Nieuwe plek in de Devschuur?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:13

Standeman

Prutser 1e klasse

Lethalis schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:42:
Microsoft vreest tekort aan ervaren programmeurs door opkomst AI:

https://www.bnr.nl/nieuws...grammeurs-door-opkomst-ai

Guess I'm safe after all :+
Ik geloof idd dat we wel goed zitten.

https://www.citadelsecuri...obal-intelligence-crisis/

11% groei in developer vacatures.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 05-03-2026 18:20 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-05 17:34

marapuru

db.

Vraag me wel af hoe de beroepen rondom de developers zich gaan ontwikkelen. Denk PO/PM/SM/UX/Analyse…

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-05 20:17
Na deze en andere discussies heb ik vorige week een Claude Pro abonnement afgesloten en ben daar een beetje mee aan het spelen. Ik ben eerlijk gezegd behoorlijk onder de indruk. Ik ben iets aan het doen wat niet helemaal mainstream is (puntenwolken viewer in Rust met macroquad/miniquad, documentatie is erg mager) en dat gaat echt heel goed. Je vliegt alleen door de tokens heen, zeker met Opus maar ook met Sonnet. Als je er heel de dag door mee zou willen werken, dan is het Pro abonnement zeker niet voldoende.

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:52

RayNbow

Kirika <3

Over puntenwolken gesproken... zijn er al taalmodellen die een juiste uitleg kunnen geven hoe de buffer in LASzips ArithmeticEncoder werkt? Het heeft mij ooit veel moeite gekost om dat stuk code van Martin Isenburg te doorgronden. :P

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

TobyW schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:15:
Na deze en andere discussies heb ik vorige week een Claude Pro abonnement afgesloten en ben daar een beetje mee aan het spelen. Ik ben eerlijk gezegd behoorlijk onder de indruk. Ik ben iets aan het doen wat niet helemaal mainstream is (puntenwolken viewer in Rust met macroquad/miniquad, documentatie is erg mager) en dat gaat echt heel goed. Je vliegt alleen door de tokens heen, zeker met Opus maar ook met Sonnet. Als je er heel de dag door mee zou willen werken, dan is het Pro abonnement zeker niet voldoende.
Je zult naar Pro Max moeten of Teams met een premium seat. In de praktijk ben daarmee nog maar eenmaal tegen de limiet aangelopen maar daarvoor moest ik wel meerdere Claude's aan het werk houden :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TobyW
RayNbow schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:09:
[...]
Over puntenwolken gesproken... zijn er al taalmodellen die een juiste uitleg kunnen geven hoe de buffer in LASzips ArithmeticEncoder werkt?
You've got mail.
Glashelder schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:11:
[...]
Je zult naar Pro Max moeten of Teams met een premium seat. In de praktijk ben daarmee nog maar eenmaal tegen de limiet aangelopen maar daarvoor moest ik wel meerdere Claude's aan het werk houden :)
Voor nu houd ik het bij Pro. Ik ben nu bijv. met iets bezig waar de uitleg mij meer moeite zou kosten dan het zelf programmeren. Ik ben wel benieuwd naar jou ervaring, wat werkt beter? Iteratief functionaliteit toevoegen, of proberen één goede specificatie te schrijven en hem daarop los te laten?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Om eerlijk te zijn heb ik Claude nog nooit aan het werk gezet met een volledige specificatie voor een nieuwe app.

Ik gebruik Claude momenteel voornamelijk voor appjes/POC's die nog niet goed uitgedacht zijn. Een iteratief proces past dan veel beter. Evengoed groeien sommige van deze POC's nu wel uit tot productie apps. Uiteraard besteed ik daarbij wel veel aandacht aan het sturen van Claude richting oplossingen die secure zijn. Het gaat hier wel om apps waarbij we geen miljoenen gebruikers verwachten dus aan efficiency wordt wat minder aandacht besteed.

Ik geloof ook niet zo in een volledige specificatie vanaf scratch. Dat neigt naar waterval, en dat hebben we toch juist achter ons gelaten? Natuurlijk probeer je vanaf scratch wel gewoon een goede fundering op te laten zetten wat fatsoenlijk uitgebouwd kan worden, maar dat wil niet zeggen dat na een Claude stamp sessies alles erin moet zitten. Wat mij betreft zit hier weinig verschil met ontwikkelen in het pre-AI tijdperk: vrijwel altijd wil men dat het er toch wat anders uit ziet dan gedacht OF moet het anders werken dan gedacht omdat het originele concept gewoon niet helemaal goed is uitgedacht.

Wat dat betreft geldt hetzelfde als met waterval: hoe meer je al klaar hebt, des te meer werk is het om aanpassingen achteraf te doen als je zaken anders wilt. Met Claude kost je dat gewoon tokens.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TobyW
Daar heb je gelijk in. Het is inderdaad makkelijker om kleine stukken te bouwen, te testen en af te vinken en dan door te gaan naar het volgende.

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:52

RayNbow

Kirika <3

Ja, m'n inbox puilt uit? :P

(Maar als je bedoelt dat ik een bericht van je hebt, dan heb ik die niet ontvangen.)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:39

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

SiErRa schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:42:
Ah een real-life vibecoder.

Als ervaren developer vind ik het echt een doodeng fenomeen. Niet vanwege mijn eigen toekomst ofzo, maar mee vanwege de gevolgen:

Je bent als vibecoder toch een beetje een olifant in een porseleinkast.
Het ding met AI is dat je de output die je terugkrijgt niet voor waarheid moet aannemen, want is het gegenereerd en het kan best fout zijn.
Dit dus. Iedereen die ik in mijn omgeving maar een beetje zie aankloten met AI, zeg ik het volgende:
"AI is een middel, en geen doel, maar dus maar enkel een tool!"

Je zult altijd wel moeten weten wat je aan het doen bent! En pas daarop dan je vragen aan die je aan de LLM stelt.

Daarnaast heb ik wel wat leuke snippets gebouwd met bewuste vibe-coding, denk aan een speciale parser extentie voor CKeditor, een rechtensysteem of een Docker container met een Python-script wat liftinformatie van ProRail via ZeroMQ ontvangt en naar een URL stuurt (API wat je zelf mag bouwen :P ) .

Maar qua licenties ben ik wel weer zo dat ik weet dat er officieel geen auteursrechten op zitten, en dus krijgen die vaak een eervol plaatsje op GitHub.

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 16-03-2026 23:17 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 23:12
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe mensen en bedrijven de bestaande development- en support functies uitdagend en interessant houden. Ik las eerder in dit topic al zo iets van: "een echte developer ziet meteen of code goed is". Dat is zeker niet het geval. Een van de lastigste punten bij samenwerking is het inlezen in code die je niet zelf (of lang geleden) geschreven hebt. Goede developers hebben tijdens de bouw een soort mentaal model van de applicatie in hun hoofd en weten dus inderdaad hoe zaken samenwerken. AI vervangt dit mentale model nu grotendeels, waardoor het voor een ontwikkelaar allemaal 'foreign code' wordt.

Als uiteindelijk de development functies enkel nog de AI-slop mogen oplossen c.q. met AI nieuwe slop mogen introduceren om bugs en klanten feedback te verwerken, dan verwacht ik dat veel goede ontwikkelaars hun heil in andere functies gaan zoeken. Maar misschien is dat ook de volgende stap.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@eborn wat ik zie is dat er eindelijk tijd is om applicaties te bouwen die compleet zijn op het gebied van features, security, usability... Hoe vaak maak je wel niet mee dat voor veel dingen die je eigenlijk zou willen bouwen of fixen geen tijd en budget is, want te duur of niet belangrijk? Met tools zoals Claude speelt dat veel minder een rol.

Feitelijk wordt je als developer veel meer tester dan echt developer. Als dat echt je ding niet is.. dan ga je het nog zwaar krijgen.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 23:12
Glashelder schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:36:
@eborn wat ik zie is dat er eindelijk tijd is om applicaties te bouwen die compleet zijn op het gebied van features, security, usability... Hoe vaak maak je wel niet mee dat voor veel dingen die je eigenlijk zou willen bouwen of fixen geen tijd en budget is, want te duur of niet belangrijk? Met tools zoals Claude speelt dat veel minder een rol.
Ik maak persoonlijk veel vaker mee dat er een applicatie staat waar initieel tijd in is gestoken, maar waar men daarna geen cent meer aan wil uitgeven aan onderhoud en optimalisaties. Ook omdat je dan opnieuw een test-traject in moet en 'het nu eenmaal draait'. Het zou een enorme verbetering zijn als AI daar een aantal handjes kan toevoegen. Helemaal als er straks nog veel meer losse applicaties ontwikkeld worden als greenfield projeten.

• TobyW
Feitelijk wordt je als developer veel meer tester dan echt developer. Als dat echt je ding niet is.. dan ga je het nog zwaar krijgen.
Eens, het wordt meer specificaties schrijven en daarna verificatie en validatie uitvoeren. Dat wil je natuurlijk ook geautomatiseerd doen, dus dat zal nog belangrijker worden, net als het kunnen begrijpen van AI code om de bugs te fixen die de AI zelf niet gefikst krijgt. Ik kreeg maandag ook nog allemaal wilde voorstellen van Claude, terwijl de fix heel simpel was.

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-05 17:19
Glashelder schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:36:
@eborn

Dat ben ik nu al, hoe weinig code ik zelf nog schrijf. Als developer ben je nu de manager, je stuurt de developers (a.i.) aan. Voor mijn werk noem ik dit niet vibe-coden, ik doe het in kleine stapjes, ik weet wat er staat/wat het doet als hij iets heeft gemaakt. Dus niet alleen het werkt wel/niet.

Dus denk ook dat de developer een uitstervend beroep is. Ik ben wel benieuwd hoe dat in de toekomst gaat. Als je nu programmeur bent en het gebruikt, dan kan je (als het goed is) de code lezen / weten wat hij maakt. Maar in de toekomst weten mensen niet meer (goed) wat het doet. Als de a.i, op een gegeven moment zo goed is, dan heeft het ontwikkelen tot programmeur ook geen zin meer lijkt mij. Alleen op den duur weet niemand goed meer wat het doet / wat de code doet 😛

Ik denk dat heel veel van web verschuift naar a.i., zoals traditioneel zoeken (Google Search enz.) en webshops, dat zit in de toekomst allemaal in a.i. agents.

• TobyW
Marc3l schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:50:
Ik denk dat heel veel van web verschuift naar a.i., zoals traditioneel zoeken (Google Search enz.) en webshops, dat zit in de toekomst allemaal in a.i. agents.
Ik merk het nu al bij mezelf, ik ben ook geneigd om dingen aan Claude te vragen i.p.v. via Google te zoeken en de diverse resultaten aan te klikken en door te kijken. Ik begrijp ook dat dit voor StackOverflow etc. een probleem vormt. We zullen op een gegeven moment ook zien dat, als er geen openbare discussies meer zijn, er ook geen trainingsmateriaal meer is en de kwaliteit van de antwoorden achteruit zal gaan. Alhoewel de "reasoning" modellen natuurlijk niet alleen stochastisch dingen voorspellen en als agent ook actuele API documentatie etc. kunnen bekijken om tot antwoorden te komen.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 21:26

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

[...]

Dat ben ik nu al, hoe weinig code ik zelf nog schrijf. Als developer ben je nu de manager, je stuurt de developers (a.i.) aan. Voor mijn werk noem ik dit niet vibe-coden, ik doe het in kleine stapjes, ik weet wat er staat/wat het doet als hij iets heeft gemaakt. Dus niet alleen het werkt wel/niet.

Dus denk ook dat de developer een uitstervend beroep is. Ik ben wel benieuwd hoe dat in de toekomst gaat. Als je nu programmeur bent en het gebruikt, dan kan je (als het goed is) de code lezen / weten wat hij maakt. Maar in de toekomst weten mensen niet meer (goed) wat het doet. Als de a.i, op een gegeven moment zo goed is, dan heeft het ontwikkelen tot programmeur ook geen zin meer lijkt mij. Alleen op den duur weet niemand goed meer wat het doet / wat de code doet 😛

Voorlopig kan AI wel prima code maken, documentatie doen, maar ik moet hem nog te vaak corrigeren, zeker op juistheid qua architectuur, testing principes, vertalingen naar businessrules, etc.
Hij gaat hard, maar vliegt af en toe nog geregeld uit de bocht, en is ook nog vaak kort door de bocht.
En sorry zeggen is die erg goed in.

Code schrijven doe ik ook tegenwoordig weinig; code reviewen, bijsturen, etc. des te meer.
TobyW schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:09:
[...]

Ik merk het nu al bij mezelf, ik ben ook geneigd om dingen aan Claude te vragen i.p.v. via Google te zoeken en de diverse resultaten aan te klikken en door te kijken. Ik begrijp ook dat dit voor StackOverflow etc. een probleem vormt. We zullen op een gegeven moment ook zien dat, als er geen openbare discussies meer zijn, er ook geen trainingsmateriaal meer is en de kwaliteit van de antwoorden achteruit zal gaan. Alhoewel de "reasoning" modellen natuurlijk niet alleen stochastisch dingen voorspellen en als agent ook actuele API documentatie etc. kunnen bekijken om tot antwoorden te komen.
Klopt, wat is de meerwaarde van SO voor een ontwikkelaar? AI kan prima code maken. Ontwikkelaars die nog relatief junior zijn, geloven het en nemen de AI code over. Ontwikkelaars met meer ervaring corrigeren de AI, en krijgen daardoor betere code (hopelijk dan).

SO heeft hier geen rol meer in. Dat levert wel een ander probleem op. Hoe ontwikkelt iemand zichzelf nog verder, als je weinig feedback of correcties krijgt?

[ Voor 27% gewijzigd door gorgi_19 op 26-04-2026 21:51 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Marc3l
@TobyW ja, ik doe dat ook al, zoeken via ai. Maar producten, afbeeldingen of sorteren op datum nog wel via Google.
Wel denk ik dat openbare discussies zoals dit forum wel blijven bestaan, dat lijkt mij wel lastiger in de huidige agents.

@gorgi_19 daarom werk ik in kleine stapjes, ik controleer dan de code, commit het of weer corrigeren, dan en dan weer verder. Ook geef ik zoveel mogelijk context mee.
Niet alleen voor betere output, maar ook voor token gebruik. Lees veel geklaag over het snel door je tokens heen gaan, daar heb ik zelden last van.
SEO zal meer verschuiven naar GEO (Generative Engine Optimization)

• Lethalis
  • Niet online
gorgi_19 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:49:
[...]
Klopt, wat is de meerwaarde van SO voor een ontwikkelaar? AI kan prima code maken. Ontwikkelaars die nog relatief junior zijn, geloven het en nemen de AI code over. Ontwikkelaars met meer ervaring corrigeren de AI, en krijgen daardoor betere code (hopelijk dan).

SO heeft hier geen rol meer in. Dat levert wel een ander probleem op. Hoe ontwikkelt iemand zichzelf nog verder, als je weinig feedback of correcties krijgt?
De meerwaarde van Stack Overflow zit hem vooral in de momenten dat AI niet werkt en alleen maar met suggesties komt waar je niets aan hebt.

Probleem is alleen dat het voor Stack Overflow straks niet meer nuttig is om te blijven draaien, omdat ze te weinig bezoekers krijgen. Dus ik verwacht eerder dat we ouderwets op specifieke fora of sub reddits uit zullen komen om informatie te vinden waar AI (nog) niet op getraind is.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Lethalis
  • Niet online
[...]
Ik gebruik AI in principe op 2 manieren:

1. Als alternatief voor een zoekmachine om even snel iets op te zoeken. De grap is dat ik nog wel vaak naar Google ga, maar hem in de AI mode zet (Gemini).

2. In agent mode, waarbij ik vanuit Visual Studio opdrachten geef aan Copilot en deze wijzigingen aan het project voorstelt die ik dan kan reviewen voordat ik ze accepteer.

Maar ik doe ook nog wel veel met de hand moet ik toegeven. Zeker in kritische code die toch al fragiel is.

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen ook vaker fouten maken als ze alleen maar in de "controleer modus" staan. Op de 1 of andere manier gaan onze hersenen dan in shut down in tegenstelling tot wanneer we echt iets aan het doen zijn.
Dus denk ook dat de developer een uitstervend beroep is.
Dat denk ik niet, want:
Ik ben wel benieuwd hoe dat in de toekomst gaat. Als je nu programmeur bent en het gebruikt, dan kan je (als het goed is) de code lezen / weten wat hij maakt. Maar in de toekomst weten mensen niet meer (goed) wat het doet.
Iemand zal altijd moeten weten wat het doet en er verantwoording over moeten kunnen afleggen. Een machine kun je de schuld niet geven, kun je niet aanklagen, enzovoorts :)

Niet dat het leuk is om overal verantwoordelijk voor te zijn, maar ja... dat is wel ons bestaansrecht zometeen. Je wordt in principe een kwaliteitscontroleur, dus ben je ook verantwoordelijk ervoor.

Ik denk ook dat onze rol erdoor noodgedwongen verruimd wordt naar Product Owner. Jij ontwikkelt / onderhoudt een product met behulp van AI, maar omdat het feitelijk coderen een kleinere rol inneemt van jouw dagelijkse taken, moet je dus meer verantwoordelijkheid op je nemen op andere gebieden. Dus meer contact met de klanten / stakeholders, beter begrijpen hoe de business werkt, enzovoorts.

Je wordt dan eigenlijk semi verplicht een consultant die tussen de opdrachtgever en de AI in staat.

Leuk is anders, maar het werk verandert. Het verdwijnt niet, maar het wordt anders.

Disclaimer: dit is ook een bias van mij, want mijn werk beweegt zich sowieso al die kant op, ook zonder AI. 90% van mijn werk is het onderhouden van bestaande code, dus het programmeren an sich is al enorm afgenomen. Wat ik ook jammer vind, want ik zou dolgraag meer nieuwe dingen willen bouwen.

Ik ben eigenlijk de hele dag aan het overleggen en aan het debuggen van bestaande zooi. It's sad.

En vanuit mijn werk heb ik er bijna meer aan als ik cursussen op het gebied van bedrijfskunde, logistiek en administratie volg dan dat ik een betere programmeur word, want het interesseert niemand hoe het technisch werkt, als het maar werkt.
Ja, ik merk nu al dat ik bijna altijd Gemini gebruik ipv ouderwets zoeken op Google.

Is luiheid van mij, maar ook een symptoom van hoe slecht de zoekmachine tegenwoordig werkt. In de AI modus krijg ik tenminste direct resultaat. Dat gaan ze straks uiteraard verpesten door in de AI modus ook reclame en productsuggesties te verwerken, maar goed.

Met een beetje geluk hebben lokale LLM's de toekomst, als de hardware er beter voor geschikt is.

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 04-05-2026 15:21 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• TobyW
De hardware is er al, die is alleen duur en de beste modellen zijn niet open weight. Ik heb een klein beetje getest met Qwen3.6-35B-A3B, die draait prima op een RTX5090, maar scoort in tests uiteraard wel minder dan Claude Sonnet en Opus. Ik heb het nog niet uitgebreid getest omdat ik snel klaar was met het copy/paste gebeuren en het model nog niet aan Claude Code gekoppeld had, wat wel mogelijk is.

Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voordat er (mixture of experts) open weight modellen zijn die op 128GB (bijv. Mac Studio) best goede resultaten leveren.

• Marc3l
Daarom denk ik dat wij als programmeur toch een uitstervend beroep hebben.
Lethalis schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:06:

want het interesseert niemand hoe het technisch werkt, als het maar werkt.
Waarom een programmeur in dienst nemen als Pietje die op de administratie zit het ook kan maken.
Als iets niet werkt, net zo lang promten tot het wel werkt.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 06:09
Marc3l schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:16:

[...]

Waarom een programmeur in dienst nemen als Pietje die op de administratie zit het ook kan maken.
Precies!
"Een gebruiker kan nu zijn eigen naam wijzigen, kijk eens hoe mooi dat werkt"
...Even niet gezien dat het endpoint ook gewoon is_admin op 1 kan zetten...

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Marc3l schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:16:

[...]

Ik denk dat ook. Nu is vooral security nog een ding, maar het is een kwestie van tijd en AI heeft dat ook gewoon (heel) goed onder de knie.

Als dat eenmaal zo ver is dan zie ik gebeuren dat ontzettend veel SAAS boeren het zwaar gaan krijgen. Waarom bakken met geld betalen aan bijv. Salesforce voor een enorme hoeveelheid features die je niet gebruikt terwijl je ook iets kan vibecoden.
BernardV schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:27:
[...]

Precies!
"Een gebruiker kan nu zijn eigen naam wijzigen, kijk eens hoe mooi dat werkt"
...Even niet gezien dat het endpoint ook gewoon is_admin op 1 kan zetten...
Dat is ook gewoon een kwestie van niet de juiste vragen stellen.

Maar wat nou als je bij bijv. Claude gewoon een set system prompts krijgt die juist dat soort problemen voorkomt? Dat gaat echt gewoon komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Glashelder op 07-05-2026 12:32 ]

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 06:09
Glashelder schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:29:

[...]

Maar wat nou als je bij bijv. Claude gewoon een set system prompts krijgt die juist dat soort problemen voorkomt? Dat gaat echt gewoon komen.
Het prompten is natuurlijk het probleem, iemand die geen besef heeft van de impact zal dat niet meenemen in de prompt. Daarvoor moet je al enige kennis hebben wil je dat meenemen.

Het zal zeker komen dat Claude dat zelf gaat oppakken. Ik gebruik Claude ook veel en development tijd is echt een stuk minder. Wat al eerder gezegd is is de verschuiving wel naar tester.

• Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-05 10:06

Technoid

VCDS 058

Glashelder schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:29:
[...]

Run a deep OWASP security sweep of the full app, like a person that get 1000 dollar an hour, forget every fix we already done, scan everything again, all APls and any internal services. Report in descending severity and suggest solutions, do not fix them yet. Save in security.md

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:40
Er gaat zeker wel een verschuiving van het werk aankomen. Zelf programmeer ik al +- 25 jaar. (Waarvan +- 20 betaald) en dit is toch wel de grootste verandering tot nu voor mij.

Op het moment is het zeker niet dat de gemiddelde vibe coder iets in elkaar zet waarvan ik denk, daar wil ik mijn data stallen. Ook kan je soms absoluut prompten tot je een ons weegt. Maar als je zelf niet bepaalde kennis hebt, gaat een LLM je zeker ook niet altijd helpen om de juiste architecturele beslissingen te namen. Werk nu zelf aan een project, waar ik echt al meerdere maanden intensief AI voor gebruik. En het grote verschil is:

- Ik bedenk nog steeds de architecturele structuur
- Ik ben minder tijd kwijt aan het uittypen hiervan

Het is veel makkelijker om een aanpak te proberen, refactoren is vrijwel gratis. Dat is de grote verandering. In plaats van dat ik over iedere individuele regel agonize. Het is meer 'PR' reviews geworden. Maar als je geen ervaring hebt met best practices kan je de reviews niet verder beoordelen dan: "dit lijkt te werken". Stapel genoeg van de "lijkt te werken" op elkaar en de LLM gaat zich steeds verder in de problemen werken. (Eg ik heb in al mijn prompten diverse regels als DRY, look what exists etc) maar toch gaat hij nog regelmatig de fout in.

Maar. Ik denk dat een andere hoek ook de ruimte voor SaaS producten kan verminderen. Iemand uit de US die ik ken bijvoorbeeld, diende normaal zijn taxes in via TurboTax etc. Nu had hij voor zichzelf wat in elkaar laten schroeven om hetzelfde uit te voeren. Misschien is het wel niet veilig geschreven. Maar hij is toch de enige gebruiker en het verlaat zijn computer verder niet.

Dus dat het meer gaat richting, mensen vragen aan een LLM taken uit te voeren, zonder dat de data eerst bij een SaaS gestald moet worden. Is de data daar niet, is de aanvalsvector ook veel kleiner.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:38
Wat hier gebeurde is dat bepaalde interne procedures gewoon werden ignored en software of packages werden verkregen vanuit het internet zonder scans want de AI vraagt er om. Die vlieger gaat hier niet op zijn bepaalde regels voor. code of software word binnengehaald via een dienst die er ook even een scan over los laat. En ja is niet zalig makend maar goed beter dan niks. Ons software product word van tijd tot tijd met ons medeweten en ook zonder gescanned en gechecked.

We hadden een beheerder die wat programmeer kennis had die vroeg 90% aan de AI en copy paste code gewoon ruczichloss zonder te checken wat het deed.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• simotion
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 20:08
Ah ja, “vibe coders”.

Allereerst: AI is bijzonder en een geweldige tool, die ik zelf als developer ook dagelijks gebruik. Maar het is nog geen volwaardige vervanging voor een senior full stack developer. En zelfs áls dat ooit zo wordt, maakt dat iemand zonder technische kennis nog niet automatisch een succesvol softwarebedrijf.

Het is een beetje alsof een CTO zonder technische achtergrond een developmentteam inhoudelijk gaat aansturen. Dat levert zelden goede software op.

Het grootste risico zit wat mij betreft bij de klant, die vaak ook niet goed kan beoordelen wat er technisch onder de motorkap gebeurt. Die ziet vooral een werkende frontend en moet erop kunnen vertrouwen dat het softwarebedrijf weet waar het mee bezig is.

Met AI kunnen beginners nu relatief eenvoudig applicaties genereren die op het eerste gezicht prima werken. Maar onderliggend kan de code slecht onderhoudbaar zijn, vol technische schuld zitten of fouten bevatten die pas later voor grote problemen zorgen. Uiteindelijk is dan vooral de klant de dupe — en indirect ook de markt voor specialisten.

Daarnaast zie je nu al dat de markt voor juniors verandert. Veel taken die ik vroeger aan een junior of stagiair gaf, laat ik tegenwoordig door AI uitvoeren. Wat een junior enkele uren kostte, doet AI soms in minder dan een minuut.

Ik ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt. Ik maak me persoonlijk nog niet direct zorgen over mijn eigen werk, maar disruptief is deze ontwikkeling absoluut.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
simotion schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:55:
Het grootste risico zit wat mij betreft bij de klant, die vaak ook niet goed kan beoordelen wat er technisch onder de motorkap gebeurt. Die ziet vooral een werkende frontend en moet erop kunnen vertrouwen dat het softwarebedrijf weet waar het mee bezig is.
Het ligt beetje aan het product maar de klant koopt functionaliteit en heeft de kennis en interesse niet om te beoordelen hoe het onder de motorkap precies werkt. daarnaast is die code - handmatig of AI assisted - gewoon intellectual property dus die deel je in principe niet zelfs als je escrow gebruikt en alles gewoon doorloopt.

Verder vang je als klant af door bij selectie van je leverancier vragen te stellen die voor jou belangrijk zijn t.a.v. hosting, support, gebruikte technologie, versie beheer, test strategie, SDLC.
Met AI kunnen beginners nu relatief eenvoudig applicaties genereren die op het eerste gezicht prima werken. Maar onderliggend kan de code slecht onderhoudbaar zijn, vol technische schuld zitten of fouten bevatten die pas later voor grote problemen zorgen. Uiteindelijk is dan vooral de klant de dupe — en indirect ook de markt voor specialisten.
Die agents worden ook steeds beter dus t.z.t. maak je gewoon nieuwe prompt voor framework upgrade, optimaliseren van code, analyse,nieuwe test cases schrijven. je kan natuurlijk ook instructies geven hoe code georganiseerd moet worden, code standaard meegeven etc.

Voor huis,tuin en keuken vibe coding misschien allemaal overbodig maar als je iets voor een klant maakt als bedrijf, kan je je afvragen of je zelf aan de complexe code moet zitten als je je hele app al met AI gemaakt hebt.
Daarnaast zie je nu al dat de markt voor juniors verandert. Veel taken die ik vroeger aan een junior of stagiair gaf, laat ik tegenwoordig door AI uitvoeren. Wat een junior enkele uren kostte, doet AI soms in minder dan een minuut.

Ik ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt. Ik maak me persoonlijk nog niet direct zorgen over mijn eigen werk, maar disruptief is deze ontwikkeling absoluut.
Voor mijn gevoel wordt het bij ons nog te weinig gebruikt, iedere developer heeft GitHub copilot enterprise license maar kwaliteit van bug reports en nieuwe requirements is nog te laag om het efficiënt te gebruiken. MCP servers maken is nog spannend etc. dus besparing is er nog niet.
Pagina: 1 2 Laatste