5g router die automatisch verbind met vps

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• fenrirs
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:29
Ik zoek een 4/5g router (12v accu als spanningsbron) die na verbinden automatisch contact maakt met het office VPN (wireguard of openvpn) om daarna vanuit office naar de apparatuur achter de router te kunnen connecten

De meeste routers hebben wel een vpn optie om vanuit office naar de router te verbinden, maar bij veel providers kan je van buiten af niet bij je sim IP komen, dus dat is niet echt een optie.

Handmatig connecten van de vpn vanaf de router kant is geen optie omdat de apparatuur op lokatie op een zonnepaneel draait en soms afschakelt

Iemand een id?

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:51
Het is meer een config ding en kan in principe met alle hardware :)

Je kan het op verschillende manieren oplossen:
- Je vpn server veranderen van routed naar bridged. Dat maakt het een layer2 verbinding waardoor je clietns in dezelfde ip range komen en elkaar gewoon kunnen zien. Heeft voordelen maar ook nadelen (broadcasts etc gaan ook over die lijn)
- Static routes instellen op je clients op je lan hoe ze terug kunnen verbinden naar de vpn clients. Dan kun je routed blijven gebruiken, je moet alleen routes pushen/instellen op je clients

Voorbeeld: Thuis lan 192.168.10.x
VPN server: 192.168.10.10
Random client: 192.168.10.100
VPN range: 10.0.0.x

Als je vpn client (10.0.0.10) naar bv 192.168.10.100 wil connecten dan lukt dat, je vpn client krijgt daar static route voor terug. Wil de client 192.168.10.100 terug connecten naar 10.0.0.10 dan gaat dat stuk, hij heeft geen idee dat die dat via de vpn server moet doen. Door een static route voor 10.0.0.x in te stellen via 192.168.10.10 kan je ook terug connecten (mits je vpn server goed ingesteld staat)

Persoonlijk wel fan van mikrotik kastjes hiervoor. Dan kun je alle kanten op. Bridged, routes of ethernet over ip etc etc.

Verder eens met teltonika advies van hieronder.
Zie hier ook hoe je bv die bridged mode kan configureren
https://wiki.teltonika-ne...PN_configuration_examples

[ Voor 77% gewijzigd door laurens0619 op 03-02-2026 09:10 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:29
Hum... Als ik het begrijp zoek je een MIFI-router die een ingebouwden VPN heeft. Daarmee wil je dan verbinden met het kantoor. Om dan vanuit kantoor te apparaten achter de MIFI-router te benaderen. Wat heb je al gevonden kwa routers? Zelf snel even gekeken en kom deze Teltonika RUT241 tegen met VPN ingebouwd. Dat is mogelijk een optie.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 03-02-2026 09:02 ]

• fenrirs
Die teltonika routers ben ik ook tegen gekomen, maar of ze na cold boot zelf de vpn connectie opzetten kan ik nergens vinden, wel dat je dat handmatig kan doen na connectie met het 4g netwerk. De handleiding heeft het alleen over een vpn opzetten naar de router toe (en dat gaat niet omdat de (betaalbare) providers dit blokkeren.

Dus
1 boot router
2 router connect zelf met office vpn endpoint
3 vanuit office connectie met apparatuur in het lokale router netwerk. Het netwerk achter de router hoeft geen onderdeel te zijn van het office netwerk

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:22
Dit is mogelijk met vrijwel alle mikrotik toestellen die Wireguard ondersteunen. (router os 7+)
https://help.mikrotik.com...SitetoSiteWireGuardtunnel

Sommige ondersteunen ook ZeroTier, mits de cpu ARM or ARM64 is.

Je kunt kijken of de hAP ax lite LTE6 wat is, anders eventueel een LtAP?, of eventueel eerst de configuratie proberen met een goedkopere hAP ac lite.
(ik heb er daar nog wat van als je wil)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:51
Professioneel zou je ook HMS ewon of IXON cloud overwegen. Kom ik vaak tegen voor deze use case

CISSP! Drop your encryption keys!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:27
fenrirs schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:21:
De meeste routers hebben wel een vpn optie om vanuit office naar de router te verbinden, maar bij veel providers kan je van buiten af niet bij je sim IP komen, dus dat is niet echt een optie.
Je denkt verkeerd om, je moet je 5G Router de verbinding laten opzetten naar je VPN-server in je office.
Dan heb je alleen het publieke IP-adres nodig van je Office VPN-server.

Spel en typfouten voorbehouden

• fenrirs
@FredvZ dat is precies wat ik beschrijf. Router moet connecten met vpn.

Maarrrrr, intussen een betere oplossing gevonden
Tailscale. Met een teltonika router en een free TS account kunnen we een heel eigen subnet van de sensoren maken, ongeacht of de sensoren achter cgnat zitten.
Met dank aan de teltonika support voor zeer uitgebreide uitleg. Zie je niet vaak meer

[ Voor 6% gewijzigd door fenrirs op 03-02-2026 17:29 ]

Pagina: 1