Vraag

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Het water in mijn cv-ketel wordt niet warmer dan 50 graden. Ik ben er nu pas achter gekomen dat er dan sprake is van legionellagevaar. Ik leef nog altijd en gezonde mensen gaan er niet zo snel dood aan, maar ben nu toch huiverig om te douchen. Reparatie van de ketel kan niet per direct, omdat dit via de VvE moet.
Nu had ik bedacht: douche dagelijks doorspoelen. Nog coronamaskers in huis en volgens Google douchekop in een emmer afgedekt met een dweil. Maar dat zal dan toch alleen helpen als het bv na een vakantie is en je de ketel uitgezet hebt??? Bij mij maakt het niet uit hoe lang je spoelt als het water toch nooit boven de 60 graden uitkomt???

Alle reacties

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:32

fub

Volgens mij ontwikkelt legionella zich alleen in stilstaand water. Dus als je een CV ketel hebt die het water 'on demand' warm maakt (je zet de warme kraan aan en de ketel slaat aan) dan kan er geen legionella in zitten. Het wordt een ander verhaal als je een boiler of ander watervat hebt dat langdurig warm gehouden wordt.

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:59
Legionella ontwikkeld zich in "lang" stilstaand water (tussen 5 en 50 graden), ideale condities is 25-30 graden.
Liefst zo zacht mogelijk water, zo`n laagst mogelijke duitse graden (hardheid).
Als jij regelmatig doucht, is de kans erg klein dat het kan ontwikkelen.
Regelmatige tap punten hoef je niet extra te spoelen in principe (5 min onder 10 graden en 5 min boven 65 graden)

DPC Chef-kok :)

• Chaki
  • Niet online
Xanquezer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:03:
Legionella ontwikkeld zich in "lang" stilstaand water (tussen 5 en 40 graden), ideale condities is 25-30 graden.
Liefst zo zacht mogelijk water, zo`n laagst mogelijke duitse graden (hardheid).
Als jij regelmatig doucht, is de kans erg klein dat het kan ontwikkelen.
Regelmatige tap punten hoef je niet extra te spoelen in principe (5 min onder 10 graden en 5 min boven 65 graden)
Boven 65 kan dus niet. Volgens andere bronnen is 20 tot 50-55 voedingsbodem

• Xanquezer
Tempraturen is natte vinger werk he...
T is niet bepaald dat we er met de neus boven op zitten..

Ik zou kijken of je wel de 65 graden kan behalen dmv meten (tempratuur meter).
En idd even de woningbouw navragen.
Desalniettemin, kans is erg klein tot nihil bij regelmatige tap punten die gebruikt worden.

• Chaki
  • Niet online
Xanquezer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:07:
Tempraturen is natte vinger werk he...
T is niet bepaald dat we er met de neus boven op zitten..

Ik zou kijken of je wel de 65 graden kan behalen dmv meten (tempratuur meter).
En idd even de woningbouw navragen.
Desalniettemin, kans is erg klein tot nihil bij regelmatige tap punten die gebruikt worden.
Als ik de temperatuur instel op 60 graden springt hij onmiddellijk terug op 50. Water wordt niet superheet. Kwam er pas achter toen ik een kruik wilde gebruiken: wordt lauw, niet heet

• Xanquezer
Waarschijnlijk zal de woningbouw/verhuurder dat hebben ingeregeld.
Je ziet t geregeld.
Er zijn "trucjes" voor om te omzeilen, maar... zou echter toch even contact opnemen met de verhuurder.

• Chaki
  • Niet online
Xanquezer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:38:
Waarschijnlijk zal de woningbouw/verhuurder dat hebben ingeregeld.
Je ziet t geregeld.
Er zijn "trucjes" voor om te omzeilen, maar... zou echter toch even contact opnemen met de verhuurder.
Ja, wel gemeld bij VvE.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik zou me er geen zorgen om maken omdat het een doorstroomtoestel is. Ik neem aan dat er dagelijks warm water getapt wordt, dat is op zich al voldoende om geen last van legionella te krijgen

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41
Doorstromer? Geen probleem inderdaad.

Als de douche een paar keer per week gebruikt wordt heb je geen kans op legionella.

Repareren doe je zo.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:15
Doorstromer dus geen probleem.
Soms kun je op de ketel een legionella run draaien waarbij het water 1x per week ofzo boven 65c gestookt wordt.
Heb het hier gewoon uit want je hebt geen stilstaand water in een cv ketel.
Heb je een boiler dan is het een ander verhaal.

• Kelly Tong
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 03:37
Je conclusie klopt grotendeels: als het water in de cv-ketel structureel niet boven de 60 °C komt, helpt langdurig doorspoelen nauwelijks tegen legionella. De bacterie wordt pas effectief gedood bij hogere temperaturen.

• Smit Willen
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 03:38
Totdat de VvE actie onderneemt, is een elektrische (doorstroom)boiler voor douchen een betrouwbaardere tijdelijke oplossing dan alleen doorspoelen.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:16
Chaki schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:54:
Het water in mijn cv-ketel wordt niet warmer dan 50 graden. Ik ben er nu pas achter gekomen dat er dan sprake is van legionellagevaar. Ik leef nog altijd en gezonde mensen gaan er niet zo snel dood aan, maar ben nu toch huiverig om te douchen. Reparatie van de ketel kan niet per direct, omdat dit via de VvE moet.
Nu had ik bedacht: douche dagelijks doorspoelen. Nog coronamaskers in huis en volgens Google douchekop in een emmer afgedekt met een dweil. Maar dat zal dan toch alleen helpen als het bv na een vakantie is en je de ketel uitgezet hebt??? Bij mij maakt het niet uit hoe lang je spoelt als het water toch nooit boven de 60 graden uitkomt???
Doorspoelen na de (zomer)vakantie wordt nog wel geadviseerd omdat het water dan mogelijk meerdere weken in je leidingen heeft stilgestaan, bij vaak ook nog relatief hoge temperaturen (want zomer).
In een douche die je dagelijks, of in ieder geval enkele keren per week gebruikt is de kans op legionella vrijwel uitgesloten. Ook al heb je een boiler.
Douchewater is meestal rond de 50 graden aan de kraan, en daar meng je dan nog wat koud bij (hoop ik ;) )
Zelfs als je een boiler hebt (en daar zit idd vrijwel altijd een legionella functie op) heeft die over het algemeen ook voldoende doorstroom, me dunkt. Tenzij je vaak dagen of weken van huis bent oid.
Zonder boiler is de kans op legionella sowieso niet zo groot. Behalve dus na die zomervakantie van een paar weken en lang stilstaand water in je waterleiding/tuinslang/brandslang, etc.

• Chaki
  • Niet online
Oké, bedankt allemaal! Ik hoop dat ze het snel komen repareren
Pagina: 1