All electric vs hybride warmtepomp i.c.m. warmtepompboiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:15
Bij mij thuis wordt binnenkort een warmtepomp geïnstalleerd.
Een WeHeat Flint hybride.

Ik heb zitten kijken om All Electric te gaan, alleen is de meerprijs gigantisch.
Coolblue geeft een meerprijs op van €4500~€5000, ruim een verdubbeling ten opzichte van hybride dus.

Daarom zit ik te kijken of het niet interessanter is om in de plaats een losse warmtepompboiler te laten installeren.

Voordeel:
- Goedkoper in aanschaf ten opzichte van meerprijs hybride => all electric warmtepomp.
- ISDE subsidie op de warmtepompboiler, all electric warmtepomp vs hybride levert geen extra subsidie op.
- Geen onderbreking in verwarmingsbedrijf voor warm water.

Zijn er zaken die ik gemist heb waardoor bovenstaande niet klopt?

Beste antwoord (via RobbieT op 02-02-2026 21:01)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een warmtepompboiler is meestal een stalen vat met magnesium anode. Die zijn relatief goedkoop en die anode moet je periodiek inspecteren of vervangen, anders rot je vat vanbinnen door. Verder zit er een relatief goedkope compressor in. Verder zit er subsidie op zo'n ding, dus relatief goedkoop in aanschaf.

Bij all-electric wordt meestal een RVS vat gebruikt, die zijn fors duurder. Een beetje driewegklep zit ook op 200 euro, komt nog extra leidingwerk bij en omdat je ketel vervalt zal er ergens een backup heater bij moeten. Subsidie krijg je niet, dus je betaalt gewoon het volle pond.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-02 18:09
Waarom is je all-electric duurder?
Ik zou verwachten dat een hybride altijd duurder is, omdat je dan EN een CV ketel moet hebben EN een warmtepomp.
Tuurlijk, bij all-electric hebben je mogelijk een zwaardere meterkast nodig met 3 fasen afhankelijk van het vermogen wat je nodig hebt, tenzij je onder de 3.6kW blijft.

Een losse warmtepompboiler is misschien iets om te overwegen, maar deze heeft toch dan weer een eigen warmtepomp nodig?
Dat lijkt me dan weer duurder dan een hybride / all-electric met een extra boilervat voor SWW.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-02 23:10
Hoeveel warm water gebruik je?
Wij hebben onlangs een nieuwe hybride warmtepomp + C.V. laten plaatsen.
De C.V. was gratis bij aanschaf van de hybride warmtepomp.
Ik kan deze instellen dat ie tussen 22:00 - 0:00 warm water op 60 graden klaar heeft staan, wij douchen meestal tussen 22:00 - 0:00.
Voor de rest word hier zo weinig warm water gebruikt, dat een aparte (grote) boiler niet uit kan.
Mocht het enkel extra voor bijvoorbeeld in de keuken zijn, kun je daar ook nog een 5L boiler plaatsen.
Heb je in ieder geval snel warm water om bijvoorbeeld pannen en borden af te spoelen.

Bij ons konden we qua verbruik niet naar een FE warmtepomp.
We zitten met 2 huishoudens (eigen huis + mantelzorgwoning) op 1 aansluiting en hebben ook nog een schuur + stal waar redelijk stroom verbruikt word.
Verzwaren naar 3x35A (zitten nu op 3x25A) zagen we niet zitten i.v.m. de verhoging van het vastrecht (+/- €,- extra per jaar).

• RobbieT
Ik heb een éénpersoons huishouden.
Gasverbruik voor warmwater is op jaarbasis ongeveer 90m3.

In de keuken gebruik ik meestal een pan op de inductiekookplaat of de waterkoker voor snel warm water.
Dat is voor mij efficienter dan een close-in boiler die sommige dagen helemaal niet gebruikt wordt.

• RobbieT
GarBaGe schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:28:
Waarom is je all-electric duurder?
Ik zou verwachten dat een hybride altijd duurder is, omdat je dan EN een CV ketel moet hebben EN een warmtepomp.
Tuurlijk, bij all-electric hebben je mogelijk een zwaardere meterkast nodig met 3 fasen afhankelijk van het vermogen wat je nodig hebt, tenzij je onder de 3.6kW blijft.

Een losse warmtepompboiler is misschien iets om te overwegen, maar deze heeft toch dan weer een eigen warmtepomp nodig?
Dat lijkt me dan weer duurder dan een hybride / all-electric met een extra boilervat voor SWW.
De CV-ketel heb ik al en is nog geen 5 jaar oud, dus die kosten heb ik niet.
3-fase zat ik vanwege de laadpaal voor de auto toch al min of meer aan vast.

Een losse warmtepompboiler heeft z'n eigen warmtepomp aan boord, heeft alleen toe- en afvoerlucht nodig via een dakdoorvoer.

Verbazend genoeg is dus inderdaad dat losse boilervat met pomp en driewegklep voor bij de WeHeat warmtepomp 2 tot 3 keer zo duur als een losse warmtepompboiler.

Acties:
  • Beste antwoord

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een warmtepompboiler is meestal een stalen vat met magnesium anode. Die zijn relatief goedkoop en die anode moet je periodiek inspecteren of vervangen, anders rot je vat vanbinnen door. Verder zit er een relatief goedkope compressor in. Verder zit er subsidie op zo'n ding, dus relatief goedkoop in aanschaf.

Bij all-electric wordt meestal een RVS vat gebruikt, die zijn fors duurder. Een beetje driewegklep zit ook op 200 euro, komt nog extra leidingwerk bij en omdat je ketel vervalt zal er ergens een backup heater bij moeten. Subsidie krijg je niet, dus je betaalt gewoon het volle pond.

• RobbieT
_JGC_ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:10:

Goede punten, het vat van WeHeat kost los ongeveer €1625, wat veel geld is, maar verklaarbaar voor een RVS316 vat.
https://www.edostille.nl/...eat-rvs-boiler-tank-200l/

Maar zelfs met de driewegklep en de extra pomp blijft €4500 à €5000 meerprijs dan onverklaarbaar veel.
€3000 extra kan ik me iets bij voorstellen, materiaal + werk.

Helemaal als je alles in één keer monteert en niet achteraf de boiler erbij.

• RobbieT
Ik heb nog even met Coolblue overleg gehad en een gedetailleerde offerte gehad voor de Full Electric variant.
Die komt in mijn geval zo’n €4300 duurder uit dan hybride.

Met m’n eigen berekeningen die wat conservatiever zijn dan die van Coolblue is het geheel in ietsje meer dan 9,5 jaar terug te verdienen.

De hybride variant alleen zou in net iets meer dan 8 jaar zichzelf terugverdienen.

Het terugverdienen van de full electric variant heeft wel echt nodig dat je dan de gasmeter laat verwijderen.
Door van dat vastrecht af te komen kom je aan een redelijke terugverdientijd.

Dat scheelt als ik het goed heb zo’n € 300 per jaar aan vastrecht voor gas.

Met wat ecologische (een schonere wereld) en geopolitieke (minder afhankelijk worden van LNG uit dubieuze oorden) voorkeuren in het hoofd maakt dat het misschien toch aantrekkelijk.

Ik kom met een energieklasse A tussenwoning, met 11kW laadpaal, 6 zonnepanelen, 7,2kW inductiekookplaat en verder geen gekke dingen met de FE warmtepomp net uit met 3x25A als ik netjes een gelijktijdigheidstabelletje maak.

Het wordt toch full electric.
De terugverdientijd van 9,5 jaar is acceptabel.

In werkelijkheid zal het misschien nog wat gunstiger zijn, vooral omdat ik niet met zonne-energie heb gerekend voor het warme water.
En omdat te verwachten valt dat de gasprijzen eerder stijgen dan dalen op de lange termijn.

Bedankt allemaal voor het meedenken, verdere input wordt gewaardeerd maar bovenstaande heeft wel een paar goede nieuwe inzichten opgeleverd.

[ Voor 28% gewijzigd door RobbieT op 02-02-2026 21:03 ]

Pagina: 1