Beste contract/oplossing voor mijn usecase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:03
Hoi tweakers,

Ik zou graag een advies voor wat voor soort energiecontract contract te nemen met het oog op dat de saldering verdwijnt. Ik zit zelf aan een dynamisch contract te denken. Waarbij het ideaal zou zijn als mijn huis zo optimaal het energie laden/gebruik verdeelt. Echter de belangrijkste eis: 1 keer instellen en daarna geen gezeik en geen getweak (sorry tweakers).
Het huis is net opgeleverd dus geen idee wat het verbruik gaat zijn. Het huis is volledig gasloos.

De usecase:
heb 48 zonnepanelen a 450wp (30 op het zuid oosten, 18 op noord westen, licht schuin dak van de garage)
ik heb 4x Solar Edge batterij a 4,6kwh
250m2 vloerverwarming. Totale woonoppervlakte is 500m2
nibe s2125-12 warmtepomp voor het huis
vvm s320 R binnenunit.
Een buitenzwembad: 11X4X1,50. Deze wordt van april tot september verwarmd tot 28.
Daarnaast een een poolhouse met het zelfde oppervlakte als zwembad. Hierin zit een keuken badkamer en (bwt 28kw) warmepomp+ reiniging van het zwembad. Poolhous zelf is en blijft onverwarmd.
Verder gewoon de gebruikelijke electrische apparaten voor een 4 persoons huishouden en koken op inductie.
1 electrische auto en 1 hybride waarvan omgeveer 10dkm electrisch wordt gereden in totaal per jaar.

Verder is er nog ruimte een stuk of 50 extra zonnepanelen indien nodig. De meterkast heeft aansluiting van 3x40 Daarnaast is er nog een 2e meterkast aanwezig maar die is (nog) niet aangesloten op het huisnetwerk, maar dat kan wel.

Wat zouden jullie adviseren qua energiecontract? En zij er eventuele toevoegingen die onderhoudsvrij zijn waardoor mijn huis slimmer omgaat met energieverbruik.

Alle reacties

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:27
Thodekroo schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:25:
10dkm electrisch wordt gereden in totaal per jaar.
10 deca-kilometer?
Waarschijnlijk bedoel je 10.000 km, ofwel 10 Mm of 10 kkm.

[ Voor 14% gewijzigd door LordSinclair op 03-02-2026 11:38 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Thodekroo
LordSinclair schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:33:
[...]

10 deca-kilometer?
Waarschijnlijk bedoel je 10.000 km, ofwel 10 Mm of 10 kkm.
Ik weet niet of je wel eens een auto advertentie hebt gezien? Daarbij wordt 100. 000km aangegeven in 100dkm en niet in 100kkm.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:27
Thodekroo schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:48:
[...]

Ik weet niet of je wel eens een auto advertentie hebt gezien? Daarbij wordt 100. 000km aangegeven in 100dkm en niet in 100kkm.
Ik heb voor de grap eens gekeken; marktsplaats, autoscout24, autoweek, autotrader, gaspedaal en hedin schrijven allemaal gewoon 100.000km.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Behalve dat je veel verbruik zult hebben met de opties en huis die je hebt, viel mij deze zin op:
Ik zit zelf aan een dynamisch contract te denken
Je legt niet uit waarom je daaraan denkt en waarom een andere optie beter/slechter zou kunnen zijn. Heb je je daar al in verdiept?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Thodekroo
DaWizza schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:46:
Behalve dat je veel verbruik zult hebben met de opties en huis die je hebt, viel mij deze zin op:

[...]

Je legt niet uit waarom je daaraan denkt en waarom een andere optie beter/slechter zou kunnen zijn. Heb je je daar al in verdiept?
Ja ik heb er niet veel verstand van. Maar ik kan me voorstellen dat met de batterij capaciteit het laden tijdens goedkope uren en ontladen tijdens dure uren een voordeel op kan leveren tov een vast contract. Maar daarnaast heb ik dus ook geen idee of de technologie nu al zo ver is dat dat met een plug en play oplossing te realiseren is?

Probleem is ook een beetje dat ik geen enkel beeld heb van wat het verbruik gaat zijn en op welke momenten. En of dat met deze combi an batterijen en zonnepanelen goed op te vangen is met een dynamisch contract.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:16
Wat voor monsterlijk verbruik verwacht je dat je 3x40A nodig hebt en maandelijks daarvoor wilt betalen terwijl je ook al batterijen in huis hebt?

In plaats van gerommel in de marge qua welk contract je nodig hebt zou ik je adviseren zsm uit te vogelen of je niet een veeeeeel goedkopere hoofdaansluiting zou moeten nemen.

Edit: ja ik snap zelf ook wel dat het ene vs het andere contract geen gerommel in de marge is. Maar vergeleken met de maandelijkse vaste kosten is dit relatief.

[ Voor 20% gewijzigd door Homer-Simpson op 03-02-2026 18:07 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:06:
Wat voor monsterlijk verbruik verwacht je dat je 3x40A nodig hebt en maandelijks daarvoor wilt betalen terwijl je ook al batterijen in huis hebt?

In plaats van gerommel in de marge qua welk contract je nodig hebt zou ik je adviseren zsm uit te vogelen of je niet een veeeeeel goedkopere hoofdaansluiting zou moeten nemen.

Edit: ja ik snap zelf ook wel dat het ene vs het andere contract geen gerommel in de marge is. Maar vergeleken met de maandelijkse vaste kosten is dit relatief.
Met een buitenzwembad wat elektrisch tot 28 graden wordt verwarmd, een EV, een warmtepomp en 500m2 aan vloeroppervlak (dus een "vrij groot huis") is 3x40 helemaal zo gek nog niet. Wij hebben ook 3x40 en het niet rekening hoeven houden met selectiviteit is (zeker voor grote huizen, onze is "slechts" 263m2) een zegen. Op een zomerse dag zijn de batterijen van de TS ook in minder dan een uur vol.

Het advies qua energiecontract hangt nogal af van hoe slim de installatie wordt. Onbalanshandel klinkt leuk, maar eigenlijk gaat elke business case daarvoor plat, al heb je natuurlijk de accu's al.

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 03-02-2026 18:48 ]

Pagina: 1