Vraag

• gohigher
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-02 12:35
Op de foto kan je zien wat mijn oorspronkelijk plan was. Zonnepanelen onder de dakgoot. ( foto met ai gemaakt ) Nu was er gisteren eindelijk nog eens goed weer en viel het mij op dat er een band van ongeveer 15 schaduw zou vallen op de panelen door de dakgoot. (Zie 2e foto)
Nu alle panelen die je kan vinden op internet zijn spijtig genoeg zo groot in de breedte. Moest een paneel nu 1m breed of minder zijn zou ik ze hier wel nog kunnen op installeren. Van tegen de dakgoot tot bovenkant ramen zit ik met 116cm breedte en de gevel is ongeveer 6.9m . Mijn ander idee zou zijn van 2 panelen verticaal in het midden onder elkaar te plaatsen. Maar dat vind ik dan persoonlijk minder mooi.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGKPwf1126p-vJK1w7RlQUsFA10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWOPtnDydjY32PVVpHOsJcp4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeCVd32BHUowc3Rb3lwPxg_Mqqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZiGrahK9fDjc3dtRaxMJcJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle suggesties zijn welkom.

Alle reacties

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:28
Waarom zou je dit doen?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-02 15:27

pistole

Frutter

Hou er rekening mee dat in de zomer de schaduw nog (veel) groter kan zijn doordat de zon hoger staat.
En, afhankelijk van je locatie, kunnen panelen op de geven vergunningsplichtig zijn.
edit:
je zou ze ook onder de ramen kunnen doen, maar dat wordt waarschijnlijk nog minder mooi

[ Voor 21% gewijzigd door pistole op 01-02-2026 10:51 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:57
Ik verwacht dat je hier een vergunning voor nodig hebt aangezien het de aanzicht van de woning drastisch wijzigt. Heb je hier naar gekeken?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:23
Dit worden winter- panelen, gezien ze in hoogseizoen vol in schaduw liggen. Je zou beter de west-zijde van je huis pakken, dan staat de zon minder hoog en is het moment dat je meest gebruikt (van 15 tot 20, veel mensen werken overdag).

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 01-02-2026 10:54 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:30
In de winter komt er op zuiver west nauwelijks zon. Dus als de gevel op ca zuid ligt lijkt me dat het gunstigste. Maar die keuze is er uiteraard niet.

De panelen hebben een bepaalde dikte (~3cm) plus het montagemateriaal van enkele centimeters. Dus die 15cm zal misschien rond de 10-8cm zijn? Of iets dikker montagematerieel of een afstandshouder gebruiken om de schaduw van de dakgoot te verminderen. En ook met een streepje schaduw wekken ze nog altijd duidelijk meer op dan dat je die panelen niet zou hebben :)
Als het vergunningstechnisch mag…

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@gohigher Wat is je vraag?

Alles kan stuk.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:22

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Dan hoop ik voor je dat je in België woont, want met zo’n idee ga je in Nederland vermoedelijk niet wegkomen.

Dat is toch niet om aan te zien. Zal je tegenover wonen. Als je pech hebt, heb je de lichtweerkaatsing in je woonkamer van de panelen van de overburen.

[ Voor 43% gewijzigd door TTommie op 02-02-2026 00:16 ]

Mr. T.

Pagina: 1