Vraag

• Bruinbaard
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Goedemiddag allemaal,

Na mijn laatste zelf gebouwde game desktop uit ergens eind 00's (al jaren niet echt meer in gebruik door verouderde Windows versie en hardware) doe ik het eigenlijk al jaren met een laptop wegens gebrek aan een vast bureau/klein appartement. Nu heb ik tegenwoordig weer een fatsoenlijk kantoortje en is de laptop ook al weer >10 jaar oud, dus er moet iets nieuws komen. En dan begint het toch wel weer te kriebelen om een mooie desktop te bouwen voor wat meer performance. Hopelijk kunnen jullie mij daar hier wat verder mee helpen, want ik vind het lastig de balans tussen budget en wat ik nou echt nodig heb te vinden...

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dingen die ik er vooral mee zal doen:
  • Office / administratie
  • Mail
  • Web browsen, NAS beheren
  • Wat hobby web dev (VSCode)
Dingen die ik er ook mee wil kunnen, incidenteel:
  • CAD
  • Blender
Dingen die ik in de toekomst mogelijk er mee wil kunnen, na optionele uitbreiding met GPU:
  • Gamen (oude hobby, maar doe ik eigenlijk nooit meer)
  • Lokale AI runnen
Het gaat mij er vooral om dat de PC heel vlot aan voelt en dat ook blijft doen voor 5-10 jaar. Met de (werk)laptops van de laatste jaren is dat het toch net niet. Vandaar dat ik iets meer richting de high-end denk voor CPU, maar ik weet niet of dat daadwerkelijk nodig is. Daarnaast is een goede moderne basis met uitbreidbaarheid in de toekomst dus een pre, zonder gelijk tegen bottlenecks aan te lopen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop ruim onder de 1500 euro te blijven zonder GPU. Het budget is niet heel strak, maar ik wil ook niet onnodig geld uitgeven aan overkill.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm (4K Iyama), toetsenbord en muis zijn al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Afgaande op de productiviteits best buy guide voor processoren (https://tweakers.net/best...-productiviteit-processor) denk ik aan een AMD 9700X als mooi compromis tussen kosten en prestaties voor mijn use case. En goede prestaties bij laag stroomverbruik. Maar ik twijfel of ik toch niet voor de 60 euro duurdere Intel Core Ultra 7 265K moet gaan (betere onboard graphics?) of de 150 euro duurdere 9900X (want aanrader in de best-buy guide). Of is een 9700X al overkill? Het mag best een beetje overkill zijn met het oog op lang gebruik. Het voelt ook wat onzinnig om 60-150 euro te besparen op een CPU als je 400 euro moet neertellen voor een setje van 32GB DDR5 RAM...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet al te veel RGB en liefst uiteraard stil. Ik dacht aan een standaard ATX kast om genoeg ruimte te hebben voor mogelijk toekomstige uitbreidingen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral op zoek naar jullie mening over mijn onderstaande geselecteerde componenten. Zitten er geen no-go's tussen en klopt de balans voor mijn geplande gebruik? En klopt het dat ik inderdaad een vlot systeem kan realiseren voor mijn alledaagse gebruik zonder losse GPU?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 227,98€ 227,98
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 144,90€ 144,90
1BehuizingenCorsair Frame 4000D Zwart€ 64,90€ 64,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 25,72€ 25,72
1Geheugen internCrucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5B€ 399,-€ 399,-
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 Zwart€ 95,90€ 95,90
1Interne SSD'sLexar NM990 2TB€ 229,90€ 229,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.188,30
De PSU is relatief zwaar (750W) voor de overige componenten, met oog op mogelijke toekomstige uitbreiding met een GPU.

Als SSD heb ik de Lexar gekozen omdat dit een PCI 5.0 SSD is met hogere performance dan de meer standaard/populairdere Samsung 990 Pro die momenteel een 10tje duurder is en op PCI 4.0 werkt. Is dit daadwerkelijk een verstandige keuze momenteel? Is de Lexar net zo betrouwbaar/stabiel?

Ik ben erg benieuwd naar jullie input, mijn dank is alvast groot! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Bruinbaard op 03-02-2026 16:09 ]

Alle reacties

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
De Frame 4000D komt zonder ventilators. Die zul je er zelf dus nog bij moeten kopen.

Pak de uitvoering: Chieftec APEX AIR, uitvoering: Montech Air 903 Base Zwart of uitvoering: Chieftec Night Hunter als je een kast wilt inclusief PWM ventilators. uitvoering: Arctic P12 Pro PST, 5-pack, Zwart, 120mm is ook een optie.

Voor de voeding, pak de uitvoering: Chieftec Vega M 750 watt Zwart of de 850 versie. Beide betere interne componenten dan de MSI MAG AGL serie. (A v B tier op https://psutierlist.org/)

Voor de rest prima, alhoewel je uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K zou kunnen overwegen voor iets strakkere timings.

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:16
Is een 8700G misschien een optie voor je? uitvoering: AMD Ryzen 7 8700G Boxed

Toegegeven, de CPU performance is lager dan die van een 9700X, maar je krijgt wel echt een beest van een geïntegreerde GPU op die 8700G. Daar kan je zelfs al wat 1080p gaming mee doen.

• Bruinbaard
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Apart schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:50:
De Frame 4000D komt zonder ventilators. Die zul je er zelf dus nog bij moeten kopen.

Pak de uitvoering: Chieftec APEX AIR, uitvoering: Montech Air 903 Base Zwart of uitvoering: Chieftec Night Hunter als je een kast wilt inclusief PWM ventilators. uitvoering: Arctic P12 Pro PST, 5-pack, Zwart, 120mm is ook een optie.

Voor de voeding, pak de uitvoering: Chieftec Vega M 750 watt Zwart of de 850 versie. Beide betere interne componenten dan de MSI MAG AGL serie. (A v B tier op https://psutierlist.org/)

Voor de rest prima, alhoewel je uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K zou kunnen overwegen voor iets strakkere timings.
Bedankt, hier heb ik wat aan!! Ik ga nog even goed kijken naar die kasten, welke ik het mooiste vind.

Hoe kom je precies bij chieftec voor de voeding? Ik ken het merk niet echt en kan er weinig reviews over vinden. Zou het de moeite waard zijn hier een paar tientjes meer in te steken en voor zoiets te gaan? (B+ volgende je gelinkte website):
https://tweakers.net/pricewatch/2223114/be-quiet-pure-power-13-m-750w.html