• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-02 21:52

Het Sniffy luchtkwaliteitssensor-topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLl4OLAKfwuOMPbRLMPhcnBLuiI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tcIQ7rWJx4HbbduQoUtXCh34.png?f=user_large

Sniffy is een slimme luchtkwaliteitssensor van SDR Engineering.
In dit topic kunnen alle vragen en discussies geplaatst worden omtrent deze sensor.

Sniffy onderscheidt zich met WiFi en MQTT, en is voorzien van een geïntegreerde WebApp die via PC, tablet en telefoon te bedienen is. De luchtkwaliteitssensor kan eenvoudig met Home Assistant gekoppeld worden via MQTT. Het display en de LED-indicatoren geven weer wat de huidige temperatuur, de luchtvochtigheid en het CO2-niveau is. Ook kunt u een alarmtoon instellen zodra de hoeveelheid CO2 een ongezonde grenswaarde passeert. Er is een mass-storage device geïntegreerd met datalogging welke via USB uitgelezen kan worden.

Firmware kan over-the-air geupdate worden, maar de sensor draait volledig lokaal en zonder cloud. Alle app-functionaliteiten zitten in de sensor zelf.

Meer informatie op de website van de fabrikant: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=74

[ Voor 82% gewijzigd door Bazz0847 op 03-02-2026 19:55 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Bazz0847 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:27:
Er is een nieuwe firmware update voor onze Sniffy luchtkwaliteitssensor, met een boel updates! Ik post het maar even hier, omdat er geen los Sniffy topic is.

v1.1.0:
- feature: added mDNS discovery for Android app support
- feature: added 10-minute average values to MQTT messages
- improvement: added sensor expiry time to Home Assistant sensors
- improvement: updated all libraries to their latest versions
- improvement: fixed deprecated items in Home Assistant discovery
- improvement: lots of code cleanups and improvements under the hood
- bugfix: crash when using iOS for WebApp in Safari under certain conditions

Firmware is te downloaden van de productpagina van Sniffy (via https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=74) of over the air te updaten :)
@Bazz0847
na de update lukt het niet meer om in de sniffy te komen via android en windows. ik zie hem wel in de discovery app in windows en android . kan daar ook in he inlogscherm komen maar verder kom ik niet.
ik kan wel in de configuratiemodus komen via stap 2 handleiding. ik heb daar het wachtwoord maar eens veranderd. alles opgeslagen, maar vervolgens lukt de inlog toch niet.

[ Voor 5% gewijzigd door fvanderstege op 03-02-2026 14:27 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hier hetzelfde probleem.
Update: na fabrieksinstellingen doen via de configuratiemodus, en alles opnieuw instellen gaat het weer goed, totdat ik een wachtwoord configureer.

[ Voor 75% gewijzigd door FatalError op 03-02-2026 16:39 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:22
Bazz0847 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:27:
Er is een nieuwe firmware update voor onze Sniffy luchtkwaliteitssensor, met een boel updates! Ik post het maar even hier, omdat er geen los Sniffy topic is.

v1.1.0:
- feature: added mDNS discovery for Android app support
- feature: added 10-minute average values to MQTT messages
- improvement: added sensor expiry time to Home Assistant sensors
- improvement: updated all libraries to their latest versions
- improvement: fixed deprecated items in Home Assistant discovery
- improvement: lots of code cleanups and improvements under the hood
- bugfix: crash when using iOS for WebApp in Safari under certain conditions

Firmware is te downloaden van de productpagina van Sniffy (via https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=74) of over the air te updaten :)
Hier geen problemen met de Sniffy, Windows App en Android App.

• Bazz0847
Oh, bedankt voor de feedback! Ik ga er direct naar kijken.

• Bazz0847
Is gefixt in v1.1.1. Mocht je een wachtwoord ingesteld hebben, hij is als volgt te flashen:
- Configuratiemodus te activeren via het display: selecteer wifi-symbool met menu en pijltjes, dan enter en 15 seconden wachten.
- Via telefoon verbinden met de hotspot, en dan (eventueel via de SDR Discovery app) de WebApp openen.
- In de configuratiewizard het WebApp-wachtwoord verwijderen en de configuratie opslaan.
- Sniffy komt weer online en is functioneel.
- Daarna de over-the-air update te draaien.

Mijn oprechte excuses voor het ongemak!

• Lawrentz
Bazz0847 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:28:
Is gefixt in v1.1.1. Mocht je een wachtwoord ingesteld hebben, hij is als volgt te flashen:
- Configuratiemodus te activeren via het display (selecteer wifi-symbool met menu en pijltjes, dan enter en 15 seconden wachten)
- Via telefoon verbinden met de hotspot, en dan (eventueel via de SDR Discovery app) de WebApp te openen
- Dan in de configuratiewizard het WebApp-wachtwoord verwijderen en de configuratie opslaan
- Sniffy komt weer online en is functioneel.
- Daarna de over-the-air update te draaien.

Mijn oprechte excuses voor het ongemak!
No worries.

Ook deze versie is Ok bij mij (Sniffy, Andriud App, Windowd App).

• FatalError
  • Nu online
Top! Werkt inderdaad weer. Ben blij dat de Sniffy weer wat aandacht krijgt!

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Bazz0847
Yes! Dat dacht ik ook ;) Als er nog meer feature-verzoekjes zijn dan hoor ik deze graag!

• fvanderstege
  • Niet online
Bazz0847 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:55:
Yes! Dat dacht ik ook ;) Als er nog meer feature-verzoekjes zijn dan hoor ik deze graag!
werkt hier ook weer.bedankt

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• FatalError
  • Nu online
Als er nog meer feature-verzoekjes zijn dan hoor ik deze graag!
Komt 'ie :)
- handmatig configureerbare IP instellingen. Ook DNS/NTP.
- IPv6
- HTTPS
- functie om bij grenswaarden overschrijding een HTTP verzoek te sturen
- misschien eenvoudige scripting voor bovenstaande

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:53
Het zou handig zijn als het dauwpunt berekent wordt.

Dit is een waarde (als je hem vergelijkt met dauwpunt buiten) die dan mede bepaald of je moet gaan ventileren.

(verder hier een tevreden gebruiker van een paar sniffy's :) )

• Lawrentz
Stillekracht schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:41:
[...]

Het zou handig zijn als het dauwpunt berekent wordt.

Dit is een waarde (als je hem vergelijkt met dauwpunt buiten) die dan mede bepaald of je moet gaan ventileren.

(verder hier een tevreden gebruiker van een paar sniffy's :) )
Kan je dit toelichten?
Volgens mij is het zinvol om te ventileren wanneer de relatieve luchtvochtigheid hoog is, niet zozeer het dauwpunt.
Ja, het klopt dat het dauwpunt naar de luchttemperatuur gaat bij een hoge relatieve luchtvochtigheid maar dat is toch wat anders.
Wellicht dat ik iets over het hoofd zie.

Het dauwpunt berekenen kan overigens op https://www.weerschip.nl/calc_Td.php

[ Voor 5% gewijzigd door Lawrentz op 04-02-2026 08:09 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:08

Mavamaarten

Omdat het kan!

Interessant product. Ik vind niet meteen terug welke sensor er nu juist gebruikt wordt. En voornamelijk dit: hoe die sensor zichzelf al dan niet kalibreert.

Ik ben wel op zoek naar een sensor voor in de slaapkamer en bureau. Maar 2 dingen houden me tegen: een ingebouwde ventilator (zoals die van Ikea) en automatische herkalibratie die gewoon te pas en te onpas begint te rekenen dat hij 400 ppm meet. Hoe zit dat met Sniffy? :)

Android developer & dürüm-liefhebber

• Lawrentz
Mavamaarten schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:09:
Interessant product. Ik vind niet meteen terug welke sensor er nu juist gebruikt wordt. En voornamelijk dit: hoe die sensor zichzelf al dan niet kalibreert.

Ik ben wel op zoek naar een sensor voor in de slaapkamer en bureau. Maar 2 dingen houden me tegen: een ingebouwde ventilator (zoals die van Ikea) en automatische herkalibratie die gewoon te pas en te onpas begint te rekenen dat hij 400 ppm meet. Hoe zit dat met Sniffy? :)
Het gaat om een dual beam NDIR en geen halfgeleider.
https://www.sdr-engineeri...uct&path=70&product_id=74.

Om de zoveel tijd (1x per jaar?) is het zinvol om CO2 sensoren met een dual beam NDIR te kalibreren.
Dat gebeurt bij voorkeur in de buitenlucht.

CO2 sensoren obv halfgeleiders gaan idd te pas en te onpas terug naar 400 ppm.
De Sniffy heeft deze 'undocumented feature' niet.

• Stillekracht
Lawrentz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:01:
[...]

Kan je dit toelichten?
Volgens mij is het zinvol om te ventileren wanneer de relatieve luchtvochtigheid hoog is, niet zozeer het dauwpunt.
Ja, het klopt dat het dauwpunt naar de luchttemperatuur gaat bij een hoge relatieve luchtvochtigheid maar dat is toch wat anders.
Wellicht dat ik iets over het hoofd zie.

Het dauwpunt berekenen kan overigens op https://www.weerschip.nl/calc_Td.php
Het dauwpunt is belangrijk voor ruimtes die in de zomer aanmerkelijk koeler zijn dan buiten. Bijvoorbeeld kelders.

• fvanderstege
  • Niet online
@Bazz0847
je vroeg om tips m.b.t. het gebruik van Sniffy.
ik heb een , misschien eenvoudig te realiseren, tip.
De sniffy kan bij ons alleen op een plek staan waarbij de groene ( en af en toe rode) lampjes enthousiast in je gezichtsveld aan het schijnen zijn. Iets te enthousiast vind ik: is het mogelijk om de sterkte van de lampjes te gaan regelen. misschien kunnen de groene dan ook wel op een uit-stand. in feite heb je alleen de waarschuwingen nodig: oranje en rood. Anders is het gewoon goed toch?
In ieder geval zou het al fijn zijn om ze iets zachter te kunnen zetten.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zit er een ventilator in de Sniffy? En is die hoorbaar/luid?

* pagani stuurt nu de WTW nog aan op basis van Netatmo's

En niet te felle (of zelfs uitschakelbare) LEDs is inderdaad een pre.

[ Voor 57% gewijzigd door pagani op 06-02-2026 14:17 ]

• Lawrentz
pagani schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:15:
Zit er een ventilator in de Sniffy?
Nee
En is die hoorbaar/luid?
Nvt
* pagani stuurt nu de WTW nog aan op basis van Netatmo's

En niet te felle (of zelfs uitschakelbare) LEDs is inderdaad een pre.
Klopt, maar de lichtopbrengs is persoonlijk.

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:31
Stillekracht schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:04:
[...]

Het dauwpunt is belangrijk voor ruimtes die in de zomer aanmerkelijk koeler zijn dan buiten. Bijvoorbeeld kelders.
Icm de heatbooster kan de sniffy de ruimte temperatuur leveren. Als je in de zomer gaat koelen met de heatbooster kan de siffy dan wellicht (automagisch) sturen op dauwpunt?

• Stillekracht
Shutdown98 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:10:
[...]

Icm de heatbooster kan de sniffy de ruimte temperatuur leveren. Als je in de zomer gaat koelen met de heatbooster kan de siffy dan wellicht (automagisch) sturen op dauwpunt?
In mijn usecase (kelder) wil ik een vergelijk maken met dauwpunt binnen (Sniffy) en dauwpunt buiten. Aan de hand van de uitkomst zet ik de WTW uit en de luchtontvochtiger aan.

Je wil ventileren als het dauwpunt buiten lager is dan binnen. (even los gezien van CO2)

• Lawrentz
Stillekracht schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 07:56:
[...]

In mijn usecase (kelder) wil ik een vergelijk maken met dauwpunt binnen (Sniffy) en dauwpunt buiten. Aan de hand van de uitkomst zet ik de WTW uit en de luchtontvochtiger aan.

Je wil ventileren als het dauwpunt buiten lager is dan binnen. (even los gezien van CO2)
Interessante gedachte.

Je zou met <ip-address>/getStatus de temperatuur en RV met bijvoorbeeld een PY-script oid kunnen uitlezen en dan omzetten in een dauwpunt.
Pagina: 1