Europese 112 vereniging roept op tot stop afschakeling 2G/3G

Pagina: 1
Acties:

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-02 14:53
De European Emergency Number Association heeft gisteren opgeroepen om de afschakeling van 2G en 3G stop te zetten in Europa. De bereikbaarheid van 112 komt anders in gevaar, want niemand weet welk toestel op welk netwerk wel of niet 112 kan bellen via 4G of 5G. Voor 2G en 3G was dat gestandaardiseerd, voor 4G en 5G is dat helemaal brak.

Dit onderwerp is ooit op Tweakers voor het eerst onder de aandacht gebracht. nieuws: Altijd 112 kunnen bellen via 4G komt onder Nederlandse druk in standaard. Helaas blijkt nu in de VS, Australië en Zweden dat als je echt 2G en 3G uit zet dat er veel meer stuk gaat.
Er is zoveel brak dat Apple deze week nog wat patches moest doen om noodoproepen in Australië te fixen. Raindeer in 'Apple pauzeert iOS-update oude iPhones vanwege verbindingsproblemen in Australië'

Australië kende het afgelopen jaar na de afschakeling van 3G een grote hoeveelheid problemen met bellen naar noodnummers. Meer dan 600.000 telefoons moesten geblokkeerd worden. Telcos moeten daar iedere telefoon blokkeren die bij 1 van de 3 aanbieders geen 000 (hun 112) via 4G kan bellen. Samsung moest laatst ook al nood patches doen, maar er werden ook 60k telefoons afgesloten, omdat die toestellen alleen bij Vodafone geen 000 konden bellen. Dat klinkt niet zo erg, maar als je in de bush staat en je hebt als klant van Telstra of Optus geen dekking, maar Vodafone heeft wel dekking, dan is het in geval van nood wel fijn als 000 werkt bij Vodafone.

James Parker is een Australische tweaker die alles precies bijhoudt rond 000 over VoLTE, zoals het Samsung probleem https://medium.com/@jamesdwho
Hij heeft ook een site met welke telefoons allemaal worden geblokkeerd in Australië https://isthisphoneblocked.net.au/

En er zijn al doden gevallen in Australië.
https://www.abc.net.au/ne...cations-services-industry

In Zweden speelt nu hetzelfde https://via.tt.se/pressmeddelande/4226262/nu-blockeras-problematiska-telefoner?publisherId=3236104&lang=sv

en je weet echt niet waar je aan toe bent, zoals uit deze thread op het Zweedse Tweakers blijkt. Iemand kreeg een bericht dat zijn telefoon geblokkeerd was en een uur later: Hey er is een update voor je telefoon, nu doet ie het wel weer. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1749566-nya-4g-telefoner-blockeras-hos-tre-telenor-och-tele2?p=37
Een Fairphone 3 en mogelijk ook een Fairphone 6 kan volgens het Fairphone forum geen 112 bellen op Tele2 Zweden.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:27
Wat ik zie bij Samsung is dat pas 7 jaar oude toestellen problemen geven en bij Apple zelfs pas 13 jaar oude toestellen.

Wat mij betreft is er ook een verantwoordelijkheid van de klant om tijdig hun toestel te vervangen. Los van het kunnen bellen, zou je het al vanuit security patches moeten willen.

We kunnen toch moeilijk alle oude technology maar tot in de eeuwigheid ik stand houden? Investeer 150euro in een nieuwe telefoon en je kunt weer verder.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-02 17:08
Wat ik in Nederland meegekregen heb is dat mensen met verouderde telefoons actief benaderd werden om die te vervangen omdat die zouden stoppen met functioneren. Vaak in combinatie met een korting of gratis nieuwe telefoon.

De vraag is dan ook, waarom investeren in het onderhouden van oude techniek, voor de beperkte groep mensen die te eigenwijs zijn om actie te ondernemen na alle waarschuwingen?

• Raindeer
jongetje schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:16:
Wat ik zie bij Samsung is dat pas 7 jaar oude toestellen problemen geven en bij Apple zelfs pas 13 jaar oude toestellen.

Wat mij betreft is er ook een verantwoordelijkheid van de klant om tijdig hun toestel te vervangen. Los van het kunnen bellen, zou je het al vanuit security patches moeten willen.

We kunnen toch moeilijk alle oude technology maar tot in de eeuwigheid ik stand houden? Investeer 150euro in een nieuwe telefoon en je kunt weer verder.
Zoals gezegd, het betreft ook nieuwere toestellen. Het is daarnaast heel erg afhankelijk van de context. Zoals deze mevrouw met een iPhone 13 en een Tmobile USA SIM, die geen noodoproep kon doen. In Zweden gaan ook nieuwere telefoons uit, omdat ze niet door de mobiele aanbieder worden ondersteund

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Volgens mij is het copy-pasten van die link niet goed gegaan ;)
Een ding weet ik m.b.t. VoLTE wel, mijn moeders telefoon moet niet geherstart worden daar deze een workaround nodig heeft om te kunnen bellen over 4G (die na herstart opnieuw toegepast moet worden), Reno Z met Simyo. Simyo weigert uit te zoeken waarom er een incompatibiliteit lijkt te zijn en Oppo wijst naar de provider.

[ Voor 38% gewijzigd door Raven op 10-02-2026 10:53 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• swhnld
Raven schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:45:
[...]

Een ding weet ik m.b.t. VoLTE wel, mijn moeders telefoon moet niet geherstart worden daar deze een https://xdaforums.com/t/e...requires-shizuku.4550299/ workaround nodig heeft om te kunnen bellen over 4G (die na herstart opnieuw toegepast moet worden), Reno Z met Simyo. Simyo weigert uit te zoeken waarom er een incompatibiliteit lijkt te zijn en Oppo wijst naar de provider.
Dat is precies het probleem met minder gangbare telefoonmodellen. Oplossing, koop een dertien in een dozijn telefoon die iedereen heeft. Een Oppo gaat zich niet druk maken om die ene klant in een land waar ze weinig toestellen wegzetten (het toestel kan het aan met de workaround, dus dat betekend dat het softwarematig op te lossen moet zijn door Oppo als ze willen), en een Simyo doet hetzelfde niet voor die ene klant die zo nodig een apart toestel gekocht heeft omdat de kosten daarvoor (mensen moeten er tijd in steken, en die mensen moeten betaald worden) hun prijzen zouden verhogen.

Mijn advies voor leken, koop een telefoon die gangbaar is (zoals een Samsung of iPhone). Idealiter een model aangeboden door de provider in hun assortiment (geen grijze import van iets exotisch die toevallig een tientje goedkoper is). Bij problemen komt er dan eerder actie omdat zij het model verkocht hadden. En anders komt die actie er wel omdat een groot deel van de klanten problemen ondervinden waardoor het probleem hun helpdesk onder druk zet, het in het nieuws komt, etc.

Als niet leek, probeer iets met een geautomatiseerde oplossing die na een herstart de workaround automatisch opnieuw aanbrengt (er zitten vaak taak managers in telefoons, iets als Standen en Routines of tasker, of onder andere naam), dan blijft het hopelijk gewoon werken voor je moeder.

• Raindeer
swhnld schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Mijn advies voor leken, koop een telefoon die gangbaar is (zoals een Samsung of iPhone). Idealiter een model aangeboden door de provider in hun assortiment (geen grijze import van iets exotisch die toevallig een tientje goedkoper is). Bij problemen komt er dan eerder actie omdat zij het model verkocht hadden. En anders komt die actie er wel omdat een groot deel van de klanten problemen ondervinden waardoor het probleem hun helpdesk onder druk zet, het in het nieuws komt, etc.
Ho wacht, wat je dus zegt is dat alle verworvenheden van de GSM-richtlijn en de 112-richtlijn uit 1992 maar moet worden weggegooid. We mogen in Europa er dus niet meer er op vertrouwen dat een toestel in de hele EU kan bellen en 112 kan bereiken? |:(

Een consument moet volgens jou maar een toestel bij de operator kopen en zelfs dan kan hij alleen kiezen voor Samsung en Apple? En dan ook alleen nog de duurdere Samsung's? Ha niet naar de Mediamarkt, Coolblue, Belsimpel en als je daar wel bent, koop geen Fairphone, Xiaomi, Google, Motorola, Nokia of iets dergelijks?? 8)7

Dat bedoel je vast niet, maar dat zijn wel de consequenties van een wereld waar telcos hun settings niet hoeven te publiceren en waar er geen verplichte interoperabiliteit is! :P

Oh en vraag KPN hoe goed de ondersteuning van Apple is. Ze hebben niet voor niets een hele bak iphone11 telefoons moeten vervangen. KPN was niet belangrijk genoeg

Voor GSM hadden we die test. Die werkte zo goed, dat de 3 daagse ETSI GSM plugfests binnen een halve dag waren afgerond, want het werkte toch allemaal hetzelfde. Dan was er wel meer tijd voor het European Travel and Sightseeing Institute want ze waren iedere keer bij een andere Telco in een andere leuke stad.

Ik ben gaan lobbyen, omdat we dingen kwijt aan het raken zijn die we normaal zijn gaan vinden, zoals 112 kunnen bellen in de hele EU.

• swhnld
@Raindeer Om eerlijk te zijn is het met het geweld aan nieuwe modellen die uitkomen niet reëel haalbaar te verwachten dat telco's die allemaal kunnen ondersteunen als die modellen niet voldoen aan de standaard implementatie. We spreken over honderden modellen alleen al in 2025 van de BKK groep, de Xiaomi groep, Motorola (Lenovo groep) e.a. merken samen. Als elke telco al die modellen moeten testen en certificeren, gaat enorm in de abonnementsprijzen stijgen.
Ik ben ervan overtuigd dat elk toestel via officiële kanalen hier geïmporteerd moet werken, maar dat moet afgedwongen zijn aan de zijde van de fabrikant dat die het goed bouwt in de software, net als de CE markering bij elektrische producten hier een eis is.

Daarnaast houd de wetgeving ook geen rekening met hoe lang iets moet blijven werken. Als je nog een Kermit telefoon (Greenpoint netwerk) hebt liggen waarvan het netwerk in 2000 uitgeschakeld is, dan kun je er toch echt niet meer mee bellen bijvoorbeeld, en dat is wel geaccepteerd.

Dus als iemand een telefoon uit 2019 (Oppo Reno Z), die toen 1 of 2 jaar software updates had, die nu in 2026 problemen geeft, kun je je ook afvragen, wat is redelijk, wetgeving nieuwe toestellen komt op 5 jaar te verwachten support vanuit de fabrikant.

En het iPhone 11 debakel waarbij KPN ze vervangen heeft is precies waarom ik zeg, neem een provider aanbevolen toestel. Ze werden vervangen door KPN want zij hadden ze verkocht als dat ze zouden moeten werken op hun netwerk. En hoe KPN dat in de achtergrond met Apple verder afgehandeld heeft...

• Raindeer
swhnld schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:48:
@Raindeer Om eerlijk te zijn is het met het geweld aan nieuwe modellen die uitkomen niet reëel haalbaar te verwachten dat telco's die allemaal kunnen ondersteunen als die modellen niet voldoen aan de standaard implementatie. We spreken over honderden modellen alleen al in 2025 van de BKK groep, de Xiaomi groep, Motorola (Lenovo groep) e.a. merken samen. Als elke telco al die modellen moeten testen en certificeren, gaat enorm in de abonnementsprijzen stijgen.
Ik ben ervan overtuigd dat elk toestel via officiële kanalen hier geïmporteerd moet werken, maar dat moet afgedwongen zijn aan de zijde van de fabrikant dat die het goed bouwt in de software, net als de CE markering bij elektrische producten hier een eis is.
Het lukt al sinds 1992 om ieder toestel dat GSM gebruikt op ieder GSM netwerk te laten werken. Het lukt al sinds 2001 om ieder apparaat dat WiFi aan boord heeft met ieder ander WiFi apparaat te laten werken. Datzelfde geldt voor Ethernet, Bluetooth etc etc. Bij bellen via 4G is er nergens een lijst te vinden waar een toestel aan moet voldoen. De GSMA NSX is het dichtsbijzijnde wat we hebben.

• Raindeer
Goed nieuws, de CEPT/ECC gaat onderzoek doen: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7426586479079968768/
As CEPT administrations move toward the shutdown of 2G and 3G networks over the coming five years, traditional fallback access to the emergency number 112 via legacy mobile technologies will be phased out.

This transition makes reliable access to 112 over 4G and 5G networks essential. A clear and up-to-date overview is therefore needed of the availability of 112 access across 4G and 5G networks in each CEPT administration.

In parallel, it is necessary to identify any remaining technical, standardisation, or regulatory barriers that could impede effective access to 112 once legacy fallback options are no longer available.

To address these issues, NaN3 agreed to commence work on a report assessing the current status of 112 access over 4G and 5G networks across CEPT administrations.

See more here: https://buff.ly/OLLiHa7
Pagina: 1