil van deze mogelijkheid gelijk gebruik maken om mijn PV systeem te upgraden.

Mijn setup na 1 april
  • Batterij 48,2 kWh
  • Deye Sun-12K omvormer
  • EV (15.000km/jaar)
  • Weheat sparrow verwarmen+koelen (geen gas meer)
  • Zwembad warmtepomp (13.000L)
  • 2x airco op de slaapkamers
Verwacht verbruik rond de 11.000 Kwh

De bedoeling is om de zonnepanelen rechstreeks op de Deye omvormer te zetten.
Het worden waarschijnlijk Runergy HY-DH96N11B-450W Full Black Bifacial panelen vanwege de gunstige inkoopprijs.
Zonnepanelen leg ik zelf.

Met het oog op na 1 jan 2027. Heeft het zin om met deze setup 26 panelen + eventueel 14 panelen te plaatsen?
Zal ik mijn huidige 240w panelen + SMA omvormer gebruiken om mijn dak op Noord/West vol te leggen?
Heeft iemand nog tips/aanbevelingen over de huidige setup?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDnWLaruclwv7UJa39Ghb3xu9RU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f1u6GOu8uonR8ubKAsS62QG4.png?f=user_large

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je zelf legt is het vrijwel zeker rendabel... Dan gaat je kostprijs zo ontzettend laag zijn... Je kunt naar 2-3ct/kWh afgeschreven in 15-20 jaar. De balans accu haalt incl energiebelasting die prijs niet, zeker niet met 11000kWh verbruik.

Ook het spul op noord als je er vrijwel geen extra geld voor hoeft uit te geven. Dat is feitelijk afgeschreven, dus wat er af komt is kostprijs 0.

De string van 12 en 14 zouden ruim boven de minimum Vmpp en ruim onder de max van de Deye moeten blijven.

De indicatie is dat schaduwmanagement van de Deye niet op hoog niveau is. maar dat zal weinig boeien als je weinig schaduw hebt.

Mogelijk kun je de SMA in bedrijf houden met de juiste instelling op de Deye als je hem op Load of Gen aan sluit. In het BE topic zag ik dat een SE-omvormer in bedrijf bleef, iets waar Nick van Beter stroom stellig in was dat niet ging werken.

In je tekening lijkt het er op dat je de panelen steiler dan 10 hebt liggen. Commercieel verkrijgbaar portrait plat dak materiaal is doorgaans 10.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 03-02-2026 23:20 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.