Foto's van smartphone backuppen met home assistant

Pagina: 1
Acties:

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:30
Hoi medetweakers,

Sinds kort heb ik home assistant draaien op een HP thin client in de meterkast. Ik wil daar een externe SSD aan hangen waarop ik de foto's van mijn telefoon als backup kan uploaden.
Een SSD wordt niet zomaar door Home assistant herkend, merk ik al. Heb het ding partitieloos gemaakt en exFAT geformateerd (HA zou ook met exFAT overweg kunnen?).
Natuurlijk probeer ik met Gemini/ChatGPT de boel werkend te krijgen, maar volgens mij helpen die me eerder van de regen in de drup.

Heeft iemand van jullie enig idee hoe je dit zou kunnen bewerkstelligen? Kan ik van de externe SSD een server maken via NextCloud of iets dergelijks? En moet ik dan toch Ext4 formatteren?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik denk dat je dat zou moeten kunnen doen met de Syncthing-addon: https://www.home-assistant.io/integrations/syncthing/
Ik zou proberen om die te installeren, en dan Syncthing-Fork (Android) op de telefoon, en dan langs die weg synchroniseren.

Via Nextcloud kan het sowieso, dat kan de Android-app van zichzelf al. Dat is hoe ik mijn telefoon-foto's automatisch backup.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 20:11 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• RudyL90
Dank voor de info, zal me eens verdiepen in syncthing. Is zonet in ieder geval gelukt om met de Samba NAS addon de home assistant folder zichtbaar te maken op het netwerk.
Waar draai jij de Nextcloud server dan op?

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
RudyL90 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:22:
Dank voor de info, zal me eens verdiepen in syncthing. Is zonet in ieder geval gelukt om met de Samba NAS addon de home assistant folder zichtbaar te maken op het netwerk.
Waar draai jij de Nextcloud server dan op?
Ik draai Nextcloud en HomeAssistant allebei op een Proxmox-servertje.
Als die samba-verbinding automatisch herstelt als je verbinding krijgt (aangenomen dat je daar niet permanent en buitenshuis verbinding mee hebt :P) is die misschien ook wel bruikbaar maar als je Nextcloud al hebt draaien (dat is me niet helemaal duidelijk :P) is dat denk ik de snelste oplossing. Zo niet, dan zou ik kijken naar Syncthing.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:58

Quad

Doof

Ik zou Nextcloud nooit als een add-on binnen HA gaan draaien. Het liefst zo minmogelijk add-ons. Home Assistant is je domotica, je smart-home, niet je fotoboek simpel gezegd.

Ik denk dat je je strategie moet herzien qua inrichting, en mogelijk ben je al beperkt door je HW keuze dat het eea niet lekker of goed wilt.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• RudyL90
Quad schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:27:
Ik zou Nextcloud nooit als een add-on binnen HA gaan draaien. Het liefst zo minmogelijk add-ons. Home Assistant is je domotica, je smart-home, niet je fotoboek simpel gezegd.

Ik denk dat je je strategie moet herzien qua inrichting, en mogelijk ben je al beperkt door je HW keuze dat het eea niet lekker of goed wilt.
Maken addons het systeem corruptie gevoeliger?
Wat voor HW maakt het eenvoudiger?

• RudyL90
Cyphax schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:27:
[...]

Ik draai Nextcloud en HomeAssistant allebei op een Proxmox-servertje.
Als die samba-verbinding automatisch herstelt als je verbinding krijgt (aangenomen dat je daar niet permanent en buitenshuis verbinding mee hebt :P) is die misschien ook wel bruikbaar maar als je Nextcloud al hebt draaien (dat is me niet helemaal duidelijk :P) is dat denk ik de snelste oplossing. Zo niet, dan zou ik kijken naar Syncthing.
Heb Nextcloud nog niet in gebruik. Ben beetje een leek. Neem toch aan dat je nextcloud op een netwerkschijf draait?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:58

Quad

Doof

RudyL90 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:30:
[...]

Maken addons het systeem corruptie gevoeliger?
Wat voor HW maakt het eenvoudiger?
Niet per se corruptiegevoeliger. Het maakt je afhankelijker van een configuratie door een derde ipv direct van NextCloud (of welk andere dienst).
Bij voorkeur hardware wat krachtiger is dan een thinclient, maar hoeft niet per se top of the line te zijn.

Ik heb op een NUC gedraaid, nu een i5-10th gen (zuinig) met 2x 1TB SSD NVMe, 3x 8TB HDD en 1x 4TB SSD.
Het OS is dan Proxmox waarop ik een paar VMs (waaronder Home Assisant OS) draai en diverse Linux containers.
Als het je enkel om foto's te doen is, kan je Immich overwegen, lijkt sterk op Google Photos, maar, itt NextCloud, één doel, foto's beheren.
RudyL90 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:32:
[...]

Heb Nextcloud nog niet in gebruik. Ben beetje een leek. Neem toch aan dat je nextcloud op een netwerkschijf draait?
NextCloud biedt een netwerkshare aan, het OS draai je in een docker container (wat een add-on doet) of een VM. Aan NextCloud koppel je een hardeschijf (of meerdere) en richt je een netwerkshare in. Via een extern systeem kan je dan je NextCloud instantie benaderen via web of SMB (mits ingeschakeld).

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
RudyL90 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:32:
[...]

Je kunt Nextcloud op verschillende manieren draaien, maar het is feitelijk een web-applicatie die je moet draaien via een webserver (naast het deel dat in je browser draait). Als je dat nog niet hebt draaien zou ik het er momenteel niet voor optuigen, daar schiet het een beetje het doel voorbij (en je haalt jezelf weer iets dat je moet onderhouden op de hals).

Dus voor het initiele doel (automatisch backups van telefoon) zou ik denk ik in jouw geval toch die Syncthing-route proberen.

• RudyL90
Quad schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:41:
[...]

Niet per se corruptiegevoeliger. Het maakt je afhankelijker van een configuratie door een derde ipv direct van NextCloud (of welk andere dienst).
Bij voorkeur hardware wat krachtiger is dan een thinclient, maar hoeft niet per se top of the line te zijn.

Ik heb op een NUC gedraaid, nu een i5-10th gen (zuinig) met 2x 1TB SSD NVMe, 3x 8TB HDD en 1x 4TB SSD.
Het OS is dan Proxmox waarop ik een paar VMs (waaronder Home Assisant OS) draai en diverse Linux containers.
Als het je enkel om foto's te doen is, kan je Immich overwegen, lijkt sterk op Google Photos, maar, itt NextCloud, één doel, foto's beheren.

[...]

NextCloud biedt een netwerkshare aan, het OS draai je in een docker container (wat een add-on doet) of een VM. Aan NextCloud koppel je een hardeschijf (of meerdere) en richt je een netwerkshare in. Via een extern systeem kan je dan je NextCloud instantie benaderen via web of SMB (mits ingeschakeld).
Wat een bakbeest! Maar dat gebruik je ongetwijfeld voor meer dan alleen smart home. :P
Ik wilde vooral wat automatiseren aan lampen / warmtepomp / radiatorboosters. Een lichte thin client voldoet dan wel, gok ik.

Immich zal ik ook eens bekijken, dank!

• RudyL90
Cyphax schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:00:
[...]

Je kunt Nextcloud op verschillende manieren draaien, maar het is feitelijk een web-applicatie die je moet draaien via een webserver (naast het deel dat in je browser draait). Als je dat nog niet hebt draaien zou ik het er momenteel niet voor optuigen, daar schiet het een beetje het doel voorbij (en je haalt jezelf weer iets dat je moet onderhouden op de hals).

Dus voor het initiele doel (automatisch backups van telefoon) zou ik denk ik in jouw geval toch die Syncthing-route proberen.
Ok thanks voor het advies 😄

• RudyL90
Inmiddels heb ik proxmox op mijn thin client draaien en home assistant in een VM. Omdat ik een oud beestje heb, heb ik voor nu de volgende route voor ogen:
- Ext4 geformateerde ssd
- Syncthing in Alpine LXC (en app op telefoon)
- Bestanden in Windows overzetten met WinSCP (Samba is alternatief, maar dat vraagt weer van mijn spaarzame RAM)

Zal hier nog rapporteren of het allemaal werkt (voor potentiële andere toekomstige noobs).

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Immich is voor de selfhoster hier een hele goede oplossing voor. Ik vind Nextcloud een rommeltje.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• RudyL90
FirePuma142 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:41:
Immich is voor de selfhoster hier een hele goede oplossing voor. Ik vind Nextcloud een rommeltje.
Immich vraagt 8GB RAM en dat wat mijn thin client max heeft. :')
Proxmox en HA willen ook nog wat.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

RudyL90 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Immich vraagt 8GB RAM en dat wat mijn thin client max heeft. :')
Proxmox en HA willen ook nog wat.
Je kunt met heel veel minder af hoor, zeker als je machine learning uit zet en je container goede constraints mee geeft.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• RudyL90
FirePuma142 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:48:
[...]

Je kunt met heel veel minder af hoor, zeker als je machine learning uit zet en je container goede constraints mee geeft.
Ik ga het eerst proberen met de 4GB RAM die er nu in zit. Dan is Synchthing de beste optie. Als ik er later 8GB in heb is Immich misschien handiger. We'll see. :)
Pagina: 1