• Yo_flow
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:51
'Designed for doing, not doomscrolling'
Clicks, bekend van onder andere hun keyboard cases voor Google Pixel en Iphone, komt met twee nieuwe producten in 2026 waaronder het Clicks Power Keyboard en de Clicks Communicator. En die laatste is waarom dit topic is aangemaakt.

Velen zullen mooie herinneringen hebben aan het Blackberry tijdperk. Een telefoon welke de markt had veroverd, o.a. dankzij het fysieke toetsenbord, de mogelijkheid om te elkaar te 'pingen' en het besturingssysteem. Nu is Blackberry helaas niet meer actief met het uitbrengen van nieuwe telefoons en bestaan er enkel look-a-likes welke door Chinese bedrijven worden uitgebracht zoals Unihertz en Zinwa. Maar daar komt verandering in met de aankondiging van de Clicks Communicator!

https://tweakers.net/nieu...t-fysiek-toetsenbord.html

De Communicator wordt weggezet als een secundaire telefoon, bestemd voor communicatie, maar kan uiteraard als primaire telefoon worden gebruikt. De telefoon komt met een speciale notificatie led aan de zijkant van het toestel welke naar eigen smaak in te stellen is voor bijvoorbeeld een specifieke app of contactpersoon.

Clicks Communicator zal een aangepaste versie van Niagara Launcher krijgen waarbij de focus ligt op de 'Message Hub'.

Clicks communicator zal $499 gaan kosten maar is tot eind februari te reserveren voor de prijs van $399. In Q2 wil men een werkend exemplaar tonen aan het publiek. Nu is er enkel een dummy getoond waar vele hands on videos op zijn gebaseerd. In Q2 zal duidelijk worden of men de hype rondom dit toestel waar kan maken.

https://clicks.tech/en/communicator

Specificaties:
  • Battery: 4,000 mAh silicon-carbon
  • Display: 4.03” AMOLED
  • Connectivity: Bluetooth, NFC, Wi-Fi: 802.11 a/b/g/n/ac/ax
  • Cameras: Rear: 50MP OIS, Front: 24MP
  • Charging: Qi2 wireless charging (MagSafe-compatible) + USB-C
  • SIM cards: NanoSIM + eSIM
  • Wired audio: 3.5mm
  • Storage: 256GB on-board + expandable MicroSD card storage up to 2TB
  • Bands supported: 5G, 4G LTE, 3G/2G (unlocked)
  • Operating system: Android 16
  • Secure storage: Android Strongbox ready
  • Size & weight: 130.5mm × 78.63mm × 12mm, 170g
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2_btaBT5PrXXsVFZOz2fzOwhl4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/jYifmWEyzuqiYk5EYx2pEzaZ.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_ujZSIAl8PxmFd5MaO_H4Ea1p4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BVestEMLUYdRxWEkjWP5vcWJ.avif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qmh49ygC8fnrkcXL6_BQBDUXeiQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oj8Qbc02prHFNIlkZRuXyCd9.avif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyLKB7JF0srZzUbNc0YVCEnC1a0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hw6E2Wln6JAaOBwkAIUZ3OIJ.avif?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Yo_flow op 01-02-2026 11:09 ]

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:37
Zijn er Tweakers die dit toestel hebben gepreorderd? Ik heb zowel het Power Keyboard als de Communicator gepreoderd. Ik was (en ben eigenlijk nog steeds) van plan om af te stappen van iOS/Google Android, maar als BlackBerry fan ik werd zo ontzettend blij van de Communicator. Ik vind het waanzinnig dat deze form factor terug komt en imho is dit het enige toestel wat zo dicht bij die originele visie in de buurt komt, of kan komen. Het toestel is ontworpen door de ontwerper van iconische BlackBerry's uit de o.a. de Bold serie en CrackBerry Kevin is één van de founders. Hij is toch wel dé BlackBerry ambassadeur en als er iemand is die dit succesvol zou kunnen doen dan is hij het wel denk ik.

Dus de aanbetaling staat, maar het daadwerkelijk aanschaffen staat bij mij nog even onder voorbehoud. :) Vooral dus omdat het Google Android draait. Ze willen het wel mogelijk maken om de bootloader te unlocken dus dat opent wel deuren naar alternatieve (DeGoogled) OS'en... Daarnaast een 3,5 mm Headphone jack én microSD-ondersteuning! O+

In de podcast van Bring Back BlackBerry van CBK bespreken ze nog wat details:

iPhone 13 mini - iOS 26
Pebble 2 Duo - PebbleOS
OnePlus 6T - Sailfish OS 5.0.0.67
Xiaomi Pad 6 - Sailfish OS 5.0.0.67

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:02
Concept van de power keyboard van clicks is niet echt uniek, z'n keyboard attachment had ik ook voor de Samsung Galaxy S8.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCuM0vhlJJ7zo7qqYC04WyUK1QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRNzsmTudwLpLWEA0IAtumHP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 98% gewijzigd door Geraedus op 07-02-2026 20:29 ]

PSN : Geraedus

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:25
Erg stil nog steeds hier. Heb zelf de knop nog niet ingedrukt, heb nog enkele dagen. Maar denk wel dat ik ga pre-orderen. Het wordt voor mij dan wel een main en niet een side-piece, aangezien ik het ook deels wil kopen om minder op mijn telefoon te zitten. Hierboven lees ik dat het een open bootloader krijgt dat zou wel top zijn.

Andere minimal phones als deze met e-ink zijn toch wel wat te janky denk ik. Je hebt gewoon een minimale set aan apps nodig om te functioneren. (Bank, digid etc). De Light Phone is not een stukje minimaler, maar een stuk duurder met een soort van abbonement en echt nul andere apps, dus erg hardcore. Maar dat betekend zelfs geen WhatsApp etc.

Vind het ook wel tegenvallen dat er eigenlijk nog niets verder naar buiten is gekomen sinds de launch, en alle hands-ons waren met duds die niet aan konden.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Yo_flow
Ik heb de telefoon nu een kleine maand geleden gereserveerd. Alleen begint het gebrek aan communicatie me steeds meer te storen.

Ik wacht nog steeds op antwoord nadat ik Clicks support heb benaderd via zowel mail als social media. Dit is nu 2/3 weken geleden.

Ook is het nog afwachten wanneer er een werkend product getoond wordt, al zou dit in Q2 dit jaar zijn.

Al met al kijk ik uit naar de release van deze telefoon maar ben ik aan de andere kant sceptisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Yo_flow op 24-02-2026 10:29 ]

• ZpAz
Kleine update op mijn eigen post: heb wat gegraven (met hulp van AI) naar wie er eigenlijk achter Clicks zit, en dat is toch wel een dingetje. Origineel gebasseerd hierop: https://news.ycombinator.com/item?id=46467057 zocht voornamelijk voor informatie voor de claim daar.

Via UK Companies House blijkt dat FX Technology Limited — aka f(x)tec — de controlerende partij (PSC) is van Clicks Technology. Twee van de vier directeuren van Clicks (Liangchen Chen en Adrian Li Mow Ching) zijn de oprichters van f(x)tec. Zelfde adres, zelfde mensen.

En f(x)tec heeft niet echt een lekker track record. Hun Pro1-X ging eind 2020 in crowdfunding op Indiegogo, zou maart 2021 shippen. Toen bleek de Snapdragon 835 niet meer leverbaar en moesten ze naar een veel zwakkere chip. Deadline verschoof naar april 2022, en uiteindelijk ging de eerste batch pas juli 2022 de deur uit. Twee jaar te laat, met verouderde hardware. Op het community forum staan 31 pagina's frustratie.

Zit nog steeds te twijfelen. Het concept is top en voor 375 euro als main phone is de prijs prima, maar die stilte sinds CES + het feit dat niemand een werkend toestel heeft gezien + dit f(x)tec verhaal maakt het toch lastig om nu geld neer te leggen. Denk dat ik even wacht tot er daadwerkelijk reviews zijn van werkende units.

-------

Nu is Clicks eigen reputatie wel beter, wanneer het gaat om de toetsenborden, maar bovenstaand, plus radiostilte en enkel een 'brick' als 'preview units'....

[ Voor 4% gewijzigd door ZpAz op 24-02-2026 12:14 ]

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Ik moet zeggen dat dit echt een toestel is wat ik zou willen, maar dit project schreeuwt voor mij "failure", al hoop ik dat ik het mis heb. Als er echt is en de reviews goed zijn, betaal ik met liefde iets meer tegen die tijd.

Tjielp... een vogel.

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:32

s3n

Ik heb een tijdje terug de pre-order gedaan, maar ben wel benieuwd naar enige updates. Volgende week is de MWC in barcelona, misschien horen we daar meer. Alternatief is de unihertz titan 2 elite, al heeft Unihertz helemaal een slechte reputatie.

Hiervoor was ik een tijdje aan het kijken naar de Zinwa Q25. Dat project ging voor mijn gevoel ook steeds verder downhill. En als je ziet wat de kwaliteit is van de volledige devices die sommigen hebben gehad ben ik blij uitgestapt te zijn. Wat dat betreft heb ik nog wel meer vertrouwen in Clicks

• TheLion01
ZpAz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:09:
Kleine update op mijn eigen post: heb wat gegraven (met hulp van AI) naar wie er eigenlijk achter Clicks zit, en dat is toch wel een dingetje. Origineel gebasseerd hierop: https://news.ycombinator.com/item?id=46467057 zocht voornamelijk voor informatie voor de claim daar.

Via UK Companies House blijkt dat FX Technology Limited — aka f(x)tec — de controlerende partij (PSC) is van Clicks Technology. Twee van de vier directeuren van Clicks (Liangchen Chen en Adrian Li Mow Ching) zijn de oprichters van f(x)tec. Zelfde adres, zelfde mensen.

En f(x)tec heeft niet echt een lekker track record. Hun Pro1-X ging eind 2020 in crowdfunding op Indiegogo, zou maart 2021 shippen. Toen bleek de Snapdragon 835 niet meer leverbaar en moesten ze naar een veel zwakkere chip. Deadline verschoof naar april 2022, en uiteindelijk ging de eerste batch pas juli 2022 de deur uit. Twee jaar te laat, met verouderde hardware. Op het community forum staan 31 pagina's frustratie.

Zit nog steeds te twijfelen. Het concept is top en voor $375 als main phone is de prijs prima, maar die stilte sinds CES + het feit dat niemand een werkend toestel heeft gezien + dit f(x)tec verhaal maakt het toch lastig om nu geld neer te leggen. Denk dat ik even wacht tot er daadwerkelijk reviews zijn van werkende units.

-------

Nu is Clicks eigen reputatie wel beter, wanneer het gaat om de toetsenborden, maar bovenstaand, plus radiostilte en enkel een 'brick' als 'preview units'....
Dank je wel voor deze info! Ik zag deze namen inderdaad ook staan op de UK House of Companies maar had niet de link gelegd met F(x)tech. Ik was vooral ook aan het uitzoeken hoe Brits dit bedrijf eigenlijk is omdat mijn voornemen voor 2026 toch wel is om meer Europees te kopen. Het hoofdkantoor/postadres zit in Londen maar ze hebben ook een dochterbedrijf in de VS. Ik ben benieuwd van waar het daadwerkelijk wordt bestuurd. CBK en Jeff Gadway zijn dacht ik Canadees.

Op zich heb ik nog steeds wel vertrouwen in de mensen maar het is inderdaad wel jammer dat er nog geen werkend prototype zichtbaar is. Gezien het feit dat ze wel redelijk succesvol zijn met de toetsenbord-hoesjes heb ik er ook wel vertrouwen in dat de Power Keyboard er gaat komen maar een hele smartphone ontwikkelen is natuurlijk wel een paar stappen moeilijker.

Ik zit ook nog steeds in dubio. Mede omdat ik ook nog een Jolla Phone in pre-order heb staan en voor mezelf wel heb besloten dat ik één van de twee moet kiezen. Qua afmetingen, features en specs komt de Communicator het dichtst in de buurt bij alles wat ik zoek in een smartphone. Ik wil eigenlijk zo graag weer een keyboard phone. Maar privacy vind ik ontzettend belangrijk en in dat opzicht baal ik ook dat er geen degoogled-versie komt. (Gelukkig wel als het goed is een unlockable bootloader.)

Blijft lastig… :?

iPhone 13 mini - iOS 26
Pebble 2 Duo - PebbleOS

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Lijkt me wel wat als werktelefoon - Ik houd het ook al even in de gaten. Het toetsenbord lijkt mij fijner dan de Titan 2 Elite.

Maar er mag wel snel een werkend exemplaar komen.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• ZpAz
TheLion01 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:06:
[...]

Dank je wel voor deze info! Ik zag deze namen inderdaad ook staan op de UK House of Companies maar had niet de link gelegd met F(x)tech. Ik was vooral ook aan het uitzoeken hoe Brits dit bedrijf eigenlijk is omdat mijn voornemen voor 2026 toch wel is om meer Europees te kopen. Het hoofdkantoor/postadres zit in Londen maar ze hebben ook een dochterbedrijf in de VS. Ik ben benieuwd van waar het daadwerkelijk wordt bestuurd. CBK en Jeff Gadway zijn dacht ik Canadees.

Blijft lastig… :?
Ja, probeer ook een beetje bij big tech / us weg te blijven nu, maar dan zijn de opties Jolla en of Fairphone, maar ik wil eigenlijk ook graag "minder telefoon" waar deze dan juist weer in past.

• TheLion01
ZpAz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:28:
[...]

Ja, probeer ook een beetje bij big tech / us weg te blijven nu, maar dan zijn de opties Jolla en of Fairphone, maar ik wil eigenlijk ook graag "minder telefoon" waar deze dan juist weer in past.
Dat is precies de afweging die ik nu ook aan het maken ben! :)

Het is door Clicks zelf nog niet bekend gemaakt maar als je op de Mediatek website kijkt dan zie je dat de Clicks Communicator uitgerust gaat worden met een Mediatek Dimensity 8300 SoC.

Ik ben ook nog even in de website van Fxtec gedoken. Interessant is dat het business model van het bedrijf veranderd is van eigen hardware naar de engineering van hardware voor andere merken. Op de site staat ook dat Clicks een klant is dus ik verwacht dat zij ook de engineering van de Communicator op zich nemen.
Fxtec heeft overigens wel enkele producten ontwikkeld die daadwerkelijk op de markt verschenen zijn, zo ook voor het Zwitserse Punkt waarvoor ze de MC02 (en ik vermoed ook de MC03) smartphone ontwikkeld hebben. Punkt is ook een bekende naam onder de BlackBerry community: De eerste versie van hun MP02 'dumbphone' was namelijk voorzien van BlackBerry Secure beveiliging. Daarnaast draait hun hardware op besturingssysteem AphyOS van het eveneens Zwitserse bedrijf Aphostrophy. En niet geheel toevallig is één hun founders en investeerders CrackBerry Kevin.

Ik ben benieuwd wat we op MWC te zien krijgen!

iPhone 13 mini - iOS 26
Pebble 2 Duo - PebbleOS

• ZpAz
Ja misschien valt het uiteindelijk allemaal dik mee, maar vind het gewoon jammer dat het zo radio stil is, en er echt nog geen demo gezien is geweest buiten de eerste video.

• Yo_flow
Extra keyboard layout (o.a. AZERTY) en chip (Mediatek MT8883) zijn bekend gemaakt;

https://discover.clicks.t...e-built-performance-spare

[ Voor 75% gewijzigd door Yo_flow op 27-02-2026 13:01 ]

• ZpAz
Early bird pricing is verlengt tot 16 maart.

Pagina: 1