Down install W11Pro naar W10Pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-03 19:53

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil een Windows 11 Pro Laptop kopen, maar wil liever W10 Pro erop draaien.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nieuwe computer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Internet is vrij onduidelijk dat een W11 Pro licentie ook automatisch W10 Pro dan support.

Hulp graag, bedankt alvast.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Windows 10 licenties zijn bruikbaar voor Windows 11 maar niet andersom. Je moet dus een nieuwe 10 licentie aanschaffen.

Overigens is Windows 10 verouderd en is er geen garantie dat nieuwe hardware optimaal werkt, dus of de subjectieve voorkeur ook daadwerkelijk haalbaar is, valt nog te bezien. Windows 11 drivers werken namelijk niet gegarandeerd ook op 10.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:00
Windows 10 is end of life. Je krijgt ook geen updates meer. (uitzonderingen daargelaten)

tip: Blijf bij Windows 11 of probeer Linux?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:03

Blokker_1999

Full steam ahead

Neen, de licentie zal niet geldig zijn voor Windows 10. Je gaat mogelijks ook problemen hebben met drivers te vinden en dan heb je nog het feit dat je dan met een OS zit waar nu al beveiligingsgaten in bekend zijn die misbruikt worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-02 16:33
kujinshi schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:44:
Mijn vraag
Ik wil een Windows 11 Pro Laptop kopen, maar wil liever W10 Pro erop draaien.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nieuwe computer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Internet is vrij onduidelijk dat een W11 Pro licentie ook automatisch W10 Pro dan support.

Hulp graag, bedankt alvast.
Ik zou dan voor een refurbished Laptop gaan met Windows 10 Pro erop die je later als het nodig is wel een upgrade kan maken naar Windows 11 Pro ( zie processor ondersteuning voor Windows 11 op Microsoft website )

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 15:27
Een nieuwe nieuwe computer?

Want niet alleen het support van windows 10, maar ook support van hardware- en softwareleveranciers stopt voor Windows 10. Nvidia bijvoorbeeld stop in oktober 2026.
maar wil liever W10 Pro erop draaien.
Maar de grote vraag is, waarom zou je dit nog willen?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Naar mijn weten zijn licenties van Microsoft nooit backwards compatible geweest.

Na wat rondzoeken zou het gewoon moeten kunnen, Gemini verteld me in elk geval dat dit "gewoon" mogelijk is, zolang je maar wel dezelfde versie van Windows installeert, dus een Windows 10 Pro zou gewoon moeten werken, omdat Windows 11 technisch voort borduurt op Windows 10.

[ Voor 64% gewijzigd door CH4OS op 10-02-2026 18:36 ]

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-02 16:33
PROnline schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:16:
[...]

Een nieuwe nieuwe computer?

Want niet alleen het support van windows 10, maar ook support van hardware- en softwareleveranciers stopt voor Windows 10. Nvidia bijvoorbeeld stop in oktober 2026.

[...]

Maar de grote vraag is, waarom zou je dit nog willen?
" maar ook support van hardware- en softwareleveranciers stopt voor Windows 10 " het zal nog jaren compatibel zijn, ik koop regelmatig nieuw hardware wat nog compatibel is met Windows 7 ( offline gebruik ) ook al staat het niet vermeld.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46
Je hebt in principe downgrade rechten bij een Pro versie van Windows. Je mag dus licentietechnisch terug naar een oudere versie, zolang deze nog support heeft van MS:

https://www.microsoft.com...guidance/Downgrade-rights
https://www.microsoft.com...d9f#areaheading-uid673824

[q]7b. Downgraderechten. Als u een apparaat hebt aangeschaft bij een fabrikant of installateur met een vooraf geïnstalleerde Professional-versie van Windows en het apparaat is geconfigureerd voor gebruik in de volledige functiemodus, kunt u downgraden naar een gelijkwaardige editie op een eerdere versie van Windows Professional, maar alleen zolang Microsoft ondersteuning biedt voor die eerdere versie zoals vermeld op https://aka.ms/windowslifecycle, en die eerdere versie ondersteunt op uw hardware zoals vermeld op https://aka.ms/minhw. Deze overeenkomst geldt voor het gebruik van de eerdere versies. Als de eerdere versie andere onderdelen bevat, zijn alle voorwaarden voor die onderdelen in de overeenkomst bij de eerdere versie van toepassing op uw gebruik van dergelijke onderdelen. Noch de fabrikant of installateur van het apparaat, noch Microsoft is verplicht u van eerdere versies te voorzien. U dient de eerdere versie afzonderlijk te verkrijgen. Hieraan kunnen kosten zijn verbonden. U mag op elk moment een eerdere versie vervangen door de versie die u oorspronkelijk hebt verkregen.
Pagina: 1