schuur winddicht maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-03 08:54
Mijn vraag
Beste mede-tweakers. Wij hebben een schuur die best wat gaten tussenin heeft en ik zou die graag regen/wind dicht maken. Gezien we verbouwingen aan het doen zijn hier had ik de vraag al gesteld aan 3 aannemers en ze komen allemaal met een ander verhaal wat mij doet twijfelen. De schuur is +-135cm breed en +-310cm in de lengte. We stockeren er een grasmachine, houtverf, zaden, over het algemeen tuinmateriaal en nog veel meer. Het is niet de bedoeling om er een geïsoleerd huis van te maken maar vooral de regen en deel van de koude en warmte buiten te houden wanneer mogelijk. Heeft iemand een soortgelijk geval gehad of een idee wat zou werken? In de toekomst zullen we aan de binnenkant rekken plaatsen dus die kant zal moeilijk(er) bereikbaar zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik kan pur platen hangen, OSB (regen kan tussen het buitenshot), of constructie folie en dan eventueel iets anders. Dat was wat de 3 aannemers aanraden. Van geen enkele ben ik overtuigd, zeker omdat ze alledrie een andere opinie hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBSHx2TIyYkXt6ixT3X0JRbRyeg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djr366KhR62E8UcKor3vRhMi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNFH3JZ-jksyuUksBSbd-4hJRAk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MzJpvaumAt9yQfySCXdNnIoq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRSFmdVspnDmMUuKPoPBq4yggMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAaBlhfqW7SIffIW2CAszxH0.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via silencedkill op 02-02-2026 08:44)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:31
dat inderdaad, gewoon waterdichte dampopen zwarte spinvlies folie. zoiets, https://www.isolatiemater...p-open-folie-15x50m-75-m2

kun je aan de binnenzijde gewoon vastnieten. en als je het sjiek wil kan er daarna 9mm underlayment ofzo tegenaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Dampopen folie zou ik doen. Gewoon van boven naar beneden, en de naden even afplakken. Uurtje werk, winddicht. De planken zou ik even loshalen, maar de folie kan prima over de balken heen.

Het is wel kwetsbaar, en als ik kijk hoe je nu de schuur gebruikt zou je het beter om afwerken met osb of net als buiten met planken. Dan heb je ook gelijk mooi rechte wanden.

Acties:
  • Beste antwoord

• No Hands
dat inderdaad, gewoon waterdichte dampopen zwarte spinvlies folie. zoiets, https://www.isolatiemater...p-open-folie-15x50m-75-m2

kun je aan de binnenzijde gewoon vastnieten. en als je het sjiek wil kan er daarna 9mm underlayment ofzo tegenaan.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:21

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@No Hands niet je het meteen tegen de buitenwand aan of moet er ruimte tussen?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• ErickN
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 06-03 09:57
Uit in interesse:

Waarom niet gewoon landbouwzeil ipv dampopen? Die plastic opslaghokken werken toch ook.
Ik lees het als "wind & regen dicht" niet hermetisch afgesloten.

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-03 08:59
Zorg er wel voor dat er iets van ventilatie mogelijk blijft, zodat een natte fiets of grasmaaier ook in de koudere maanden droogt, anders vliegt de roest je om de oren. Bron: ervaringsdeskundige nadat de vorige bewoner een deel van de ventilatieroosters had verwijderd.

• No Hands
NiGeLaToR schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:08:
@No Hands niet je het meteen tegen de buitenwand aan of moet er ruimte tussen?
als je aan de binnenkant weer plaatmateriaal tegen het folie zet dan zou ik wel iets van afstandhouders aan de buitenkant gebruiken ja. anders droogt je folie slecht.

• silencedkill
Top, Dank je wel iedereen voor de antwoorden!

Ik zal voor waterdichte dampopen folie gaan. Eventueel dan osb tegen de binnenste balken zodat er genoeg plaats zit tussen de folie en de osb maar ik neig eerder om zonder osb te werken.

Dat van ventilatie is inderdaad ook iets waar ik niet aan gedacht heb. De voor- en achterkant blijven zoals het is en dat raam word vervangen door eentje met een rooster dus ik denk dat dat wel goed zit.

De bedoeling is om uiteindelijk houten rekken te bouwen tegen de linkerkant om te vermijden dat zoals nu alles overal ligt. En dan wil ik uiteraard niet dat regen en sneeuw door die balken heen blaast op al het materiaal.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@silencedkill ik heb deze in mijn schuur gemaakt. Venturi ventilatie - nog een beetje nerdi ook :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Ik zou de buitenste planken eraf halen en opnieuw opbouwen met rabatdelen. Dan is je schuur in ieder geval winddicht.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

MarkyB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:13:
Ik zou de buitenste planken eraf halen en opnieuw opbouwen met rabatdelen. Dan is je schuur in ieder geval winddicht.
Hmm, ja dat valt in de praktijk erg tegen. Mijn schuur is zo opgebouwd maar als het lang nat is is het dichter, maar zodra het een tijd droog is trekken de kieren er weer in. Je kunt niet overal naar buiten kijken maar echt dicht zou ik het niet noemen :) Vandaar dat ik meelees en overweeg ook met folie toch wat meer vocht en wind buiten te houden.

• silencedkill
Rabatdelen had ik al eens gedacht maar het leek mij het niet waard. Naast het (extra) werk en geld zijn de huidige planken dan om weg te gooien of ergens anders te (her-)gebruiken. Momenteel hebben we er geen project voor. Zou zonde zijn, zeker omdat deze behandeld geweest zijn met verf, olie en wie weet wat nog meer dus je kan ze ook niet in de kachel gooien. Bovendien heeft het wel iets zoals het nu is, heeft iets rustiek en het is wel mijn ding.

Een ander idee was om ecoplast boryswez (met ventilatie) er over heen te doen maar dat is weer wat extra PVC en ik ken het enkel van naam dus geen ervaring mee. Ik ben geen milieu-activist maar als ik iets kan gebruiken die natuurlijk is as-is of zonder plastic dan zal ik dat ook doen.

@NiGeLaToR Voor onze schuur ben ik niet overtuigd van de venturi, maar ik heb een vriend die problemen heeft met zijn vernieuwde badkamer (waar er een spouwmuur is) en condens in de muren. Ik ken de details niet maar van wat hij toonde op foto's zit alles potdicht. Werkt dit echt ? Dan zou dit misschien wel een uitkomst bieden. Het idee is best interessant en dank je wel daarvoor!

Helaas is de weersvoorspelling dat er nog minstens twee weken temperaturen zullen zijn onder het vriespunt. Hopelijk erna beter weer en dan zal ik hier updaten met wat foto's.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@silencedkill ik heb er 3 in mijn schuur geprikt en die zuigen eigenlijk permanent wel af en sinds ik ze heb is de schimmelmeuk tegen het platte dak met epdm aan de binnenkant gestopt. Dus voor mij werkt het goed genoeg. In een voeg prikken schijnt het ook goed voor te werken, maar daar heb ik zelf dus geen ervaring mee.

• Kting
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-02 14:47
Zelf zou ik voor PIR platen gaan en dan underlayment ertegenaan. Op die manier is de binnenzijde ook gelijk strak waar je weer rekken ed aan kan hangen.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Kting heb je dan niet weer extra risico op condens omdat je ook isoleert? PIR is bovendien niet waterbestendig, dus je moet het dan wel echt waterdicht maken, wat in een houten schuurtje niet echt eenvoudig is. Tis wel verleidelijk, maar zie zelf meer voor me dat ik het zo zou doen:

Rabat
2cm leeg
folie
2cm leeg
evt afwerkhout

Zodat beide kanten van de folie kan ademen en geen contact heeft met evt nat hout. Rabat delen zitten knoesten etc in en ondanks goed beitsen slaat daar altijd nog wat vocht doorheen in het natte seizoen. Als ik de folie er tegenaan doe blijft dat enorm nat, wat niet best is voor het hout.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou ook kiezen voor planken buiten eraf en opbouwen met nieuwe rabatdelen, daarachter houten frame met plastic folie en isolatie er tussenin en gips. Dan is het niet alleen luchtdicht maar ook dampdicht. Wil je goed hebben, lijkt mij dat de beste oplossing, met folie ga je niets uithalen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@itsalex hij wil het winddicht maken, hoezo haalt folie niets uit dan? Dan kun je het dus ook weglaten uit jouw voorgestelde opbouw ;)

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:24
Je zou ook gevelpanelen kunnen pakken.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:14:
@itsalex hij wil het winddicht maken, hoezo haalt folie niets uit dan? Dan kun je het dus ook weglaten uit jouw voorgestelde opbouw ;)
Wat dacht je van kou/warmte/vocht? Als vocht tussen het plastic komt en (open) delen van het hout of direct in de isolatie, wat denk je dat er gaat gebeuren? Dan is het een kwestie van een paar jaar voordat alles rot is en de schimmel kan goed opbouwen met het vocht.

[ Voor 4% gewijzigd door itsalex op 02-02-2026 16:31 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@itsalex dan snap ik het nog steeds niet want je wilt naast het folie alleen isolatie en gips toevoegen. Daar krijg je dan toch diezelfde vocht in?

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-03 10:18
Simpele suggestie: Schroef latten/planken over de kiertjes. Mooi Ai render:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2r9XP3QJTRD5SRHxG21A3Shrmdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JAa5rwPspXUQ0NtTTIo7mtss.png?f=fotoalbum_large

Hoeft niet zoveel te kosten, kun je juist wel/niet een accentje van maken, geen last van plastic etc. Ikzelf vind het wel een chique look hebben (mits netjes gedaan).
offtopic:
Als je rechte latjes gebruikt, gebruik dan wel ff een waterpas.

[ Voor 12% gewijzigd door Martijn.C.V op 03-02-2026 17:12 ]

Complimentje?

• silencedkill
Martijn.C.V schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:07:
Simpele suggestie: Schroef latten/planken over de kiertjes. Mooi Ai render:

[Afbeelding]

Hoeft niet zoveel te kosten, kun je juist wel/niet een accentje van maken, geen last van plastic etc. Ikzelf vind het wel een chique look hebben (mits netjes gedaan).
offtopic:
Als je rechte latjes gebruikt, gebruik dan wel ff een waterpas.
Dit is een cool idee! Ik zal het zeker in gedachten houden. We moeten zowiezo naar een houtzagerij de komende weken voor een ander project (constructie balken en planken om beton te gieten), eens zien wat ze daar nog liggen hebben.
Thanks!
Pagina: 1