Vraag

• Gouden89
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-02 12:40
Wij hebben een aansluiting tot binnen van fiberklaar, momenteel nog geen provider gekozen voor fiber. Ik ben van plan om te kiezen voor een eigen router en ben uitgekomen bij de Cloud gateway fiber van Ubiquiti.
Zou dit moeten gaan en heeft er hier iemand ervaring mee?

Alle reacties

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kijk even in het Ubiquiti topic of bijvoorbeeld de odido en kpn-topics (om twee grote isp's te noemen) :)

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 01-02-2026 21:52 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:25

nelizmastr

Goed wies kapot

Zolang je de juiste instellingen erin zet kan elke Nederlandse/Belgische provider werken.
Je kunt het jezelf nog moeilijker maken en zelfs een eigen (O)NT in de vorm van een SFP(+) module geschikt voor de gebruikte glasvezeltechniek gebruiken.

Wat er per provider nodig is verschilt. Bij KPN of een dochter moet je geen 4Gbit of sneller nemen, dat ga je over pppoe zeer waarschijnlijk niet halen met deze router. Bij een provider als Odido, die geen pppoe gebruikt, wel.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:55

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ik vermoed dat @Gouden89 vlaming is ;)
In principe hebben alle isp's ergens een pagina met welke instellingen je moet doen op eigen apparatuur, daar kun je kijken welke type verbinding ze opzetten.

Proximus: https://www.proximus.be/s...apparatuur-gebruiken.html (ipoe)
Fastfiber: https://www.fastfiber.be/...m-gebruiken-en-instellen/ (ppp) ** Ik weet niet of dat deze info nog accuraat is vermits er veel glas word aangelegd en het zou me verbazen als ze nog pppoe gebruiken

ps. als je niets anders wilt dan internet is fastfiber de goedkoopste.
**Edit :)

[ Voor 44% gewijzigd door Damic op 02-02-2026 17:31 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:06

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

@Gouden89 zou je wat meer informatie willen geven wat betreft je huidige situatie. Nu is je openingspost echt te summier waardoor wij jou niet goed kunnen helpen. Wat is je regio, wat zijn je wensen voor de aansluiting, heb je een budget, ben je op zoek naar enkel internet of meer, etc. etc.

Juist de combinatie van internet leverancier en techniek bepaald of wat je zou willen haalbaar is. Iedere internetboer zal een ONT kunnen ophangen en in jou router kunnen prikken, dat is het probleem niet :) De manier waarop en hoe je dat graag zou willen is de echte vraag.

[ Voor 32% gewijzigd door Yariva op 02-02-2026 18:00 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 00:10

qless

...vraag maar...

Ik gebruik de cloud gateway max met mv op fiberklaar. De technieker komt zowieso een bbox3 of internetbox plaatsen + ONT + glas converter. Je kunt de WAN poort van de cloud gateway direct aansluiten op de glas converter met standaard koper ethernet kabel, en dan met de juiste VLAN of PPPoE instellingen in de cloud gateway verbinden. De bbox/intenetbox mag dan op zolder ;)

Het is ook mogelijk om direct met een SFP(+) module te werken op de unifi's die dat aanbieden, dan heb je ook de glas converter niet meer nodig. Dit vereist wel dat je de gebruikte X(G)SPON module serienummer e.d. doorgeeft aan de provider.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Pagina: 1