Vraag

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:00
Mijn vraag

Mag de stekker van mijn cv ketel gewoon zo voorlangs lopen? Hij was eerst het “gat” ingepropt , leek me niet zo handig met die hete leidingen , is het zo okay? En mocht ik een keer met de stofzuiger m naar achterduwen per ongeluk dat die tegen de hete leidingen aanligt is dat gevaarlijk of is die mantel van die kabel bestand ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_x1FxVNk2W4M0b-7uY5Cot_ZdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDySD2vkCbG7Qe2rqw3or2BQ.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Zentyth1 op 07-02-2026 08:36)

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:51
Waarom laat je hem niet gewoon "meelopen" met de grijze pvc buis.. lijkt mij sowieso netter.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• bramassendorp
  • Laatst online: 12:51
Waarom laat je hem niet gewoon "meelopen" met de grijze pvc buis.. lijkt mij sowieso netter.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:45

Onbekend

...

De kabel kan wel tegen wat warmte.
Maar je mag die kabel niet zo half over de grond laten lopen vanwege struikelgevaar.

Waarom isoleer je die leidingen niet? Dan heb je ook niet het risico dat er iets anders tegen de warme leidingen aan komt.

[ Voor 34% gewijzigd door Onbekend op 01-02-2026 10:27 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Zentyth1
Ik heb geen idee of de leidingen geisoleerd zijn , als ik het zo oplos is het dan veilig ? Dan zet ik m losjes vast met tiewraps van de action tegen die buis, heb ik nu ook die 12 volt adapter langs laten lopen van de thermostaat

[ Voor 44% gewijzigd door Zentyth1 op 01-02-2026 15:03 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zentyth1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:09:
of is die mantel van die kabel bestand ?
Zo'n kabel moet zeker tot 60-70°C veilig zijn en kan kortstondig nog veel hoger, je CV ketel komt zelden in de buurt van die temperaturen.
Laat staan dat een kabel die er losjes tegen aanhangt daadwerkelijk die temperatuur wordt.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:24:
Maar je mag die kabel niet zo half over de grond laten lopen vanwege struikelgevaar.
Wát een onzin. Prima dat je 't niet handig vind (andere discussie) maar je moet geen onwaarheden vertellen.

Is het netjes? Nee. Kan het netter via de afvoerbuuzen opzij? Zèker. Mag je 't laten liggen zoals 't ligt? Absoluut.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:45

Onbekend

...

Koekstra schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:53:
[...]

Wát een onzin. Prima dat je 't niet handig vind (andere discussie) maar je moet geen onwaarheden vertellen.
Niks onzin! Zorg ervoor dat je eigen kennis op niveau is!
Volgens de NEN1010 hoort een vast apparaat geen losliggende snoeren te hebben, en horen ze beschermt te zijn tegen mechanische belasting. Daarnaast is een cv-ketel een apparaat die een hoger risico heeft, en wil je dat gewoon goed hebben.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:18:
[...]

Niks onzin! Zorg ervoor dat je eigen kennis op niveau is!
Volgens de NEN1010 hoort een vast apparaat geen losliggende snoeren te hebben, en horen ze beschermt te zijn tegen mechanische belasting. Daarnaast is een cv-ketel een apparaat die een hoger risico heeft, en wil je dat gewoon goed hebben.
Ja leuk, maar de NEN1010 begint past bij het stopcontact in deze huisinstallatie. Kun je mij een bron vermelden waarin staat dat dit zo niet mag volgens de NEN1010? Struikelgevaar is overigens niet aan de orde wat mij betreft omdat het snoer onder de ketel hangt, waar je niet kan lopen. Beetje t zelfde als een snoer van een staande lamp die achter de lamp naar t stopcontact loopt.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mag het zo hangen? Ja.
Zou ik het zelf er even achter drukken of tiewrap geven? Waarschijnlijk.

Maar het betreft geen vast apparaat zoals bedoelt in de NEN 1010, dan zou het geen stekker hebben.

• Zentyth1
Zo dan maar ? Safety first

Twee vraagjes :

Zag een plekje op de zwarte stekker lijkt eerder een lijmdruppel, niet erg ?

Je ziet dat het stopcontact erg dicht langs een leiding loopt, deze leiding is een beetje handwarm, kan dit kwaad ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvsG8DbKu4K6EvNLuhZK4I18VoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jwv15G88OkhsmYjquXCWV0Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Zentyth1 op 01-02-2026 15:12 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:30
Handwarm is totaal niet erg, van zodra je het niet meer dan minuut vast wil houden is leiding pas 40° of hoger.

En of je buis geïsoleerd is: zit dit eromheen? https://www.hornbach.nl/c/badkamer-sanitair/sanitair-installatie/buisisolatie/S4457/ dat zie je meteen, is van dat grijze schuim. Op de foto in elk geval niet. Je kan het altijd zelf plaatsen :)

(In het deel dat bloot ligt).

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 01-02-2026 12:59 ]

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Ik had het snoer dan weer over de bovenste grijze PVC buis naar rechts laten lopen.
Ziet er toch weer netter uit dan wat het nu is.
En ook meteen dat witte snoer van de adapter naar die Bosch box fatsoeneren.
En als je dan toch bezig bent ook even de laag stof van die leiding die achter het expansievat loopt weghalen.

• Zentyth1
Dan kwam die net tegen de rechterleiding aan die handwarm is helemaal goed zo dan toch ? Alleen die leiding net links van t stopcontact die er enigzins tegenaanzit is lauw , is dit okay zo ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHNQD4OFh7-u6dF4CjUpC2zNwGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifIXQcf2gr6NkxR9X2jDhupz.jpg?f=fotoalbum_large

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
prima niks meer aan doen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:57
99ruud99 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:58:
Handwarm is totaal niet erg, van zodra je het niet meer dan minuut vast wil houden is leiding pas 40° of hoger.

En of je buis geïsoleerd is: zit dit eromheen? https://www.hornbach.nl/c/badkamer-sanitair/sanitair-installatie/buisisolatie/S4457/ dat zie je meteen, is van dat grijze schuim. Op de foto in elk geval niet. Je kan het altijd zelf plaatsen :)

(In het deel dat bloot ligt).
En let dan wel op dat je de leiding van het sanitair warm water overslaat - deze mag juist niet geïsoleerd zijn, om legionellagroei te voorkomen.

• Zentyth1
Het isoleren laat ik even er staat nooit iets in de buurt. dus even resume:
- kabels van de cv en bosch controller zo helemaal veilig
- die beetje warme leiding tegen stopcontact geen probleem
- druppel secondelijm op die kabel ook in orde ?

Ps heb een keer een smeulend apparaat gehad vandaar mijn extreme voorzichtigheid

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ja. en als extra kan je het overschot van de bosch nog even tegen je afvoer tyrippen
ja. correct.
ja. correct.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:05
Zentyth1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:44:
Het isoleren laat ik even er staat nooit iets in de buurt. dus even resume:
- kabels van de cv en bosch controller zo helemaal veilig
- die beetje warme leiding tegen stopcontact geen probleem
- druppel secondelijm op die kabel ook in orde ?

Ps heb een keer een smeulend apparaat gehad vandaar mijn extreme voorzichtigheid
Als ik jou was zou ik wel kijken of je hierbij wat hulp kan krijgen, want deze extreme voorzichtigheid is niet gezond. Zo gaat het misschien wel te veel van je leven beheersen. Want niemand zou zich zorgen hoeven te maken over zo'n stekker. Misschien heeft je lokale brandweer wel een soort training, of kan iemand je huis eens doorlopen om te kijken of er gevaarlijke situaties zijn.

• Zentyth1
chrisborst schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:27:
[...]

Als ik jou was zou ik wel kijken of je hierbij wat hulp kan krijgen, want deze extreme voorzichtigheid is niet gezond. Zo gaat het misschien wel te veel van je leven beheersen. Want niemand zou zich zorgen hoeven te maken over zo'n stekker. Misschien heeft je lokale brandweer wel een soort training, of kan iemand je huis eens doorlopen om te kijken of er gevaarlijke situaties zijn.
Nou het lukt wel hoor, zit toch netjes zo 😊

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:36

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Persoonlijk zou ik nog wel even nadenken of ik niet een (spat)waterdicht stopcontact zou willen. Als er nu ook maar ergens wat water lekt, dan is er een kans op sluiting. Bij een spatwaterdichte variant is daar vanwege de afdekklep wat minder kans op (ook met aangesloten stekker).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Alpina 5
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06:15
Jezus, wat een gezeur over een stekker 🤣. Ik had hem lekker los laten liggen zoals in eerste instantie. Past wel een beetje bij hoe de ketel is aangesloten (leidingen). Mocht zeker niets kosten (is geen verwijt naar gebruiker, wel naar installateur). Een beetje installateur zou hem totaal anders hebben afgeleverd, inclusief het netjes wegwerken van de stekker (voeding snoer)😉.

• Zentyth1
Alpina 5 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:33:
Jezus, wat een gezeur over een stekker 🤣. Ik had hem lekker los laten liggen zoals in eerste instantie. Past wel een beetje bij hoe de ketel is aangesloten (leidingen). Mocht zeker niets kosten (is geen verwijt naar gebruiker, wel naar installateur). Een beetje installateur zou hem totaal anders hebben afgeleverd, inclusief het netjes wegwerken van de stekker (voeding snoer)😉.
Zoals je zelf al zei, ik vond het er ook niet 100 procent top uit zien maar was niet betrokken bij de installatie en aanschaf indertijd , vandaar gewoon even een check, CV is gisteren gekeurd en goedgekeurd.

• Ben(V)
  • Laatst online: 15:22
Alpina 5 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:33:
Als je het over gezeur hebt moet je even naar jezelf kijken.

Die installatie is prima gedaan door de installateur, alleen de plaats van die wcd is wat onhandig, hoger en verder naar rechts zou beter geweest zijn, maar die keus was er vermoedelijk niet omdat die wcd al aanwezig was toen de cv geïnstalleerd werd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Smit Willen
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06-02 10:26
Even kijken of je ‘m iets kan omleggen of een stukje hittebestendig slang eromheen kan doen, dan zit je zeker goed.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Question Mark schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:06:
Persoonlijk zou ik nog wel even nadenken of ik niet een (spat)waterdicht stopcontact zou willen. Als er nu ook maar ergens wat water lekt, dan is er een kans op sluiting. Bij een spatwaterdichte variant is daar vanwege de afdekklep wat minder kans op (ook met aangesloten stekker).
Maak de topicstarter nog banger. Overdrijven is ook een vak hoor. Er is iets zoals een aardlek in dit soort gevallen en van 220v ga je echt niet zomaar dood.

@Zentyth1 gewoon de kabel een beetje wegwerken en jezelf niet zo druk maken. Of hulp zoeken zoals al eerder is aangegeven. Als je je hier druk om maakt dan stel je de verkeerde prio's imo.
Ben(V) schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:02:
[...]
Die installatie is prima gedaan door de installateur,
Check die afvoer, bij de zwanenhals....PPC en PVC. Top werk.

[ Voor 23% gewijzigd door CPM op 06-02-2026 22:39 ]

Hier tekenen aub ......

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:33
Ben(V) schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:02:
[...]Als je het over gezeur hebt moet je even naar jezelf kijken.
Wat beugeltjes had wel gemogen hoor even los van het zwanenhalsje.
Zeker op de gasleiding.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-02 20:37
CPM schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:32:
[...]
Maak de topicstarter nog banger. Overdrijven is ook een vak hoor.
Exact, daarbij komt nog dat een spatwaterdichte wcd niet meer spatwaterdicht is als je er stekers in prikt (tenzij het speciale stekers zijn, maar die zie ik op de foto niet).

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

CPM schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:32:
[...]
Maak de topicstarter nog banger. Overdrijven is ook een vak hoor. Er is iets zoals een aardlek in dit soort gevallen en van 220v ga je echt niet zomaar dood.
Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar een kortsluiting lijkt me allesbehalve prettig. Dat komt nooit gelegen, en ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand daar wél op zit te wachten. Ik zie op basis van de foto een afstand tussen een watertappunt en een stopcontact van misschien 20 cm? Lijkt mij dan ook niet meer dan logsich om dat als aandachtspunt aan te geven; het is aan de topicstarter om te bepalen wat hij of zij ermee doet. :)

Daarnaast zie ik een ouderwets opbouwstopcontact. Daardoor ga ik er niet automatisch van uit dat het netjes achter een aardlekschakelaar is aangesloten. Een stroomsterkte boven de 30 mA kan al dodelijk zijn. Uiteindelijk is het de stroom die gevaarlijk is, niet het feit dat het om 230 volt gaat (en geen 220 Volt).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Zentyth1
Question Mark schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:54:
[...]

Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar een kortsluiting lijkt me allesbehalve prettig. Dat komt nooit gelegen, en ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand daar wél op zit te wachten. Ik zie op basis van de foto een afstand tussen een watertappunt en een stopcontact van misschien 20 cm? Lijkt mij dan ook niet meer dan logsich om dat als aandachtspunt aan te geven; het is aan de topicstarter om te bepalen wat hij of zij ermee doet. :)

Daarnaast zie ik een ouderwets opbouwstopcontact. Daardoor ga ik er niet automatisch van uit dat het netjes achter een aardlekschakelaar is aangesloten. Een stroomsterkte boven de 30 mA kan al dodelijk zijn. Uiteindelijk is het de stroom die gevaarlijk is, niet het feit dat het om 230 volt gaat (en geen 220 Volt).
Ik had die afstand wel opgemerkt hoor en heb de aardlek doorgemeten en getest (kopp wandcontactdoos tester , tip!) hier maak ik me dan ook weinig zorgen over die slaat gelijk uit en ik vul mn cv 1x per jaar bij, de kabouters zetten de kraan niet open.

Cv monteur was het overigens volledig eens met de noodzaak kabel te herleiden langdurige hitte hier is niet wenselijk.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Question Mark schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:54:
[...]

En wat voor een aardlek zit er in een woning?
Je geeft al antwoord op mijn bewering: <30mA. NEN1010.

Hier tekenen aub ......

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

CPM schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:29:
[...]

En wat voor een aardlek zit er in een woning?
Je geeft al antwoord op mijn bewering: <30mA. NEN1010.
Het punt wat ik maak, is dat niet elke oude woning voorzien is van een aardlekschakelaar. "Vroeger" was dat nl. niet verplicht, en er zijn echt nog wel woningen waar een aardlekschakelaar achteraf (nog) niet is toegevoegd. :)

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hier is al veel over gezegd en geschreven. Toch even mijn two-cents.

Die kabel los laten liggen dat had niet heel veel problemen veroorzaakt. Natuurlijk, je zou er over kunnen struikelen, maar die kabel kan wel wat hebben. Er zijn kabels die geschikt zijn voor omgevingen met hogere temperaturen, maar ik weet niet of jouw kabel daar onder valt. Maar dat hoeft ook niet.

Heb je toevallig ooit een kartonnen beker met water op de bbq gezet? Zo ja, dan had je geweten dat zolang de beker niet in contact komt met de vlammen, hij het best lang uit kan houden. Zolang er maar genoeg water in zit wat koud genoeg is.

Zo werkt het ook met de kabelmantel. De warmte die een leiding op een klein stukje kabelmantel zet wordt direct door de koperen aders van de kabel opgenomen en verspreid. Zo blijft dat stukje mantel gekoeld. Natuurlijk zitten er (net als bij het bekertje water) grenzen aan, maar zolang het contactopervlak zo klein blijft is er niets aan de hand.

Iets wat ik alleen de rillingen van krijg is het gebruik van tiewraps op kabels. Wanneer je lekker dikke tiewraps gebruikt, ze niet te strak zet en de uiteinden afknipt dan kan het wellicht prima. Maar ik heb een aantal gevallen gezien waarbij een veel te dunne tiewrap zo strak om een kabel heen getrokken zat dat hij zich in de buitenmantel had gesneden. Die had niet veel dieper moeten snijden, dan was hij door de binnenmantels heen gegaan. Sindsdien zijn tiewraps om kabels voor mij persoonlijk een grote no-go. Ik gebruik tegenwoordig rollen met klittenband. Ziet er beter uit, is gemakkelijk aan te passen en zet minder druk op de kabelmantel.

Last not least, de suggestie van @Question Mark over het spatwaterdichte stopcontact vind ik dubbel. Vooropgesteld, zoals @CPM opmerkt heb je die niet nodig. Je bent als het goed is beschermd door de aardleiding. Maar toch, de plek van het stopcontact is niet echt optimaal; onder de overdruk-afvoer. Veel water zal daar als het goed is niet worden afgevoerd waardoor je een lekkage niet snel zult opmerken. Maar als er iets mis gaat in de ketel kan het overdrukventiel wel ineens een behoorlijke plens water af gaan voeren en kan het nogal snel een natte boel worden. Daarnaast zit er een beluchter in het kraantje en die kan ook gaan lekken (daar heb je geen kaboutertjes voor nodig, maar een wegvallende waterdruk kan wel een trigger zijn). Dus nogmaals, je hebt geen spatwaterdicht stopcontact nodig; het is prima zoals het is. Maar als je het een beter gevoel geeft dan kun je dat overwegen. Persoonlijk zou ik het denk ik niet doen. Als dat stopcontact nat wordt, heb je wel grotere problemen en kan het misschien positief zijn dat de stroom uitvalt zodat je even op onderzoek uit gaat.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02 13:09
Question Mark schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Het punt wat ik maak, is dat niet elke oude woning voorzien is van een aardlekschakelaar. "Vroeger" was dat nl. niet verplicht, en er zijn echt nog wel woningen waar een aardlekschakelaar achteraf (nog) niet is toegevoegd. :)
Inderdaad, da's niet iets waar je zomaar vanuit mag gaan. Aardlekschakelaars zijn pas verplicht vanaf 1973 uit m'n hoofd, en destijds mocht dat nog 100mA zijn volgens mij (en mogelijk niet eens op alle groepen maar alleen 'natte ruimten' zoals keuken en badkamer). Nu zijn de meeste kasten uit die tijd inmiddels wel vervangen en voorzien van lekstroombeveiliging maar dat moet je altijd controleren. Assumption is the mother of all fuck-ups.
Pagina: 1