Lichtstraat vergunningsvrij of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• daansimultaan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-02 07:17
Beste tweakers,

Ik wil een lichtstraat plaatsen in 1 van de daken van mijn woning. Volgens de informatie die ik kan vinden in deze folder https://www.joostdevree.n...ningvrij_min_van_vrom.pdf is dat vergunningsvrij als ik minimaal 50 centimeter bij 'de rand van het dak' wegblijf (Citaten: De zijkanten van de daglichtvoorziening moeten meer dan 0,5 meter van de randen van het dakvlak of het platte dak liggen. / Liggen de zijkanten van het dakraam, daklicht of de lichtstraat meer dan 0,5 meter van de zijranden van het dak?)
Deze formulering vind ik niet heel duidelijk. Ik wil mijn lichtstraat inderdaad meer dan 50 centimeter bij de dakranden vandaan plaatsen, maar ik wil hem wel tegen de gevel aan plaatsen. Hier stopt het dak, maar begint mijn muur (en daarboven zit nog een ander dak). Het lijkt dus een beetje op de lichtstraat op de aanbouw van het plaatje in de folder, maar daar staat geen afstand ingetekend tussen de koepel en de gevel.
Ook de vergunningscheck helpt mij niet verder. Zie deze screenshot: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBloVrTxUqTTzI5IUxQjH-dUt6k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C0NPU0sIY4xbLpo1PQOKOmOj.png?f=fotoalbum_large
Op het gele dak staat duidelijk aangegeven dat er tot de nok gemeten moet worden, maar bij de lichtkoepel op de aanbouw staat dit niet. Maar dit zegt ook niet alles, want het meet-a'tje staat staat daar verder alleen onder en rechts, en niet links, terwijl het evident is dat het voor links en rechts gelijk opgaat.

Weet iemand of wat ik wil vergunningsvrij is? Het dak is niet plat, maar ongeveer 10 graden.
Hieronder een foto van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWiv1p6F5oSVEnDnnCd3qSL8f3w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4hrnGVKX5Ymidyqv2cYzWoIj.jpg?f=user_large
En dan moet het dus zo'n soort lichtstraat worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzr5_A89o4Q6xY8UJuVUo5a2u1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjZ0NR7Fb7Cvh4Sy2rqyPkHn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door daansimultaan op 01-02-2026 20:44 ]

Alle reacties

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-03 23:03
Je kunt de omgevingsloket vergunning check online invullen. https://omgevingswet.overheid.nl/home

Daarnaast kun je ook de gemeente bellen. Vaak kunnen die advies geven zonder tekening.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:07
Yups meeste gemeentes doen aan voorbespreking, veel dingen zijn. Moet vergunningplichtig,en in de andere gevallen heb je al iemand die eens mee heeft gekeken of het überhaupt haalbaar is om de vergunning te krijgen.

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-03 21:32
De reden waarom je bij het platte geen verplichte afstand van je gevel moet afblijven, is omdat je daar geen kans op vallen hebt. Die afstand A is er vanwege veiligheidsperspectief (vallen, wind, etc.). Zelfde reden dat zonnepanelen bijvoorbeeld ook diezelfde afstand van de rand af moeten blijven.

Ik zou die lichtstraat er gewoon zo opzetten zonder vergunning.

6.8 kWp op zuid en west

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:07
Er staat geen “a” tussen de lichtstraat en de gevel. Dus je mag dichter dan 50cm op de gevel.

Spel en typfouten voorbehouden

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-03 13:45
Hou er rekening mee dat waarschijnlijk je balklaag doorbroken moet worden (of je houdt de balken in het zicht). Als je ze gaat uitravelen, dan moet je wel even checken of dat kan (de ligger links en naast je daklicht moeten immers het gewicht van zowel het dakvlak wat voor je daklicht zit alsmede je daklicht dragen. Of de balken een leuk kleurtje geven. Aanpassingen aan je constructie zijn (bijna) altijd vergunningsplichtig. Succes.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Er zijn twee routes:
- Vooroverleg bij de gemeente om écht zeker te weten dat het mag. Risico: ze gaan vragen om constructietekeningen, ontwerp etc.
- Gewoon doen. Aan de bakstenen en voeg te zien woon je in een wat oudere woning, onder de aanname dat jullie woning in een wat oudere wijk staat: de welstandscommissie let hier écht niet op. Risico: achteraf alsnog vergunning aanvragen, in dat geval betaal je vaak een toeslag 'ambtshalve vermeerdering' op de leges.

Ik woon in een wijk uit de jaren 80, de ene vraagt vergunning aan voor het verbreden van zijn oprit, de ander niet. Zij die geen vergunning aanvragen krijgen hier echt niets van te horen. Ik heb in 10 jaar tijd heel wat verbouwd, en de enige keer dat ik gezeur heb gekregen was toen ik een vergunning aanvroeg. Want mijn tuinkamer van 3x5 meter die was uitgevoerd met 15x15 eikenhouten balken had geen sterkteberekening én ze wilden elke keer meer informatie over hoe het hemelwater werd afgevoerd terwijl meerdere malen duidelijk was aangegeven dat dit gewoon in eigen tuin gedoseerd afgevoerd zou worden en dat het dak voorzien was van sedum.

• antont3
Last minute advice, gewoon doen ;). Er is bijna niemand die een vergunning aanvraagt voor een lichtstraat tenzij het een ingrijpende constructieve aanpassing is.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:20

orf

Even los van de vergunning.

Volgens mij is het een goed idee om zo'n soort lichtstraat toe te passen:

https://glasmaatje.nl/toepassingen/lichtstraat/lichtstraat-op-toepassing/lichtstraat-plat-dak/lichtstraat-lessenaar-pext-hr-isolatie/

Hierbij steekt het glas voorbij de opstand, wat veel beter waterdicht is.

• daansimultaan
Ik bel liever de gemeente niet, om redenen die sommigen van jullie ook noemen.
Aanvankelijk dacht ik ook: er staat geen a'tje tussen de gevel en de lichtkoepel, dus het is vergunningsvrij. Maar er staat ook geen a'tje tussen de koepel en de linker dakrand, dus de tekening is onvolledig en dus ambigu.

Dan wat betreft de constructie: voor zover ik weet is een constructieve wijziging die hoort bij een vergunningsvrije aanpassing ook vergunningsvrij. Als je bijvoorbeeld een vergunningsvrije uitbouw maakt, is de bijbehorende doorbraak ook vergunningsvrij (uiteraard niet regelvrij).
Ik hoop dus dat iemand met zekerheid kan zeggen, bijvoorbeeld uit eigen ervaring, dat dit qua positie vergunningsvrij is, omdat ik dan ook de constructieve wijzigingen gewoon kan doen.

Ik had inderdaad ook mijn oog laten vallen op de lichtstraten met overdekkend glas! Dank voor de tip. Mijn foto was puur ter illustratie van de positie.

• daansimultaan
antont3 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:05:
Er is bijna niemand die een vergunning aanvraagt voor een lichtstraat
Hoe weet je dat? Werk je in de sector oid?

• antont3
daansimultaan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:36:
[...]

Hoe weet je dat? Werk je in de sector oid?
17 jaar ervaring bij een aannemer, diverse rollen tot aan projectleider. Ohja, een luifel aan je voordeur is ook vergunningsplichtig, dit als context.

[ Voor 13% gewijzigd door antont3 op 02-02-2026 18:24 ]

• daansimultaan
antont3 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:22:
[...]

17 jaar ervaring bij een aannemer, diverse rollen tot aan projectleider. Ohja, een luifel aan je voordeur is ook vergunningsplichtig, dit als context.
ja, ik weet het. Als je voor elk dingetje een vergunning gaat aanvragen ben je heel wat geld en tijd kwijt alleen al daarvoor. Ben je in al die jaren wel eens een situatie tegengekomen waar een gemeente achteraf problemen kwam maken om een lichtstraat of iets vergelijkbaars?

• antont3
daansimultaan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:27:
[...]

ja, ik weet het. Als je voor elk dingetje een vergunning gaat aanvragen ben je heel wat geld en tijd kwijt alleen al daarvoor. Ben je in al die jaren wel eens een situatie tegengekomen waar een gemeente achteraf problemen kwam maken om een lichtstraat of iets vergelijkbaars?
Nee, sowieso krijg je dan de kans om het te "legaliseren". Onze constructeur heeft een klus gehad waarbij iemand een aanbouw zonder vergunning had geplaatst welk dus bouwkundige getoets moest worden. Een ander voorbeeld is het legaliseren van een dakterras, de buren hadden geen bezwaar en het dak plus fundering kon dit dragen dus uiteindelijk een vergunning gekregen. Dus sowieso het constructieve huiswerk goed doen en als je geen moeilijke buren hebt zou ik het gewoon doen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
daansimultaan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:27:
[...]

Er is (in deze regio) een vrij bekende casus in rotterdam waar 2 buren ruzie hadden, uiteindelijk is heel de straat gehandhaafd. wat niet gelegaliseerd kon worden is gesloopt. (ook bij mensen die geen onderdeel van ruzie waren)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
antont3 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:05:
Last minute advice, gewoon doen ;). Er is bijna niemand die een vergunning aanvraagt voor een lichtstraat tenzij het een ingrijpende constructieve aanpassing is.
dat komt omdat de meeste vergunningsvrij zijn ;)

• antont3
twain4me schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:12:
[...]

Er is (in deze regio) een vrij bekende casus in rotterdam waar 2 buren ruzie hadden, uiteindelijk is heel de straat gehandhaafd. wat niet gelegaliseerd kon worden is gesloopt. (ook bij mensen die geen onderdeel van ruzie waren)
Vooruit dan maar, 1'tje die ik heb helpen legaliseren: https://streekstadcentraa...een-balkon-in-huiswaard-1. TLDR: indien het dak en fundering berekend waren op een dakterras (2,5kN/m2) voor het dak ipv 1kN/m2. Kon je je dakterras legaliseren (mits geen bezwaar). De mensen die alleen een poertje hadden konden de bups afbreken.

• daansimultaan
Ja, er zijn natuurlijk altijd wel extreme gevallen.

Mijn gewoonlijke werkwijze is:
- plannen bespreken met de buren
- constructieberekening laten maken
- de werkzaamheden netjes uitvoeren volgens die berekeningen
Dan kan er achteraf niet zo heel veel fout gaan dacht ik, en dat lees ik hier ook terug.

@anton met mits geen bezwaar bedoel je dan van buren? Kunnen die een wijziging aan je huis tegenhouden alleen maar omdat ze het niet mooi vinden oid?
Pagina: 1