Nieuwe AVR set, mogelijk probleem; wie wil 'testje' doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:14
Beste mensen,

Sinds kort heb ik een nieuwe set, eindelijk wat fatsoenlijks, maar ik ben nogal een 'mierenbevruchter'.
Tot nog toe gaat alles goed op één ding na en ik maak mijzelf daar ongezond druk over.
Ik draaide een testje op YT en er gingen geluidjes (ik noem het riedeltje) met rode balkjes welke speaker dat uit moest zenden.
Echter; over de rechterspeakers (voor en achter) was het geluid anders, zat er wat 'doorheen', alsof je een vogeltje hoorde tsjilpen in een vogelbadje, net als het 'riedeltje' op piek kwam en weer afbouwde.

Simpel; probeer hem op iets anders: laptop, telefoon, autoradio, met- zonder koptelefoon enzovoorts: dan hoor ik het geluid niet.
Het probleem is echter; op die apparaten komt het geluid tweekanaals binnen en/of gaat tweekanaals eruit; dan doet hij het niet.
Dit filmpje, komt vanaf YT ook echt 5.1 binnen en 'moet' (voor de test) ook 5.1 weer naar buiten; pas dan hoor je het geluidje.

Ik maak me echt ongezond druk over dit probleem en denk dat er iets stuk is in mijn nieuwe set.
Zou iemand zo goed willen zijn om ditzelfde filmpje te draaien voor me met 5.1 in- en uitvoer om te zien of het in het filmpje zit?
Het gaat om dit filmpje: YouTube: Revolutionary 5.1 Surround Sound Check EXPOSED!

De setup waar ik het mee draai (weet niet of het uitmaakt, maar kan maar volledig zijn)
Denon AVR-X2800h
Wharfedale Diamond 12.4 (front)
Wharfedale Diamond 12.C (center)
Wharfedale Diamond 12.1 (rear)
Wharfedale WH-D8 subwoofer

Het zijn -lijkt mij- niet de speakers want ik heb L/R omgedraaid en dan verhuist het geluid mee naar de andere kant.
Denon stuk?

Ik zou ENORM dankbaar zijn als iemand dit filmpje zou kunnen draaien met echte 5.1

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:32
Het lijkt mij beter dat je je 5.1 installatie gaat testen met geluid van een betrouwbare site zoals deze in plaats van Joetjoeb.
Aan de commentaren onder dat filmpje te zien hebben meer mensen er problemen mee.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Interceptor101
Bedankt voor je reactie Yaksa.

Daar heb je wel gelijk in natuurlijk, maar het filmpje kwam voorbij en ik draaide hem. Alles staat op de goede plaats, dat wel.
Maar nu kan ik er niet meer aan ontkomen dat ik 'iets vreemds hoor over de rechterkanalen' bij precies dat geluid; ik 'moet' voor mezelf uitsluiten dat er een defect is. (Zodat ik weer kan slapen) ;)

Overigens zijn er veel mensen die geen goede setup hebben of gewoon een pcm kanaal vanaf hun tv door laten komen en dan doen dingen het niet goed.
Het probleem wat ik heb, staat er niet in de comments.

[ Voor 22% gewijzigd door Interceptor101 op 01-02-2026 12:08 ]

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:57
Hoe draaide je YouTube? Als je bijvoorbeeld cast, dan kan het het zijn dat het niet goed wordt uitgezonden.
Je hebt alles opgegeven, behalve je bron. Dat is wel essentieel om het punt te kunnen detecteren.
Ps, doen je testtonen van je Denon het wel gewoon goed?
En kies een andere test, YouTube is verre van ideaal.

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb het geprobeerd, maar ik gebruik YouTube via Firefox op Windows en het lukt me niet om 5.1 output te krijgen?

In de comments is er ook iemand die een raar geluid had via de rechter kanalen. Maar wellicht ben jij dat zelf geweest. :)

• Interceptor101
Bedankt voor de reacties beste mensen!

De bron was YT, direct met een (goede) HDMI kabel vanaf de tv (LG OLED55C54la, geluid ingesteld op 'passthrough') naar de Denon.
Ik kan op de app van de Denon zien hoe het signaal binnenkomt, en dat is 5.1 bij dit filmpje.

Nu snap ik dat mensen geneigd zijn te zeggen dat ik daar niet moet testen enzo; ben ik het eigenlijk ook helemaal mee eens.
Echter; NU heb ik dat geluid gehoord en het laat me niet los.
Als dat filmpje inderdaad zo slecht is......dan wil ik dat graag ook weten; vandaar hier mijn vraag ;)

Natuurlijk heb ik andere testen gedraaid; alles prima, alles staat op z'n plaats, geen verdere rare geluiden, maar ook geen filmpjes gehoord met geluiden in precies DIE frequentie; kan dus een probleem in de Denon zitten op die frequentie.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:32
Koop een goede spectrum-analyzer, een microfoontje en ga testen zou ik zeggen.
Meten = Weten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Interceptor101
Bedankt voor je idee Yaksa.

Dat kan ik doen, maar is misschien wat overdreven.
Ik bedoel; als iemand het afspeelt en ook hoort, is het ook goed en scheelt me weer 500 euro ;)

• RobbieHifi
Interceptor101 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:34:

Natuurlijk heb ik andere testen gedraaid; alles prima, alles staat op z'n plaats, geen verdere rare geluiden, maar ook geen filmpjes gehoord met geluiden in precies DIE frequentie; kan dus een probleem in de Denon zitten op die frequentie.
Je moet het YouTube filmpje niet fixen, maar je receiver en speakers moeten goed zijn ;) Control what you can control ;)

Frequency sweeps van andere bronnen, dus streaming downloads, etc. Youtube is vaak geen goede bron, naast de compressie.

• Interceptor101
Ik snap je en bedankt voor je reactie RobbieHifi.

Ik ging voor een makkelijke basstest omdat 55Hz bij mij wegviel.
Toen hij afgelopen was, ging dit filmpje lopen. Ik ben niet met YT mijn set aan het afstellen; zo stom ben ik nou ook weer niet ;)

Maar.......alsjeblieft; IEMAND; bewijs mij dát het filmpje ook echt ruk is en ik ben tevreden!
Dat is eigenlijk het enige wat ik vraag; ik snap wel dat ik met YT een set als deze niet moet gaan finetunen, maar nu heb ik eenmaal wat raars gehoord en ik wil graag weten of het inderdaad het filmpje is.

• Shocked
  • Nu online
Ik heb het zojuist ff bekeken op de youtube app op de Sony 77A95L & Marantz Cinema 60 (5.1 opstelling) via de optical out vd tv.

Ik krijg geen left rear en right rear bij de test. Die kanalen gaan dan over de fronts. Terwijl mijn avr wel aangeeft dat hij een 5.1 signaal ontvangt.
Een goede 5.1 bron doet het verder correct (net getest) en films op Netflix geven ook correct 5.1 weer.

In de comments geven ook sommigen aan dat ze geen rear speakers horen.

Ik zou me om dit filmpje (in elkaar gezet door een amateur?) niet druk maken. Bagger.

[ Voor 6% gewijzigd door Shocked op 01-02-2026 13:51 ]

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Interceptor101
Bedankt voor je reactie en het testen Shocked!!

Tja, het feit dat mensen met een goede setup allerlei verschillende problemen hebben, zegt inderdaad ook wel wat.
Ik had de (verkeerde, blijkbaar) indruk dat dit wel een redelijke maker zou zijn gezien bij dit filmpje -anders dan heel veel 'ECHTE 5.1 SOUND!!!!!' filmpjes- de Denon inderdaad overschakelt op 'Multi-IN' en ook echt 5.1 als ingang ziet.
Maar dat zegt dus ook niets :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Advocaat van de duivel: als ik nou gereageerd had dat ik het getest had en ik wel of geen problemen had ervaren. Wat dan? Dan moet je me op mijn username gelove dat ik dat ook daadwerkelijk gedaan heb, en effectief weet je nog niks ;)

Doe jezelf een lol, test met wat betrouwbaardere bronnen dan YT. Genoeg materiaal te krijgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Interceptor101
Bedankt voor je reactie The Eagle!

Haha, ja......'had maar tegen me gelogen' ;)
Maar; ik ga er niet vanuit dat mensen dat doen zomaar en dat ze wel behulpzaam genoeg zijn.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eens, zo zijn we hier niet, en gelukkig maar anders kon GoT wel opdoeken ;)
Genoeg misinformatie op de wereld, laten we daar niet nog meer zooi bij zetten ;)

Maar kijkt u eens: https://www.demolandia.ne...lby-demo-trailers-hd.html
Daarmee lukt het vast wel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Interceptor101
Bedankt voor de link, maar testen is wel gelukt; alles werkt zoals het hoort.
Ik wil mezelf ook niet extra gek maken door nog meet testen te draaien ;)

Maar; ligt dat ene geluidje dat mij wakker houdt, aan de Denon of het filmpje?
Dat is het enige nog.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Download het filmpje, gooi de audio in je favoriete edit-software en luister ze onafhankelijk van elkaar af op een koptelefoon.

• Interceptor101
Bedankt voor je reactie jadjong.

Het probleem daarmee is dat het dan tweekanaals wordt en je het geluid niet hoort.
Nouja, als je het dan test, maar als het in de audiotrack zit, zal je wel iets moeten horen; ik ga aan de slag met Audacity.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:57
Koop een exte dolby test bluray of download de originele bestanden.
https://www.demolandia.ne...o-trailers-hd/page-9.html
Youtube is NIET geschikt om te testen.

Heb het filmpje getest en ik hoor niks vreemds hier.

[ Voor 13% gewijzigd door 3dmazter op 01-02-2026 14:38 ]

• Interceptor101
Bedankt voor je reactie 3dmazter.

Nee, dat weet ik nu ;)
Maar wat ik zeg; ik hoef ook niet te testen, maar nu zit dat geluidje me dwars.

Ik heb jouw methode geprobeerd @jadjong
Zo goed en zo kwaad als het ging heb ik mijn kunnen (gebrek aan) losgelaten op Audacity en heb de track (alleen L R) gescheiden, op elkaar uitgelijnd, heb ene geïnverteerd en weer samengevoegd.
Dan blijft er een track over waar ik in de verte toch een klein beetje de echo van het originele geluid hoor, maar OOK.......het 'vogelbad-geluidje'! :)

Lijkt mij dus dat het in de track moet zitten.

• RobbieHifi
Shocked schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:47:
Ik heb het zojuist ff bekeken op de youtube app op de Sony 77A95L & Marantz Cinema 60 (5.1 opstelling) via de optical out vd tv.

Ik krijg geen left rear en right rear bij de test. Die kanalen gaan dan over de fronts. Terwijl mijn avr wel aangeeft dat hij een 5.1 signaal ontvangt.
Een goede 5.1 bron doet het verder correct (net getest) en films op Netflix geven ook correct 5.1 weer.

In de comments geven ook sommigen aan dat ze geen rear speakers horen.

Ik zou me om dit filmpje (in elkaar gezet door een amateur?) niet druk maken. Bagger.
Dit niet naar je rears komt vaak voor bij YouTube vooral als je van een mobiel of laptop streamt

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Interceptor101 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:00:
Bedankt voor je reactie 3dmazter.

Nee, dat weet ik nu ;)
Maar wat ik zeg; ik hoef ook niet te testen, maar nu zit dat geluidje me dwars.

Ik heb jouw methode geprobeerd @jadjong
Zo goed en zo kwaad als het ging heb ik mijn kunnen (gebrek aan) losgelaten op Audacity en heb de track (alleen L R) gescheiden, op elkaar uitgelijnd, heb ene geïnverteerd en weer samengevoegd.
Dan blijft er een track over waar ik in de verte toch een klein beetje de echo van het originele geluid hoor, maar OOK.......het 'vogelbad-geluidje'! :)

Lijkt mij dus dat het in de track moet zitten.
Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd naar dat vogel geluid :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
franssie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:53:
[...]

Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd naar dat vogel geluid :+
Koekoek :)
Pagina: 1