Marc3l schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:50:
[...]
Dat ben ik nu al, hoe weinig code ik zelf nog schrijf. Als developer ben je nu de manager, je stuurt de developers (a.i.) aan. Voor mijn werk noem ik dit niet vibe-coden, ik doe het in kleine stapjes, ik weet wat er staat/wat het doet als hij iets heeft gemaakt. Dus niet alleen het werkt wel/niet.
Ik gebruik AI in principe op 2 manieren:
1. Als alternatief voor een zoekmachine om even snel iets op te zoeken. De grap is dat ik nog wel vaak naar Google ga, maar hem in de AI mode zet (Gemini).
2. In agent mode, waarbij ik vanuit Visual Studio opdrachten geef aan Copilot en deze wijzigingen aan het project voorstelt die ik dan kan reviewen voordat ik ze accepteer.
Maar ik doe ook nog wel veel met de hand moet ik toegeven. Zeker in kritische code die toch al fragiel is.
Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen ook vaker fouten maken als ze alleen maar in de "controleer modus" staan. Op de 1 of andere manier gaan onze hersenen dan in shut down in tegenstelling tot wanneer we echt iets aan het doen zijn.
Dus denk ook dat de developer een uitstervend beroep is.
Dat denk ik niet, want:
Ik ben wel benieuwd hoe dat in de toekomst gaat. Als je nu programmeur bent en het gebruikt, dan kan je (als het goed is) de code lezen / weten wat hij maakt. Maar in de toekomst weten mensen niet meer (goed) wat het doet.
Iemand zal altijd moeten weten wat het doet en er verantwoording over moeten kunnen afleggen. Een machine kun je de schuld niet geven, kun je niet aanklagen, enzovoorts
Niet dat het leuk is om overal verantwoordelijk voor te zijn, maar ja... dat is wel ons bestaansrecht zometeen. Je wordt in principe een kwaliteitscontroleur, dus ben je ook verantwoordelijk ervoor.
Ik denk ook dat onze rol erdoor noodgedwongen verruimd wordt naar Product Owner. Jij ontwikkelt / onderhoudt een product met behulp van AI, maar omdat het feitelijk coderen een kleinere rol inneemt van jouw dagelijkse taken, moet je dus meer verantwoordelijkheid op je nemen op andere gebieden. Dus meer contact met de klanten / stakeholders, beter begrijpen hoe de business werkt, enzovoorts.
Je wordt dan eigenlijk semi verplicht een consultant die tussen de opdrachtgever en de AI in staat.
Leuk is anders, maar het werk verandert. Het verdwijnt niet, maar het wordt anders.
Disclaimer: dit is ook een bias van mij, want mijn werk beweegt zich sowieso al die kant op, ook zonder AI. 90% van mijn werk is het onderhouden van bestaande code, dus het programmeren an sich is al enorm afgenomen. Wat ik ook jammer vind, want ik zou dolgraag meer nieuwe dingen willen bouwen.
Ik ben eigenlijk de hele dag aan het overleggen en aan het debuggen van bestaande zooi. It's sad.
En vanuit mijn werk heb ik er bijna meer aan als ik cursussen op het gebied van bedrijfskunde, logistiek en administratie volg dan dat ik een betere programmeur word, want het interesseert niemand hoe het technisch werkt, als het maar werkt.
Ik denk dat heel veel van web verschuift naar a.i., zoals traditioneel zoeken (Google Search enz.) en webshops, dat zit in de toekomst allemaal in a.i. agents.
Ja, ik merk nu al dat ik bijna altijd Gemini gebruik ipv ouderwets zoeken op Google.
Is luiheid van mij, maar ook een symptoom van hoe slecht de zoekmachine tegenwoordig werkt. In de AI modus krijg ik tenminste direct resultaat. Dat gaan ze straks uiteraard verpesten door in de AI modus ook reclame en productsuggesties te verwerken, maar goed.
Met een beetje geluk hebben lokale LLM's de toekomst, als de hardware er beter voor geschikt is.
[
Voor 16% gewijzigd door
Lethalis op 04-05-2026 15:21
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.