Aanschaf systeem bij FENN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DavidWarmerys
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13-03 09:29
Hey Tweakers - na vele jaren te lurken wou ik nu toch zelf eens beroep doen op jullie mening en wel over 2 zaken.

Ik wil me graag een nieuw systeem aanschaffen met als doel 3D modellen (mijn 9900KS/32GB/2080Ti heeft zijn rust nu wel verdiend).
Zelf ben ik van België en heb interesse om een systeem te laten bouwen bij FENN. Vriend van me liet er enkele maanden daar een bouwen en is er zeer tevreden van. Echter wil ik, alvorens een offerte aan te vragen, graag even mijn onzekerheden met jullie delen.

Al jaren werk (lees: hou ik me bezig) met 2 of 3 verschillende 3D software pakketten, namelijk Cinema4D (met Octane Render) en Fusion. In mijn studententijd lag deze balans voornamelijk bij Cinema4D en gamen maar dat is nu enorm veranderd en animeren/spelen werd modellen. Laat ons zeggen dat Fusion 90% van de tijd het doel zal zijn van het nieuwe systeem. Ik model geen bruggen of gebouwen, maar het zijn meestal wel assemblies van meerdere models en deze worden elk jaar een beetje complexer.

1. 'Vroeger' had veel software een voorkeur voor single thread performance en waren meer cores daarom niet beter. Is dit nog steeds het geval? Ik heb nog steeds de neiging om voor een Intel CPU te gaan, of is er een duidelijke reden waarom ik dit beter niet doe? Het hele X3D ding lijkt me enkel nuttig voor gaming en dan val ik bij AMD terug op de 'gewone' Ryzen 7 of 9.
2. In het vorige systeem stak 32GB werkgeheugen en het lijkt me gek om dit niet te verhogen naar 64GB. Hoewel 32GB steeds voldoende is geweest, denk ik. Maar de prijzen van werkgeheugen doen me hier toch serieus over nadenken. Zet ik mijzelf in een toekomstig nadeel door opnieuw 32GB te steken?
3. Door Octane Render had mijn GPU een duidelijke taak maar in Fusion is dit niet het geval. Als ik comfortabel wil werken op een 4K monitor en maar zelden iets wil renderen met de GPU, zou een RTX 5070 met 12GB dan voldoende zijn? Ik vraag dit omdat mijn 2080 Ti zoveel jaren terug ook al 11GB had. Opnieuw iets wat dan geen 'upgrade' lijkt te zijn... Of zal een RTX 5070 Ti / 5080 binnen enkele jaren toch een betere keuze gebleken zijn.
4. Heeft er iemand van jullie - voor zover de Tweakers die mijn bericht lezen - ervaring bij FENN Systems? Hun reviews lijken enkel positief te zijn...

In ieder geval bedankt voor jullie tijd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Jammer genoeg heb ik niet meer de ruimte om hier een bom geld tegen te smijten en ligt het budget rond de 3500 euro.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Betrouwbaarheid en stilte.

Wat verwacht je van ons?
Zowel advies (of een mening) over waar ik het systeem zal aanschaffen als over eventuele keuzes van hardware. Hopelijk is deze vraag hier op zijn plaats.

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:46
Het hangt erg af van de tools die je gebruikt, maar voor Cinema4D is singlecoreperformance nog steeds belangrijk zo te zien: Hardware Recommendations for Cinema 4D | Puget Systems

Je kan voor €3500 overigens een zeer prima systeem samenstellen. Je ziet bij Puget dat je voor cinema4D voor renderen wel winst hebt van een RTX 5090, maar als je dat niet al te vaak doet kun je met een RTX 5070 Ti of 5080 al prima volstaan. Aangezien je niet meer dan 32GB ram nodig hebt zo te zien, zou ik gaan voor een 9950X systeem icm een RTX 5080 en 32GB DDR5-6000. Dat moet prima voor rond de €2500-3000 al lukken denk ik.

• DavidWarmerys
DeNachtwacht schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:36:
Het hangt erg af van de tools die je gebruikt, maar voor Cinema4D is singlecoreperformance nog steeds belangrijk zo te zien: Hardware Recommendations for Cinema 4D | Puget Systems

Je kan voor €3500 overigens een zeer prima systeem samenstellen. Je ziet bij Puget dat je voor cinema4D voor renderen wel winst hebt van een RTX 5090, maar als je dat niet al te vaak doet kun je met een RTX 5070 Ti of 5080 al prima volstaan. Aangezien je niet meer dan 32GB ram nodig hebt zo te zien, zou ik gaan voor een 9950X systeem icm een RTX 5080 en 32GB DDR5-6000. Dat moet prima voor rond de €2500-3000 al lukken denk ik.
Hoe zit het dan met de single core performance bij Fusion? U zou meteen voor een 9950X gaan zonder veel twijfelen? Wat is de reden hier voor? Puget heeft ook 3D workstations op het Intel platform...

En dan misschien toch een 5070 Ti vanwege de rekenkracht of het geheugen?
Bedankt voor jouw reactie!

[ Voor 6% gewijzigd door DavidWarmerys op 02-02-2026 12:56 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:46
Tsja als je een budget van €3500 hebt lijkt me een 5080 dus zelfs prima. En idd kan je eventueel ook voor intel gaan hoor, zelf neig ik momenteel toch altijd wat sneller naar AMD, maar dat is wat gekleurd omdat ze beter in allround zijn. Ik zou voor de programma's die je gebruikt gewoon even googlen of Intel om bepaalde reden nog veel slimmer is, hoewel het uiteindelijk allemaal ook niet zoveel uit maakt. De prijzen liggen dicht bij elkaar omdat de performance dicht bij elkaar zit, en andersom ;)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat ik even zou doen is een eigen lijstje bouwen, en dan kijken hoeveel het extra kost. Vaak is zelf in elkaar prikken totaal niet moeilijk - en anders doe ik het wel even voor je (woon in Limburg).

Maar, kijk goed naar je eisen, en vooral je budget. Laat je niet gek maken, er is altijd "iets beters", de vraag is of het nog nuttig is... 3500 euro is een hoop geld, dus daarvoor kan je een monster pc bouwen... die over 2 jaar ingehaald wordt door een standaard game pc van 2000 euro.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:32
DavidWarmerys schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:52:
[...]
Hoe zit het dan met de single core performance bij Fusion?
Ligt eraan wat je in Fusion doet. Als je gaat renderen dan gebruikt Fusion al je cores. Tijdens het tekenen maar 1.

• Sorvar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-03 09:21
DeNachtwacht schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:56:
Tsja als je een budget van €3500 hebt lijkt me een 5080 dus zelfs prima. En idd kan je eventueel ook voor intel gaan hoor, zelf neig ik momenteel toch altijd wat sneller naar AMD, maar dat is wat gekleurd omdat ze beter in allround zijn. Ik zou voor de programma's die je gebruikt gewoon even googlen of Intel om bepaalde reden nog veel slimmer is, hoewel het uiteindelijk allemaal ook niet zoveel uit maakt. De prijzen liggen dicht bij elkaar omdat de performance dicht bij elkaar zit, en andersom ;)
Bedankt voor jouw eerlijkheid. Zeer in contrast met andere dingen die ik lees waar mensen bijna religieus naar een van de 2 merken neigen. Mijn voorkeur gaat naar de NJORD, maar ze bieden hem standaard niet aan met een Intel configuratie momenteel.

Het budget is niet zo zeer het probleem, maar ik moet het ook niet uitgeven als het echt niet nuttig is, vandaar. Veel gedoe rond de hoeveelheid memory op de GPU wel, dus misschien moet ik toch de 5070 Ti kiezen dan..

• Sorvar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-03 09:21
99ruud99 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:00:
Wat ik even zou doen is een eigen lijstje bouwen, en dan kijken hoeveel het extra kost. Vaak is zelf in elkaar prikken totaal niet moeilijk - en anders doe ik het wel even voor je (woon in Limburg).

Maar, kijk goed naar je eisen, en vooral je budget. Laat je niet gek maken, er is altijd "iets beters", de vraag is of het nog nuttig is... 3500 euro is een hoop geld, dus daarvoor kan je een monster pc bouwen... die over 2 jaar ingehaald wordt door een standaard game pc van 2000 euro.
Ik denk dat je, net als ik, de juiste vraag stelt. Is het gene waar ik mijn geld wil aan geven wel nuttig.

Ook bedankt voor het aanbod maar ik ben op een punt in het leven gekomen dat ik de waarde van een echt vakman kan apprecieren. En dat vakmanschap lijkt me bij FENN echt wel goed te zitten. Zonder kritiek te geven op jouw kunnen, natuurlijk.

• 99ruud99
  • Nu online
Dus, wat is je specifieke doel met de pc?

• DavidWarmerys
99ruud99 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:39:
Dus, wat is je specifieke doel met de pc?
Eerlijke update - ik heb de knoop nog steeds niet doorgehakt en ben dit topic even uit het oog verloren.

Zoals eerder aangegeven in mijn oorspronkelijke post ben ik van plan om het systeem voornamelijk te gebruiken voor Cinema4D en Fusion. In Fusion render ik zeer zelden iets.

• 99ruud99
  • Nu online
En is dit voor prive gebruik? (Paar seconde renderen geen probleem, als pc keertje kapot is en garantie paar dagen duurt geen probleem.) Of is het zakelijk, waarbij je klanten verliest als je pc een week lang niet werkt.

En heb je de vraag al eens bij FENN neergelegd? Wat adviseren zij?

• serial_killa159
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-03 09:10
Sorvar schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:59:
[...]
Bedankt voor jouw eerlijkheid. Zeer in contrast met andere dingen die ik lees waar mensen bijna religieus naar een van de 2 merken neigen. Mijn voorkeur gaat naar de NJORD, maar ze bieden hem standaard niet aan met een Intel configuratie momenteel.
Als het voor de case is dat je dit systeem wil, deze case lijkt de Fractal Design North case te zijn. Je kan perfect een eigen systeem in elkaar zetten met de fractal design kast in dit geval. Je steekt er dan in wat jij wil.

Edit, ik heb net de specs op de site van FENN bekeken en het blijkt een Fractal Design North XL te zijn met hun custom logo erop

[ Voor 13% gewijzigd door serial_killa159 op 09-03-2026 10:49 ]

Discogs collection

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:35
serial_killa159 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:44:
[...]

Als het voor de case is dat je dit systeem wil, deze case lijkt de Fractal Design North case te zijn. Je kan perfect een eigen systeem in elkaar zetten met de fractal design kast in dit geval. Je steekt er dan in wat jij wil.

Edit, ik heb net de specs op de site van FENN bekeken en het blijkt een Fractal Design North XL te zijn met hun custom logo erop
Had je de pagina bekeken, dan staat de configuratie gewoon onderaan :+

Je zit daar op een absurde meerprijs van 1000 euro.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 419,-€ 419,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI€ 233,11€ 233,11
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.099,-€ 1.099,-
1BehuizingenFractal Design North XL - TGD Charcoal Black€ 158,95€ 158,95
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, Retail)€ 132,95€ 132,95
1WaterkoelingEKWB EK-Nucleus AIO CR360 Dark€ 145,95€ 145,95
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-6000J3636F16GX2-TZ5RK€ 379,-€ 379,-
1VoedingenSeasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 850W€ 137,99€ 137,99
1Interne ssd'sSamsung 9100 Pro, geen heatsink 1TB€ 189,88€ 189,88
Totaal€ 2.895,83
Ze bieden dit aan voor bijna 4K lol.

[ Voor 11% gewijzigd door Apart op 09-03-2026 10:58 ]

https://ko-fi.com/apart

• serial_killa159
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-03 09:10
Apart schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Ja dit zag ik net te laat.

lol, ik zat ook net dat systeem na te bouwen in de pricewatch omdat ik zag dat ze wel extreem veel meerprijs vragen voor hun pre-build

Discogs collection

• Apart
serial_killa159 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:59:
[...]

Ja dit zag ik net te laat.

lol, ik zat ook net dat systeem na te bouwen in de pricewatch omdat ik zag dat ze wel extreem veel meerprijs vragen voor hun pre-build
Volgens mij klopt dat niet eens van hun kant, op de afbeeldingen is het duidelijk een non-XL versie, aangezien die veel groter is. Oh ja, hier past bovenin geen 360mm AIO :)

Dit zou een vergelijkbaar Intel config zijn, met een betere voeding, die Cybenetic Platinum en A++ is. https://psutierlist.org
1ProcessorsIntel Core Ultra 9 285K Boxed€ 516,99€ 516,99
1MoederbordenASRock Z890 LiveMixer WiFi€ 218,99€ 218,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5070 Ti 16G VENTUS 3X OC€ 919,-€ 919,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 360€ 84,68€ 84,68
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 399,-€ 399,-
1VoedingenNZXT C850 Gold Core€ 119,58€ 119,58
1Interne ssd'sLexar NM1090 PRO 1TB€ 135,-€ 135,-
Totaal€ 2.552,19

[ Voor 77% gewijzigd door Apart op 09-03-2026 11:08 ]

• DavidWarmerys
99ruud99 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:37:
En is dit voor prive gebruik? (Paar seconde renderen geen probleem, als pc keertje kapot is en garantie paar dagen duurt geen probleem.) Of is het zakelijk, waarbij je klanten verliest als je pc een week lang niet werkt.

En heb je de vraag al eens bij FENN neergelegd? Wat adviseren zij?
Privégebruik.

Bij FENN hadden ze me aangeraden om een Ryzen 9 non-3DX variant te nemen met 32GB en een 5070 ti. Maar ik geloof dat dit uiteindelijk meer door mijn budget was dan voor een andere reden. Om eerlijk te zijn blijft dit nog steeds de configuratie waar ik naartoe neig...

• DavidWarmerys
serial_killa159 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:44:
[...]

Klopt.

• DavidWarmerys
Apart schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Je zit daar op een absurde meerprijs van 1000 euro.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 419,-€ 419,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI€ 233,11€ 233,11
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.099,-€ 1.099,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, Retail)€ 132,95€ 132,95
1WaterkoelingEKWB EK-Nucleus AIO CR360 Dark€ 145,95€ 145,95
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-6000J3636F16GX2-TZ5RK€ 379,-€ 379,-
1VoedingenSeasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 850W€ 137,99€ 137,99
1Interne ssd'sSamsung 9100 Pro, geen heatsink 1TB€ 189,88€ 189,88
Totaal€ 2.895,83
Ze bieden dit aan voor bijna 4K lol.
Inderdaad wel een hoe meerprijs. Maar ik ga hem niet zelf bouwen en ik wil een proper systeem op het einde van de rit, dus mijn voorkeur lijkt toch naar FENN te gaan.

Via wat mailverkeer lieten ze me ook weten waar de centen voornamelijk naartoe gaan naast de hardware:
- Cablemanagment en custom extensions
- Optimaliseren van het systeem (hardware)
- Optimaliseren van Windows (software)
- Optimalisatie van koeling / geluidsniveau

• 99ruud99
  • Nu online
stap 2 is niet zozeer optimaliseren als wel zorgen dat het passend is - maar dat is gewoon juist advies inwinnen.

stap 3; wat doen ze anders dan windows installeren?

stap 4: doen ze iets met fanprofielen? Bijzonder, meeste winkels laten dat staan.

• Apart
Cable management en "custom extensions" zijn imho., nutteloos. cable management is alleen leuk voor diegene die het bouwt, verder heb je er weinig aan, de kabels zijn 99% van de tijd toch achter het moederbord. Extensions voegen weinig waarde toe en verhogen de kansen op een mankement als de extension faalt. Gewoon de kabels die bij een voeding zitten of direct een gehele set kabels die speciaal voor de voeding zijn bedoelt zijn gewoon beter.

Zoals @99ruud99 aangeeft, optimalisatie is gewoon ervoor zorgen dat de BIOS goed ingesteld staat voor XMP/EXPO en misschien even kijken of de wattages goed staan. Undervolten of overclocken zullen ze niet doen. Dit is gewoon een normale check of alles goed staat.

Koeling en geluidsniveau is hetzelfde. Als ze echt hun onderzoek deden, hadden ze niet een AIO en fans van EK in die builds, maar Noctua oid. dan kon de 1000 euro meerprijs er nog wel aardig van af komen.

De meeste builders, zoals bijv. Azerty, Alternate, of Megekko zullen dit ook gewoon allemaal doen, voor een fractie van de meerprijs.

• DavidWarmerys
Iedereen bedankt voor zijn input - na een klein half uurtje telefonisch contact met een medewerker van FENN heb ik bij hun een systeem besteld. Ik liet hun ook weten dat ik deze topic had gestart hier en het kon best zijn dat ze zelf een reactie zouden komen geven. Misschien interessant dacht ik?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:05

br00ky

Moderator Harde Waren
@DavidWarmerys dat is tegen de regels van een bedrijfsaccount dus als ze die goed hebben doorgenomen zullen ze dat niet doen. Verder veel plezier met je nieuwe systeem :)
Pagina: 1