Aanschaf systeem bij FENN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DavidWarmerys
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 02-02 13:59
Hey Tweakers - na vele jaren te lurken wou ik nu toch zelf eens beroep doen op jullie mening en wel over 2 zaken.

Ik wil me graag een nieuw systeem aanschaffen met als doel 3D modellen (mijn 9900KS/32GB/2080Ti heeft zijn rust nu wel verdiend).
Zelf ben ik van België en heb interesse om een systeem te laten bouwen bij FENN. Vriend van me liet er enkele maanden daar een bouwen en is er zeer tevreden van. Echter wil ik, alvorens een offerte aan te vragen, graag even mijn onzekerheden met jullie delen.

Al jaren werk (lees: hou ik me bezig) met 2 of 3 verschillende 3D software pakketten, namelijk Cinema4D (met Octane Render) en Fusion. In mijn studententijd lag deze balans voornamelijk bij Cinema4D en gamen maar dat is nu enorm veranderd en animeren/spelen werd modellen. Laat ons zeggen dat Fusion 90% van de tijd het doel zal zijn van het nieuwe systeem. Ik model geen bruggen of gebouwen, maar het zijn meestal wel assemblies van meerdere models en deze worden elk jaar een beetje complexer.

1. 'Vroeger' had veel software een voorkeur voor single thread performance en waren meer cores daarom niet beter. Is dit nog steeds het geval? Ik heb nog steeds de neiging om voor een Intel CPU te gaan, of is er een duidelijke reden waarom ik dit beter niet doe? Het hele X3D ding lijkt me enkel nuttig voor gaming en dan val ik bij AMD terug op de 'gewone' Ryzen 7 of 9.
2. In het vorige systeem stak 32GB werkgeheugen en het lijkt me gek om dit niet te verhogen naar 64GB. Hoewel 32GB steeds voldoende is geweest, denk ik. Maar de prijzen van werkgeheugen doen me hier toch serieus over nadenken. Zet ik mijzelf in een toekomstig nadeel door opnieuw 32GB te steken?
3. Door Octane Render had mijn GPU een duidelijke taak maar in Fusion is dit niet het geval. Als ik comfortabel wil werken op een 4K monitor en maar zelden iets wil renderen met de GPU, zou een RTX 5070 met 12GB dan voldoende zijn? Ik vraag dit omdat mijn 2080 Ti zoveel jaren terug ook al 11GB had. Opnieuw iets wat dan geen 'upgrade' lijkt te zijn... Of zal een RTX 5070 Ti / 5080 binnen enkele jaren toch een betere keuze gebleken zijn.
4. Heeft er iemand van jullie - voor zover de Tweakers die mijn bericht lezen - ervaring bij FENN Systems? Hun reviews lijken enkel positief te zijn...

In ieder geval bedankt voor jullie tijd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Jammer genoeg heb ik niet meer de ruimte om hier een bom geld tegen te smijten en ligt het budget rond de 3500 euro.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Betrouwbaarheid en stilte.

Wat verwacht je van ons?
Zowel advies (of een mening) over waar ik het systeem zal aanschaffen als over eventuele keuzes van hardware. Hopelijk is deze vraag hier op zijn plaats.

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het hangt erg af van de tools die je gebruikt, maar voor Cinema4D is singlecoreperformance nog steeds belangrijk zo te zien: Hardware Recommendations for Cinema 4D | Puget Systems

Je kan voor €3500 overigens een zeer prima systeem samenstellen. Je ziet bij Puget dat je voor cinema4D voor renderen wel winst hebt van een RTX 5090, maar als je dat niet al te vaak doet kun je met een RTX 5070 Ti of 5080 al prima volstaan. Aangezien je niet meer dan 32GB ram nodig hebt zo te zien, zou ik gaan voor een 9950X systeem icm een RTX 5080 en 32GB DDR5-6000. Dat moet prima voor rond de €2500-3000 al lukken denk ik.

youtube.com/@hisrep

• DavidWarmerys
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 02-02 13:59
DeNachtwacht schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:36:
Het hangt erg af van de tools die je gebruikt, maar voor Cinema4D is singlecoreperformance nog steeds belangrijk zo te zien: Hardware Recommendations for Cinema 4D | Puget Systems

Je kan voor €3500 overigens een zeer prima systeem samenstellen. Je ziet bij Puget dat je voor cinema4D voor renderen wel winst hebt van een RTX 5090, maar als je dat niet al te vaak doet kun je met een RTX 5070 Ti of 5080 al prima volstaan. Aangezien je niet meer dan 32GB ram nodig hebt zo te zien, zou ik gaan voor een 9950X systeem icm een RTX 5080 en 32GB DDR5-6000. Dat moet prima voor rond de €2500-3000 al lukken denk ik.
Hoe zit het dan met de single core performance bij Fusion? U zou meteen voor een 9950X gaan zonder veel twijfelen? Wat is de reden hier voor? Puget heeft ook 3D workstations op het Intel platform...

En dan misschien toch een 5070 Ti vanwege de rekenkracht of het geheugen?
Bedankt voor jouw reactie!

[ Voor 6% gewijzigd door DavidWarmerys op 02-02-2026 12:56 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tsja als je een budget van €3500 hebt lijkt me een 5080 dus zelfs prima. En idd kan je eventueel ook voor intel gaan hoor, zelf neig ik momenteel toch altijd wat sneller naar AMD, maar dat is wat gekleurd omdat ze beter in allround zijn. Ik zou voor de programma's die je gebruikt gewoon even googlen of Intel om bepaalde reden nog veel slimmer is, hoewel het uiteindelijk allemaal ook niet zoveel uit maakt. De prijzen liggen dicht bij elkaar omdat de performance dicht bij elkaar zit, en andersom ;)

youtube.com/@hisrep

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat ik even zou doen is een eigen lijstje bouwen, en dan kijken hoeveel het extra kost. Vaak is zelf in elkaar prikken totaal niet moeilijk - en anders doe ik het wel even voor je (woon in Limburg).

Maar, kijk goed naar je eisen, en vooral je budget. Laat je niet gek maken, er is altijd "iets beters", de vraag is of het nog nuttig is... 3500 euro is een hoop geld, dus daarvoor kan je een monster pc bouwen... die over 2 jaar ingehaald wordt door een standaard game pc van 2000 euro.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-02 15:35
DavidWarmerys schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:52:
[...]
Hoe zit het dan met de single core performance bij Fusion?
Ligt eraan wat je in Fusion doet. Als je gaat renderen dan gebruikt Fusion al je cores. Tijdens het tekenen maar 1.

• Sorvar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:21
DeNachtwacht schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:56:
Tsja als je een budget van €3500 hebt lijkt me een 5080 dus zelfs prima. En idd kan je eventueel ook voor intel gaan hoor, zelf neig ik momenteel toch altijd wat sneller naar AMD, maar dat is wat gekleurd omdat ze beter in allround zijn. Ik zou voor de programma's die je gebruikt gewoon even googlen of Intel om bepaalde reden nog veel slimmer is, hoewel het uiteindelijk allemaal ook niet zoveel uit maakt. De prijzen liggen dicht bij elkaar omdat de performance dicht bij elkaar zit, en andersom ;)
Bedankt voor jouw eerlijkheid. Zeer in contrast met andere dingen die ik lees waar mensen bijna religieus naar een van de 2 merken neigen. Mijn voorkeur gaat naar de NJORD, maar ze bieden hem standaard niet aan met een Intel configuratie momenteel.

Het budget is niet zo zeer het probleem, maar ik moet het ook niet uitgeven als het echt niet nuttig is, vandaar. Veel gedoe rond de hoeveelheid memory op de GPU wel, dus misschien moet ik toch de 5070 Ti kiezen dan..

• Sorvar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:21
99ruud99 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:00:
Wat ik even zou doen is een eigen lijstje bouwen, en dan kijken hoeveel het extra kost. Vaak is zelf in elkaar prikken totaal niet moeilijk - en anders doe ik het wel even voor je (woon in Limburg).

Maar, kijk goed naar je eisen, en vooral je budget. Laat je niet gek maken, er is altijd "iets beters", de vraag is of het nog nuttig is... 3500 euro is een hoop geld, dus daarvoor kan je een monster pc bouwen... die over 2 jaar ingehaald wordt door een standaard game pc van 2000 euro.
Ik denk dat je, net als ik, de juiste vraag stelt. Is het gene waar ik mijn geld wil aan geven wel nuttig.

Ook bedankt voor het aanbod maar ik ben op een punt in het leven gekomen dat ik de waarde van een echt vakman kan apprecieren. En dat vakmanschap lijkt me bij FENN echt wel goed te zitten. Zonder kritiek te geven op jouw kunnen, natuurlijk.
Pagina: 1