Vraag

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:17
Mijn vraag

Mag de stekker van mijn cv ketel gewoon zo voorlangs lopen? Hij was eerst het “gat” ingepropt , leek me niet zo handig met die hete leidingen , is het zo okay? En mocht ik een keer met de stofzuiger m naar achterduwen per ongeluk dat die tegen de hete leidingen aanligt is dat gevaarlijk of is die mantel van die kabel bestand ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_x1FxVNk2W4M0b-7uY5Cot_ZdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDySD2vkCbG7Qe2rqw3or2BQ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:40
Waarom laat je hem niet gewoon "meelopen" met de grijze pvc buis.. lijkt mij sowieso netter.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

De kabel kan wel tegen wat warmte.
Maar je mag die kabel niet zo half over de grond laten lopen vanwege struikelgevaar.

Waarom isoleer je die leidingen niet? Dan heb je ook niet het risico dat er iets anders tegen de warme leidingen aan komt.

[ Voor 34% gewijzigd door Onbekend op 01-02-2026 10:27 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Zentyth1
Ik heb geen idee of de leidingen geisoleerd zijn , als ik het zo oplos is het dan veilig ? Dan zet ik m losjes vast met tiewraps van de action tegen die buis, heb ik nu ook die 12 volt adapter langs laten lopen van de thermostaat

[ Voor 44% gewijzigd door Zentyth1 op 01-02-2026 15:03 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zentyth1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:09:
of is die mantel van die kabel bestand ?
Zo'n kabel moet zeker tot 60-70°C veilig zijn en kan kortstondig nog veel hoger, je CV ketel komt zelden in de buurt van die temperaturen.
Laat staan dat een kabel die er losjes tegen aanhangt daadwerkelijk die temperatuur wordt.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:24:
Maar je mag die kabel niet zo half over de grond laten lopen vanwege struikelgevaar.
Wát een onzin. Prima dat je 't niet handig vind (andere discussie) maar je moet geen onwaarheden vertellen.

Is het netjes? Nee. Kan het netter via de afvoerbuuzen opzij? Zèker. Mag je 't laten liggen zoals 't ligt? Absoluut.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Koekstra schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:53:
[...]

Wát een onzin. Prima dat je 't niet handig vind (andere discussie) maar je moet geen onwaarheden vertellen.
Niks onzin! Zorg ervoor dat je eigen kennis op niveau is!
Volgens de NEN1010 hoort een vast apparaat geen losliggende snoeren te hebben, en horen ze beschermt te zijn tegen mechanische belasting. Daarnaast is een cv-ketel een apparaat die een hoger risico heeft, en wil je dat gewoon goed hebben.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:18:
[...]

Niks onzin! Zorg ervoor dat je eigen kennis op niveau is!
Volgens de NEN1010 hoort een vast apparaat geen losliggende snoeren te hebben, en horen ze beschermt te zijn tegen mechanische belasting. Daarnaast is een cv-ketel een apparaat die een hoger risico heeft, en wil je dat gewoon goed hebben.
Ja leuk, maar de NEN1010 begint past bij het stopcontact in deze huisinstallatie. Kun je mij een bron vermelden waarin staat dat dit zo niet mag volgens de NEN1010? Struikelgevaar is overigens niet aan de orde wat mij betreft omdat het snoer onder de ketel hangt, waar je niet kan lopen. Beetje t zelfde als een snoer van een staande lamp die achter de lamp naar t stopcontact loopt.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:16

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mag het zo hangen? Ja.
Zou ik het zelf er even achter drukken of tiewrap geven? Waarschijnlijk.

Maar het betreft geen vast apparaat zoals bedoelt in de NEN 1010, dan zou het geen stekker hebben.

• Zentyth1
Zo dan maar ? Safety first

Twee vraagjes :

Zag een plekje op de zwarte stekker lijkt eerder een lijmdruppel, niet erg ?

Je ziet dat het stopcontact erg dicht langs een leiding loopt, deze leiding is een beetje handwarm, kan dit kwaad ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvsG8DbKu4K6EvNLuhZK4I18VoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jwv15G88OkhsmYjquXCWV0Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Zentyth1 op 01-02-2026 15:12 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Handwarm is totaal niet erg, van zodra je het niet meer dan minuut vast wil houden is leiding pas 40° of hoger.

En of je buis geïsoleerd is: zit dit eromheen? https://www.hornbach.nl/c/badkamer-sanitair/sanitair-installatie/buisisolatie/S4457/ dat zie je meteen, is van dat grijze schuim. Op de foto in elk geval niet. Je kan het altijd zelf plaatsen :)

(In het deel dat bloot ligt).

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 01-02-2026 12:59 ]

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:37
Ik had het snoer dan weer over de bovenste grijze PVC buis naar rechts laten lopen.
Ziet er toch weer netter uit dan wat het nu is.
En ook meteen dat witte snoer van de adapter naar die Bosch box fatsoeneren.
En als je dan toch bezig bent ook even de laag stof van die leiding die achter het expansievat loopt weghalen.

• Zentyth1
Dan kwam die net tegen de rechterleiding aan die handwarm is helemaal goed zo dan toch ? Alleen die leiding net links van t stopcontact die er enigzins tegenaanzit is lauw , is dit okay zo ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHNQD4OFh7-u6dF4CjUpC2zNwGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifIXQcf2gr6NkxR9X2jDhupz.jpg?f=fotoalbum_large

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
prima niks meer aan doen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:41
99ruud99 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:58:
Handwarm is totaal niet erg, van zodra je het niet meer dan minuut vast wil houden is leiding pas 40° of hoger.

En of je buis geïsoleerd is: zit dit eromheen? https://www.hornbach.nl/c/badkamer-sanitair/sanitair-installatie/buisisolatie/S4457/ dat zie je meteen, is van dat grijze schuim. Op de foto in elk geval niet. Je kan het altijd zelf plaatsen :)

(In het deel dat bloot ligt).
En let dan wel op dat je de leiding van het sanitair warm water overslaat - deze mag juist niet geïsoleerd zijn, om legionellagroei te voorkomen.

• Zentyth1
Het isoleren laat ik even er staat nooit iets in de buurt. dus even resume:
- kabels van de cv en bosch controller zo helemaal veilig
- die beetje warme leiding tegen stopcontact geen probleem
- druppel secondelijm op die kabel ook in orde ?

Ps heb een keer een smeulend apparaat gehad vandaar mijn extreme voorzichtigheid

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ja. en als extra kan je het overschot van de bosch nog even tegen je afvoer tyrippen
ja. correct.
ja. correct.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:43
Zentyth1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:44:
Het isoleren laat ik even er staat nooit iets in de buurt. dus even resume:
- kabels van de cv en bosch controller zo helemaal veilig
- die beetje warme leiding tegen stopcontact geen probleem
- druppel secondelijm op die kabel ook in orde ?

Ps heb een keer een smeulend apparaat gehad vandaar mijn extreme voorzichtigheid
Als ik jou was zou ik wel kijken of je hierbij wat hulp kan krijgen, want deze extreme voorzichtigheid is niet gezond. Zo gaat het misschien wel te veel van je leven beheersen. Want niemand zou zich zorgen hoeven te maken over zo'n stekker. Misschien heeft je lokale brandweer wel een soort training, of kan iemand je huis eens doorlopen om te kijken of er gevaarlijke situaties zijn.

• Zentyth1
chrisborst schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:27:
[...]

Als ik jou was zou ik wel kijken of je hierbij wat hulp kan krijgen, want deze extreme voorzichtigheid is niet gezond. Zo gaat het misschien wel te veel van je leven beheersen. Want niemand zou zich zorgen hoeven te maken over zo'n stekker. Misschien heeft je lokale brandweer wel een soort training, of kan iemand je huis eens doorlopen om te kijken of er gevaarlijke situaties zijn.
Nou het lukt wel hoor, zit toch netjes zo 😊
Pagina: 1