-- Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder
Vraag
Alle reacties
Het korte antwoord is: ja, je hebt een bridge nodig. Jouw zonnescherm werkt namelijk op het io-homecontrol protocol. Dit is technisch niet compatibel met Zigbee of Matter, waardoor je huidige hub het signaal niet kan herkennen.
Je hebt drie goede smaken om dit in Home Assistant (HA) op te lossen:
- De voordeligste optie: De Somfy Connectivity Kit. Dit is een simpele bridge die je via de Overkiz-integratie aan HA koppelt (werkt via de cloud).
- De officiële optie: De Somfy TaHoma Switch. Duurder en uitgebreider, maar werkt op dezelfde manier als de kit. (Heeft volgens mij ook lokale api-toegang)
- De lokale optie (zonder cloud): De Velux KLF 200. Deze interface praat direct met je scherm en HA via je lokale netwerk. Dit is de beste keuze als je privacy wilt en niet afhankelijk wilt zijn van een externe app of internetverbinding.
Goede opties! Ik heb zelf 2x Sunea io en was me niet bewust van de lokale optie dus ben voor de Somfy Connectivity Kit gegaan toendertijd. Hoewel het prima werkt wil ik toch alles lokaal hebben en ga op basis van jouw reactie de Velux KLF 200 wellicht eens proberen.Wisey schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:15:
Het korte antwoord is: ja, je hebt een bridge nodig. Jouw zonnescherm werkt namelijk op het io-homecontrol protocol. Dit is technisch niet compatibel met Zigbee of Matter, waardoor je huidige hub het signaal niet kan herkennen.
- De voordeligste optie: De Somfy Connectivity Kit. Dit is een simpele bridge die je via de Overkiz-integratie aan HA koppelt (werkt via de cloud).
- De officiële optie: De Somfy TaHoma Switch. Duurder en uitgebreider, maar werkt op dezelfde manier als de kit. (Heeft volgens mij ook lokale api-toegang)
- De lokale optie (zonder cloud): De Velux KLF 200. Deze interface praat direct met je scherm en HA via je lokale netwerk. Dit is de beste keuze als je privacy wilt en niet afhankelijk wilt zijn van een externe app of internetverbinding.
"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."
De Somfy connectivity kit kan je ook lokaal gebruiken (via het HomeKit protocol), dus zonder Overkiz (cloud). HomeKit is een protocol van / door Apple, maar ondanks dat heb je geen Apple devices nodig om er gebruiken van te kunnen maken.
[ Voor 38% gewijzigd door upje op 03-02-2026 18:22 ]