Raamuitzetters kiep raam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
hi tweakers, we hebben bij ons huis allemaal (18 stuks) kiepramen (dus scharnier bovenin en 2 raamuitzetters beneden) maar die kunnen niet zo ver open. Met de raamuitzettens ca 20 cm oid.

Nu willen we ze zo nu en dan wat verder openzetten en op zich kunnen ze ver opendraaien. maar dan moet je je dus eoa raamuitzetter hebben die ver uit kan, of wellicht 'los' kan als je verder dan normaal open wil .. maar dan moet je het wel vast kunnen zetten...

Heeft iemand een idee van eoa standaard verkrijgbare oplossing ??

dank!

mvg mb

[ Voor 4% gewijzigd door MisterB op 01-02-2026 20:29 ]

Alle reacties

• MisterB
  • Niet online
In aanvulling op mijn vraag: het zijn vrij grote ramen van 115x150 (bxh). Onderstaande tekening geeft situatie weer vanaf zijkant gezien. Zoek dus een oplossing om de ramen stabiel degelijk verder open te kunnen zetten en dus vast te kunnen zetten.

Kan er natuurlijk een stok tussen zetten maar dat bedoel ik niet. En de (knik) raamuitzetters zouden dan ook makkelijk 'los' moeten kunnen want nu zitten die natuurlijk aan raam en kozijn geschroefd. Dus soort uitneembare uitzetters of iets dat van kort naar heel lang kan ?

thx gr mbAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2AKmUNqW11Eh5S7TOJ0nq84ruA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nR1auTT1caLLqPS1OHjb3xP.jpg?f=fotoalbum_large

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03

BCC

Doe 20cm is vanwege de veiligheid en dat het raam niet teveel wind kan vangen volgens mij. Ik denk niet dat je snel langere in de handel vindt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17
Er is een reden waarom het raam niet verder open kan: veiligheid.
Ik heb ook meerdere ramen die open klappen. Ik heb bewust gekozen om deze zo te laten en niet verder open te zetten.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:35
Ik denk dat dit toch een soort knutselwerk gaat worden,
je zou AXA telescopische raamuitzetters een beetje kunnen mishandelen zodat ze ook voor zo'n raam werken maar die gaan ook niet verder dan 35cm.

Je zou natuurlijk een hydraulisch systeempje kunnen maken met 2 oversized injectiespuiten en een stukje leiding kunnen maken dat je op die manier het raam open kan drukken en dan vastzetten.

Maar zoals al gezegd is veiligheid de reden dat het niet kan en is de beste optie het raam aan te passen naar een draai kiepraam oid.

• MisterB
  • Niet online
BCC schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:18:
Doe 20cm is vanwege de veiligheid en dat het raam niet teveel wind kan vangen volgens mij. Ik denk niet dat je snel langere in de handel vindt.
Hi, ja dat klopt maar dat is niet mijn vraag. Het gaat om tijdelijk verder open bv dekbedje uitkloppen.
Wat al zou helpen is een uitzetten die normaliter knikt (dus opendraaien en rauim uitduwen waardoor de uitzetter knikt.... maar ook soort van los kan als je verder open wilt.

Ik zou dat dan op 1 of 2 ramen toepassen.

Trouwens ook WEL voor de veiligheid want in geval van brand komen we dan mekkelijker op dakje.

Ivm inbraak hou ik eea normaliter natuurlijk op gewone stand.

mvg mb

• MisterB
  • Niet online
BvZwolle schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:18:
Er is een reden waarom het raam niet verder open kan: veiligheid.
Ik heb ook meerdere ramen die open klappen. Ik heb bewust gekozen om deze zo te laten en niet verder open te zetten.
Ja klopt maar dat is niet mijn vraag zie reactie op vorige soortgelijke opmerking

gr mb

• squashedraven
als het ook voor de veiligheid van een ontsnappingsroute is zou ik niet twijfelen en gewoon even een timmerman een draai-kiepraam er in laten zetten.

• MisterB
  • Niet online
squashedraven schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:21:
Ik denk dat dit toch een soort knutselwerk gaat worden,
je zou AXA telescopische raamuitzetters een beetje kunnen mishandelen zodat ze ook voor zo'n raam werken maar die gaan ook niet verder dan 35cm.

Je zou natuurlijk een hydraulisch systeempje kunnen maken met 2 oversized injectiespuiten en een stukje leiding kunnen maken dat je op die manier het raam open kan drukken en dan vastzetten.

Maar zoals al gezegd is veiligheid de reden dat het niet kan en is de beste optie het raam aan te passen naar een draai kiepraam oid.
hi ja , veiligheid klopt maar dat was niet mijn vraag (behalve daar waar je zou willen vluchten als er brand is oid (op 1 of 2 ramen).

is er een uitzetter die dus deelbaar is ? Dus knopje indrukken en je houd deel over dat op raam zit en deel dat op kozijn zit ??

En dan zet ik er in geval dekbedje uitkloppen er wel stok tussen ?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Als het tijdelijk is, klik uitzetten los, zet een schroef met haak in plafond, met touwtje omhoog houden. (Geen sisaltouw pakken maar wat steviger).

• MisterB
  • Niet online
squashedraven schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:29:
als het ook voor de veiligheid van een ontsnappingsroute is zou ik niet twijfelen en gewoon even een timmerman een draai-kiepraam er in laten zetten.
klopt maar ook niet mijn vraag..

het gata primair om zo nu en dan ff meer opening (gecontroleerd)

[ Voor 10% gewijzigd door MisterB op 02-02-2026 08:30 ]

• squashedraven
MisterB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:29:
[...]

klopt maar ook niet mijn vraag..

het gata primair om zo nu en dan ff meer opening (gecontroleerd)
het is natuurlijk makkelijk om alles neer te zetten als geen antwoord op de vraag.

Maar zoals ik al eerder stelde is dat wat jij wil er gewoon niet, (ook niet deelbaar met een knopje, alleen de klassieke uitzetters voor openzwaaiende ramen) en zul je dus ofwel kozijn aan moeten passen ofwel zelf iets moeten knutselen

• MisterB
  • Niet online
99ruud99 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:29:
Als het tijdelijk is, klik uitzetten los, zet een schroef met haak in plafond, met touwtje omhoog houden. (Geen sisaltouw pakken maar wat steviger).
ja maar die uitzetter klik je niet los ... die zitten in kozijn en raam geschroefd ...maar er zal vast wel deelbare op de makrt zijn maar ik kom ze niet 123 tegen ...

• squashedraven
MisterB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:31:
[...]

ja maar die uitzetter klik je niet los ... die zitten in kozijn en raam geschroefd ...maar er zal vast wel deelbare op de makrt zijn maar ik kom ze niet 123 tegen ...
https://www.deoudedeurkli...UJT7Oi8OYFeQaAgziEALw_wcB

klinknagel op het scharnierpunt uitboren, vervangen voor een boutje met vleugelmoer en klaar is kees

• MisterB
  • Niet online
squashedraven schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:31:
[...]

het is natuurlijk makkelijk om alles neer te zetten als geen antwoord op de vraag.

Maar zoals ik al eerder stelde is dat wat jij wil er gewoon niet, (ook niet deelbaar met een knopje, alleen de klassieke uitzetters voor openzwaaiende ramen) en zul je dus ofwel kozijn aan moeten passen ofwel zelf iets moeten knutselen
klopt, ik ben me bewust van veiligheid dus het komt op 1 of 2 ramen en wordt controlled gebruikt ..

dus het is niet makkkelijk, en goed dat iedereen er op wijst, maar het was niet de vraag..

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Vorig huis had ook zulke ramen en daar zaten de telescopische uitzetters aan de zijkant, en iets hoger, waardoor ze vrij ver open konden. Ze waaiden wel heel makkelijk dicht.
Er zaten verder helemaal niet van die hafboompjes op zoals bij kleine raampjes, alleen raamsloten.

• MisterB
  • Niet online
squashedraven schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:33:
[...]

https://www.deoudedeurkli...UJT7Oi8OYFeQaAgziEALw_wcB

klinknagel op het scharnierpunt uitboren, vervangen voor een boutje met vleugelmoer en klaar is kees
hi thx ja dat is op zich wel idee.. die zijn vrij eenvoudig aan te passen idd en vleugelmoer of splitpen is wel eenvoudig uit elkaar te nemen (zo nu en dan - het hoeft niet dagelijks of wekelijks) . De huidige zijn wat complexer maar denk ik ook wel op die manier aan te passen...

Als er iets in de handel is zou het nog mooier zijn

dank allen voor de reacties mvg mb

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:24

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Afbeeldingslocatie: https://assets2.wovar.io/cdn-cgi/image/width=1000,quality=85,format=auto/public-assets/WV007092/raamuitzetter_rvs_300_mm_met_stelpen_per_stuk.jpg

Zo'n ding kan je toch gewoon gebruiken? dat is al meer als de standaard vouwbare uitzetter.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoerdfoto op 02-02-2026 08:41 ]

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:13
@MisterB Ik denk dat er meer bedoeld wordt dat zoiets er niet standaard is vanwege de veiligheid.
Dan helpt dat je dat weet, etc ook niet echt zeg maar. Dan kun je beter in mijn ogen die posts of delen van die posts negeren. Dat houdt het ook overzichtelijker.

@Sjoerdfoto Probleem met die is, dat je die dan dwars moet monteren. Lijkt me geen oplossing voor zulke ramen. Of ik zie niet hoe je die als beste kunt plaatsen. :+

[ Voor 26% gewijzigd door Arunia op 02-02-2026 08:43 ]

• MisterB
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:37:
Vorig huis had ook zulke ramen en daar zaten de telescopische uitzetters aan de zijkant, en iets hoger, waardoor ze vrij ver open konden. Ze waaiden wel heel makkelijk dicht.
Er zaten verder helemaal niet van die hafboompjes op zoals bij kleine raampjes, alleen raamsloten.
ja zoiets kan ook maar in normaal gebruik wil ik ze wel goed vast kunnen zetten op 20 cm oid ... er is nogal wat wind hier zo nu en dan...

ik denk dat ik op 1 of 2 gewoon de scharnier pen uitboer en door iets makkelijk uitneembaars vervang (tenzij ik nog wat in de handel tegenkom)

gr

• MisterB
  • Niet online
Arunia. eens..fijn dat iedereen er op wijst. Scharnier pen uitboren bestte idee tot nog toe. Mocht ik zelf iets tegenkomen dan laat ik het hier weten ... ook als ik zelf iets geknutseld heb (maar probeer altijd het liefst een in de handel verkrijgbare opl te vinden.

mvg mb

• MisterB
  • Niet online
Ter illustratie: ik ga dus de pen uit middelpunt scharnier boren en vervangen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQUgitcTuFfols66wN7peKGN-7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7s4j8DQ5jR5klCPKZmCdF0b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubUgaNtriDp4X41bd3yKEBiWT_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MlP595WRji8kYVPFy4Z03sn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door MisterB op 02-02-2026 08:50 ]

• MisterB
  • Niet online
@Sjoerdfoto.. zo iets zou aan zijkant kunnen maar vrij onstabiel dat juttert los als dwars geplaatst (met wat aanpassing) en bengelt dan als raam dicht

mvg mb

• pistole
  • Laatst online: 17:08

pistole

Frutter

MisterB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat als je dat combineert met de eerder genoemde telescopische raamuitzetters dat je dan een werkbare oplossing hebt :) . Als je die raamuitzetters betrekkelijk hoog monteert dan kan het raam vrij ver open. Hou wel rekening met het gewicht van het raam en de maximale belasting van de uitzetters.

Ik frut, dus ik epibreer

• MisterB
  • Niet online
ja zo iets zal het worden... het zijn ramen van 115 breed en 150 hoog met lekker dik glas erin dus het weegt idd wel wat ...

hier hebben we er dus 18 van maar ga dit op 2 ramen toepassen (1 voor dekbedje en 1 om te vluchten - alhoewel ik denk dat je ze er ook wel uittrapt als het echt moet maar dat kost denk ik meer tijd)

we zijn nog vrij veel aan het klussen hier (huis uit 2020)

[ Voor 50% gewijzigd door MisterB op 02-02-2026 09:14 ]

• BCC
  • Laatst online: 22:03

BCC

MisterB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:43:
[...]
ik denk dat ik op 1 of 2 gewoon de scharnier pen uitboer en door iets makkelijk uitneembaars vervang (tenzij ik nog wat in de handel tegenkom)
Ja dat is wel mooi een boutje met een borgpen. Maakt het ook wel weer wat inbraak gevoeliger helaas.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• MisterB
  • Niet online
hi dat lijkt me wel meevallen het is binnen.. niet meer dan nu...

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:11
MisterB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:51:
hi dat lijkt me wel meevallen het is binnen.. niet meer dan nu...
Wanneer het raam dicht en vergrendeld is zal het idd weinig uitmaken, maar die uitzetters zijn vaak zo gemaakt dat ze inbrekers wanneer het raam open staat een heel klein beetje afremmen. Wanneer je de scharnierpen vervangt door een vleugelmoer kan je "heel klein beetje" vervangen door "niet".

Ik zou zelf toch al niet graag vertrouwen op dat hele kleine beetje, dus mij zou het weinig uitmaken, maar als je die ramen wel eens open laat terwijl je zelf even naar de bakker loopt oid, zou ik de variant met vleugelmoer voortaan afsluiten.

Misschien relevanter punt: je had het over een baby ledikantje. De bijpassende baby zal, als het goed is, over een paar jaar de fase bereiken waarin alles wat los kan worden gemaakt ook los wordt gemaakt (en diverse dingen die niet los kunnen worden gemaakt ook). Wanneer je geen zin hebt om dan weer aan dat raam te moeten rommelen is handig nu alvast over kindveilig na te denken.

[ Voor 40% gewijzigd door onkl op 02-02-2026 14:57 ]

• MisterB
  • Niet online
onkl schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Wanneer het raam dicht en vergrendeld is zal het idd weinig uitmaken, maar die uitzetters zijn vaak zo gemaakt dat ze inbrekers wanneer het raam open staat een heel klein beetje afremmen. Wanneer je de scharnierpen vervangt door een vleugelmoer kan je "heel klein beetje" vervangen door "niet".

Ik zou zelf toch al niet graag vertrouwen op dat hele kleine beetje, dus mij zou het weinig uitmaken, maar als je die ramen wel eens open laat terwijl je zelf even naar de bakker loopt oid, zou ik de variant met vleugelmoer voortaan afsluiten.

Misschien relevanter punt: je had het over een baby ledikantje. De bijpassende baby zal, als het goed is, over een paar jaar de fase bereiken waarin alles wat los kan worden gemaakt ook los wordt gemaakt (en diverse dingen die niet los kunnen worden gemaakt ook). Wanneer je geen zin hebt om dan weer aan dat raam te moeten rommelen is handig nu alvast over kindveilig na te denken.
lol .. babyledikantje ?? die zijn al 20 jaar de deur uit hier ..

Maar dat raam op dakje blijft gewoon dicht en die ander zit te hoog

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:11
MisterB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:47:
[...]
lol .. babyledikantje ?? die zijn al 20 jaar de deur uit hier ..

Maar dat raam op dakje blijft gewoon dicht en die ander zit te hoog
Ah. Dan weet jij meer over opvoeden dan ik, prima. Ik liet mezelf vermoedelijk verwarren door "dekbedje": dat associeer ik klaarblijkelijk met klein grut. :P

• MisterB
  • Niet online
ja gewoon 200x240

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:30
MisterB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben ook een kiepraam, maar dan met een andere raamuitzetter. Die zit ook anders gemonteerd (zit aan twee kanten overigens). Die kun je zo losdraaien. Is dat wat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mHjJ9RlK_A-MMSW-HppOcfgDj0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lK2DdgZlmEvrMT4KtWg0xpym.jpg?f=user_large

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

• MisterB
  • Niet online
wat draai je los dan, en waar komen die vandaan ?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
MisterB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:53:
@Sjoerdfoto.. zo iets zou aan zijkant kunnen maar vrij onstabiel dat juttert los als dwars geplaatst (met wat aanpassing) en bengelt dan als raam dicht

mvg mb
nee die sjoerd bedoelt zitten normaliter aan de onderkant. maar die horen horizontaal te bewegen en dat kan niet bij jouw raam

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 02-02-2026 16:55 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4s2qmCi9txCGniS0z5defNvScMY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6derNRLthhgOkHutPxcm5UUN.jpg?f=user_large

AXA telescopische uitzetter naar buitendraaiend staal wit 50 cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ksc7BpFv2Pl-pwl4FK7LThKk2nc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RvV7BtoWA1O972UzMtllBQ7M.jpg?f=user_large
AXA Raamsluiting met slot SKG 1-ster

Meest simpele manier, telescopen aan de zijkant, 2x raamsluiting aan de onderzijde.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

• MisterB
  • Niet online
hi ja zoiets kan ook , denk dat opening iig stuk groter wordt dan wat je op mijn fotos ziet .. mvg mb
Pagina: 1