Vraag

• Graveblobsop
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-02 12:27
Ik heb mijn oude goed werkende honeywell evohome vervangen voor de nieuwe evohome met r3 protocol met bijbehorende R9H stuurmodule. Aangesloten via OT op een vaillant ecotec plus ketel.

Het systeem werkt goed voor ongeveer een half uur. Daarna gaat een rood lampje branden op de R9H stuurmodule en lijkt de ketel in een soort van failsafe modus te gaan. Hij reageert in ieder geval niet meer op de de warmtevraag van de thermostaat, maar verwarmd nog wel.

Ik heb systeem al meerdere keren gereset. De stuurmodule verder van de ketel geplaatst, polariteit van de OT draden omgewisseld. maar het probleem blijft tekens terugkomen. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Ik kan nergens documentatie vinden over mogelijke problemen/storing van de nieuwe Evohome.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZh0YtWttT1e8saHgDG_w3qkVm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VZyWNaldXayeOpO3vjLATSA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3_S_pRlsZHzVnnvQiji8aZZQwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4BAxJms7AXv3Tc3fqVYQ9Cc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmh9NuHU2g4g3-3G0x3027eiIHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7q7ZKIBRGEXtbj2vinImKGT.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-02 20:57
Wat gebeurd er als je de 230v eraf haalt? In het OT schema staat deze er niet bij. Volgens de handleiding lijkt mij dat deze vanaf daar voeding krijgt.

• Graveblobsop
Zonder voeding gaat de hr ketel in dezelfde foutmodus draaien, krijgt het bedieningspaneel geen verbinding en branden er geen statusleds meer op de R9H module. Ook als ik zonder aangesloten 230V de polariteit van de OT draden omwissel veranderd er niets. Op pagina 13 van de installatie handleiding staat overigens dat de R9H aangesloten dient te zijn op netvoeding.

Zodra ik ook de OT draden loshaal van de R9H gaat de ketel volledig uit.

Wat ik gek vind is dat de vorige R8810A ketelmodule het probleemloos deed op alleen de OT aansluiting.

Ik begin langzaam te denken dat de nieuwe R9H misschien defect is. Ik heb een support ticket aangemaakt bij honeywell en zal vandaag ook eens contact opnemen met de verkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door Graveblobsop op 02-02-2026 05:47 . Reden: Toegevoegd dat netstroom wel staat aangegeven in installatie handleiding ]

• mourix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-02 15:05
Ik heb hier exact hetzelfde probleem met mijn evohome R3 set die ik tijdens black Friday heb aangeschaft. Resideo heeft mij al aangeraden om de CV-ketel te resetten naar fabrieksinstellingen, maar dat heeft geen verschil gemaakt. Ik zit nog steeds in mailcontact.

Het probleem is echt exact hetzelfde als bij jou. Alles werkt ongeveer een half uurtje goed en daarna raakt de R9H module de controle kwijt met het rode knipperende lampje. Mijn Avanta 28C ketel blijft dan ofwel hangen in permanent 0.35 kuub per uur, of stopt helemaal met stoken.

Ik hoop dat we hier snel een oplossing voor vinden want dit is vrij stressvol hier.

• Graveblobsop
Resideo gaf aan dat de R9H module geen communicatie kon krijgen met de CV ketel via OpenTherm. Daarom heb ik deze ochtend de OpenTherm (VR33) module van mijn vaillant ketel vervangen. Ook heb ik in de instelling van de CV ketel de optie "CV-deellast" op 15KW gezet in plaats van AUTO. Zo kan de R9H module het vermogen regelen in plaats van de CV ketel zelf.
Tot zover lijkt alles nu goed te werken. Ik houd het voorlopig in de gaten.