Probleem cv en/of thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-03 07:37
Mijn vraag
We hebben het probleem dat de thermostaat beneden de cv ketel niet activeert. Maar als er ergens anders de thermostaat wel aan slaat in huis (boven), dan wordt beneden ook verwarmd. Maar met het probleem dat ie net zo lang verwarmd tot er boven nergens meer een thermostaat aan staat (en de ketel weer uit gaat ). In de praktijk betekent dit dat ik laatst beneden kwam 's ochtends en het 23 graden was terwijl de thermostaat staat ingesteld op 19.5...

Relevante software en hardware die ik gebruik
We hebben vloerverwarming in het hele huis. Op elke verdieping een verdeler. Hierdoor hebben we in alle kamers een thermostaat en kunnen we de temperatuur afzonderlijk regelen.

Boven hebben we simpele draaischijven als thermostaat die een rood lampje geeft als er wordt verwarmd en uit indien niet. Beneden een Honeywell Chronoterm Touch Aan/Uit. Die heeft meer functies maar we gebruiken alleen de continue verwarmen stand. Dus dat ie op temperatuur blijft.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mogelijk is de thermostaat defect? Schermpje doet het, we horen steeds een klik (het klik aan/uit systeem?) en zien dan een vlammetje verschijnen. We snappen alleen niet hoe ons systeem werkt en waar het mogelijk ook nog fout kan gaan. Dat de ketel niet geactiveerd wordt kan komen door een defecte thermostaat of iets in de verbinding (die 2 draadjes). Maar waarom loopt er toch warm water door de vloerverwarming beneden als de ketel aan staat. Is het de thermostaat die dit regeld of kan er ook iets kapot zijn in de vloerverwarming verdeler beneden? We kunnen een nieuwe thermostaat kopen maar dan zijn we ook 160,- verder met heen garantie. Dus was benieuwd of er nog zaken zijn die we (ook) kunnen ondernemen?

Alle reacties

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-03 20:41
Welke thermostaat heb je? Is dit een draadloze of een bedrade versie? Als hij bedraad is, krijgt hij voeding van de CV of zitten er batterijen in?

[ Voor 35% gewijzigd door IceM op 01-02-2026 16:45 ]

...

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-03 23:03
Te weinig informatie. Een thermostaat zegt nog weinig. Als je 3 kamers hebt dan heeft iedere kamer, simpel gesteld, een eigen groep op de verdeler. Als je 1 kamer warm wilt hebben, dan moet alleen die groep open gaan en de rest niet.
Ik vermoed dat je een zoneregeling hebt?

• bsmpower
gron74 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 00:33:
Te weinig informatie. Een thermostaat zegt nog weinig. Als je 3 kamers hebt dan heeft iedere kamer, simpel gesteld, een eigen groep op de verdeler. Als je 1 kamer warm wilt hebben, dan moet alleen die groep open gaan en de rest niet.
Ik vermoed dat je een zoneregeling hebt?
Ik weet niet hoe het heet.. Iig een blok per verdieping met 4 knoppen die uitsteken als er warmte door de buizen moet.

Alle slaapkamers en de badkamer hebben een eigen simpele thermostaat. Beneden ook een verdeler en thermostaat. Dus we zouden per kamer moeten kunnen inregelen hoe warm het wordt.

Iig gisteren een nieuwe thermostaat gekocht en geïnstalleerd. Lijkt er op dat ie iig de ketel weer aan kan zetten. Het duurt even tussen het verhogen van de thermostaat en daadwerkelijk aanslaan van de ketel. We moesten de thermostaat flink verhogen voordat dit gebeurde. Mogelijk is dit wel zoals het hoort te werken? De thermostaat verlagen zorgde er wel voor dat de ketel nagenoeg direct afsloeg. Dus de nieuwe thermostaat lijkt wel iets te hebben gefixt aan het probleem. Vandaag testen we of het verwarmen van een van de bovenste kamers ook zorgt voor onterechte verwarming van de beneden verdieping. Dan hebben we alsnog een probleem en is het de vraag waar we dan naar moeten kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door bsmpower op 02-02-2026 11:12 ]

• gron74
Ik heb een draadloze thermostaat schakeling, het duurt tot wel 30 seconden voordat de ketel een signaal krijgt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-03 13:25
Zonder veel info is het best moeilijk om te weten wat er gebeurt. Maar het lijkt er op dat de benedenverdieping niet wordt afgesloten, dus bij willekeurige warmtevraag ook mee doorstroomd wordt.

Dat hoeft geen probleem te zijn, als de waterzijdige afregeling goed is en er geen rare dingen gebeuren (slaapkamer naar 25° opstoken met het raam open bijvoorbeeld).

Je zou de maximaalthermostaat van de verdeler beneden wat lager kunnen instellen, dat is handig omdat die bij koude vloer geen invloed zal hebben (dus vlot opwarmen, ook na nachtverlaging) en enkel zal beginnen dichtlopen als er al wat warmte in de vloer zit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bsmpower
naftebakje schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:21:
Zonder veel info is het best moeilijk om te weten wat er gebeurt. Maar het lijkt er op dat de benedenverdieping niet wordt afgesloten, dus bij willekeurige warmtevraag ook mee doorstroomd wordt.

Dat hoeft geen probleem te zijn, als de waterzijdige afregeling goed is en er geen rare dingen gebeuren (slaapkamer naar 25° opstoken met het raam open bijvoorbeeld).

Je zou de maximaalthermostaat van de verdeler beneden wat lager kunnen instellen, dat is handig omdat die bij koude vloer geen invloed zal hebben (dus vlot opwarmen, ook na nachtverlaging) en enkel zal beginnen dichtlopen als er al wat warmte in de vloer zit.
Wat voor een informatie heb je precies nodig? Dan probeer ik dat uit te zoeken en zet ik dat hier neer. Maar het probleem lijkt inderdaad dat er warm water door de vloerverwarming beneden loopt als de cv ketel aan staat ivm warmtevraag. Ook als de ingestelde temperatuur beneden al bereikt is. Dat is in zoverre een probleem dat we de temperatuur beneden dus eigenlijk regelen met de thermostaten boven. Ik vermoed dat ik een nacht de kamers van onze kinderen zijn opgewarmd (die waren wat kouder dan normaal ivm schoonmaken <> ramen open gezet. In die uren is beneden ook verder opgewarmd, tot dus 23 graden en een flink gasverbruik als gevolg.

• bsmpower
Als ik het probleem aan GPT voorleg lijkt dit misschien het probleem:

"Meestal is een defecte of vastzittende actuator/thermostaatknop op de verdeler de oorzaak, waardoor de warmtetoevoer naar de vloer niet wordt afgesloten".

Bij wat voor een soort bedrijf moet ik zijn om zoiets op te lossen?

• Masimo
  • Laatst online: 21:09
Ik zou eerder een installateur laten komen die de boel opnieuw inregelt i.p.v. GPT om raad vragen.
Het lijkt er een beetje op dat er te veel kapiteins op het schip zitten. Daarmee bedoel ik dat er te veel "thermostaten" zijn die de CV (onafhankelijk van elkaar?) regelen en elkaar in de weg zitten.

• bsmpower
Afgelopen weekend leek een nieuwe thermostaat het op te lossen. Ketel ging aan bij ophogen van de temperatuur en uit wanneer we hem weer lager zetten. Gisteren temperatuur stabiel. Dus dat leek allemaal goed te gaan. Deze ochtend stap ik echter een koude kamer in, 18 graden. Geen warme buis bij de verdeler. Ketel ook niet aan. Temp even verhoogd naar 23, ketel slaat nog steeds niet aan. Dus terug bij af 😌. Inderdaad iemand laten langskomen om alles te checken. Onderhoud van de ketel loopt via Feenstra, maar die rekenen sowieso volle mep als het niks met de ketel te maken heeft. Dus eens zoeken wie ik nodig heb. Bedankt voor de reacties hier!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-03 18:13
bsmpower schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:54:
Afgelopen weekend leek een nieuwe thermostaat het op te lossen. Ketel ging aan bij ophogen van de temperatuur en uit wanneer we hem weer lager zetten. Gisteren temperatuur stabiel. Dus dat leek allemaal goed te gaan. Deze ochtend stap ik echter een koude kamer in, 18 graden. Geen warme buis bij de verdeler. Ketel ook niet aan. Temp even verhoogd naar 23, ketel slaat nog steeds niet aan. Dus terug bij af 😌. Inderdaad iemand laten langskomen om alles te checken. Onderhoud van de ketel loopt via Feenstra, maar die rekenen sowieso volle mep als het niks met de ketel te maken heeft. Dus eens zoeken wie ik nodig heb. Bedankt voor de reacties hier!
Misschien even handig om te vermelden welke thermostaat en welke ketel je hebt. Merk, type, hoe aangesloten....

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-03 13:25
Ik zou dan vermoeden dat de thermostaat beneden slecht contact heeft, bij vervangen eventjes gewerkt en nu weer losgekomen. Dan zouden de andere thermostaten wel warmte moeten kunnen vragen, enkel die beneden niet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bsmpower
Ketel is een Intergas Kompakt HRE. Thermostaten boven van Henco.

Afbeeldingslocatie: https://static.azbukasantehniki.ru/iblock/041/041fa16c8ee27a48072e864d5a0cb021.jpg

Beneden een Honeywell Chronotherm Touch aan/uit.

Afbeeldingslocatie: https://www.vanwalraven.com/media/products/612035.png

• bsmpower
Mocht het nog uitmaken voor de analyse waar het probleem nu zit. De thermostaat gaat ong elke 5 min aan en na 5 min weer uit. De thermostaat staat op 19,5 ingesteld en meet 20 graden in de kamer. Dus zou niet hoeven aan te springen. De ketel wordt niet geactiveerd als de thermostaat aan klikt. De thermostaat is afgelopen weekend vervangen (nieuw).

21:00 - aan
21:04 - uit
21:10 - aan
21:14 - uit
21:20 - aan

Ik kan morgen de draden nog eens opnieuw aansluiten, maar weet niet hoe ik het anders zou moeten doen. Ik steek ze door een klein gaatje en schroef ze vast.

Las ook ergens dat je de twee draadjes eens tegen elkaar aan moet doen en dit de ketel zou moeten activeren? Om te weten of het de bedrading is of toch de thermostaat. Kan dat veilig gedaan worden?

[ Voor 11% gewijzigd door bsmpower op 06-02-2026 21:22 ]

• gron74
Ken je een zoneregeling? Het klinkt alsof je dat niet hebt of het werkt niet.
https://www.intergas-verw...llatiehandleiding-HRE.pdf

Zie 5.1.4. Je hebt 3 thermostaten wat volgens deze handleiding niet zou kunnen. Wie heeft dit aangelegd? Kun je die nog vragen hoe het zit? Anders toch maar een installateur bellen.

• bsmpower
gron74 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 00:32:
Ken je een zoneregeling? Het klinkt alsof je dat niet hebt of het werkt niet.
https://www.intergas-verw...llatiehandleiding-HRE.pdf

Zie 5.1.4. Je hebt 3 thermostaten wat volgens deze handleiding niet zou kunnen. Wie heeft dit aangelegd? Kun je die nog vragen hoe het zit? Anders toch maar een installateur bellen.
Die zones lijkt te gaan over "hoog temperatuur zone (HT) met radiatoren en een laag
temperatuur zone (LT) met vloerverwarmingssysteem". Wij hebben in het hele huis vloerverwarming (via 1 verdeler per verdieping, in ons geval totaal 3). Per verdeler zitten er 1 (beneden), 2 (2e verdieping) of 3 (1e verdieping) thermostaten aangesloten. Dit systeem hebben we al 10 jaar en pas sinds 1,5 jaar geleden, na een onderhoudsbeurt vanuit Feenstra, lijken we problemen te ervaren. Denk niet dat wij er uit komen, zoveel mogelijke factoren. Op zoek naar een loodgieter vrees ik.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik weet niet hoe de verdelers er nu uit zien, maar mogelijk zou je naar een ander systeem moeten op basis van gemotoriseerde actuators. Je hebt dan een zoneregelunit bij de verdeler. Elke zone (ruimte) heeft zijn eigen actuators. Indien een ruimte warmte vraagt, zal de zoneregelaar om warmte vragen bij de CV en de actuators naar die zone open zetten. Is er geen warmtevraag vanuit een zone, dan blijven de actuators dicht, zodat je die zone niet onnodig verwarmt.
Kijk bijv. naar Honeywell HCE80, Watts Vision.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUlXgTq6GfLBc5QmJW-vjaXThog=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dm0YQaPZJcD4mfTDbykDGPBi.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 08-02-2026 16:32 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1