Vraag

• StevenRSCA
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:00
Ik heb tijdens een rondje opruimen hier in huis nog een oude iPod nano teruggevonden. Ik schat dat dit beestje ongeveer 20 jaar oud zal zijn. Er is nog leven in, maar ik krijg de boodschap dat iTunes moet gebruiken om 'em volledig aan de praat te krijgen.

Ik vermoed dat dit anno 2026 - waar iTunes al enkele jaren niet meer bestaat - allicht een mission impossible is? Had ergens gehoopt dat de Finder op mijn iMac dat ding zou herkennen, maar helaas pindakaas.

Het is uiteraard niet het einde van de wereld :) . Moest er nog één of andere mogelijkheid zijn om dat ding toch nog werkende te krijgen, dan hoor ik het graag!

Alle reacties

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:59
Hier (https://www.oldversion.com/software/search/?query=itunes) zijn oude versies voor op Windows en Mac te vinden, op zich moet het zéker mogelijk zijn om die nog uit te lezen :)

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:17
iTunes bestaat toch gewoon nog.
Windows 11 Pro PC met iTunes (2000-2025) Versie 12.13.9.1.
Gebruik het om back-ups van m'n iPhone te maken.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:38

g0tanks

Moderator CSA
StevenRSCA schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:45:
Ik vermoed dat dit anno 2026 - waar iTunes al enkele jaren niet meer bestaat
iTunes bestaat nog gewoon en het zou geen probleem moeten zijn om met een oude iPod te syncen: https://www.apple.com/itunes/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• StevenRSCA
Dankjewel voor de feedback. Ik denk dat ik het via iTunes op een Windows PC zal moeten proberen. Oudere versies van iTunes voor MacOS downloaden en installeren op recentere versies van MacOS lukt niet (wat te verwachten was uiteraard).

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:01
Toevallig afgelopen weekend mijn iPod nano 4e generatie aan mijn huidige MacBook Air gehangen, kon prima muziek toevoegen en verwijderen via Finder. Werkte prima.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:45
Ook op nieuwere Mac's/MacOS zou het nog moeten werken, itunes zit in principe nu in Finder verwerkt.

• StevenRSCA
Arosa schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:51:
Toevallig afgelopen weekend mijn iPod nano 4e generatie aan mijn huidige MacBook Air gehangen, kon prima muziek toevoegen en verwijderen via Finder. Werkte prima.
En hier komt 'ie dus niet in Finder tevoorschijn. Zowel op mijn iMac late 2015 (die op Monterey is blijven steken) als mijn MacBook Pro M3 die up-to-date op Tahoe staat.

Ik vermoed dat het misschien te maken heeft dat het een iPod nano 1st or 2nd gen is. Ik dacht online ergens gelezen te hebben dat het voor nieuwere modellen (zoals jouw iPod nano 4e generatie ) effectief nog zou werken via Finder.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

StevenRSCA schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:28:
[...]

En hier komt 'ie dus niet in Finder tevoorschijn. Zowel op mijn iMac late 2015 (die op Monterey is blijven steken) als mijn MacBook Pro M3 die up-to-date op Tahoe staat.

Ik vermoed dat het misschien te maken heeft dat het een iPod nano 1st or 2nd gen is. Ik dacht online ergens gelezen te hebben dat het voor nieuwere modellen (zoals jouw iPod nano 4e generatie ) effectief nog zou werken via Finder.
Alleen de eerste twee generatie iPods (de originele) werken niet meer met macOS Tahoe omdat Tahoe geen FireWire meer ondersteund (bron).

Ik zou je iPod nano even 'hard resetten': aanzetten terwijl je de 'menu' en 'pauze/play' knoppen ingedrukt houdt (bron).

-Edit-
Om welke iPod nano gaat het eigenlijk?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Identify your iPod model kan helpen met het identificeren welke iPod nano je precies hebt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:23

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Niet direct gerelateerd aan je vraag maar zou wel kijken naar de batterij, van enkele is hij makkelijk te vervangen maar van anderen kan het praktisch niet meer vervangen worden als hij eenmaal is uitgezet. Dus als je hem echt nog weer wil gaan gebruiken vervang die ook nu het nog kan!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• StevenRSCA
Mog schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Alleen de eerste twee generatie iPods (de originele) werken niet meer met macOS Tahoe omdat Tahoe geen FireWire meer ondersteund (bron).

Ik zou je iPod nano even 'hard resetten': aanzetten terwijl je de 'menu' en 'pauze/play' knoppen ingedrukt houdt (bron).

-Edit-
Om welke iPod nano gaat het eigenlijk?
Dankzij de link van @Daedalus hieronder heb ik kunnen identificeren dat het effectief om een first gen iPod nano gaat. Een hard reset volgens de methode hier beschreven lukt niet. Ik blijf afwisselend de boodschap "use iTunes to restore" en het Apple logo krijgen.

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Hoe heb je de iPod ooit geïnstalleerd/opgezet? Via Windows of via Mac?

• StevenRSCA
Mog schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:37:
Hoe heb je de iPod ooit geïnstalleerd/opgezet? Via Windows of via Mac?
Goeie vraag; ik had zelf nog niet eens zover nagedacht. Zeker en vast geïnstalleerd met Windows. We spreken over de periode 2005/2006 en ik ben pas ruim vijf jaar later verder en dieper in het Apple ecosysteem gedoken.

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

StevenRSCA schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:20:
[...]

Goeie vraag; ik had zelf nog niet eens zover nagedacht. Zeker en vast geïnstalleerd met Windows. We spreken over de periode 2005/2006 en ik ben pas ruim vijf jaar later verder en dieper in het Apple ecosysteem gedoken.
Het zou in principe niet uit moeten maken. De Mac kan prima FAT32 systemen lezen. Ik zou hem proberen aan te sluiten op een Windows PC. Wellicht helpt dat nog.

Pagina: 1