Over naar LibreOffice - enige probleem Powerpoint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:17
Zoals het onderwerp al aangeeft.
Ik ben volledig overgestapt van Microsoft naar Linux Mint (overigens nog wel dual boot) en in dat kader dus ook van Microsoft Office naar LibreOffice. Bij windows gebruikte ik overigens ook al zoveel als mogelijk LibreOffice.

Ik geef redelijk veel presentaties waarbij ik powerpoints aangeleverd krijg die ik gebruik. Als ik deze presentaties open in Impress dan zijn er heel veel layout verschuivingen, bijvoorbeeld tekst in tekstvakken die naar de volgende regel verschuiven of tekstvakken die achter plaatjes staan, terwijl ze in Powerpoint goed uitgelijnd staan.

In principe is het geen probleem om voor mijn presentaties nog gewoon windows+powerpoint te gebruiken, maar het zou zo mooi zijn om dat niet meer te (moeten) doen. Het is niet te doen om handmatig de presentaties/sheets allemaal langs te lopen en aan te passen.

Iemand misschien een werkbare oplossing/idee?

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:04
Tja, Microsoft gebruikt voor Office het Office Open XML (OOXML) formaat. (zoals pptx voor Powerpoint)
Dit is een open formaat, wat geimplementeerd is door LibreOffice.
Echter, Microsoft zelf houdt zich niet aan zijn eigen formaat, waardoor LibreOffice moeite kan hebben met het lezen van dit soort bestanden.
Vroeger kan je deze bestanden converteren naar het oudere formaat (zonder x), welke beter te lezen zijn.
Andere oplossingen kunnen zijn:
- soms kan Google (in dit geval Sheets) dit soort bestanden wel beter lezen.
- alternatief kan je overwegen MS Office online (365) te gebruiken op je Linux (in de browser)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:18

Qwerty-273

Meukposter

Er zit natuurlijk wel wat meer subtiel verschil dan puur "Microsoft zelf houdt zich niet aan zijn eigen formaat". Het is een open bestandsformaat, en hoewel verschillende versies problemen hadden met ISO/IEC 29500 Strict is dat wel volledig ondersteund sinds Office 2013 (maar niet de standaard, want die is nog steeds volgens mij ISO/IEC 29500 Transitional). Ook OpenOffice en LibreOffice ondersteunen ISO/IEC 29500 Strict maar zullen ook hun eigen formaat prefereren (OpenDocument).

Verder spelen er ook behoorlijk wat font issues mee, die wel dezelfde naam zullen dragen maar ook net iets anders kwa grote meespelen tussen de verschillende OS'en (die kan je ook in je powerpoint opslaan met een functie in PowerPoint, maar ook dat is niet de standaard).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:25

Blokker_1999

Full steam ahead

GarBaGe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:42:
Tja, Microsoft gebruikt voor Office het Office Open XML (OOXML) formaat. (zoals pptx voor Powerpoint)
Echter, Microsoft zelf houdt zich niet aan zijn eigen formaat, waardoor LibreOffice moeite kan hebben met het lezen van dit soort bestanden.
Vroeger kan je deze bestanden converteren naar het oudere formaat (zonder x), welke beter te lezen zijn.
- alternatief kan je overwegen MS Office online (365) te gebruiken op je Linux (in de browser)
Waar houdt MS zich niet aan zijn eigen formaat? Hoewel OOXML zeker een stuk opener had kunnen zijn omdat er nog altijd veel gesloten containers in kunnen zitten, respecteert MS zijn eigen specificaties wel. De vraag zal al sneller worden of andere office pakketten alles op eenzelfde manier interpreteren en implementeren.

Want ook bij ODF zie je regelmatig eenzelfde probleem als je wisselt tussen kantoorpakketten, dat het ene een ODF document toch weer anders gaat weergeven dan een andere.

En ja, de online versie kan een oplossing zijn in dit geval, al kan ik me inbeelden dat iemand die net de moeite doet om zich te ontdoen van Microsoft of Amerikaanse Big Tech nu niet direct staat te springen om alsnog diensten van die bedrijven te gebruiken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zie steeds meer mensen PDF gebruiken voor presentaties. Zorgt er gelijk ook voor dat al die gruwelijke animaties niet werken, mooi pluspunt.

Heb je naar OnlyOffice gekeken? Ik heb het op Linux geprobeerd en zag er goed uit, maar niet op dit soort dingen gelet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:18

Qwerty-273

Meukposter

Als test zou je een probleem PowerPoint kunnen openen op je Windows+PowerPoint boot, en dan opslaan als strict en met de optie om je fonts te embedden. En vervolgens kijken hoe dat er uitziet op je Linux+LibreOffice boot.

(maar je gaat nooit iedereen om krijgen omdat te doen natuurlijk, als anderen de bewuste presentaties maken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/df2zx0htq09Q0RJkS3H5NFwqPmA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hHJQqeny1o1F089IfVB0lvUF.png?f=fotoalbum_tile     Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r41yMRzn2IHhTHyUkFlAvInzGN8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4FIszspWTHESphxfz5zO7Q3p.png?f=fotoalbum_tile

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:17
Qwerty-273 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:34:
Als test zou je een probleem PowerPoint kunnen openen op je Windows+PowerPoint boot, en dan opslaan als strict en met de optie om je fonts te embedden. En vervolgens kijken hoe dat er uitziet op je Linux+LibreOffice boot.

(maar je gaat nooit iedereen om krijgen omdat te doen natuurlijk, als anderen de bewuste presentaties maken)
[Afbeelding]     [Afbeelding]
Ik heb het zojuist geprobeerd, maar helaas.
GarBaGe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:42:
Ik kan ook nog altijd gewoon mijn windows booten en powerpoint gebruiken. Ik heb slechte ervaringen met Office online en beamer aansluiten via hdmi. Maar dat kan ook aan de desbtreffende lokatie hebben gelegen (oude apparatuur).
Pagina: 1