Hier is al veel over gezegd en geschreven. Toch even mijn two-cents.
Die kabel los laten liggen dat had niet heel veel problemen veroorzaakt. Natuurlijk, je zou er over kunnen struikelen, maar die kabel kan wel wat hebben. Er zijn kabels die geschikt zijn voor omgevingen met hogere temperaturen, maar ik weet niet of jouw kabel daar onder valt. Maar dat hoeft ook niet.
Heb je toevallig ooit een kartonnen beker met water op de bbq gezet? Zo ja, dan had je geweten dat zolang de beker niet in contact komt met de vlammen, hij het best lang uit kan houden. Zolang er maar genoeg water in zit wat koud genoeg is.
Zo werkt het ook met de kabelmantel. De warmte die een leiding op een klein stukje kabelmantel zet wordt direct door de koperen aders van de kabel opgenomen en verspreid. Zo blijft dat stukje mantel gekoeld. Natuurlijk zitten er (net als bij het bekertje water) grenzen aan, maar zolang het contactopervlak zo klein blijft is er niets aan de hand.
Iets wat ik alleen de rillingen van krijg is het gebruik van tiewraps op kabels. Wanneer je lekker dikke tiewraps gebruikt, ze niet te strak zet en de uiteinden afknipt dan kan het wellicht prima. Maar ik heb een aantal gevallen gezien waarbij een veel te dunne tiewrap zo strak om een kabel heen getrokken zat dat hij zich in de buitenmantel had gesneden. Die had niet veel dieper moeten snijden, dan was hij door de binnenmantels heen gegaan. Sindsdien zijn tiewraps om kabels voor mij persoonlijk een grote no-go. Ik gebruik tegenwoordig rollen met klittenband. Ziet er beter uit, is gemakkelijk aan te passen en zet minder druk op de kabelmantel.
Last not least, de suggestie van @
Question Mark over het spatwaterdichte stopcontact vind ik dubbel. Vooropgesteld, zoals @
CPM opmerkt heb je die niet nodig. Je bent als het goed is beschermd door de aardleiding. Maar toch, de plek van het stopcontact is niet echt optimaal; onder de overdruk-afvoer. Veel water zal daar als het goed is niet worden afgevoerd waardoor je een lekkage niet snel zult opmerken. Maar als er iets mis gaat in de ketel kan het overdrukventiel wel ineens een behoorlijke plens water af gaan voeren en kan het nogal snel een natte boel worden. Daarnaast zit er een beluchter in het kraantje en die kan ook gaan lekken (daar heb je geen kaboutertjes voor nodig, maar een wegvallende waterdruk kan wel een trigger zijn). Dus nogmaals, je hebt geen spatwaterdicht stopcontact nodig; het is prima zoals het is. Maar als je het een beter gevoel geeft dan kun je dat overwegen. Persoonlijk zou ik het denk ik niet doen. Als dat stopcontact nat wordt, heb je wel grotere problemen en kan het misschien positief zijn dat de stroom uitvalt zodat je even op onderzoek uit gaat.