• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:28
Hallo, ik heb net een Yamaha RX-V6A versterker gekocht, hierop wordt een 5.1 surround systeem van Pioneer aangesloten dat ik al had. Die Pioneer had rood/zwarte kabel die geklemd werden in de luidsprekers en in de Pioneer versterker. Omdat dit niet werkte bij de Yamaha heb ik de kabels naar de versterker in banaanstekkers gestopt.

Nu zit ik met het probleem dat er bij de Yamaha voor de subwoofer geen aansluiting is voor de kabels, enkel RCA aansluiting, wat niet op de subwoofer zit. Nu is mijn vraag bestaat er ergens een tussenstuk of kabels met aan de ene kant een RCA (denk tulp) en de andere kant gewoon kabel die in de subwoofer kan geklemd worden?

Momenteel heb ik de subwoofer aangesloten op extra aansluitingen indien je van 5.1 naar 8.1 wil gaan maar is niet voorzien voor subwoofer dus geluid gaat niet hetzelfde zijn. Ben ik nu verplicht een nieuwe subwoofer te kopen met rca aansluiting?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:37

Aganim

I have a cunning plan..

Maak je het jezelf niet nodeloos ingewikkeld? Waarom lukt het klemmen niet? Je draait de rood/zwarte aansluitingen open, prikt het uiteinde van de kabel erin en vervolgens draai je ze weer dicht. Werkt op mijn RX-V6A prima, je moet alleen +/- 10mm isolatie strippen zodat de draad goed gepakt wordt.

Edit: op de een of andere manier mis ik de daadwerkelijke vraag over de subwoofer volledig. #koffienodig. |:(

[ Voor 30% gewijzigd door Aganim op 03-02-2026 12:51 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:04

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

evandj schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:40:

Nu zit ik met het probleem dat er bij de Yamaha voor de subwoofer geen aansluiting is voor de kabels, enkel RCA aansluiting, wat niet op de subwoofer zit. Nu is mijn vraag bestaat er ergens een tussenstuk of kabels met aan de ene kant een RCA (denk tulp) en de andere kant gewoon kabel die in de subwoofer kan geklemd worden?
je kunt van die subwooferkabel dan toch gewoon aan 1 kant de tulp afknippen, zo strip je kale draad om te klemmen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:31

Daniel36

Het oude liedje

Is die subwoofer passief?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:12
Misschien handig om te vermelden welke Pioneer precies, dan kan er ook gerichter geholpen worden.

• evandj
Ik vermoed dat de subwoofer passief is, heeft geen aan/uit knop, geen stekker, enkel twee connectors voor audio kabel zwart/rood. In de handleiding zou er op de versterker maar één connector zijn voor de subwoofer, men spreekt van een audio plug aansluiting, vermoed dat dit gewoon een jack is zoals vroeger op smartphones zaten?

Dan zou ik een kabel moeten kopen met zwart/rode tulp aansluiting, die afknippen, kabel strippen en de koper in de subwoofer klemmen en ander uiteinde de jack dan in de versterker. Ga ik eens proberen. Alvast bedankt.

• evandj
De Pioneer is de HTP-074, heb deze al een tijd maar de versterker heeft de geest gegeven. Wou niet alles vervangen aangezien de speakers wel nog werken.

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:20
evandj schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:40:
Die Pioneer had rood/zwarte kabel die geklemd werden in de luidsprekers en in de Pioneer versterker. Omdat dit niet werkte bij de Yamaha heb ik de kabels naar de versterker in banaanstekkers gestopt.

Momenteel heb ik de subwoofer aangesloten op extra aansluitingen indien je van 5.1 naar 8.1 wil gaan maar is niet voorzien voor subwoofer dus geluid gaat niet hetzelfde zijn. Ben ik nu verplicht een nieuwe subwoofer te kopen met rca aansluiting?
Had ook zonder banaanstekkers gekund, maar goed dat is alleen maar praktischer om wél te doen.
Leest alsof de pioneer subwoofer passief is, en ja dat kan deze versterker niet aansturen.

EDIT: nu je de pioneer set postte, die subwoofer kan je niet zomaar op deze receiver aansluiten. Ook niet met een beetje gepruts met kabels. Mogelijk dat er nog iets van een losse versterker tussen de rca van de receiver en de subwoofer te plaatsen is, maar dat zal ook niet ideaal zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door HikariMisako op 03-02-2026 13:54 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:04

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HikariMisako schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:51:
[...]

Had ook zonder banaanstekkers gekund, maar goed dat is alleen maar praktischer om wél te doen.
Leest alsof de pioneer subwoofer passief is, en ja dat kan deze versterker niet aansturen.
^ dit.

volgens mij kan je geen passieve sub aansluiten op de https://nl.yamaha.com/nl/...av-receivers-amps/rx-v6a/

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Het is een passieve subwoofer die dus nog een versterker nodig heeft. Jouw receiver heeft geen versterker voor de subwoofer. Twee mogelijke oplossingen: een actieve sub kopen of losse versterker. Beide niet gratis helaas.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:33
Jag heeft het bij het juiste eind, deze subwoofer past niet op de versterker.

• evandj
Ok bedankt dan ga ik op zoek naar een andere subwoofer. De reden van de banaanstekkers is omdat ik eerste geprobeerd heb zonder, de aansluiting los gedraaid, kabels erin, aansluiting terug dicht gedraaid maar kabels kwamen altijd los, daarom banaanstekkers opgestoken.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Banaan stekkers altijd handig
Via marktplaats kan je wellicht wel voor redelijk bedrag aan een (actieve) sub komen
Pagina: 1