Vraag

• caddywouter
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:13
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe tv en ik twijfel tussen een paar toppers. De OLED-schermen van de LG G5, Samsung S95F en Sony Bravia 8 II vind ik allemaal echt prachtig. Over elk toestel heb ik inmiddels flink wat gelezen en ik snap de voor- en nadelen wel. Het blijft een persoonlijke keuze.

Waar ik vooral over blijf twijfelen: (kans op) inbranden / burn-in.

Wij zijn vrij “normale” tv-kijkers (lees: boomers 😄). Mijn vrouw kijkt vooral Netflix, en ik kijk — als ik toestemming krijg — graag sport. Geen 24/7 nieuwslogo’s of de hele dag dezelfde game, maar er is natuurlijk wél statisch beeld bij sport (scorebordjes, zenderslogo’s).

Daardoor denk ik toch ook aan mini-LED als “veiligere” keuze. In die categorie kijk ik naar:
• TCL 65C8K of 65C7K
• Samsung Neo QLED QN90F

Ik sta ook open voor alternatieven?

Mijn vragen:
1. Wat zijn jullie ervaringen met burn-in bij OLED (zeker bij ‘normaal’ gebruik zoals hierboven)?
2. Is mini-LED in de praktijk echt de “zorgeloze” keuze?
3. Zouden jullie zelf gaan voor mini-LED (veiliger) of OLED (mooier beeld)?

Hartelijk dank voor het meedenken.
Ik iemand die normaal 10-15 jaar met zijn tv vooruit wil.

Alle reacties

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:58
Zelf voor dezelfde keuze gestaan. En niet te veeleisend, maar wilde gewoon een keer echt goed beeld. Ik zocht in 75 inch. Ik ben uiteindelijk voor de tcl 75c7k gegaan.
Na uitvoerig vergelijken tussen oled en miniled kwam ik tot de conclusie dat ik mij behoorlijk heb laten aanpraten dat oled het beste is wat er is. Ja het beeld is echt mooier, daarintegen is dat de oled het moeilijker heeft in een lichte ruimte.
Burn in vond ik ook spannend inderdaad.
Maar uiteindelijk gaf vooral de prijs de doorslag. Tcl was gewoonweg veel goedkoper.
Mijn ervaringen tot nu toe miniled is prachtig beeld! Heel helder en zwart is veelal ook gewoon echt zwart, alleen in sommige gevallen zie je dat er wat uitstraalt in het zwart, maar nooit storend. Ik denk dat het aantal dimming zones daaraan bijdraagt.

Ik vind de beeldkwaliteit echt boven verwachting en heb geen moment afgevraagd of oled het nog beter zou kunnen.

Even over de tcl zelf, google tv werkt gewoon fijn, instellingen en menu's zitten logisch in elkaar. Mijn ci module werkt ook prima.
Wel enkele aandachtspunten vanaf het begin zijn de beeldinstellingen die zogenaamd het beeld beter moeten maken. Met name de bewegingverbeteringen e.d. die heb ik bijna geheel uitgezet. Ik weet van eerdere tv dat ik daar gevoelig voor ben, maar ik heb het idee dat dit juist de bewegingen onnatuurlijker maakt dan dat ze helpen.
Verder super tevreden.

Oh en check voor de tcl goed welke serienummers eigenlijk hetzelfde model zijn. Dit staat in de pricewatch vermeld meen ik mij te herinneren. Wan tcl maakt daar echt een rommeltje van, en sommige modelnummers zijn regelmatig gunstiger geprijsd dan hun broertje of zusje.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:36
Ik zou vooral meewegen of er veel in daglicht gekeken wordt, of direct zonlicht op de tv.
Is dat niet zo, dan zou ik naar Oled kijken.
Zelf heb ik nu 2 jaar een 65" Oled, en heb nog geen miniled gezien, maar kan me niet voorstellen dat het net zo zwart is als Oled.
De algemene consensus lijkt te zijn:
- maak je niet te druk om inbranden bij normaal gebruik.
- heb je geen direct zonlicht op de tv dan Oled
- heb je wel licht op de tv, of wil je zomers overdag kijken in een lichte kamer, neem dan een felle LCD tv, zodat je ook die helderheid hebt om boven de omgeving uit te komen.

• caddywouter
Lichtinval is voor mij nu nog geen directe zorg. Zeker als je voor de Samsung gaat: dat matte paneel helpt daar best goed bij. Daar staan natuurlijk weer andere nadelen tegenover.

Wat me bij het vergelijken van alle tv’s wel opvalt: OLED’s zijn qua kleurweergave gewoon echt mooier. Alleen… ik blijf toch wat voorzichtig vanwege burn-in. Misschien deels paranoia, maar ik wil er wel rekening mee houden.

De aanschaf heeft overigens geen haast. Ik denk dat ik even wacht tot de nieuwe modellen er zijn, om te zien wat dat doet met de aanbiedingen op de huidige lijn.

Op dit moment neig ik naar Samsung vanwege het matte paneel en de One Connect Box. Maar rationeel gezien zegt mijn brein: de LG G5 is waarschijnlijk de beste keuze. En gevoelsmatig… tja, die Sony is gewoon schitterend 😂. Uiteindelijk laat ik het wel afhangen van prijs/kwaliteit.

En eerlijk: ik twijfel ook nog over mini-LED. Die TCL met >1000 dimming zones ziet er oprecht heel goed uit.

Wanneer zou een burn in kunnen optreden? En na hoeveel jaar?

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:46
Let wel op, Samsung ondersteund geen Dolby Vision, wat wel zichtbaar mooier is dan HDR10 (HDR10+ is nagenoeg niet bestaand).

Zelf voor een Sony Bravia 9 Mini-LED gegaan, kan zelf totaal niet omgaan met OLED stotteren (nee, geen stutters, want stotteren is een gewoon bestaand Nederlands woord :P ) bij film materiaal wat ik zelf bij alle OLED TVs ervaar en interpolatie van de beelden per seconde voor mij veel te veel bijeffecten geeft.
Het beeld is echt zo mooi, maar dat mag wel voor een Bravia 9 (vooral de prijs) en zal zelf niet snel naar een OLED gaan.

Wat ik altijd wel waardeer als ik ergens ben en er een OLED aan staat, is dat de kijkhoek totaal geen factor is bij OLED. Dat is echt bizar goed, altijd dezelfde kwaliteit, ik zit nooit op een grote hoek van onze TV, maar als je dat wel zit, is een LCD TV wel merkbaar minder mooi.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:28
Nog iets over de burn-in.
De meest recente Oled's en de al wat oudere hebben zoiets als pixel-care/refresh/verschuiving, en logo detection.
Deze zorgen ervoor dat inbranden haast niet meer gebeurd. Heb sinds de zomer van 2025 een LG C5, 48".
Gebruik hem voor TV, Films en als monitor, tot op heden niet te merken van inbranden.

Kijk deze anders even:

apollo13

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-02 15:25
Jaren geleden stond ik ook voor zo'n keuze. Dat was voor 2020, dus best even terug. De keuze was LED of OLED. Ik heb gekozen voor een Sony Bravia LED TV. Ja, OLED heeft wat mooier beeld, maar de Bravia ontloopt OLED echt heel weinig. Daarnaast was destijds de HDR weergave van OLED niet zo goed (kon niet zo helder).

Belangrijk is wat je kijkt. Kijk je alleen naar TV zenders of een goedkoper streaming abo, dan maakt HDR niet uit. Heb je een uitgebreide UHD filmcollectie of bijvoorbeeld een Netflix Premium abo, dan wordt HDR een factor. Wat ook uitmaakt is of je een geschikte versterker/soudbar hebt met bijvoorbeeld e-Arc. De hele keten moet aankunnen wat je wilt kijken. HDR, Dolby Atmos etc, alles heeft invloed.

Als je je shortlist hebt bepaald wordt het tijd om naar een winkel te gaan om het beeld te bekijken. Reviews. filmpjes, lappen tekst, niks kan op tegen het echte apparaat.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• caddywouter
Wij hebben niet allerlei dure streamingabonnementen; dat vinden we niet nodig. Ons kijkgedrag is eigenlijk vrij allround. Twee jonge kinderen (4 en 6 jaar) en twee “boomers” in huis die zowel lineaire tv als streaming kijken — het gaat hier dus van kinderprogramma’s tot gewoon ouderwets zappen.

Qua audio heb ik een Yamaha-receiver met B&W-speakers. Ik twijfel nog of ik daar een bijpassende B&W-center bij koop voor een mooie, consistente set-up, of dat ik op termijn toch kies voor een soundbar onder de tv. Puur voor het gemak.

En eerlijk is eerlijk: als je een week naar een tv kijkt, weet je vaak niet meer beter. In de winkel en online vergelijk je alles naast elkaar en zie je elk detailverschil, maar thuis valt dat weg. Ik kom nu van een 13 jaar oude Samsung 40 inch, dus praktisch alles wat ik koop is al een flinke upgrade.

Mijn hoop is vooral dat de volgende tv weer minimaal 10 jaar meegaat. Daarom wil ik het in één keer goed doen qua prijs/kwaliteit.

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:58
caddywouter schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:14:

En eerlijk is eerlijk: als je een week naar een tv kijkt, weet je vaak niet meer beter. In de winkel en online vergelijk je alles naast elkaar en zie je elk detailverschil, maar thuis valt dat weg. Ik kom nu van een 13 jaar oude Samsung 40 inch, dus praktisch alles wat ik koop is al een flinke upgrade.
Ja daar ben ik het deels mee eens. Wij hadden hiervoor een 65 inch philips met ambilight. Alleen waar ik me in het begin verbaasde over het mooie beeld, had dit model gedurende de leeftijd last van backlight bleeding en was het beeld vlekkerig bij uniform beeld.
Dat was de reden dat ik sowieso naar een direct led en in mijn geval uiteindelijk een mini.led met forse local dimming heb gekozen.
Bij een groter scherm merk je toch dat het belangrijker wordt hoe.solide de techniek werkt.
Ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk kiest.
Oh korte tip nog als er een hello tv in de buurt zit, die heeft veel verschillende modellen van bijvoorbeeld tcl staan, dat.vergelijkt misschien makkelijker. (Ik zou er alleen nooit een tv kopen, na mijn ervaring maar das voer voor een ander topic).

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:06
Mijn hoop is vooral dat de volgende tv weer minimaal 10 jaar meegaat. Daarom wil ik het in één keer goed doen qua prijs/kwaliteit.
Wanneer je wil dat de nieuwe TV 10+ jaar meegaat is een Samsung TV geen goede keuze, helaas hanteren ze een vrij matige Quality Control evenals technisch design. TCL staat ook niet bekend om hun goede Quality Control. LG doet het de laatste paar jaar op dit gebied wat beter dan de eerder genoemde merken echter geldt hierbij ook een waarschuwing.

Bij de Japanners heb je meer kans op een langere levensduur en ben je verzekerd van een goede technisch design c.q. opbouw van de TV. Hier zit dan ook deels de meerprijs in, naast dat Panasonic en Sony een kleine marktaandeel hebben waardoor ze per TV meer moeten vragen. Je kunt dan op het gebeid van OLED naar de Panasonic Z95B kijken met de 4 stack WOLED paneel, naar de Z90B met een WBE paneel of naar de Sony Bravia 8 II met 4e generatie QD-OLED paneel. Zie o.a. hier voor wat onderbouwing m.b.t. het kwaliteitsverschil.

Zoals al door velen gezegd hoef je je geen zorgen te maken om burn-in, mocht je toch liever een MiniLED wensen dan zou ik naar de Bravia 9 kijken. Uitlopend model waardoor het binnenkort in prijs zal zakken, loont ook altijd om een prijsaanvraag te doen bij meerdere winkels ongeacht welke TV je gaat kopen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:18
@caddywouter
Als je geen direct licht op je tv hebt en je kan de woonkamer prima donker krijgen, ga voor een OLED. Beeld is echt zoveel beter dan elke LCD TV. Enige wat voor je pleit is dat je nu een 13 jaar oude TV hebt dus je gaat er sowieso erop vooruit.

Burn-in is echt geen punt meer en bij de meest recente testen zie je dat na vele duizenden uren OLED soms nog beter eruit ziet dan een LCD scherm. Dus burn-in lekker vergeten.

Zou ook het idee van 10+ jaar gebruik lekker los laten, koop nu een mooie TV van een goed merk (LG/Sony) en zie wanneer deze kapot gaat. Hopelijk is dat na 10+ jaar maar 0 garantie en TV's zijn erg goedkoop en blijven in prijs dalen (of je krijg voor hetzelfde geld meer TV).

Dus de omgeving waarin je gaat kijken is de belangrijkste factor, veel daglicht => MiniLED. Weinig daglicht of je kan de kamer donker maken => OLED.
Pagina: 1