Aanbieders thuisbatterij en berekening terugverdientijd

Pagina: 1
Acties:

• deafmazter
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-02 11:34
Hallo beste Tweakers,

De hele hype rondom de thuisbatterij begint voor mij eerlijk gezegd een doorn in het oog te worden. Je ziet steeds meer aanbieders opduiken, wat mij sterk doet denken aan de periode waarin de markt voor zonnepanelen werd overspoeld door allerlei cowboys.

Wat mij vooral verbaast, is dat sommige partijen vrij stellig aangeven wanneer een thuisbatterij is terugverdiend. Mijn provincie verstrekt hier zelfs subsidie voor, wat de belangstelling alleen maar verder aanwakkert.

Mijn vraag is echter: hoe kunnen deze aanbieders zo’n terugverdientijd serieus berekenen? Dat lijkt mij nauwelijks mogelijk met exacte cijfers, aangezien dit volledig afhankelijk is van toekomstige ontwikkelingen op de energiemarkt en dus van energieprijzen die per definitie onzeker zijn.

Zie ik hier iets over het hoofd, of worden deze berekeningen vooral gebaseerd op aannames en gunstige scenario’s?
En als iedereen er nu op over gaat, dan is er straks geen onbalans meer in het net en je batterij dus volledig onbruikbaar?

Hoor graag jullie meningen :)

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:22
Onbruikbaar niet. Onbalans lossen ze misschien op maar er zullen altijd goedkope en dure momenten zijn aan de hand van de hoeveelheid wind of zon. Met een batterij kun je dus gebruik maken van die dalen en pieken. Daarnaast kun je natuurlijk je eigen zonnestroom opslaan voor de avond/nacht. Maar je hebt gelijk wat betreft de voorschoteling van een te rooskleurig plaatje imo.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:47
Je dient om te beginnen onderscheid te maken tussen batterijen die gebruikt worden om mee te handelen en welke je gebruikt om meer van de opbrengst van je zonnepanelen binnen te houden.

Het handelen is een concept dat na eind dit jaar niet meer werkt omdat dan het salderen stopt. Het handelen op zich kan natuurlijk nog wel maar de marge tussen import en export moet dan fors groter zijn dan nu vanwege de energiebelasting op de import.

Als je ze wil gebruiken om je zelf consumptie van zonnepanelen te verbeteren dan loop je inderdaad zoals je zelf al vermelde tegen aannames aan wat betreft toekomstige tarieven. Hier zal dan vooral van belang zijn wat je ontvangt voor de teruggeleverde stroom. De huidige indicaties zijn dat deze dicht bij nul zullen zitten en je winst zit dan in het verschil tussen die opbrengst en wat het levertatief waarde is voor elke kWh die je niet het net opstuurt. Hoe hoog dat zal zijn is gok werk maar als je naar de ontwikkeling van de levertarieven over een lange termijn kijkt is het terug verdienen van een batterij voor dat gebruik mogelijk maar verwacht zeker niet dat je er netto echt wat aan overhoud en dat je de totale levensduur van de batterij hier voor nodig hebt.