Balken in garage hangt 3 tot 4cm door.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 16:38
Beste forumleden,

In mijn garage/schuur hangen twee balken zichtbaar door. Ik weet niet hoelang dit al zo is en waardoor het is ontstaan.
Het gaat om twee losse balken die op drie punten met elkaar verbonden zijn. De totale lengte is circa 8 meter, met in het midden een staander. De overspanning per zijde is 3,94 meter. Aan de ene kant rusten de balken op een gemetselde pilaar en aan de andere kant op een steunpilaar.

Foto 1: de balken die doorhangen.
Foto 2: is de balk waar Kracht op staat, die is recht.
Foto 3: is een verbindingspunt.
De balken hangen 2,5 centimeter door. (foto 4)

Door de hele garage liggen drie van deze balkensets. Bij één set zie ik duidelijk doorhang, de andere lijken recht.

De balken zelf zijn ongeveer 20 × 7,3 cm. Daarboven liggen balken van 16,5 × 6,5 cm, met een h.o.h.-afstand van circa 52 tot 56 cm.

Mijn vragen zijn:

Moet ik iets doen aan de doorgezakte balken, of is monitoren voorlopig voldoende?

Wat kan deze vloerconstructie ongeveer dragen?

Is het in de toekomst mogelijk om hier een slaapkamer op te maken?

Ik heb dit ook aan een chatbot gevraagd. Die gaf aan dat de balken de belasting waarschijnlijk afzonderlijk dragen, omdat ze maar beperkt met elkaar zijn verbonden, en dat extra koppelen (bijvoorbeeld om de 30–40 cm) zou kunnen helpen om de belasting beter te verdelen.
Opvallend is wel dat beide balken exact evenveel zijn doorgezakt, wat doet vermoeden dat ze de belasting samen opnemen.

Ik beschouw een chatbot niet als adviesbron, maar ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nx5-ZXQF74u-Ky_lTOGGN3oT-9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aukiuM1sBkrwA8AyrVy4Oy2Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9qNNpD9CuGSn-Dr2sqDwoushlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56mF01eJ4efYko2kLeTmJKqI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJXgL0RmD_38Zpkkw53D7ojgl5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4bHx7IkYhpIb9CgvD6tLh67.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuLXaJtlIVR0_XpqB1vlPjDyGQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQ1uk1vPEIJCZIpdTOh4JDKB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 01-02-2026 11:31 ]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:39
dus die balken hebben 1 bout als verbindingspunt en ze liggen allemaal op die hele dikke dwarsbalk? zowel het uiteinde van de ene als het begin van de andere?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:42
Als je die balk onbelast neer zou leggen op twee uiteinden, dan zou hij ook doorhangen. Of hij teveel doorhangt kan alleen een houtconstructeur je vertellen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hout is een bijzonder bouwmateriaal, behalve dat geen boom en dus geen balk het zelfde is heeft hout behoorlijk last van kruip. Dwz als je lang belast in dit geval dwars op de vezels het in die richting gaat vervormen. en dus steeds meer gaat verbuigen. Daarom zijn de adviezen om hout te berekenen met vrij weinig doorbuiging. zodat het nog 50 jaar kan kruipen zonder dat het op een dergelijk manier zichtbaar wordt en bv afschot probelemen kan veroorzaken. vaak is de eis/het advies: 1/250 1/300 van de overspanning in de eind toestand. dan kom je grof weg op 16 mm uit. dat oude balken wat veder doorbuigen is opzich niet raar ze zijn vaak al veel ouder dan hun berekende leeftijd. Ik zou mij er niet al te druk om maken, maar die eisen en adviesen zijn er bv ook zodat een vloer fijn voeld om er op (of onder) te lopen. de boel een beetje aanpassen op het moment dat je er een kamer gaat maken zou ik persoonlijk wel doen. de 4 cm uit je titel zou ik overgens wel zorgelijk vinden, de 2,5 van je foto niet echt.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 01-02-2026 12:28 ]

• Is_ Y_ Serious?
No Hands schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:17:
dus die balken hebben 1 bout als verbindingspunt en ze liggen allemaal op die hele dikke dwarsbalk? zowel het uiteinde van de ene als het begin van de andere?
3 bouten als verbindingspunten. En ja, wat je zegt klopt. Die balken van 6,5 x 16,5 spannen ongeveer 370 cm over en dan worden ze weer gesteund.

• Is_ Y_ Serious?
twain4me schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:25:
Hout is een bijzonder bouwmateriaal, behalve dat geen boom en dus geen balk het zelfde is heeft hout behoorlijk last van kruip. Dwz als je lang belast in dit geval dwars op de vezels het in die richting gaat vervormen. en dus steeds meer gaat verbuigen. Daarom zijn de adviezen om hout te berekenen met vrij weinig doorbuiging. zodat het nog 50 jaar kan kruipen zonder dat het op een dergelijk manier zichtbaar wordt en bv afschot probelemen kan veroorzaken. vaak is de eis/het advies: 1/250 1/300 van de overspanning in de eind toestand. dan kom je grof weg op 16 mm uit. dat oude balken wat veder doorbuigen is opzich niet raar ze zijn vaak al veel ouder dan hun berekende leeftijd. Ik zou mij er niet al te druk om maken, maar die eisen en adviesen zijn er bv ook zodat een vloer fijn voeld om er op (of onder) te lopen. de boel een beetje aanpassen op het moment dat je er een kamer gaat maken zou ik persoonlijk wel doen. de 4 cm uit je titel zou ik overgens wel zorgelijk vinden, de 2,5 van je foto niet echt.
Bedankt voor je reactie.
Ik dacht aanvankelijk dat het 3/4 cm was maar toen ben ik het gaan meten. Eigenlijk was ik dus wat voorbarig. Helaas kon ik de titel niet meer wijzigen.

Ik heb en touwtje strak gespannen en het geheel uitgemeten. Eerder dacht ik 3 a 4 maar ik kwam erachter dan de vloer op dat punt ook wat hoger is dan aan de zijkant.

Ik vermoed dat de schuur behoorlijk oud is maar ik heb geen idee. Ik vraag me af of er misschien pas later een verdieping in is gebouwd, ik hoorde dat vroeger paarde in stonden. Staat overigens midden in een woonwijk maar goed wellicht dat het toen allemaal nog niet bebouwd was.

[ Voor 8% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 01-02-2026 12:38 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
als je het al te spannend vind met een slaapkamer erboven kun je de balken altijd nog opdikken, even krikje onder deze balk, andere balk ertegenaan en goed verankeren aan elkaar. krik weg en klaar.

[ Voor 34% gewijzigd door No Hands op 01-02-2026 12:50 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-02 21:24
Een balk 165x65 met overspanning 4m en h.o.h. maat 540 mm, kwaliteit C18 in een woning (CC1) kan voor de sterkte ca. 170 kg/m2 dragen, maar buigt dan wel teveel door (ca 24mm). Om de doorbuiging binnen de richtlijnen te houden zou je er maximaal ca 80 kg/m2 op toe moeten laten. Dit zijn wel de nieuwbouw normen, voor bestaande constructies is het iets gunstiger.
Het zal indertijd wel op gevoel gebouwd zijn. Wellicht toch eens een constructeur naar laten kijken, of zoals voorgesteld de balken opdikken.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:53
Ik zou me niet veel zorgen maken om het doorbuigen op zichzelf maar als je er een slaapkamer op gaat maken zou ik graag de balken recht en strakker hebben.
Het is heel simpel op te lossen door aan beide zijden van de balken deze met 20 mm dik multiplex op te dikken (lijmen en schroeven). Een stalen L profiel (4mm dik) kan ook (beetje overkill misschien).
Pagina: 1